DROPS / 100 / 7

DROPS 100-7 by DROPS Design

Rätstickad DROPS kofta i ”Alpaca”. Stickad från sida till sida, med vändningar, ¾ långa ärmar och picotkant. Stl S-XXL

300-350-350-400-450 gr nr 1101, vit

DROPS St nr 3 – eller det st.nr du måste ha för att få 23 m x 45 v i rätst på 10 x 10 cm.
DROPS Silverknapp, nr 534: 5-5-6-6-6 st

Garnet till detta mönstret kostar 273kr. Läs mer.
Sticktips 1: Efter varje gång man har vänt mitt i plagget lyfts 1:a m av st, tråden stramas och det stickas tillbaka, detta för att undvika hål i alla övergångarna.

Sticktips 2: När det stickas med tunnt garn på tunna st är det bäst att alltid sticka v helt ut innan man lägger ifrån sig arb. Detta för att få ett så jämnt resultat som möjligt.

Vändningar: Se Fig 1.
Det stickas förkortade v med vändningar mitt i arb för att ge plagget en lätt a-form.
* Sticka från nederkanten över alla m upp till halsen, vänd arb och sticka tillbaka. På nästa v stickas det från nederkant till 1:a märktråd, vänd arb och sticka tillbaka - läs Sticktips 1. Sedan stickas det:
- till 2:a märktråd, vänd arb, sticka tillbaka,
- till 3:e märktråd, vänd arb, sticka tillbaka,
- ända upp över alla m, vänd arb, sticka tillbaka. * Upprepa *-*.

Picotkant: När picotkanten stickas vid halsen räknas 1:a till 8:e v bara av de v som stickas ända upp till halsen. Sticka så här:
varv 1 till 6: Sticka rm.
varv 7: Sticka rm tills det återstår 4 m, dessa stickas så här: 2 rm tills, 1 omslag, sticka 2 m i vardera av de 2 sista = 2 nya m på st.
varv 8: lyft 1:a m, sticka 1 rm, drag den lyfta m över, sticka 1 rm, drag den bakersta m på höger st över den främre = 2 m är nu avm - nu stickas det rm. Upprepa varv 1-8.

Arb stickas sidledes från nederkanten och upp till halsen. Starta mitt fram på vänster framst, sedan ärm, bakst, den andra ärmen, och till sist höger framst. Läs Sticktips 2.

Vänster framst:
Lägg löst upp 110-115-120-124-129 m på st 3 med Alpaca. Hela plagget rätstickas, dvs att det stickas räta m på varje v.
Sätt 3 märktrådar (räknat från kanten nederst och upp mot halsen) i arb så här:
1:a märktråd efter 68-71-74-76-78 m.
2:a märktråd efter 87-92-95-97-101 m.
3:e märktråd efter 101-106-110-113-117 m.
Märktrådarna ska sitta på samma plats tills arb är färdigt, så att alla vändningar kommer på räta linjer. Maskantalet ovanför och nedanför märktrådarna kommer variera pga picotkanten. Varv 1 = rätsidan (från nederkant upp till halsen). Sticka ca 2,5 cm över alla maskorna = framkant (avsluta med 1 v från halsen mot nederkant). Samtidigt stickas det picotkant i slutet på varje v (dvs i halsen = varv 1 och i nederkant = varv 2) – se förkl ovan – till färdigt mått. Sticka vidare med vändningar - se förkl ovan. Fortsätt tills arb mäter ca 22½-24½-26½-29½-32½ cm från uppläggn.kanten (mät innanför picotkanten nederst). Vid halsen mäter arb ca 10½-11½-12-13½-14½ cm från uppläggn.kanten. Nu stickas sidstycket så här: sticka 1 cm över endast de 63-66-69-71-73 m räknat nerifrån. Sätt 1 märktråd (= mitt i sidan). Sticka 1 cm till över de 63-66-69-71-73 m och sätt dem på en tråd (m ska senare användas till bakst). Nu stickas det ärm.

Vänster ärm: = 47-49-51-53-56 m på st.
Lägg löst upp 14 nya m ytterst på st över m som sattes på en tråd. Sticka vidare över endast de nya m (= kant under ärmen) samtidigt som det ytterst på vartannat v läggs upp 15-14-14-13-13 m 2 ggr och 17-17-15-15-12 m 1 gång. Samtidigt när arb mäter 2 cm stickas det vidare över alla m på st. Sticka vändningar –se förkl ovan- och picotkant i halsen. Efter alla ökningar är det 108 m på st. Det stickas nu picotkant även nederst på ärmen. Fortsätt så tills arb mäter ca 22-24-24-25-26 cm mätt från sista ökning (se till att picotkanten nederst på ärmen inte avslutas mitt i en rapport). Maska av de nedersta 17-17-15-15-12 m löst. Fortsätt avm på vartannat v 15-14-14-13-13 m 2 ggr och 14 m 1 gång = 47-49-51-53-56 m kvar på st.

Bakst: Sätt de 63-66-69-71-73 m på tråden tillbaka på st = 110-115-120-124-129 m. Sticka vidare med vändningar och picotkant mot halsen och i nederkant. När arb mäter ca 21-23-25-28-31 cm (mät innanför picotkanten nederst) från märktråden mitt i sidan, sätts det en ny märktråd = mitt bak på ryggen, (arb mäter ca 28-31-33-35-37 cm i halsen, mätt från uppläggn.kanten mitt fram). Fortsätt vidare tills arb mäter ca 20-22-24-27-30 cm (mät innanför picotkanten nederst) från märktråden mitt bak. Sticka sidstycke så här: 1 cm över endast de 63-66-69-71-73 m från nederkanten. Sätt en märktråd (= mitt i sidan). Sticka 1 cm till över de 63-66-69-71-73 m och sätt dessa m på en tråd.

Höger ärm: Sticka som vänster ärm.

Höger framst: Sätt de 63-66-69-71-73 m på tråden tillbaka på st = 110-115-120-124-129 m. Fortsätt vidare med vändningar som på bakst. När det är stickat lika många v på höger framst som på vänster så stickas framkant så här: sticka ca 1,5 cm över alla m. På nästa v avm för 5-5-6-6-6 knapphål så här (från nederkanten och upp mot halsen): sticka 27-28-23-27-27 m, 2 rm tills, 1 omslag, sticka 17-18-16-16-17 m, 2 rm tills, 1 omslag, sticka 17-18-16-16-17 m, 2 rm tills, 1 omslag, sticka 17-18-16-16-17 m, 2 rm tills, 1 omslag, sticka 17-18-16-16-17 m, 2 rm tills, 1 omslag.
Stl L, XL och XXL: Sticka 16-16-17 m, 2 rm tills, 1 omslag.

Alla stl: Sticka till sist de 5 m mot halsen. vänd och sticka tillbaka, sedan stickas det ca 1 cm till över alla maskorna. Se till att rapporten med picotkant i halsen är stickad färdig, och maska sedan av löst.

Montering: Sy sömmen under ärmarna kant i kant med små fina stygn – sömmen blir förskjuten ca 1 cm från mitten pga kanten som är stickad under ärmen. Sy ihop hålen under ärmarna där det är stickat sidstycke.
Sy fast knapparna.

Tvinnad snodd: Klipp 2 trådar à ca 3 meter. Tvinna ihop dem tills de gör motstånd, lägg snodden dubbel och den tvinnar sig igen. Knyt en knut i varje ände. Trä snodden runt halskanten på koftan, trä genom hålraden på picotkanten.

Tofs: Gör 1 tofs i varje ände på tråden så här: klipp totalt 28 trådar à ca 20 cm. Lägg ihop trådarna och vik dem dubbelt. Fäst änden på snodden runt vikningen på tofsen och surra 1 av trådarna runt den översta delen på tofsen för att hålla ihop den.
Fäst tråden.

Diagram

= Vändningar - visar hur plagget stickas.
= pilarna visar märktrådarna.
= nederkant
= Överst vid halsen

Élisabeth 25.02.2019 - 21:31:

Bonjour, je fais la manche de ce modèle pour le modèle 134-4 ( donc avec un nb de mailles un peu différent). Les mailles sont montées pour ensuite joindre cette bande au haut du travail, là où sont placés les marqueurs, n'est-ce pas ? Les 2 cm requis sont donc du même côté du travail, pas au-dessus des m en attente? Merci de l'éclairer sur ces points.

DROPS Design 26.02.2019 kl. 11:04:

Bonjour Elisabeth, vous montez 14 m (dans le modèle) pour la manche, et montez en même temps pour la longueur de la manche 3 fois des mailles en fin de rang, 2 cm après avoir monté les 14 mailles, vous continuez sur toutes les mailles (les nouvelles + celles qui étaient en attente côté empiècement) en tricotant les rangs raccourcis. Bon tricot!

Marie 24.04.2017 - 01:06:

Après avoir relu et relu, je constate qu'il y a un picot dans le bas du gilet. J'aimerais savoir si je dois tricoter le jeté torse ou si je dois aussi y laisser un jour? Je vous remercie!

DROPS Design 24.04.2017 kl. 10:34:

Bonjour Marie, le jeté de la bordure picot ne se tricote pas torse pour qu'il puisse former un trou, la vidéo ci-dessous montre comment tricoter les 4 m de la bordure picot, attention, dans ce modèle, on tricote les picots aux rangs 7 et 8, dans la vidéo, on les tricote aux rangs 3 et 4. Bon tricot!

Marie 21.04.2017 - 18:58:

Je ne vois pas bien l'image en blanc; est-ce qu'il y a une bordure picot dans le bas du gilet?

DROPS Design 24.04.2017 kl. 08:46:

Bonjour Marie, la bordure picot se fait côté mais aussi en bas du dos et des devants. Bon tricot!

Daisy 23.06.2015 - 11:52:

Daisy 23.06.2015 kl. 11:19: Bonjour Je voudrais être sûre de bien comprendre ceci: pour le devant gauche le 22 cm avant de mettre en attente les mailles pour le dos se mesurent bien du côté le plus court, c'est à dire côté encolure ? Merci d'avance de votre réponse Daisy

DROPS Design 23.06.2015 kl. 19:23:

Bonjour Daisy, ces 22 cm se mesurent en bas, à la bordure picot (soit environ 10.5 cm en haut), ces indications supplémentaires manquaient et ont été ajoutées. Bon tricot!

Daisy 23.06.2015 - 11:19:

Bonjour Je voudrais être sûre de bien comprendre ceci: pour le devant gauche le 22 cm avant de mettre en attente les mailles pour le dos se mesurent bien du côté le plus court, c'est à dire côté encolure ? Merci d'avance de votre réponse Daisy

Sylvia Karlsson 20.02.2015 - 08:55:

Fråga Jag förstår inte hur jag ska göra när jag stickar picotkanten från hals till nederkanten, dessa 8 varav förbryllar mig. snälla hjälp mig

Benedetta 21.06.2014 - 10:33:

Buongiorno,rieccomi per un altro passaggio.quando avvio le nuove 14 m dove le avvio sul ferma maglie o sulle maglie che sono rimaste in attesa?quindi il lavoro viene completamente staccato dalle maglie per il dietro?scusatemi forse sono poco chiara!grazie

DROPS Design 21.06.2014 kl. 22:27:

Buonasera Benedetta. Dopo aver messo le m in attesa, sul ferro rimangono 47-49-51-53-56 m (a seconda della taglia) che corrispondono alla spalla. Su questi ferri, avvii 14 m. Inizialmente lavorerà solo su queste nuove m e resteranno staccate dal resto del lavoro. Dopo gli aumenti e dopo 2 cm, riprenderà a lavorare su tutte le m, unendo così le nuove m per la manica alla spalla. Ci riscriva se non è chiaro. Buon lavoro!

Benedetta 20.06.2014 - 17:18:

Buongiorno,non capisco questo passaggio: (davanti sx -inizio manica)avviare 14 m nuove sulle m sul ferma maglie,ma poi dove continuo a lavorare andando verso lo scollo ele passo sul ferro insieme alle m che vanno verso lo scollo tralasciando le m. Del fianco?grazie mille

DROPS Design 20.06.2014 kl. 21:40:

Buonasera Benedetta. Dopo aver avviato le 14 m, lavora solo su queste m, aumentando come indicato per avere tutte le m della manica. Dopo 2 cm lavora anche le m della spalla (le m verso lo scollo), tralasciando per il momento le m del fianco. Finita la manica, riprenderà a lavorare le m del fianco. Ci riscriva se ancora in difficoltà. Buon lavoro!

Benedetta 12.06.2014 - 11:21:

Buongiorno, non capisco bene questo passaggio:il bordo a picot si comincia dopo aver lavorato i 2,5 cm per il bordo o in contemporanea? Grazie per il vs preziosissimo aiuto!

DROPS Design 12.06.2014 kl. 13:45:

Buongiorno Benedetta, il bordo a picot inizia dopo aver lavorato i 2,5 cm, quando iniziano i ferri accorciati. Buon lavoro!!

Merethe 11.01.2007 - 14:27:

Meget fin og let.

Kommentér oppskrift DROPS 100-7