DROPS / 221 / 40

Mountain Pass by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Paris- tai DROPS Bomull-Lin -langasta. Työssä on kaksinkertainen pääntien reunus, satulaolkapäät, palmikoita ja pitsineuletta. Koot S-XXXL.

  • Mountain Pass / DROPS 221-40 - Ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Paris- tai DROPS Bomull-Lin -langasta. Työssä on kaksinkertainen pääntien reunus, satulaolkapäät, palmikoita ja pitsineuletta. Koot S-XXXL.
  • Mountain Pass / DROPS 221-40 - Ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Paris- tai DROPS Bomull-Lin -langasta. Työssä on kaksinkertainen pääntien reunus, satulaolkapäät, palmikoita ja pitsineuletta. Koot S-XXXL.
  • Mountain Pass / DROPS 221-40 - Ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Paris- tai DROPS Bomull-Lin -langasta. Työssä on kaksinkertainen pääntien reunus, satulaolkapäät, palmikoita ja pitsineuletta. Koot S-XXXL.
  • Mountain Pass / DROPS 221-40 - Ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Paris- tai DROPS Bomull-Lin -langasta. Työssä on kaksinkertainen pääntien reunus, satulaolkapäät, palmikoita ja pitsineuletta. Koot S-XXXL.
  • Mountain Pass / DROPS 221-40 - Ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Paris- tai DROPS Bomull-Lin -langasta. Työssä on kaksinkertainen pääntien reunus, satulaolkapäät, palmikoita ja pitsineuletta. Koot S-XXXL.
DROPS Design: Malli w-836
Lankaryhmä C tai A + A
-------------------------------------------------------

550-600-650-750-800-900 g väriä 16, valkoinen

Tai:
Garnstudion DROPS BOMULL-LIN (kuuluu lankaryhmään C):
500-550-600-650-700-800 g väriä 01, valkoinen

NEULETIHEYS:
17 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 22 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 5 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen ja mallineuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.
DROPS PALMIKKOPUIKKO (palmikoihin).
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Puuvillaa
alkaen 0.90 € /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 1.00 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 0.90 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 9.90€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.6. Katso halutun koon piirrokset (A.1 ja A.5).

LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI (lisääminen/kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään/kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 82 silmukkaa) ja jaa silmukat lisäysten/kavennusten määrän kanssa (esim. 18) = 4,6.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto vuorotellen n. joka 4. ja joka 5. silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.
Tämän esimerkin kavennukset tehdään neulomalla vuorotellen n. joka 3. ja joka 4. silmukka ja joka 4. ja joka 5. silmukka oikein yhteen.

LISÄYSVINKKI 1 (satulaolkapäiden, hihojen ja kaarrokkeen lisäykset):
Tee lisäykset seuraavasti:
ENNEN MERKKIÄ:
Lisätty silmukka kääntyy oikealle.
Ota vasemman käden puikon avulla edellisen kerroksen 2 silmukan välinen lankalenkki työhön, lankalenkki otetaan työhön takakautta ja lenkki neulotaan etukautta oikein.
MERKIN JÄLKEEN:
Lisätty silmukka kääntyy vasemmalle.
Ota vasemman käden puikon avulla edellisen kerroksen 2 silmukan välinen lankalenkki työhön, lankalenkki otetaan työhön etukautta ja lenkki neulotaan takakautta oikein.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Mikäli päätösreunasta tulee kuitenkin liian kireä, tee 1 langankierto n. joka 6.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Kaksinkertainen pääntien reunus ja kaarroke neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla takakappaleen oikealta olalta alkaen, ylhäältä alas. Kaarrokkeeseen lisätään olkapäiden silmukat, tämän jälkeen lisätään hihojen silmukat, ja lopuksi tehdään kaarrokkeen lisäykset. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaletta ja hihoja varten. Etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla / sukkapuikoilla, ylhäältä alas.

KAKSINKERTAINEN PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 82-84-88-92-96-100 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 4 Paris- tai Bomull-Lin -langalla. Neulo 8 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin).
Kun joustinneule on valmis, neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 18-16-20-28-32-28 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 100-100-108-120-128-128 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein (langankierrot neulotaan kiertäen oikein). Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 5. Kiinnitä 1 merkki kerroksen ensimmäisten 33-33-37-40-44-44 silmukan jälkeen (= keskietu). Kaarrokkeen mitat otetaan tästä merkistä!
Kiinnitä lisäksi 4 uutta merkkiä työhön alla olevan ohjeen mukaisesti (tämä tehdään myös neulomatta silmukoita, ja kaikki 4 merkkiä kiinnitetään 2 silmukan väliin). Näiden merkkien kohdalla tehdään satulaolkapäiden lisäykset.
1.merkki: Kiinnitä 1.merkki ennen kerroksen ensimmäistä silmukkaa (= takakappaleen oikea olka, kun vaate puetaan päälle).
2.merkki: Laske 1.merkin jälkeen 16-16-20-20-24-24 silmukkaa (= olkapään silmukat), kiinnitä 2.merkki ennen seuraavaa silmukkaa.
3.merkki: Laske 2.merkin jälkeen 34-34-34-40-40-40 silmukkaa (= etukappale), kiinnitä 3.merkki ennen seuraavaa silmukkaa.
4.merkki: Laske 3.merkin jälkeen 16-16-20-20-24-24 silmukkaa (= olkapään silmukat), kiinnitä 4.merkki ennen seuraavaa silmukkaa.
4.merkin jälkeen kerroksella on jäljellä 34-34-34-40-40-40 silmukkaa (= takakappale).
Anna näiden 4 merkin kulkea työn mukana, niiden kohdalla tehdään lisäykset.

SATULAOLKAPÄÄN LISÄYKSET:
Lue koko katkelma ennen kuin neulot. Aloita ensimmäisellä kerroksella mallineule ja tee samalla satulaolkapäiden lisäykset.
MALLINEULE:
Neulo (kerroksen vaihtumiskohta = 1.merkki) 0-0-2-2-0-0 silmukkaa sileää neuletta, toista piirroksen A.2 mallikertaa yhteensä 2-2-2-2-3-3 kertaa, neulo 0-0-2-2-0-0 silmukkaa sileää neuletta, 2.merkki, neulo seuraavilla 34-34-34-40-40-40 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= etukappale), 3.merkki, neulo 0-0-2-2-0-0 silmukkaa sileää neuletta, toista piirroksen A.3 mallikertaa yhteensä 2-2-2-2-3-3 kertaa, neulo 0-0-2-2-0-0 silmukkaa sileää neuletta, 4.merkki, neulo viimeisillä 34-34-34-40-40-40 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= takakappale).
SATULAOLKAPÄÄN LISÄYKSET:
Lisää SAMALLA ensimmäisellä kerroksella satulaolkapäitä varten 4 silmukkaa näin:
Lisää ENNEN 1. ja 3.merkkiä 1 silmukka, ja lisää 2. ja 4.merkin JÄLKEEN 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 1). Eli lisäykset tehdään etukappaleessa ja takakappaleessa, olkapään silmukkaluku pysyy samana.
Jatka suljettua neuletta tähän tapaan ja toista tällaiset lisäykset jokaisella kerroksella yhteensä 20-22-24-26-28-28 kertaa = 180-188-204-224-240-240 silmukkaa. TARKISTA NEULETIHEYS!

HUOM: Etukappaleen ja takakappaleen lisätyillä silmukoilla neulotaan mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, tämän jälkeen lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta. HUOM: Toista piirrosten A.4, A.5 ja A.6 mallikertoja.
Kun olet tehnyt viimeisen lisäyskerroksen, työn pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on n. 9-10-11-12-13-13 cm. Tee nyt hihojen lisäykset alla olevan ohjeen mukaisesti.

HIHAN LISÄYKSET:
Jatka mallineuletta suljettuna neuleena kuten aiemmin.
Lisää SAMALLA seuraavalla kerroksella hihoja varten 4 silmukkaa näin:
Lisää 1. ja 3.merkin JÄLKEEN 1 silmukka, ja lisää ENNEN 2. ja 4.merkkiä 1 silmukka (muista LISÄYSVINKKI 1). Eli lisäykset tehdään hihoissa, etukappaleen ja takakappaleen silmukkaluku pysyy samana. Lisätyillä silmukoilla neulotaan mallineuletta piirrosten A.2 ja A.3 mukaisesti. HUOM: Etukappaleen ja takakappaleen silmukoilla jatketaan mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, ja piirrosten A.4, A.5 ja A.6 mallikertoja toistetaan, muilla silmukoilla neulotaan sileää neuletta.
Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros yhteensä 11-10-9-9-7-8 kertaa = 224-228-240-260-268-272 silmukkaa.
Työn pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on n. 19-19-19-20-19-20 cm. Tee nyt kaarrokkeen lisäykset alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKKEEN LISÄYKSET:
Siirrä nyt hihojen lisäysten 4 merkkiä siten, että sekä etukappaleen että takakappaleen kummankin reunan reunimmaisessa silmukassa on 1 merkki. Merkittyjen silmukoiden välissä on nyt 38-36-38-38-38-40 silmukkaa (= hihat).
Lisää seuraavalla kerroksella kaarroketta varten 8 silmukkaa näin:
Lisää jokaisen 4 merkityn silmukan molemmin puolin 1 silmukka (muista LISÄYSVINKKI 1).
Lisäykset tehdään nyt etukappaleessa, takakappaleessa ja kummassakin hihassa. Etukappaleen ja takakappaleen lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta, ja hihojen lisätyillä silmukoilla neulotaan mallineuletta piirrosten A.2/A.3 mukaisesti.
Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros yhteensä 1-3-4-5-7-9 kertaa = 232-252-272-300-324-344 silmukkaa.
Kun kaikki lisäykset on tehty, työn pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on n. 20-22-23-25-26-28 cm. Mikäli työ on annettua mittaa lyhyempi, jatka neulomista kuten aiemmin (ilman lisäyksiä), kunnes työ on oikean pituinen.
Jaa sitten työ etu-/takakappaletta ja hihoja varten seuraavasti:
Aloita 0-1-1-3-2-0 silmukan päässä ensimmäisestä merkitystä silmukasta, siirrä seuraavat 42-46-50-56-58-60 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 12-12-14-16-16-18 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 74-80-86-94-104-112 silmukkaa kuten aiemmin (= etukappale), siirrä seuraavat 42-46-50-56-58-60 silmukkaa apulangalle hihaa varten, ja luo apulangan silmukoiden tilalle 12-12-14-16-16-18 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo loput 74-80-86-94-104-112 silmukkaa kuten aiemmin (= takakappale). Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 172-184-200-220-240-260 silmukkaa.
Jatka mallineuletta ja sileää neuletta suljettuna neuleena kuten aiemmin. Ole tarkkana, että piirrosten A.4, A.5 ja A.6 mallikerrat jatkuvat siististi. Kummankin hihan alapuolelle luodut 12-12-14-16-16-18 silmukkaa neulotaan sileänä neuleena.
Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa 22 cm. Työhön neulotaan vielä n. 5 cm. Sovita tarvittaessa puseroa ja tarkista onko pituus sopiva.
Lisää nyt työhön silmukoita, jotta neulottavasta joustinneuleesta tulisi tarpeeksi joustava.
Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 18-18-20-22-24-26 silmukkaa (muista LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 190-202-220-242-264-286 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Neulo 5 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Puseron pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 52-54-56-58-60-62 cm.

HIHAT:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 42-46-50-56-58-60 silmukkaa sukkapuikoille nro 5 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 12-12-14-16-16-18 silmukasta 1 silmukka = 54-58-64-72-74-78 silmukkaa.
Kiinnitä 1 merkkilanka hihan alapuolelta poimittujen 12-12-14-16-16-18 silmukan keskelle. Anna merkkilangan kulkea työn mukana, keskellä hihan alla tehtävät kavennukset tehdään myöhemmin tämän merkkilangan kohdalla.
Jatka mallineuletta suljettuna neuleena piirrosten A.2/A.3 mukaisesti kuten aiemmin (niillä keskellä hihan alla olevilla silmukoilla, joilla ei voida neuloa kokonaista mallikertaa, neulotaan sileää neuletta).
Kun hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 3-3-2-2-2-2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI).
Toista tällaiset kavennukset 3-3-2-1½-1½-1½ cm välein yhteensä 3-4-6-10-10-11 kertaa = 48-50-52-52-54-56 silmukkaa. Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 34-33-33-32-32-30 cm. Työhön neulotaan vielä n. 5 cm. Sovita tarvittaessa puseroa ja tarkista onko hihan pituus sopiva.
Kavenna nyt silmukoita, jotta neulottavasta joustinneuleesta tulisi hieman istuvampi.
Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein joka koossa 14 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 34-36-38-38-40-42 silmukkaa.
Vaihda sukkapuikkoihin nro 4. Neulo 5 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 39-38-38-37-37-35 cm. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Taita pääntien reunuksen joustinneule kaksinkerroin työn sisäpuolelle ja ompele kiinni. On tärkeää, että saumasta tulee joustava, jotta pääntien reunuksesta tulisi tasainen ja siisti.

Piirros

symbols = oikea silmukka
symbols = nurja silmukka
symbols = tee 2 silmukan väliin 1 langankierto
symbols = Nyppy: Neulo sama silmukka vuorotellen etu- ja takakautta oikein, kunnes työssä on 3 silmukkaa (= työhön lisättiin 2 silmukkaa), neulo tasona näillä 3 silmukalla 3 kerrosta sileää neuletta, neulo sitten seuraavalla kerroksella (oikea puoli) nämä 3 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 2 silmukkaa)
symbols = 2 silmukkaa oikein yhteen
symbols = nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli
symbols = siirrä 1 silmukka apupuikolle työn taakse, neulo 1 silmukka oikein, neulo apupuikon silmukka oikein
symbols = siirrä 2 silmukkaa apupuikolle työn taakse, neulo 2 silmukkaa oikein, neulo apupuikon 2 silmukkaa oikein
symbols = siirrä 3 silmukkaa apupuikolle työn taakse, neulo 3 silmukkaa oikein, neulo apupuikon 3 silmukkaa oikein
symbols = neulomissuunta
symbols = satulaolkapään lisäykset
symbols = hihan lisäykset
symbols = kaarrokkeen lisäykset

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 221-40) .

Kommentit / Kysymykset (2)

country flag Corinne D 13.01.2021 - 15:18:

I'd name this one "broken arrow"

country flag Arndt 09.01.2021 - 10:41:

Namensvorschlag: Kühle Brise

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 221-40