DROPS / 214 / 11

Blushing Birches by DROPS Design

Neulotut myssy ja kauluri DROPS Karisma-langasta. Setissä on pitsineuletta, palmikoita ja joustinneuletta. Kaulurissa on satulaolkapäät.

DROPS Design: Malli u-909
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

KOKO SETTI:

KOKO:
S/M - L/XL

LANGANMENEKKI: Garnstudion
DROPS KARISMA (kuuluu lankaryhmään B):
200-250 g väriä 81, tumma roosa

MYSSY:

KOKO:
S/M - L/XL

100-100 g väriä 81, tumma roosa

NEULETIHEYS:
22 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 30 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3,5 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm, sileään neuleeseen ja pitsineuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3: Pituus 40 cm, joustinneuleeseen.

S/M - L/XL
Mitat: Yläreunan ympärys: n. 60-67 cm. Korkeus (sisällyttäen joustinneuleet): n. 25-27 cm edessä, ja 27-29 cm takana.

LANGANMENEKKI: Garnstudion
DROPS KARISMA (kuuluu lankaryhmään B):
150-150 g väriä 81, tumma roosa

NEULETIHEYS:
22 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 30 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3,5 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm tai 60 cm, sileään neuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3: Pituus 40 cm, joustinneuleeseen.

-------------------------------------------------------

AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.

MALLINEULE (myssy):
Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2.

KAVENNUSVINKKI 1 (myssyn päälaki):
Kavenna ennen jokaista merkkilankaa 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen.

KAVENNUSVINKKI 2 (kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan seuraavasti: Laske kavennettavien silmukoiden kohdalla olevien silmukoiden määrä (esim. 44 silmukkaa) ja jaa silmukat kavennusten määrän kanssa (esim. 12) = 3,7.
Tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla vuorotellen n. joka 2. ja joka 3.silmukka ja joka 3. ja joka 4.silmukka oikein yhteen.

LISÄYSVINKKI (kaulurin satulaolkapään lisäykset):
Tee lisäykset merkin molemmin puolin seuraavasti:
ENNEN MERKKIÄ:
Lisätty silmukka kääntyy oikealle.
Ota vasemman käden puikon avulla alla olevan kerroksen 2 silmukan välinen lankalenkki puikolle, lankalenkki otetaan työhön takakautta ja lenkki neulotaan etukautta oikein.
MERKIN JÄLKEEN:
Lisätty silmukka kääntyy vasemmalle.
Ota vasemman käden puikon avulla alla olevan kerroksen 2 silmukan välinen lankalenkki puikolle, lankalenkki otetaan työhön etukautta ja lenkki neulotaan takakautta oikein.

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Mikäli päätösreunasta tulee kuitenkin liian kireä, tee 1 langankierto n. joka 4.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

MYSSY: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, alhaalta ylös. Vaihda työhön sukkapuikot, kun pyöröpuikko käy liian pitkäksi.

MYSSY:
Luo 108-120 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3,5 Karisma-langalla. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (= 9-10 kpl 12 silmukan mallikertaa). Kun työn korkeus luomisreunasta mitattuna on 5-5 cm, vaihda takaisin pyöröpuikkoon nro 3,5.
Neulo sitten mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.2 mukaisesti (= 9-10 kpl 12 silmukan mallikertaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, neulo sileää neuletta lopulliseen mittaan asti.
SAMANAIKAISESTI kun työn korkeus on 20-21 cm, kiinnitä 9-10 merkkilankaa työhön näin: Laske 6 silmukkaa, *kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa, laske 12 silmukkaa*, toista *-* yhteensä 8-9 kertaa, kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa. Viimeisen merkkilangan jälkeen kerroksella on jäljellä 6 silmukkaa.
Kavenna seuraavalla kerroksella ennen jokaista merkkilankaa 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 1) (= työstä kapeni 9-10 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 5-8 kertaa ja sitten jokaisella kerroksella yhteensä 5-2 kertaa = 18-20 silmukkaa jäljellä työssä.
Neulo seuraavalla kerroksella kaikki silmukat pareittain oikein yhteen = 9-10 silmukkaa jäljellä työssä.
Katkaise lanka ja vedä lanka jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä lanka ja päättele langanpäät hyvin.
Myssyn korkeus päälaelta alaspäin mitattuna on n. 25-27 cm.

-------------------------------------------------------

KAULURI: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Kun kaikki satulaolkapään lisäykset on tehty, olkapäiden silmukat päätetään. Tämän jälkeen etukappale ja takakappale neulotaan erikseen, tasona pyöröpuikolla.

KAULURI:
Luo 138-156 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 3,5 Karisma-langalla. Vaihda lyhyeen pyöröpuikkoon nro 3. Neulo 1 kerros oikein. Jatka neulomalla joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin). Kerroksen vaihtumiskohta on takakappaleen oikean olan kohdalla (kun vaate puetaan päälle).
Kun työn pituus luomisreunasta mitattuna on 7-8 cm, vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5.
Kiinnitä nyt 4 merkkiä työhön alla olevan ohjeen mukaisesti. Jokainen merkki kiinnitetään oikeaan silmukkaan ja merkit kiinnitetään työhön neulomatta silmukoita:
Kiinnitä 1.merkki kerroksen ensimmäiseen oikeaan silmukkaan, jätä 23-29 silmukkaa väliin (= olka), kiinnitä 2.merkki seuraavaan oikeaan silmukkaan, jätä 44-47 silmukkaa väliin (= etukappale), kiinnitä 3.merkki seuraavaan oikeaan silmukkaan, jätä 23-29 silmukkaa väliin (= olka) ja kiinnitä 4.merkki seuraavaan oikeaan silmukkaan. 4.merkin jälkeen takakappaleessa on jäljellä 44-47 silmukkaa.
Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 1. merkitty silmukka oikein, neulo seuraavilla 23-29 silmukalla joustinneuletta kuten aiemmin, neulo 2. merkitty silmukka oikein, neulo seuraavilla 44-47 silmukalla sileää neuletta ja kavenna samalla tasavälein näiden 44-47 silmukan kohdalla 12-13 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI 2), neulo 3. merkitty silmukka oikein, neulo seuraavilla 23-29 silmukalla joustinneuletta kuten aiemmin, neulo 4. merkitty silmukka oikein, neulo lopuilla 44-47 silmukalla sileää neuletta ja kavenna samalla tasavälein näiden 44-47 silmukan kohdalla 12-13 silmukkaa = 114-130 silmukkaa jäljellä työssä. Tee sitten olan lisäykset alla olevan ohjeen mukaisesti.

SATULAOLKAPÄÄN LISÄYKSET:
Neulo kummankin olan 23-29 silmukalla joustinneuletta kuten aiemmin, ja neulo etukappaleen ja takakappaleen muilla silmukoilla (sisällyttäen merkityt silmukat) sileää neuletta. TARKISTA NEULETIHEYS!
Lisää SAMALLA jokaisella kerroksella satulaolkapäitä varten 4 silmukkaa näin:
Lisää ENNEN 1. ja 3.merkkiä 1 silmukka ja lisää 2. ja 4.merkin JÄLKEEN 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa, lisätyt silmukat ovat etukappaleen ja takakappaleen puolella ja ne neulotaan sileänä neuleena, olkapäiden silmukkaluvut + merkityt 4 silmukkaa pysyvät samoina).
Toista tällaiset lisäykset JOKAISELLA kerroksella yhteensä 12-14 kertaa = 162-186 silmukkaa.
Päätä seuraavalla kerroksella kummankin olan keskeltä silmukoita, eli jaa työ etukappaletta ja takakappaletta varten. Neulo seuraava kerros näin: Neulo 1. merkitty silmukka oikein, neulo seuraavilla 6-6 silmukalla joustinneuletta kuten aiemmin, neulo 1 silmukka AINAOIKEAA (lue selitys yllä), päätä seuraavat 9-15 silmukkaa (= olan keskikohta, päätä silmukat oikein silmukoin ja ole tarkkana, että päätösreunasta tulee joustava), neulo 1 silmukka ainaoikeaa, neulo seuraavilla 6-6 silmukalla joustinneuletta kuten aiemmin, neulo seuraavilla 58-64 silmukalla sileää neuletta (= etukappale, sisällyttäen 2. ja 3. merkitty silmukka), neulo seuraavilla 6-6 silmukalla joustinneuletta kuten aiemmin, neulo 1 silmukka ainaoikeaa, päätä seuraavat 9-15 silmukkaa (= olan keskikohta), neulo 1 silmukka ainaoikeaa, neulo seuraavilla 6-6 silmukalla joustinneuletta kuten aiemmin ja neulo lopuilla 57-63 silmukalla sileää neuletta (= takakappale, sisällyttäen 4. merkitty silmukka). Katkaise lanka. Siirrä takakappaleen 72-78 silmukkaa apulangalle tai apupuikolle. Neulo etukappale alla olevan ohjeen mukaisesti.

ETUKAPPALE:
= 72-78 silmukkaa. Neulo tasona pyöröpuikolla nro 3,5 seuraavasti: 1 reunasilmukka ainaoikeaa, neulo seuraavilla 6-6 silmukalla joustinneuletta kuten aiemmin (= 1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin), neulo sileää neuletta kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo seuraavilla 6 silmukalla joustinneuletta kuten aiemmin (= 2 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein) ja neulo lopuksi 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes työn pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on 22-24 cm.
Työhön neulotaan vielä n. 3 cm, sovita tarvittaessa kauluria ja tarkista onko pituus sopiva.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: 1 reunasilmukka ainaoikeaa, *1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, neulo 1 silmukka oikein ja neulo lopuksi 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Neulo tasona yhteensä 8 kerrosta joustinneuletta tähän tapaan. Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN).
Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Etukappaleen pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on n. 25-27 cm.

TAKAKAPPALE:
Ota apulangalla/apupuikolla odottavat 72-78 silmukkaa takaisin pyöröpuikolle nro 3,5 ja neulo kuten edessä, kunnes työn pituus keskeltä takaa luomisreunasta mitattuna on 24-26 cm (eli takakappale on etukappaletta 2 cm pidempi). Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja neulo joustinneuletta kuten edessä. Takakappaleen pituus keskeltä takaa luomisreunasta mitattuna on n. 27-29 cm.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein (työhön tulee muodostua reikä)
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen nurin (jottei työhön muodostuisi reikää)
= 2 silmukkaa kiertäen nurin yhteen
= siirrä 2 silmukkaa apupuikolle työn eteen, neulo 2 silmukkaa oikein, neulo apupuikon 2 silmukkaa oikein
= siirrä 2 silmukkaa apupuikolle työn taakse, neulo 2 silmukkaa oikein, neulo apupuikon 2 silmukkaa oikein

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 214-11) .

Kommentit / Kysymykset (1)

Lise Kilganon 08.10.2020 - 15:52:

Je suis incapable d imprimer la photo du modèle choisie , très important pour suivre les instructions, pouvez vous m aider, merci,,,,

DROPS Design 08.10.2020 kl. 16:20:

Bonjour Mme Kilganon, vérifiez bien les paramètres de votre imprimante, nous avons pu lancer l'impression des photos sans soucis. Bon tricot!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 214-11