DROPS / 93 / 12

DROPS 93-12 by DROPS Design

Romanttinen myssy, kaulahuivi ja käsineet ”Alpaca”-langasta

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

Drops 93-12
Myssy: one-size
Kaulahuivi: n. 20 x 90 cm
Langanmenekki: Garnstudio Alpaca
100 g nro 100, luonnonvalkoinen
jäännöslankaa (n. 7 g) nro 618, beigekirjava
jäännöslankaa (n. 5 g) nro 3720, vanharoosa
jäännöslankaa (n. 10 g) nro 3800, kanerva
jäännöslankaa (n. 14 g) nro 601, tummanruskea
sekä: Garnstudio Eskimo
jäännöslankaa (n. 5 g) kumpaakin väriä nro 30 pastellinroosa ja nro 32 tummalilakirjava

DROPS Puikot ja Sukkapuikot nro 3,5.
DROPS Virkkuukoukku nro 7.
Neuletiheys: Puikkonro on vain suositus!
28 s x 30 krs Mallineuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.
Muut tarvikkeet: 2 pientä hakaneulaa kukkiin.

Käsineet:
Koko: (XS/S) M/L
Langanmenekki: Alpaca
50 g nro 100, luonnonvalkoinen
jäännöslankaa (n. 10 g) nro 601, tummanruskea
jäännöslankaa (n. 7 g) nro 618, beigekirjava
jäännöslankaa (n. 5 g) nro 3720, vanharoosa
jäännöslankaa (n. 5 g) nro 3800, kanerva

DROPS Sukkapuikot nro 2,5.
Neuletiheys: Puikkonro on vain suositus!
32 s x 34 krs Mallineuletta puikoilla nro 2,5 = 10 x10 cm.
25 s x 34 krs sileää neuletta puikoilla nro 2,5 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: pitsineule, siksak, ohjetyyppi: hatut, huivit, käsineet, setti, teema: kukka,

MYSSY JA KAULAHUIVI:

Mallineule: Katso ruutupiirrokset M.1-M.5. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

Myssy: Luo sukkapuikoille nro 3,5 tummanruskealla langalla 140 löyhää s. Neulo 1 krs oikein ja 1 krs nurin suljettuna neuleena puikoilla. Neulo sitten M.1:n mukaan ja neulo samalla raidoitus M.4:n mukaan. Kun olet neulonut M.1:n mukaan kerran korkeudessa, jatka neulomalla luonnonvalkoisella langalla M.2:n mukaan kunnes työn korkeus on n. 12 cm alimmasta kärjestä mitattuna. Neulo sitten M.3:n mukaan ja tee samalla kavennukset piirroksen mukaisesti. Kun M.3 on valmis, puikoilla on 40 s jäljellä. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien s:iden läpi, päättele huolellisesti. Myssyn korkeus on n. 22 cm alimmasta kärjestä mitattuna.

Virkatut kukat: Virkkaa 4 kjs koukulla nro 7 ja pastellinroosalla langalla ja sulje nämä renkaaksi 1:llä ps:lla.
1. krs: * 6 kjs, 1 ks renkaaseen *, toista *-* yht. 5 kertaa, katkaise lanka ja päättele langanpää.
Kiinnitä pieni hakaneula kukan takaosaan. Virkkaa toinenkin kukka tummalilalla langalla ja kiinnitä kukat myssyyn.

Kaulahuivi: Luo puikoille nro 3,5 tummanruskealla langalla 87 löyhää s. Neulo 2 krs oikein (1. krs = oikea puoli), neulo sitten seuraava krs näin oikealta puolelta: 3 ainaoikeinneulottua reuna-s, seuraavilla 80 s M.5:n mukaan, neulo sitten piirroksen M.5 alussa oleva 1. s (jotta mallineule alkaisi ja loppuisi samalla tavalla kummassakin reunassa) ja neulo lopuksi 3 ainaoikeinneulottua reuna-s. Jatka Mallineuletta samalla tavalla ja neulo samanaikaisesti raidoitus M.4:n mukaan -HUOM: M.4:n 1. krs on jo neulottu. Kun olet neulonut M.5:n mukaan kerran korkeudessa puikoilla on 63 s jäljellä. Jatka nyt neulomalla luonnonvalkoisella langalla M.2:n mukaan ja jatka kummassakin reunassa 3:lla reuna-s:lla ainaoikeaa -HUOM: Huolehdi jatkossakin siitä, että mallineule alkaa ja loppuu samalla tavalla kummassakin reunassa. Kun työn pituus on n. 80 cm, neulo taas M.5:n mukaan ja neulo samalla raidoitus M.4:n mukaan, aloita kuitenkin neulominen kummankin piirroksen yläkulmasta ja neulo mallineule peilikuvana (ts. s:ita ei kavenneta, vaan M.5:een lisätään s:ita neulomalla samaan s:aan 2 s. Kaulahuivin molemmat päät näyttävät lopuksi samanlaisilta). Kun M.5 ja M.4 ovat valmiit (samanaikaisesti), puikoilla on 87 s jäljellä. Neulo 1 krs oikein nurjalta puolelta, neulo sitten M.5:en 1. krs ja päätä samalla s:t, näin ollen päätösreunan mallineule aaltoilee.

Käsineet:
Mallineule: Katso ruutupiirrokset M.4 ja M.6-M.9. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.
Mittausvinkki: Kaikki mitat otetaan alimmasta kärjestä.

Oikea käsine: Luo 2:lle puikolle nro 2,5 tummanruskealla langalla (80) 96 s. Vedä toinen puikko pois ja jaa s:t 4:lle sukkapuikolle nro 2,5. Neulo 1 krs oikein ja 1 krs nurin. Neulo sitten M.6:n mukaan ja neulo samalla raidoitus M.4:n mukaan. Kun M.6 on valmis puikoilla on (50) 60 s jäljellä. Jatka neulomalla luonnonvalkoisella langalla (lopulliseen mittaan asti) M.7:n mukaan. Kun työn pituus on (11) 12 cm - kts. Mittausvinkki - neulo M.9:n mukaan - kavenna samanaikaisesti piirroksen M.8 viimeisellä krs:lla tasavälein 2 s koossa M/L (koossa XS/S ei tehdä kavennuksia) = (50) 58 s. Kun M.8 on valmis, neulo seuraava krs näin: neulo (25) 29 s sileää neuletta (= keskellä kämmenen sisällä), kiinnitä merkkilanka (= sivu), (3) 5 s sileää neuletta, M.9 (= 19 s), (3) 5 s sileää neuletta, kiinnitä merkkilanka (= sivu). Jatka samalla tavalla.

Peukalo: Samanaikaisesti piirroksen M.9 2. krs:lla, työn pituus on n. (13) 14 cm, tee lisäykset peukaloa varten krs:n 2. s:n molemmin puolin. Tee lisäykset joka 2. krs (5) 6 kertaa = (11) 13 peukalo-s - lisää 1 s poimimalla edellisen krs:n s puikolle ja neulomalla tämä oikein. Kun työn pituus on (18) 20 cm, siirrä peukalon (11) 13 s hakaneulalle. Luo 1 uusi s hakaneulan taakse = (50) 58 s, jatka mallineuletta kuten aiemmin.
Kun työn pituus on n. (22) 24 cm - sopeuta oikean puolen krs:n jälkeen - neulo 2 krs sileää neuletta ja säädä samanaikaisesti tasavälein määrä s:ita seuraaviksi: (46) 54 s. Siirrä krs:n ensimmäiset ja viimeiset 19 (22) s apulangalle ja neulo pikkusormi puikkojen jäljellä olevilla (8) 10 s.

Pikkusormi: Luo (4) 4 uutta s kohti apulangan s:ita = (12) 14 s, jaa s:t 3:lle sukkapuikolle ja neulo sileää neuletta kunnes sormen pituus on n. (4,5) 6 cm. Neulo nyt s:t pareittain yhteen, katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien s:iden läpi.
Siirrä apulankojen s:t takaisin puikoille ja poimi 2 s kohti pikkusormea = (40) 46 s, neulo kaikilla s:illa 3 krs sileää neuletta. Siirrä s:t takaisin apulangoille, ts. siirrä kämmenen sisällä olevat (20) 23 s omalle apulangalleen ja käden päällä olevat (20) 23 s omalle apulangalleen.

Nimetön: Siirrä (7) 8 s kummastakin apulangasta takaisin puikoille ja luo 2 uutta s kohti keskisormea = (16) 18 s. Jaa s:t 3:lle sukkapuikolle ja neulo sileää neuletta kunnes sormen pituus on n. (6,5) 8 cm. Neulo s:t pareittain yhteen, katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien s:iden läpi.

Keskisormi: Siirrä (6) 7 s kummastakin apulangasta puikoille, poimi (3) 4 s kohti nimetöntä ja luo 3 uutta s kohti etusormea = 18 (21) s. Jaa s:t 3:lle sukkapuikolle ja neulo sileää neuletta kunnes sormen pituus on n. (7) 8,5 cm. Neulo s:t pareittain yhteen, katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien s:iden läpi.

Etusormi: Siirrä jäljellä olevat (14) 16 s puikoille, poimi (3) 4 s kohti keskisormea = (17) 20 s puikoilla. Neulo sileää neuletta kunnes sormen pituus on n. (5,5) 7 cm. Neulo s:t pareittain yhteen, katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien s:iden läpi.

Peukalo: Siirrä hakaneulan (11) 13 s puikolle ja poimi näiden s:iden takana olevasta reunasta (7) 8 s = (18) 21 s. Jaa s:t 3:lle sukkapuikolle ja neulo sileää neuletta kunnes peukalon pituus on n. (5) 6 cm. Neulo sitten s:t pareittain yhteen, katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien s:iden läpi.

Vasen käsine: Neulo kuten oikea käsine, mutta tämän peilikuvaksi, ts. kun M.8 on valmis, neulo seuraava krs näin: kiinnitä merkkilanka työhön (= sivu), (3) 5 s sileää neuletta, M.9 (= 19 s), (3) 5 s sileää neuletta, kiinnitä merkkilanka (= sivu), (25) 29 s sileää neuletta (= keskellä kämmenen sisällä). Lisäykset peukaloa varten tehdään krs:n toiseksi viimeisen s:n molemmin puolin.

Piirros

= tummanruskea
= beigekirjava
= kanerva
= luonnonvalkoinen
= vanharoosa
= nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 oikein, vedä nostettu s neulotun yli
= 2 s oikein yhteen
= nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 93-12 alkuperäisohjeeseen.