DROPS / 100 / 7

DROPS 100-7 by DROPS Design

DROPS Poikittain ainaoikeinneulottu jakku jossa nirkkoreunukset ”Alpaca”-langasta

Drops 100-7
Koko: S - M - L - XL - XXL
Langanmenekki: Garnstudion Alpaca:
300-350-350-400-450 g nro 1101, valkoinen
Lankavaihtoehdot ja langan koostumus - katso sivu 2

DROPS Puikot nro 3.
Neuletiheys: 23 s x 45 krs ainaoikeaa puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.
DROPS Hopeanappi (534): 5-5-6-6-6 kpl.

Saat tämän mallin langat alkaen 19.60€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

Neulomisvinkki 1: Aina kun olet kääntynyt työn keskellä, nosta 1. s puikolta, kiristä lankaa ja neulo takaisinpäin. Näin kääntymiskohtiin ei muodostu reikää.

Neulomisvinkki 2: Kun neulot ohuella langalla ohuilla puikoilla, neulo aina krs loppuun ennen kuin laitat työtä odottamaan. Näin saat tasaisimman tuloksen.

Kääntymiset: Kts. kuv. 1. Neulo lyhennettyjä krs:ia, joilla käännyt työn keskellä, jotta vaatteesta tulisi hieman A-muotoinen.
* Neulo kaikilla s:illa alareunasta lähtien ylös pääntiehen asti, käännä työ ja neulo takaisinpäin. Neulo seuraavalla krs:lla alareunasta lähtien 1. merkkilankaan asti, käännä työ ja neulo takaisinpäin - lue Neulomisvinkki 1. Neulo sitten:
- 2. merkkilankaan asti, käännä työ, neulo takaisinpäin,
- 3. merkkilankaan asti, käännä työ, neulo takaisinpäin,
- kaikilla s:illa, käännä työ, neulo takaisinpäin *. Toista *-*.

Nirkkoreunus: Kun neulotaan nirkkoreunusta pääntien kohdalla 1.-8. krs:een lasketaan vain ne krs:t, joilla neulotaan ylös pääntiehen asti. Neulo näin:
1.-6. krs: Neulo oikeaa.
7. krs: Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 4 s, neulo näillä s:illa näin: 2 s oikein yhteen, 1 langankierto, neulo kumpaankin viimeiseen s:aan 2 s = 2 uutta s puikolla.
8. krs: nosta 1. s, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, neulo 1 o, vedä oikean käden puikon takimmainen s etumaisen s:n yli = olet nyt päättänyt 2 s - neulo nyt oikeaa.
Toista krs:ia 1.-8.

Työ neulotaan poikittain alareunasta lähtien ylös kohti pääntietä. Aloita keskellä edessä vasemmassa etukappaleessa, neulo sitten hiha, takakappale, toinen hiha ja lopuksi oikea etukappale. Lue Neulomisvinkki 2.

Vasen etukappale: Luo puikoille nro 3 Alpaca-langalla 110-115-120-124-129 löyhää s. Koko vaate neulotaan ainaoikeana neuleena, ts. kaikilla krs:illa neulotaan oikeaa. Kiinnitä 3 merkkilankaa työhön (alareunasta lähtien ylös kohti pääntietä) näin: kiinnitä ensimmäinen merkkilanka 68-71-74-76-78 s:n jälkeen, kiinnitä 2. merkkilanka 87-92-95-97-101 s:n jälkeen ja kiinnitä 3. merkkilanka 101-106-110-113-117 s:n jälkeen. Anna merkkilankojen olla samassa paikassa lopulliseen mittaan asti, jotta kaikki kääntymiset tulisivat suorana viivana toistensa yläpuolelle. Nirkkoreunuksen takia, s-määrä merkkilankojen ylä- ja alapuolella vaihtelee. 1. krs = oikea puoli (alareunasta lähtien ylös kohti pääntietä). Neulo kaikilla s:illa n. 2,5 cm = etureuna (neulo lopuksi 1 krs pääntiestä lähtien kohti alareunaa). Neulo samalla nirkkoreunusta jokaisen krs:n lopussa (ts. pääntiessä = 1. krs ja alareunassa = 2. krs) – kts. selitys yllä – lopulliseen mittaan asti. Tee samalla myös kääntymiset – kts. selitys yllä. Jatka samalla tavalla kunnes työn pituus on n. 22½-24½-26½-29½-32½ cm luomisreunasta mitattuna (mittaa alareunan nirkkoreunuksen sisäpuolella). Pääntien kohdalla työn pituus on n. 10½-11½-12-13½-14½ cm luomisreunasta mitattuna. Neulo nyt sivukappale näin: neulo 1 cm ainoastaan 63-66-69-71-73 s:lla alareunasta laskettuna. Kiinnitä merkkilanka (= keskellä sivussa). Neulo vielä 1 cm näillä 63-66-69-71-73 s:lla ja siirrä ne sitten apulangalle (s:t käytetään myöhemmin takakappaleen neulomiseen). Neulo nyt hiha.

Vasen hiha: = 47-49-51-53-56 s. Luo 14 uutta löyhää s uloimpana puikolle apulangalle siirrettyjen s:iden tilalle. Jatka neulomista ainoastaan uusilla s:illa (= reuna hihan alla) ja luo samalla uloimpana joka 2. krs:een 2 x 15-14-14-13-13 s ja 1 x 17-17-15-15-12 s. Samanaikaisesti kun työn pituus on 2 cm, jatka neulomalla kaikilla s:illa. Neulo kääntymiset – kts. selitys yllä – ja nirkkoreunusta pääntiessä. Kaikkien lisäysten jälkeen puikolla on 108 s. Neulo nyt nirkkoreunusta myös hihan alareunassa. Jatka samalla tavalla kunnes työn pituus on n. 22-24-24-25-26 cm viimeisen lisäyksen kohdalta mitattuna (huolehdi siitä, että hihan alareunassa oleva nirkkoreunus ei lopu keskellä mallikertaa). Päätä alimmat 17-17-15-15-12 s löyhästi. Päätä vielä joka 2. krs 2 x 15-14-14-13-13 s ja 1 x 14 s = 47-49-51-53-56 s jäljellä puikolla.

Takakappale: Siirrä apulangan 63-66-69-71-73 s takaisin puikolle = 110-115-120-124-129 s. Jatka neulomista ja tee samalla kääntymiset ja neulo nirkkoreunusta kohti pääntietä ja alareunassa. Kun työn pituus on n. 21-23-25-28-31 cm (mittaa alareunan nirkkoreunuksen sisäpuolella) sivun keskellä olevasta merkkilangasta mitattuna, kiinnitä uusi merkkilanka = keskellä takana selässä, (työn pituus pääntien kohdalla on n. 28-31-33-35-37 cm, keskellä edessä olevasta luomisreunasta mitattuna). Jatka neulomista kunnes työn pituus on n. 20-22-24-27-30 cm (mittaa alareunan nirkkoreunuksen sisäpuolella) keskellä takana olevasta merkkilangasta mitattuna. Neulo nyt sivukappale näin: neulo 1 cm ainoastaan 63-66-69-71-73 s:lla alareunasta lähtien. Kiinnitä merkkilanka (= keskellä sivussa). Neulo vielä 1 cm näillä 63-66-69-71-73 s:lla ja siirrä ne sitten apulangalle.

Oikea hiha: Neulo kuten vasen hiha.

Oikea etukappale: Siirrä apulangan 63-66-69-71-73 s takaisin puikolle = 110-115-120-124-129 s. Jatka neulomista ja tee kääntymiset kuten takakappaleessa. Kun oikeassa etukappaleessa on neulottu sama määrä krs:ia kuin vasemmassa etukappaleessa, neulo etureuna näin: neulo kaikilla s:illa n. 1,5 cm. Päätä seuraavalla krs:lla 5-5-6-6-6 napinläpeä varten näin (alareunasta lähtien ylös kohti pääntietä): neulo 27-28-23-27-27 s, 2 s oikein yhteen, 1 langankierto, neulo 17-18-16-16-17 s, 2 s oikein yhteen, 1 langankierto, neulo 17-18-16-16-17 s, 2 s oikein yhteen, 1 langankierto, neulo 17-18-16-16-17 s, 2 s oikein yhteen, 1 langankierto, neulo 17-18-16-16-17 s, 2 s oikein yhteen, 1 langankierto.

Koot L, XL ja XXL: Neulo 16-16-17 s, 2 s oikein yhteen, 1 langankierto.

Kaikki koot: Neulo lopuksi viimeiset 5 s kohti pääntietä, käännä työ ja neulo takaisinpäin. Neulo sitten kaikilla s:illa n. 1 cm. Huolehdi siitä, että pääntien nirkkoreunuksen mallikerta on valmis, päätä s:t löyhästi.

Viimeistely: Ompele sauma hihojen alla, ompele reunat vastakkain pienin siistein pistoin – sauma siirtyy n. 1 cm keskeltä hihan alla neulotun reunan takia. Ompele kainalosaumat sivukappaleiden kohdilla. Kiinnitä napit.

Punottu nyöri: Leikkaa 2 kpl n. 3:n m:n pituista lankaa. Punoa langat yhteen, laita nyöri kaksinkertaiseksi ja anna sen punoutua uudestaan yhteen. Tee kumpaankin päähän solmu. Pujota nyöri jakun pääntiessä olevan nirkkoreunuksen reikäkrs:een.

Tupsu: Tee nyörin kumpaankin päähän tupsu näin: leikkaa yht. 28 kpl n. 20:n cm:n pituista langanpätkää. Yhdistä langat ja käännä ne kaksinkertaisiksi. Kiinnitä nyörin pää tupsun kääntöreunaan ja kierrä 1 langoista tupsun ylimmän osan ympäri, jotta se pysyisi koossa. Päättele langanpää.

Piirros

= Lyhennetyt kerrokset (näyttävät miten vaate neulotaan)
= nuolet näyttävät merkkilankojen kohdat
= alareuna
= ylimpänä pääntiessä

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 100-7) .

Kommentit / Kysymykset (18)

Élisabeth 25.02.2019 - 21:31:

Bonjour, je fais la manche de ce modèle pour le modèle 134-4 ( donc avec un nb de mailles un peu différent). Les mailles sont montées pour ensuite joindre cette bande au haut du travail, là où sont placés les marqueurs, n'est-ce pas ? Les 2 cm requis sont donc du même côté du travail, pas au-dessus des m en attente? Merci de l'éclairer sur ces points.

DROPS Design 26.02.2019 kl. 11:04:

Bonjour Elisabeth, vous montez 14 m (dans le modèle) pour la manche, et montez en même temps pour la longueur de la manche 3 fois des mailles en fin de rang, 2 cm après avoir monté les 14 mailles, vous continuez sur toutes les mailles (les nouvelles + celles qui étaient en attente côté empiècement) en tricotant les rangs raccourcis. Bon tricot!

Marie 24.04.2017 - 01:06:

Après avoir relu et relu, je constate qu'il y a un picot dans le bas du gilet. J'aimerais savoir si je dois tricoter le jeté torse ou si je dois aussi y laisser un jour? Je vous remercie!

DROPS Design 24.04.2017 kl. 10:34:

Bonjour Marie, le jeté de la bordure picot ne se tricote pas torse pour qu'il puisse former un trou, la vidéo ci-dessous montre comment tricoter les 4 m de la bordure picot, attention, dans ce modèle, on tricote les picots aux rangs 7 et 8, dans la vidéo, on les tricote aux rangs 3 et 4. Bon tricot!

Marie 21.04.2017 - 18:58:

Je ne vois pas bien l'image en blanc; est-ce qu'il y a une bordure picot dans le bas du gilet?

DROPS Design 24.04.2017 kl. 08:46:

Bonjour Marie, la bordure picot se fait côté mais aussi en bas du dos et des devants. Bon tricot!

Daisy 23.06.2015 - 11:52:

Daisy 23.06.2015 kl. 11:19: Bonjour Je voudrais être sûre de bien comprendre ceci: pour le devant gauche le 22 cm avant de mettre en attente les mailles pour le dos se mesurent bien du côté le plus court, c'est à dire côté encolure ? Merci d'avance de votre réponse Daisy

DROPS Design 23.06.2015 kl. 19:23:

Bonjour Daisy, ces 22 cm se mesurent en bas, à la bordure picot (soit environ 10.5 cm en haut), ces indications supplémentaires manquaient et ont été ajoutées. Bon tricot!

Daisy 23.06.2015 - 11:19:

Bonjour Je voudrais être sûre de bien comprendre ceci: pour le devant gauche le 22 cm avant de mettre en attente les mailles pour le dos se mesurent bien du côté le plus court, c'est à dire côté encolure ? Merci d'avance de votre réponse Daisy

Sylvia Karlsson 20.02.2015 - 08:55:

Fråga Jag förstår inte hur jag ska göra när jag stickar picotkanten från hals till nederkanten, dessa 8 varav förbryllar mig. snälla hjälp mig

Benedetta 21.06.2014 - 10:33:

Buongiorno,rieccomi per un altro passaggio.quando avvio le nuove 14 m dove le avvio sul ferma maglie o sulle maglie che sono rimaste in attesa?quindi il lavoro viene completamente staccato dalle maglie per il dietro?scusatemi forse sono poco chiara!grazie

DROPS Design 21.06.2014 kl. 22:27:

Buonasera Benedetta. Dopo aver messo le m in attesa, sul ferro rimangono 47-49-51-53-56 m (a seconda della taglia) che corrispondono alla spalla. Su questi ferri, avvii 14 m. Inizialmente lavorerà solo su queste nuove m e resteranno staccate dal resto del lavoro. Dopo gli aumenti e dopo 2 cm, riprenderà a lavorare su tutte le m, unendo così le nuove m per la manica alla spalla. Ci riscriva se non è chiaro. Buon lavoro!

Benedetta 20.06.2014 - 17:18:

Buongiorno,non capisco questo passaggio: (davanti sx -inizio manica)avviare 14 m nuove sulle m sul ferma maglie,ma poi dove continuo a lavorare andando verso lo scollo ele passo sul ferro insieme alle m che vanno verso lo scollo tralasciando le m. Del fianco?grazie mille

DROPS Design 20.06.2014 kl. 21:40:

Buonasera Benedetta. Dopo aver avviato le 14 m, lavora solo su queste m, aumentando come indicato per avere tutte le m della manica. Dopo 2 cm lavora anche le m della spalla (le m verso lo scollo), tralasciando per il momento le m del fianco. Finita la manica, riprenderà a lavorare le m del fianco. Ci riscriva se ancora in difficoltà. Buon lavoro!

Benedetta 12.06.2014 - 11:21:

Buongiorno, non capisco bene questo passaggio:il bordo a picot si comincia dopo aver lavorato i 2,5 cm per il bordo o in contemporanea? Grazie per il vs preziosissimo aiuto!

DROPS Design 12.06.2014 kl. 13:45:

Buongiorno Benedetta, il bordo a picot inizia dopo aver lavorato i 2,5 cm, quando iniziano i ferri accorciati. Buon lavoro!!

Merethe 11.01.2007 - 14:27:

Meget fin og let.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 100-7