DROPS Baby / 11 / 28

Mister Bean by DROPS Design

Neulottu DROPS nalle "Alpaca"-langasta.

Koko: Valmiin nallen korkeus: n. 38-40 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Alpaca:
200 g nro 607, vaaleanruskea mix
+ tummanruskeaa jäännöslankaa silmiin ja kuonoon
+ vanua nallen täyttämiseen

DROPS Sukkapuikot (4 kpl) nro 5 tai käsialan mukaan.
Neuletiheys: 16 s x 21 krs sileää neuletta kolminkertaisella langalla, puikoilla nro 5 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

ohjetyyppi: lelut, teema: eläimet,

Lisäysvinkki: Lisää 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

Nalle: Neulotaan sileänä neuleena kolminkertaisella langalla. Neulo aluksi jalat, vartalo ja kädet, sitten pää ja lopuksi korvat.

Jalka: Luo puikoille nro 5 kolminkertaisella Alpaca-langalla 9 s ja jaa s:t 3 puikolle. Kiinnitä halutessasi 1 merkkilanka kerroksen vaihtumiskohtaan.

1.-6. krs: Neulo sileää neuletta ja lisää samalla jokaisella krs:lla tasavälein 3 s (lue lisäysvinkki) = 27 s. 7.-11. krs: Neulo sileää neuletta. 12. krs: *Nosta 1 s neulomatta, 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli*, toista *-* yht. 3 kertaa, neulo loput 18 s = yht. 21 s. 13.-16. krs: Neulo sileää neuletta. 17. krs: Neulo 2 s, lisää 1 s, neulo 19 s = 22 s. 18.-19. krs: Neulo sileää neuletta. 20. krs: Neulo 2 s, lisää 1 s, neulo 20 s = 23 s. 21.-22. krs: Neulo sileää neuletta. 23. krs: Neulo 3 s, lisää 1 s, neulo 21 s = 24 s. Jatka sileää neuletta kunnes työn pituus on 12 cm.

Tee sitten nallen reisi seuraavasti:
Neulo 6 s ja siirrä sitten nämä s:t apulangalle (= jalan keskietu). Ota loput s:t samalle puikolle ja jatka neulomista tasona. Neulo kunnes jäljellä on vain 1 s (tämä s jätetään neulomatta), käännä työ ja neulo seuraavasti: nosta ensimmäinen s neulomatta, neulo nurjaa kunnes jäljellä on 1 s, käännä työ ja neulo seuraavasti: nosta ensimmäinen s neulomatta ja neulo kunnes jäljellä on 2 s, käännä työ, nosta ensimmäinen s neulomatta ja neulo kunnes jäljellä on 2 s, käännä työ, nosta ensimmäinen s neulomatta ja neulo kunnes jäljellä on 3 s, käännä työ, nosta ensimmäinen s neulomatta ja neulo kunnes jäljellä on 3 s, käännä työ, nosta ensimmäinen s neulomatta ja neulo kaikki s:t. Työssä on yht. 24 s (sis. apulangan s:t).

Ota apulangalla odottavat s:t työhön ja jaa kaikki s:t 3 puikolle. Neulo kaikilla silmukoilla 1 krs sileää neuletta. Huom: Apulangan 6 s:n molemmin puolin olevilla 3 s:lla neulotaan seuraavasti: Ota edellisen krs:n s puikolle ja neulo tämä s yhteen puikon s:n kanssa (eli neulo 2 s yhteen tähän tapaan yht. 3 kertaa apulangan silmukoiden kummallakin puolella). Seuraava krs neulotaan näin: Neulo 20 s, päätä 2 s (= jalan sisäreuna), neulo 2 s = 22 s. Kiristä jalan alaosan aukko umpeen luomisreunan langan avulla ja päättele langanpäät hyvin. Laita työ odottamaan. Neulo toinen jalka samoin, viimeinen krs neulotaan kuitenkin näin: neulo 8 s, päätä 2 s (= jalan sisäreuna), neulo 14 s = 22 s.

Vartalo: Ota molemmat jalat työhön ja jaa s:t 3 sukkapuikolle, luo samalla etuosan ja takaosan jalkojen väliin 2 s = 48 s. Tarkista, että krs:n vaihtumiskohta on keskellä takana (kiinnitä halutessasi työhön merkkilanka). Kaikki mitat otetaan jatkossa tästä!
1.-2. krs: Neulo sileää neuletta. 3. krs: Neulo 14 s, 2 s oikein yhteen, neulo 16 s, 2 s oikein yhteen, neulo 14 s. 4. krs: Neulo 14 s, 2 s oikein yhteen, neulo 14 s, 2 s oikein yhteen, neulo 14 s = 44 s. Jatka sileää neuletta kunnes työn pituus on 9 cm. Seuraava krs: Neulo 6 s, 2 s oikein yhteen, 2 s oikein yhteen, 2 o, 2 s oikein yhteen, 2 s oikein yhteen, 2 s oikein yhteen, neulo 8 s, 2 s oikein yhteen, 2 s oikein yhteen, 2 s oikein yhteen, 2 o, 2 s oikein yhteen, 2 s oikein yhteen, neulo 6 s = 34 s.
Seuraava krs: Neulo 2 s, 2 s oikein yhteen, 2 s oikein yhteen, neulo 1 s, päätä 4 s (= kainalo), 1 o, 2 s oikein yhteen, neulo 6 s, 2 s oikein yhteen, neulo 1 s, päätä 4 s (= kainalo), 1 o, 2 s oikein yhteen, 2 s oikein yhteen, neulo 2 s, neulo sitten kerroksen ensimmäiset 5 s. Olet nyt kainalon kohdalla. Mahan kohdalla on nyt 10 s ja selän kohdalla on 10 s. Neulo osat erikseen.

Selkä: Neulo sileää neuletta ja neulo samalla työn oikean puolen krs:illa puikon ensimmäiset ja viimeiset 2 s oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs:lla kunnes jäljellä on 4 s. Siirrä nämä s:t apulangalle.

Maha: Neulo kuten selkä.

Oikea käsi: Luo ja neulo kuten jalka kunnes olet neulonut yht. 16 kerrosta. Neulo nyt kaikilla silmukoilla sileää neuletta, kunnes työn pituus on 12 cm. Seuraava krs: Neulo 6 s, päätä 2 s (= keskellä käden alla), neulo 13 s. Jatka neulomista tasona ja neulo samalla työn oikean puolen krs:illa puikon ensimmäiset ja viimeiset 2 s oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs, kunnes jäljellä on 5 s. Siirrä nämä s:t apulangalle.
Kiristä käden alaosan aukko umpeen luomisreunan langan avulla ja päättele langanpäät hyvin. Jätä työ odottamaan.

Vasen käsi: Luo ja neulo kuten oikea käsi, kunnes työn pituus on 12 cm. Seuraava krs: Neulo 16 s, päätä 2 s (= keskellä käden alla), neulo 3 s. Jatka neulomista kuten oikeassa kädessä.

Pää: Ota selän, käden, mahan ja toisen käden jäljellä olevat s:t työhön = yht. 18 s. Jaa s:t 3 puikolle siten, että krs:n vaihtumiskohta on keskellä takana (kiinnitä halutessasi merkkilanka työhön).
1. krs: Neulo sileää neuletta. 2. krs: Lisää tasavälein 6 s = 24 s. 3.-6. krs: Lisää jokaisella krs:lla tasavälein 3 s. 7.-8. krs: Lisää kummallakin krs:lla tasavälein 9 s = 54 s. Jatka sileää neuletta kunnes pään korkeus on 7 cm.
Seuraava krs: Neulo 21 s, *nosta 1 s neulomatta, 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli*, toista *-* yht. 4 kertaa, neulo 21 s = 46 s.
Seuraava krs: Neulo 21 s, nosta 1 s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, nosta 1 s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, neulo 21 s = 44 s.
Seuraava krs: Neulo *2 o, 2 s oikein yhteen*, toista *-* yht. 4 kertaa, 12 o, *2 s oikein yhteen, 2 o*, toista *-* yht. 4 kertaa = 36 s.
Seuraava krs: Neulo 7 s, neulo 3 s ja siirrä nämä 3 s hakaneulalle (= korvan s:t), neulo 16 s, neulo 3 s ja siirrä sitten nämä 3 s hakaneulalle (= korvan s:t), neulo 7 s. Poimi seuraavalla krs:lla kummankin hakaneulan jokaisen silmukan takareunasta 1 s (s:t ovat nyt sekä hakaneulalla että puikolla). Neulo sileää neuletta kunnes pään korkeus on n. 14 cm. Neulo sitten kaikki s:t pareittain yhteen = 18 s. Neulo kaikki s:t uudestaan pareittain yhteen = 9 s. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi.

Korva: Ota toisella hakaneulalla odottavat 3 s puikolle. Neulo ainaoikeaa (eli neulo kaikki krs:t oikein). 1. krs: 1 o, 1 langankierto, 1 o, 1 langankierto, 1 o = 5 s. 2. krs: 5 o. 3. krs: 1 o, *1 langankierto, 1 o*, toista *-* koko krs:n ajan = 9 s. 4. krs: 9 o. 5. krs: 1 o, *1 langankierto, 1 o*, toista *-* koko krs:n ajan = 17 s. Jatka ainaoikeaa kunnes korvan pituus on n. 6 cm.
*Seuraava krs: Neulo kaikki s:t pareittain oikein yhteen, neulo lopuksi 1 o, käännä työ ja neulo kaikki s:t oikein*, toista *-* 3 kertaa = 3 s jäljellä työssä. Päätä s:t. Täytä korva vanulla ja kiinnitä sitten korva nallen päähän. Neulo toinen korva samoin.

Viimeistely: Täytä nalle vanulla (kainaloaukkojen kohdalta). Ompele haarasauma. Kirjo silmät, kuono ja suu tummanruskealla tai mustalla jäännöslangalla. Kiinnitä kädet vartaloon, vedä kädet alaspäin siten, että voit kiinnittää ne n. 4 krs:n päähän kainalon päätösreunasta (tällä tavoin nallen mahasta tullee hieman pyöreähkö).

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Baby 11-28 alkuperäisohjeeseen.