DROPS / 219 / 3

Boston Vest by DROPS Design

Miehen ylhäältä alas neulottu liivi DROPS Karisma-langasta. Työssä on V-aukko ja joustinneuleiset reunukset. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli u-899
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

300-350-400-400-450-500 g väriä 57, oliivi

DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 4: Pituus 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS NAPPI, Mocha NRO 623: Joka kokoon 6 kpl.

Saat tämän mallin langat alkaen 16.20€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.

LISÄYSVINKKI (V-aukko):
Tee 2 silmukan väliin 1 langankierto.
Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI (etu-/takakappaleen sivut):
Kavenna merkityn silmukan molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes merkittyä silmukkaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet työn oikealta puolelta, oikeaan etureunaan. Alin napinläpi tehdään n. 2 cm:n päähän alareunasta ja ylin napinläpi tehdään 1 cm:n päähän V-aukon alareunasta (eli n. 32-33-34-35-36-37 cm:n päähän etu-/takakappaleen päätösreunasta). Tee yhteensä 6 napinläpeä aina n. 6-6-6½-6½-7-7 cm:n välein.
Tee jokainen napinläpi nurjaan raitaan (oikealta puolelta katsottuna).
1 napinläpi = neulo 2 silmukkaa nurin yhteen, tee sitten 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Mikäli päätösreunasta tulee kuitenkin liian kireä, tee 1 langankierto n. joka 4.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

LIIVI: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Liivi neulotaan tasona ylhäältä alas. Molemmat olat neulotaan erikseen, työhön lisätään/luodaan V-aukon ja kädentien silmukat. Osat yhdistetään ja etu-/takakappale neulotaan tasona. Lopuksi työstä poimitaan pääntien reunuksen, kädenteiden reunusten ja etureunojen silmukat ja reunukset neulotaan tasona joustinneuleena.

ETUKAPPALEET:

Oikea etukappale:
Luo 20-21-21-22-22-23 silmukkaa (sisällyttäen 1 reunasilmukka kummassakin reunassa) pyöröpuikolle nro 4 Karisma-langalla. Neulo 1 reunasilmukka AINAOIKEAA (lue selitys yllä), neulo sileää neuletta kunnes jäljellä on 1 silmukka, 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Jatka tasoneuletta tähän tapaan.
Kun työn pituus on 4-5-5-6-6-7 cm, aloita V-aukon lisäykset ja kun työn pituus on 18-18-18-17-17-16 cm, lisää kädentien silmukat (lue selitys alla):
V-aukko:
Lisää seuraavan oikean puolen kerroksen lopussa olevien 2 reunimmaisen silmukan sisäpuolelle 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset vuorotellen joka 2. ja joka 4.kerros yhteensä 19-19-20-20-21-21 kertaa (V-aukon lisäykset jatkuvat kädentien jälkeen etu-/takakappaleessa). TARKISTA NEULETIHEYS!
Kädentie:
Lisää jokaisen oikean puolen kerroksen alussa olevien 2 reunimmaisen silmukan sisäpuolelle 1 silmukka 2-1-1-3-4-4 kertaa. Luo sitten kädentien silmukat jokaisen nurjan puolen kerroksen loppuun näin: Luo 2 silmukkaa 0-2-2-3-3-4 kertaa ja luo 3 silmukkaa 0-0-1-1-2-3 kertaa (= kädentien reunaan lisättiin yhteensä 2-5-8-12-16-21 silmukkaa). Jätä työ odottamaan ja neulo vasen etukappale.

Vasen etukappale:
Luo 20-21-21-22-22-23 silmukkaa (sisällyttäen 1 reunasilmukka kummassakin reunassa) pyöröpuikolle nro 4 Karisma-langalla. Neulo 1 reunasilmukka ainaoikeaa, neulo sileää neuletta kunnes jäljellä on 1 silmukka, 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Jatka tasoneuletta tähän tapaan.
Kun työn pituus on 4-5-5-6-6-7 cm, aloita V-aukon lisäykset ja kun työn pituus on 18-18-18-17-17-16 cm, lisää kädentien silmukat (lue selitys alla):
V-aukko:
Lisää seuraavan oikean puolen kerroksen alussa olevien 2 reunimmaisen silmukan sisäpuolelle 1 silmukka (muista LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset vuorotellen joka 2. ja joka 4.kerros yhteensä 19-19-20-20-21-21 kertaa.
Kädentie:
Lisää jokaisen oikean puolen kerroksen lopussa olevien 2 reunimmaisen silmukan sisäpuolelle 1 silmukka 2-1-1-3-4-4 kertaa. Luo sitten kädentien silmukat jokaisen oikean puolen kerroksen loppuun näin: Luo 2 silmukkaa 0-2-2-3-3-4 kertaa ja luo 3 silmukkaa 0-0-1-1-2-3 kertaa (= kädentien reunaan lisättiin yhteensä 2-5-8-12-16-21 silmukkaa). Jätä työ odottamaan ja neulo takakappale.

TAKAKAPPALE:
Molemmat olat neulotaan erikseen ja tämän jälkeen osat yhdistetään.
Oikea olka:
Luo 20-21-21-22-22-23 silmukkaa (sisällyttäen 1 reunasilmukka kummassakin reunassa) pyöröpuikolle nro 4 Karisma-langalla. Neulo 1 reunasilmukka ainaoikeaa, neulo sileää neuletta kunnes jäljellä on 1 silmukka, 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Jatka tasoneuletta tähän tapaan.
Kun työn pituus on 4 cm, lisää seuraavan oikean puolen kerroksen alussa olevien 2 reunimmaisen silmukan sisäpuolelle 1 silmukka = 21-22-22-23-23-24 silmukkaa. Neulo 1 kerros työn nurjalta puolelta. Jätä työ odottamaan ja neulo vasen olka.

Vasen olka:
Luo 20-21-21-22-22-23 silmukkaa (sisällyttäen 1 reunasilmukka kummassakin reunassa) pyöröpuikolle nro 4 Karisma-langalla. Neulo 1 reunasilmukka ainaoikeaa, neulo sileää neuletta kunnes jäljellä on 1 silmukka, 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Jatka tasoneuletta tähän tapaan.
Kun työn pituus on 4 cm, lisää seuraavan oikean puolen kerroksen lopussa olevien 2 reunimmaisen silmukan sisäpuolelle 1 silmukka = 21-22-22-23-23-24 silmukkaa. Neulo 1 kerros työn nurjalta puolelta.

Yhdistä nyt osat seuraavasti: Neulo vasemman olan 21-22-22-23-23-24 silmukkaa kuten aiemmin, luo 36-36-38-38-40-40 silmukkaa (= pääntie), neulo oikean olan 21-22-22-23-23-24 silmukkaa kuten aiemmin = 78-80-82-84-86-88 silmukkaa. Neulo tasona sileää neuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa.
Kun työn pituus on 18-18-18-17-17-16 cm, lisää/luo kumpaankin reunaan kädenteiden silmukat kuten edessä (= kumpaankin kädentien reunaan lisättiin yhteensä 2-5-8-12-16-21 silmukkaa) = 82-90-98-108-118-130 silmukkaa.
Kun kaikki lisäykset on tehty, neulo etu-/takakappale. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Yhdistä nyt kaikki osat työn oikealta puolelta seuraavasti:
Neulo 1 reunasilmukka ainaoikeaa, neulo vasemman etukappaleen silmukoilla sileää neuletta, luo 11-11-13-13-15-15 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo takakappaleen 82-90-98-108-118-130 silmukalla sileää neuletta, luo 11-11-13-13-15-15 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo oikean etukappaleen silmukoilla sileää neuletta, kunnes jäljellä on 1 silmukka, 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Kerroksen silmukkaluku riippuu siitä, kuinka monta V-aukon lisäyskerrosta on vielä tekemättä.
Kiinnitä 1 merkki kummankin hihan alapuolelle luotujen 11-11-13-13-15-15 silmukan keskimmäiseen silmukkaan. Anna merkkien kulkea työn mukana, näiden merkkien molemmin puolin tehdään myöhemmin kavennukset.
Kun kaikki V-aukon lisäykset on tehty, työssä on 186-202-222-242-266-290 silmukkaa.
Kun työn pituus on 5 cm, kavenna kummankin sivun merkin molemmin puolin 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI) (= työstä kapeni 4 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset n. 9-9-10-10-10-11 cm välein yhteensä 4 kertaa = 170-186-206-226-250-274 silmukkaa. Kun työn pituus on 34-35-36-37-38-39 cm, lisää tasavälein 26-26-30-34-38-42 silmukkaa = 196-212-236-260-288-316 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Neulo joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin), lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa (1.kerros = oikea puoli), kunnes joustinneuleen pituus on 4 cm. Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Liivin pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 57-59-61-63-65-67 cm.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat.

KÄDENTIEN REUNUS:
Poimi kädentien reunasta (yhden silmukan sisäpuolelta) 88-132 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 3 Karisma-langalla (silmukkaluvun tulee olla 4 silmukalla jaollinen). Neulo 2 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Neulo toisen kädentien reunus samoin.

OIKEA ETUREUNA JA PÄÄNTIEN REUNUS:
Aloita oikean etukappaleen alareunasta ja poimi työn oikealta puolelta (yhden ainaoikeinneulotun reunasilmukan sisäpuolelta) 144-172 silmukkaa (= silmukat poimitaan keskelle taakse niskaan asti) pyöröpuikolle nro 3 Karisma-langalla. Silmukkaluvun tulee olla 4 silmukalla jaollinen.
Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta ja tee langankierroin lisäykset kohtaan, jossa V-aukko loppuu (eli kärkeen, n. 33-34-35-36-37-38 cm:n matkalta päätösreunasta ylöspäin), neulo *1 silmukka nurin, 1 langankierto*, toista *-* yhteensä 4 kertaa (= työhön lisättiin 4 silmukkaa).
Neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: Neulo 2 reunasilmukkaa ainaoikeaa, neulo sitten muilla silmukoilla joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin), langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä. Ole tarkkana, että etureunasta ei tule liian löyhä tai kireä. Poimi tarvittaessa enemmän/vähemmän silmukoita. Kun etureunan pituus on 1 cm, tee NAPINLÄVET (lue selitys yllä).
Kun etureunan/pääntien reunuksen pituus on 2½ cm, päätä silmukat ainaoikeaa ja joustinneuletta neuloen (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN).

VASEN ETUREUNA JA PÄÄNTIEN REUNUS:
Aloita keskeltä takaa niskasta ja poimi työn oikealta puolelta pyöröpuikolle nro 3 Karisma-langalla (yhden ainaoikeinneulotun reunasilmukan sisäpuolelta) yhtä monta silmukkaa kuin poimit oikeassa etureunassa ja pääntien reunuksessa.
Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta ja tee langankierroin lisäykset kohtaan, jossa V-aukko loppuu (eli kärkeen, n. 33-34-35-36-37-38 cm:n matkalta päätösreunasta ylöspäin), neulo *1 silmukka nurin, 1 langankierto*, toista *-* yhteensä 4 kertaa (= työhön lisättiin 4 silmukkaa).
Neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: Neulo joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin), kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, neulo lopuksi 2 silmukkaa ainaoikeaa (langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä). Kun etureunan/pääntien reunuksen pituus on 2½ cm, päätä silmukat ainaoikeaa ja joustinneuletta neuloen (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN).

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 219-3) .

Kommentit / Kysymykset (6)

Baneux Nicole 15.10.2020 - 17:35:

Bonjour Avez ous des modèles de tricot gilet homme aux aiguilles droite. Merci

DROPS Design 16.10.2020 kl. 08:34:

Bonjour Mme Baneux, fort probablement, mais nombreux sont les modèles tricotés en allers et retours sur aiguille circulaire, juste pour avoir suffisamment de place pour loger toutes les mailles - vous trouverez ici comment adapter un modèle sur aiguilles droites. Bon tricot!

Sofie Bank 04.10.2020 - 14:08:

Hej! Jeg er lidt i tvivl om hvor ofte man skal tage ud til v-hals. Skal det forstås således: 1. Pind: omslag 2. Pind: udtagning 3. Pind: omslag 4. Pind: udtagning 1.-4. Pind efter: normal Og således efterfølgende! Eller skal der hele tiden foretages omslag og udtagninger uden de 4 sidste pinde jeg skrev? Håber det giver mening! Sofie

Loly Aguilar Araujo 20.09.2020 - 18:56:

Hola queria saber cómo se une el escote de la espalda gracias

DROPS Design 27.09.2020 kl. 19:43:

Hola Loly. Aquí tienes un vídeo sobre cómo montar los puntos adicionales para unir dos hombros: https://youtu.be/Y90wCdJQJW4

Cointeaux 20.09.2020 - 11:23:

Excusez moi pour mon dernier message ! Je n’avais pas bien lu l’explication C’est donc à la fin des augmentation pour les emmanchures que l’on réunit dosent devant tout en continuant les diminutions d’encolure. Bien cordialement Nicole

Cointeaux Nicole 20.09.2020 - 10:19:

Bonjour Merci de me préciser si avant de mettre toutes les parties sur la même aiguille, il faut faire le même nombre de rangs pour le dos et les devants. Cordialement Nicole

DROPS Design 21.09.2020 kl. 13:47:

Bonjour Mme Cointeaux, tout à fait, dans la mesure où vous reprenez les devants et le dos sur la même aiguille quand toutes les augmentations des emmanchures sont faites, vous devez avoir tricoté le même nombre de rangs. Bon tricot!

Loly Aguilar Araujo 02.09.2020 - 20:32:

Hola es una prenda muy Bonita y la haré para mi marido gracias por tantos patrones gratis y también explicados

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 219-3