Come aumentare /diminuire in modo uniforme

Tags: principiante,
Come aumentare /diminuire in modo uniforme

Come calcolare dove aumentare/diminuire quando il modello dice "aumentare/diminuire in modo uniforme" - Potete utilizzare i consigli di questa lezione sia per la maglia che per l'uncinetto:

Aumentare in modo uniforme:
Il modello di dice di aumentare un numero di maglie in maniera uniforme.

Esempio 1: Avete 100 m e dovete fare 16 aumenti distribuiti in modo uniforme.
Utilizzate una calcolatrice e digitate 100 diviso 16 e otterrete 6,25.
Il numero che ottenete dev'essere arrotondato per eccesso e per difetto.
in questo esempio lo arrotondiamo per difetto a 6. Per cui dovete aumentare dopo ogni 6° m in questo modo: lavorate 6 m, fate il 1° aumento, lavorate 6 m, fate il 2° aumento, lavorate 6 m, fate il 3° aumento, lavorate 6 m, fate il 4° aumento, e continuate in questo modo. Dopo il vostro 16° aumento avrete 4 m rimaste sul f da lavorare.

Esempio 2: Avete 140 m e dovete fare 21 aumenti distribuiti in modo uniforme.
Utilizzate una calcolatrice e digitate 140 diviso 21 e otterrete 6,66.
Il numero che ottenete dev'essere arrotondato per eccesso o per difetto.
In questo esempio lo arrotondiamo per difetto a 6,5. Quindi dovete aumentare in modo alternato dopo ogni 6° e 7° m in questo modo: lavorate 6 m, fate il 1° aumento, lavorate 7 m, fate il 2° aumento, lavorate 6 m, fate il 3° aumento, lavorate 7 m, fate il 4° aumento, e continuate in questo modo. Dopo il vostro 21° aumento avrete 4 m rimaste sul f da lavorare.

Esempio 3: Avete 48 m e dovete fare 12 aumenti distribuiti in modo uniforme.
Utilizzate una calcolatrice e digitate 48 diviso per 12 e otterrete 4.
Se ottenete un numero pari e state lavorando in tondo, è facile e potete semplicemente aumentare con quel numero di m tra ogni aumento.
Ma se state lavorando i ferri avanti e indietro e dovete aumentare ogni 4 m come in questo esempio, dovreste fare un aumento dopo l'ultima m sul f, il che non è possibile. Per evitarlo, lavorate un paio di m in meno prima del 1° aumento in questo modo:
lavorate 2 m, fate il 1° aumento, lavorate 4 m, fate il 2° aumento, lavorate 4 m, fate il 3° aumento, lavorate 4 m, fate il 4° aumento, e continuate in questo modo. Dopo il vostro 12° aumento, avrete 2 m rimaste sul f da lavorare.

Diminuire in modo uniforme:
Il modello di dice di diminuire un numero di maglie in maniera uniforme.

Esempio 1: Avete 100 m e dovete fare 16 diminuzioni distribuite in modo uniforme.
Utilizzate una calcolatrice e digitate 100 diviso 16 e otterrete 6,25.
Il numero che ottenete è meno di .5, quindi si arrotonda sempre per difetto, per cui in questo esempio lo arrotondiamo a 6. Fare le diminuzioni ogni 6 m significa lavorare insieme ogni 5° e 6° m in questo modo: lavorate 4 m, 2 m insieme a dir (5° e 6° m), lavorate 4 m, 2 m insieme a dir, lavorate 4 m, 2 m insieme a dir, e continuate in questo modo. Dopo la vostra 16° diminuzione (2 m insieme a dir) avrete 4 m rimaste sul f da lavorare.

Esempio 2: Avete 140 m e dovete fare 30 diminuzioni distribuite in modo uniforme.
Utilizzate una calcolatrice e digitate 140 diviso 30 e otterrete 4,66.
Quando il numero che ottenete è maggiore di .5 dovrete alternare le vostre diminuzioni tra il numero più basso e quello più alto. In questo esempio ciò significa che diminuiremo in modo alternato ogni 4 e 5 m, in questo modo:
lavorate 2 m, 2 m insieme a dir (3° e 4° m), lavorate 3 m, 2 m insieme a dir (4° e 5° m), lavorate 2 m, 2 m insieme a dir, lavorate 3 m, 2 m insieme a dir, e continuate in questo modo. Dopo la vostra 30° diminuzione (2 m insieme a dir) avrete 5 m rimaste sul f da lavorare.

Esempio 3: Avete 48 m e dovete fare 12 diminuzioni distribuite in modo uniforme.
Utilizzate una calcolatrice e digitate 48 diviso per 12 e otterrete 4.
In questo esempio significa che dovrete diminuire ogni 4 m come segue:
lavorate 2 m, 2 m insieme a dir (3° e 4° m), lavorate 2 m, 2 m insieme a dir, lavorate 2 m, 2 m insieme a dir, e continuate in questo modo. Dopo la vostra 12° diminuzione (2 m insieme a dir), non avrete m rimaste sul f da lavorare.

Commenti (75)

Theres 15.10.2020 - 20:41:

Hej! Jag har 110 maskor och ska öka med 28 på varvet. Räknade och fick då siffran 3,9. Avrundade nedåt och ökade omväxlingsvis mellan den 3 och den 4 maskan. Nu när jag räknar antalet omslag som blev så blev det 31 st, dvs ökning med 31 maskor. Vad har jag gjort fel? Mvh / Theres

DROPS Design 19.10.2020 - 07:53:

Hei Theres. Når du har fått siffret 3,9 kan du avrunde opp til 4, slik at du øker etter hver 4. maske. Men 1 gang må du øke etter bare 3 masker. God Fornøyelse.

Ine 15.10.2020 - 10:57:

Hei. Jeg har 122 masker og skal felle 24. hvordan gjør jeg det?

DROPS Design 16.10.2020 - 11:05:

Hej Ine. 122/24= 5,08. Du ska då felle var 5:e m, dvs sticka ihop 4:e och 5:e maskan. Mvh DROPS design

Laila Thunes 07.10.2020 - 19:19:

Hei. Jeg har felt reglane 4omganger og no skal resten av raglan felles kun på ermene. Hvordan gjøres det??

DROPS Design 09.10.2020 - 08:32:

Hej Laila. Då feller du kun på den sida av markören som är på ermene. Det blir då alltså mindre antal masker felt totalt per pinne. Mvh DROPS Design

Marit 05.10.2020 - 09:32:

Hei:) jeg har 416 masker og skal felle 48 masker jevnt fordelt. Med utregningen blir det 8,66. Hvilke masker skal jeg felle da, hver 8? Og hvilken maske skal jeg strikke den sammen med? Takk :)

DROPS Design 09.10.2020 - 08:21:

Hej Marit. Du stickar då annanhver gang var 7. og 8. m sammen och annenhver gang var 8. og 9. m sammen. Lycka till!

Kristin Kleven 03.10.2020 - 09:05:

Strikker oppskrift 210-28. Hva betyr : felle av til ermehull, start 3-3-3-4-4-4 masker før første merke, Fell av 6-6-6-8-8-8 masker?

DROPS Design 05.10.2020 - 08:28:

Hei Kristin. Tallene står i den rekkefølge størrelsene er oppgitt. Om du strikker den minste størrelsen skal du felle av til ermhull ved å starte 3 masker før merket, og du skal da felle 6 masker. God Fornøyelse!

Torhild 29.09.2020 - 15:17:

Heisann. Har 142 masker, skal felle 16 masker jevnt fordelt og ende opp med 126 masker. Tips/ hjelp til hvordan dette kan felles jevnt så det blir penest?

DROPS Design 02.10.2020 - 14:52:

Hej Torhild, da strikker du 8.og9.maske sammen og sidste gang 7. og 8.maske sammen. God fornøjelse!

Ida 28.09.2020 - 21:58:

Har 160 masker og skal felle gjevnt fordelt til 120. Er det da 3 og 4 maske som skal strikkes sammen?

DROPS Design 02.10.2020 - 14:53:

Hej Ida, ja - stemmer - god fornøjelse!

Hilde 19.09.2020 - 11:25:

Jeg skal felle de 2 første og siste maskene på pinnen. Jeg strikker mønsterstrikk fram og tilbake. Hvordan feller jeg de to siste maskene?

DROPS Design 21.09.2020 - 07:25:

Hei Hilde. Står det noe spesifisert i oppskriften du strikker, i teksten eller under tips i begynnelsen av oppskriften? Hvis ikke, kan du felle av i begynnelsen av 2 pinner (fell 1. gang fra retten, strikk pinnen ut, snu, fell 2. gang fra vrangen, strikk pinnen ut). Eller du kan strikke de 2 siste maskene sammen på 1. pinne. God Fornøyelse!

Solvor 07.09.2020 - 23:28:

Hei! Jeg har 38 masker på rundpinne og skal øke med 38 masker så jeg har 76. Maskene er i vrangbord og neste pinne etter økning er halvpatent. Hjelp! kan det være feil i oppskriften?

DROPS Design 10.09.2020 - 14:58:

Hej Solvor, skriv dit spørgsmål ind i selve opskriften under kommentarer, så kan vi hjælpe dig med mønsteret. God fornøjelse!

Andrea Bråtveit Sørestad 03.09.2020 - 00:49:

Jeg har 146 masker og skal felle 50 jevnt fordelt, skal ende opp med til sammen 96 masker. Hvordan?

DROPS Design 07.09.2020 - 06:17:

Hei Andrea. Du kan f.eks strikke 1 maske, strikk 2 masker sammen ca 47 ganger, det må også strikkes 2 masker sammen 3 ganger uten å strikke 1 maske i mellom. God Fornøyelse!

Kjerlaug Villanger 27.08.2020 - 17:34:

Hei.Jeg har 234 masker og skal felle 48masker. Hvor ofte må jeg felle?

DROPS Design 31.08.2020 - 11:39:

Hei Kjerlaug. Da kan du f.eks strikke 2 masker sammen ca 7 ganger med 2 masker mellom seg og strikke 2 masker sammen ca 41 ganger med 3 masker mellom seg. God Fornøyelse!

Bente 23.08.2020 - 18:59:

Jeg har 102 masker og skal felle 35 masker jevnt fordelt . Det blir 2,9. Tar jeg maske 2 og 3 sammen da?

DROPS Design 31.08.2020 - 11:32:

Hei Bente. Ja, men mulig du må strikke 2 masker sammen 2 ganger etter hverandre for å få 35 fellinger. God Fornøyelse!

Eva 11.08.2020 - 23:29:

Har 145masker og skal felle 39 hvordan blir det?

DROPS Design 20.08.2020 - 15:20:

Hej Eva, Du strikker skiftevis hver 2.og3 maske sammen og så hver 3.og4. maske sammen. God fornøjelse!

Eva 25.07.2020 - 11:29:

Har 120 m og skal øke 80m til 200m .Skal jeg da øke slik strikke 2m og øke og strikke 1m og øke?

DROPS Design 06.08.2020 - 10:16:

Hej Eva, ja det lyder som det kommer til at passe nogenlunde :)

Gunn Eva 11.06.2020 - 09:38:

Jeg har 332 masker og skal felle 20. Kalkulator sier 16.6 Cortina genser

DROPS Design 15.06.2020 - 07:22:

Hei Gun Eva. Vi har ingen genser som heter Cortina, men om du får 16,6 når du deler skal du felle vekselsvis på et lavere og et høyere tall. Se Eksempel 2 under "Felle jevnt fordelt". Evnt lese om det står noen spesifikasjoner under den genseren du strikker. God Fornøyelse!

Arianna Trapani 25.05.2020 - 15:40:

Probabilmente è fuori tema, ma ogni volta che in un modello si indicano aumenti/diminuzioni senza specificarne il tipo, resto sempre in dubbio su quale di quelli che conosco scegliere. Avreste un suggerimento, generale ovviamente, sul tipo di aumento/diminuzione più adatto al procedimento uniformemente spaziato che avete spiegato nella lezione?

DROPS Design 04.06.2020 - 10:31:

Buongiorno Arianna, nei nostri modelli, nella parte iniziale delle spiegazioni, viene indicato quale tipo di aumento utilizzare nei diversi punti del lavoro. Dove non è specificato, soprattutto per quelli distribuiti in modo uniforme, viene lasciata libera scelta: può utilizzare quello che più le piace, lavorare 2 maglie insieme, oppure un gettato lavorandolo poi a ritorto, oppure un aumento sollevato, insomma, quello che preferisce. Buon lavoro!

Elise 20.05.2020 - 19:50:

Hei! Jeg har 54 masker og skal felle av slik at jeg får 20 masker på pinnene, altså felle av 34 masker. Tallet jeg får når jeg deler 54 på 34 = 1,58. Hvordan gjør jeg dette?

DROPS Design 25.05.2020 - 08:37:

Hei Elise. Når du har så få masker og skal felle så mange masker må du nesten felle 3 masker sammen 13 ganger og 2 masker sammen 7 ganger. Da blir det å strikke * 3 masker sammen 2 ganger, 2 masker 1 gang *, så gjenta *-* omgangen/raden ut. God Fornøyelse!

Denise 16.04.2020 - 23:14:

Bedankt voor de uitleg! Ik moet een aantal toeren gelijkmatig minderen Bereken ik voor elke toer opnieuw?

Silje Merethe 13.04.2020 - 23:49:

Jeg har 228 masker og skal felle 54. Hvordan gjør jeg det? Hilsen ei som strikker sin første genser 🙈

DROPS Design 17.04.2020 - 07:51:

Hei Silje. 225 masker delt på 54 = 4,22. * Du kan da stikke hver 3. og 4. maske sammen 4 ganger, så strikker du 3 masker *, gjenta dette omgangen rundt, men når du har 22 masker igjen strikker du 2 rett sammen, 2 rett, 2 rett sammen, 2 rett.....omgangen ut. mvh DROPS design

Toril 13.04.2020 - 19:22:

Har 172 masker og skal øke til 312 masker. Altså øke med 140 masker. Hvordan får eg det til å gå opp?

DROPS Design 20.04.2020 - 07:16:

Hei Toril. I løpet av økeomgangen kan du øke på annenhver maske, 109 ganger, og så må det strikkes 2 masker, så øke,31 ganger. God Fornøyelse!