DROPS / 223 / 8

Northern Spring by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero 2-kertaisesta DROPS Sky-langasta. Työ neulotaan eri suuntiin ja työssä on pitsineuletta ja solmuja. Koot XS - XXL.

DROPS Design: Malli sk-120
Lankaryhmä B + B tai D
-------------------------------------------------------

250-400-450-500-550-600 g väriä 01, valkoinen

NEULETIHEYS:
14 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 16 kerrosta korkeussuunnassa, 2-kertaisella langalla = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 6 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 6 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen/mallineuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 5.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 5: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.

alkaen 5.90 € /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 5.90 € /50g
Tilaa
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 5.90 € /50g
Tilaa
Puikot & Virkkuukoukut
Saat tämän mallin langat alkaen 29.50€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

MALLINEULE:
Katso piirrokset A.1-A.8 (piirrosten A.7 ja A.8 mukaisesti ei neulota).

LISÄYSVINKKI (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 66 silmukkaa) ja jaa silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 14) = 4,7.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto vuorotellen n. joka 4. ja joka 5. silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.

LISÄYSVINKKI 2 (keskietu/keskitaka + olkapäät):
Neulo merkittyyn silmukkaan asti, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein (merkki on tässä silmukassa), tee 1 langankierto puikolle. Toista jokaisen 3 jäljellä olevan merkityn silmukan kohdalla (= työhön lisättiin 8 silmukkaa).
Lisätyillä silmukoilla neulotaan mallineuletta piirrosten mukaisesti (työhön tulee muodostua reikiä).

KAVENNUSVINKKI (etu-/takakappaleen sivut ja hihat):
Neulo kunnes merkittyä silmukkaa edeltää 2 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 1 silmukka oikein (merkki on tässä silmukassa), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Mikäli päätösreunasta tulee kuitenkin liian kireä, tee 1 langankierto n. joka 4.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus ja kaarroke neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaletta ja hihoja varten. Etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena, ylhäältä alas. Työ jaetaan keskeltä edestä/keskeltä takaa ja osat neulotaan tasona erikseen (= sivut). Tällä tavoin alareunasta tulee suora, eikä siihen muodostu kärkeä. Lopuksi joustinneule neulotaan suljettuna neuleena.
Hihat neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla/sukkapuikoilla, ylhäältä alas. Työ jaetaan ja tämän jälkeen hiha neulotaan tasona kuten etu-/takakappaleen alareunassa. Lopuksi joustinneule neulotaan suljettuna neuleena.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 64-66-68-70-74-78 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 5 2-kertaisella Sky-langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 3 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Vaihda pyöröpuikkoon nro 6. Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 0-14-12-26-22-34 silmukkaa = 64-80-80-96-96-112 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka tähän. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

KAARROKE:
Kiinnitä nyt 4 merkkiä työhön (neulomatta silmukoita) seuraavasti: Kiinnitä 1 merkki ensimmäiseen silmukkaan (= olan keskikohta), kiinnitä sitten 3 merkkiä aina 15-19-19-23-23-27 silmukan välein.
Tee sitten merkittyjen silmukoiden kohdalla lisäykset ja neulo mallineuletta näin:
Neulo 1 silmukka oikein (= vasemman olan keskellä oleva merkitty silmukka), tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavilla 4 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, neulo seuraavilla 8-12-12-16-16-20 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti, neulo seuraavilla 3 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein (= keskellä takana oleva merkitty silmukka), tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavilla 4 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, neulo seuraavilla 8-12-12-16-16-20 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti, neulo seuraavilla 3 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein (= oikean olan keskellä oleva merkitty silmukka), tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavilla 4 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, neulo seuraavilla 8-12-12-16-16-20 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti, neulo seuraavilla 3 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein (= keskellä edessä oleva merkitty silmukka), tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavilla 4 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, neulo seuraavilla 8-12-12-16-16-20 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti, neulo seuraavilla 3 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti, tee 1 langankierto puikolle.
Jokaisen merkityn silmukan kummallekin puolelle on nyt lisätty 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 2). TARKISTA NEULETIHEYS!
Jatka mallineuletta ja toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros, kunnes jokaisen merkityn silmukan kummallekin puolelle on lisätty yhteensä 23-23-26-28-30-31 silmukkaa (= 248-264-288-320-336-360 silmukkaa työssä). Neulo piirrosten jokaisella nurin neulottavalla kerroksella merkityt 4 silmukkaa nurin! SAMANAIKAISESTI kun olet neulonut piirrokset A.1-A.3 loppuun, neulo mallineuletta seuraavasti: *1 silmukka oikein (merkitty silmukka), neulo ensimmäisillä 3 silmukalla mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti, neulo mallineuletta piirroksen A.5 mukaisesti, kunnes seuraavaa merkkiä edeltää 2 silmukkaa, neulo seuraavaa merkkiä edeltävillä 2 silmukalla mallineuletta piirroksen A.6 mukaisesti*, toista *-* koko kerroksen ajan. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Tee lisäykset joka 2.kerros kuten aiemmin. Koissa XS, S, M, L ja XL työ jaetaan ennen kuin piirrokset on neulottu loppuun. Koossa XXL jatketaan neulomalla sileää neuletta, kun piirros on neulottu loppuun.
Kun kaikki lisäykset on tehty, työn pituus pääntien reunuksen merkkilangasta (neulomissuuntaan) mitattuna on n. 29-29-33-35-38-39 cm. Katkaise lanka.

Seuraava kerros neulotaan näin:
Siirrä ensimmäiset 26-27-30-33-34-35 silmukkaa apulangalle (= puolikas hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 3-3-3-3-4-4 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 73-79-85-95-101-111 silmukkaa (= takakappale), siirrä seuraavat 51-53-59-65-67-69 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 5-5-5-5-7-7 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 73-79-85-95-101-111 silmukkaa (= etukappale), siirrä loput 25-26-29-32-33-34 silmukkaa ensimmäiselle apulangalle (= hiha) ja luo apulangan silmukoiden tilalle 2-2-2-2-3-3 silmukkaa (= sivussa hihan alla). Kiinnitä 1 merkki kummankin olan keskisilmukkaan, ja kiinnitä 1 merkki takakappaleen keskisilmukkaan. Jätä merkit työhön. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 156-168-180-200-216-236 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki kerroksen ensimmäiseen silmukkaan, ja kiinnitä 1 merkki toisen hihan alapuolelle luotujen 5-5-5-5-7-7 silmukan 3.-3.-3.-3.-4.-4.silmukkaan. Anna merkkien kulkea työn mukana (= sivut).
Jatka koissa XS, S, M ja L mallineuletta suljettuna neuleena kuten aiemmin, kunnes olet neulonut piirrokset loppuun. Neulo sitten sileää neuletta. Koissa XL ja XXL mallineule on valmis. Jatka neulomalla sileää neuletta.
Neulo seuraavasti:
Jatka mallineuletta/sileää neuletta suljettuna neuleena ja tee keskellä takana ja keskellä edessä lisäykset kuten aiemmin. Kavenna SAMALLA kummankin sivun merkin kohdalla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI 1) (tällä tavoin silmukkaluku pysyy koko ajan samana). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros lopulliseen mittaan asti. Neulo kummankin sivun kavennuksen molemmin puolin niin monta silmukkaa mallineuletta kuin pystyt. Muilla silmukoilla neulotaan sileää neuletta.
Kun työn pituus keskellä takana olevasta merkistä mitattuna on n. 11-13-10-10-9-9 cm (työn pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 47-49-51-53-55-57 cm ja työhön neulotaan vielä n. 5 cm), katkaise lanka.
Siirrä keskellä takana oleva merkitty silmukka + keskiedun merkittyä silmukkaa edeltävät silmukat apulangalle (= puolikas takakappale + puolikas etukappale), näillä silmukoilla jatketaan neulomista hieman myöhemmin. Työssä on nyt puolikkaan etukappaleen ja puolikkaan takakappaleen silmukat.

PUOLIKAS ETUKAPPALE/TAKAKAPPALE:
Jatka nyt neulomista tasona ja päätä samalla kummastakin reunasta silmukoita, jotta alareunasta tulisi suora.
Katso piirros A.7. Päätä työn oikealta puolelta keskellä edessä/keskellä takana oleva merkitty silmukka. Neulo tasona sileää neuletta ja päätä SAMALLA jokaisen kerroksen alusta 2 silmukkaa. Tee merkityn silmukan kummallakin puolella (eli sivussa) kavennukset joka 2.kerros kuten aiemmin lopulliseen mittaan asti. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes jäljellä on 3 silmukkaa. Katkaise lanka, vedä lanka jäljellä olevien silmukoiden läpi ja päättele langanpäät hyvin.

PUOLIKAS ETUKAPPALE/TAKAKAPPALE:
Ota apulangalla odottavat silmukat pyöröpuikolle nro 6 ja neulo kuten etukappaleen/takakappaleen ensimmäinen puolikas.

ALAREUNA:
Aloita toisesta sivusta ja poimi alareunasta päätösreunan sisäpuolelta (jotta poimimisreunasta tulisi huomaamaton) n. 132-142-156-170-182-204 silmukkaa pyöröpuikolle nro 6 2-kertaisella langalla (silmukkaluvun tulee olla 2 silmukalla jaollinen). Neulo 5 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN).

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 51-53-59-65-67-69 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle tai sukkapuikoille nro 6, poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 5-5-5-5-7-7 silmukasta 1 silmukka = 56-58-64-70-74-76 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki hihan alapuolelta poimittujen 5-5-5-5-7-7 silmukan 3.-3.-3.-3.-4.-4.silmukkaan. Anna merkin kulkea työn mukana.
Jatka mallineuletta/sileää neuletta kuten miehustassa ja tee keskellä hihan päällä lisäykset kuten aiemmin. Tee SAMALLA keskellä hihan alla olevan merkin kohdalla kavennukset (muista KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros lopulliseen mittaan asti.
Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes hihan pituus olan keskisilmukan merkistä mitattuna on n. 24-24-20-19-16-14 cm (työhön neulotaan vielä n. 5 cm. Sovita tarvittaessa puseroa ja tarkista onko hihan pituus sopiva).
Jatka nyt neulomista tasona ja päätä samalla kummastakin reunasta silmukoita, jotta alareunasta tulisi suora. Katso piirros A.8. Päätä työn oikealta puolelta keskellä hihan päällä oleva merkitty silmukka. Neulo sileää neuletta ja tee keskellä hihan alla olevan merkin kohdalla kavennukset kuten aiemmin. Päätä SAMALLA jokaisen kerroksen alusta 2 silmukkaa. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes jäljellä on 3 silmukkaa. Katkaise lanka ja vedä lanka jäljellä olevien silmukoiden läpi.
Neulo toinen hiha samoin.

HIHAN REUNUS:
Aloita keskeltä hihan alta ja poimi alareunasta päätösreunan sisäpuolelta (jotta poimimisreunasta tulisi huomaamaton) n. 48-48-56-58-64-68 silmukkaa sukkapuikoille nro 5 2-kertaisella langalla (silmukkaluvun tulee olla 2 silmukalla jaollinen). Neulo 5 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Neulo toisen hihan reunus samoin.

= solmu: Neulo sama silmukka vuorotellen etu- ja takakautta oikein, kunnes työssä on 5 silmukkaa. Nämä 5 silmukkaa ovat nyt oikean käden puikolla. Vedä 2.silmukka (oikean käden puikon toiseksi reunimmainen silmukka) reunimmaisen silmukan yli, vedä 3.silmukka reunimmaisen silmukan yli, vedä 4.silmukka reunimmaisen silmukan yli, vedä 5.silmukka reunimmaisen silmukan yli (= 1 solmu).
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, työhön tulee muodostua reikä
= neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka)
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 1 silmukka)
= neulomissuunta
= keskietu
= keskitaka
= keskellä hihan päällä

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 223-8) .

Kommentit / Kysymykset (10)

Kat Arnett 19.02.2021 - 00:51:

When inserting 4 markers at the beginning of the yoke the numbers seem to be incorrect. 64/4=16, 80/4=20, 96/4=24 & 112/4=28. Why do the numbers show markers for 15, 19, 23 & 27?

DROPS Design 19.02.2021 kl. 07:32:

Hi Kat, You insert the markers in the stitches after the 15 stitches (in stitch 16 as you say and with 15 stitches between each marker-stitch) . Happy knitting!

Gaud 10.02.2021 - 19:41:

Bonjour, le diagramme A.6, en arrivant au troisième et quatrième rangs de noeuds, la partie de gauche semble commencer une maille plus tard que la succession habituelle de 3 mailles entre chaque noeud: le premier noeud se trouverait à 4 mailles du dernier noeud de A.5. Est-ce correct? Merci beaucoup.

DROPS Design 11.02.2021 kl. 09:06:

Bonjour Mme Gaud, merci pour votre retour, vous avez raison, le diagramme A.6 a été corrigé -on a bien 3 mailles endroit entre chaque nœud. Bon tricot!

Christine ADAM 04.02.2021 - 18:01:

Bonjour ! Peut-on avoir les explications sans aiguilles circulaires ? Pourquoi tous vos modèles se tricotent en rond ? Pourquoi ne proposez vous pas les 2 options ? Merci Christine

DROPS Design 05.02.2021 kl. 08:03:

Bonjour Mme Adam, les aiguilles circulaires font partie de la culture tricot scandinave, raison pour laquelle nombreux sont nos modèles tricotés sur des aiguilles circulaires. Vous pourrez retrouver plus d'infos à ce sujet ici; Bon tricot!

Ida 10.01.2021 - 09:36:

Warm Stripes

Jurgita 09.01.2021 - 16:44:

Back to Nature

Fatima 09.01.2021 - 02:36:

Nice!

Ana Silva 08.01.2021 - 19:13:

Snow beauty

Carola Wijma 08.01.2021 - 06:55:

Happy Stripes

Marta 07.01.2021 - 21:53:

Countryside summer

Mavilahe 07.01.2021 - 18:49:

I think Charm clouds is a good name, don't you?

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 223-8