DROPS / 213 / 13

Caught in the Middle by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Air-langasta. Työssä on kaarroke ja raitoja. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ai-263
Lankaryhmä C tai A + A
-------------------------------------------------------

200-250-250-250-300-300 g väriä 01, luonnonvalkoinen
50-50-100-100-100-100 g väriä 15, lila sumu

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 5,5 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.

Saat tämän mallin langat alkaen 28.50€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

MALLINEULE (kaarrokkeen lisäykset):
Katso ruutupiirros A.1. Katso halutun koon piirros.

LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI (lisääminen/kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään/kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 216 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten/kavennusten määrän kanssa (esim. 4) = 54. Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto joka 54. silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.
Tämän esimerkin kavennukset tehdään neulomalla joka 53. ja joka 54. silmukka oikein yhteen.

RAIDOITUS:
*Neulo 2 kerrosta sileää neuletta lilan sumun värisellä langalla, 1 kerros sileää neuletta luonnonvalkoisella langalla*, toista *-* 15-15-17-17-18-18 cm:n ajan, neulo sitten 4 kerrosta lilan sumun värisellä langalla. Raidallisen osuuden pituus on yhteensä n. 17-17-19-19-20-20 cm.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli = työstä kapeni 2 silmukkaa.

LISÄYSVINKKI (keskellä hihan alla):
Lisää merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle = työhön lisättiin 2 silmukkaa. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Päätä silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Mikäli päätösreunasta tulee kuitenkin liian kireä, tee 1 langankierto n. joka 4.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus ja kaarroke neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaletta ja hihoja varten. Etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla / lyhyellä pyöröpuikolla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 72-80-84-88-92-96 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 4 luonnonvalkoisella langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 8 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Neulo 1 kerros oikein. Kiinnitä 1 merkki kerroksen ensimmäisten 24-26-27-28-29-30 silmukan jälkeen (= n. keskellä edessä). Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti, kaarrokkeen mitat otetaan merkistä!

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 5,5 ja neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (= 18-20-21-22-23-24 kpl 4 silmukan mallikertaa). Tee lisäykset piirroksen mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 216-240-252-264-299-312 silmukkaa ja työn pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on n. 13-13-13-16-17-17 cm.
Jatka sileää neuletta luonnonvalkoisella langalla (ilman lisäyksiä), kunnes työn pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on 13-13-14-16-17-19 cm. Aloita sitten RAIDOITUS (lue selitys yllä).

SAMANAIKAISESTI kun työn pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on 14-14-15-17-19-19 cm, lisää tasavälein 4-0-4-8-5-8 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 220-240-256-272-304-320 silmukkaa.
Kun työn pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on 18-18-20-22-24-26 cm, jaa kaarroke etu-/takakappaletta ja hihoja varten, eli neulo seuraava kerros näin: Siirrä ensimmäiset 42-46-48-52-60-60 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-6-8-8-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 68-74-80-84-92-100 silmukkaa kuten aiemmin (= etukappale), siirrä seuraavat 42-46-48-52-60-60 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-6-8-8-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 68-74-80-84-92-100 silmukkaa kuten aiemmin (= takakappale). Katkaise lanka. Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 148-160-172-184-200-220 silmukkaa. Kerroksen vaihtumiskohta on toisessa sivussa, hihan alapuolelle luotujen 6-6-6-8-8-10 silmukan keskellä. Jatka raidoitusta suljettuna neuleena yllä olevan ohjeen mukaisesti. Kun raidoitus on valmis, jatka sileää neuletta luonnonvalkoisella langalla.
Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 23-26-26-26-26-26 cm (työhön neulotaan vielä n. 4 cm, sovita tarvittaessa puseroa ja tarkista onko pituus sopiva).
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 28-32-32-36-40-44 silmukkaa (muista LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 176-192-204-220-240-264 silmukkaa.
Neulo 4 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Puseron pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 49-52-54-56-58-60 cm.

HIHAT:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 42-46-48-52-60-60 silmukkaa sukkapuikoille tai lyhyelle pyöröpuikolle nro 5,5 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 6-6-6-8-8-10 silmukasta 1 silmukka = 48-52-54-60-68-70 silmukkaa.
Jatka raidoitusta suljettuna neuleena kuten etu-/takakappaleessa. Kun raidoitus on valmis, jatka sileää neuletta luonnonvalkoisella langalla.
SAMANAIKAISESTI kun hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 3-3-3-2-2-2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 6-3-3-2-1-1 cm välein yhteensä 2-3-3-5-8-8 kertaa = 44-46-48-50-52-54 silmukkaa.
Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa 14 cm.

Lisää nyt keskelle hihan alle 2 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset 2½-2½-2-2-1½-1½ cm välein yhteensä 7-7-6-6-6-6 kertaa = 58-60-60-62-64-66 silmukkaa.
Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 37-37-35-34-32-31 cm (työhön neulotaan vielä n. 4 cm, sovita tarvittaessa puseroa ja tarkista onko hihan pituus sopiva). HUOM: Suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät pääntiet ja korkeammat kaaarrokkeet.
Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 26-28-24-26-24-26 silmukkaa = 32-32-36-36-40-40 silmukkaa.
Vaihda sukkapuikkoihin nro 4. Neulo 4 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 41-41-39-38-36-35 cm. Neulo toinen hiha samoin.

Piirros

= oikea silmukka
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein (jottei muodostuisi reikää)

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 213-13) .

Kommentit / Kysymykset (11)

Anny 23.09.2020 - 17:01:

Min strikkefasthed svarer sædvanligvis altid til de opskrifter jeg benytter, men denne gang skal jeg op på pind 7 (og ikke som der står i opskriften 5,5) for at opnå en strikkefasthed på 16 m i bredde og 20 pinde = 10 cm Det undrer mig meget. Gør jeg noget forkert? eller?

DROPS Design 24.09.2020 kl. 15:54:

Hej Anny, nej du gør ikke noget forkert, men der er mange som gerne strikker lidt mere stramt på tykkere pinde... Uanset om du vælger at strikke løsere eller bruger en tykkere pind, så er hovedsagen at du får strikkefastheden til at stemme, for at få målene i opskriften. God fornøjelse!

Marypat Habermas 13.08.2020 - 02:56:

AT THE SAME TIME when the piece measures = 5 1/2” from the marker on the neck, increase 4-0-4-8-5-8 stitches evenly spaced on the round – read INCREASE/DECREASE TIP =240 stitches. Don't we already have 240 stitches after working the yoke with diagram A1 increase? Is this an additional increase? Is it adding 4-0-4-8-5-8 over 6 rows? I may have sent this twice- I was not sure I clicked "question" the first time.

DROPS Design 13.08.2020 kl. 09:39:

See answer below =)

Marypat Habermas 13.08.2020 - 02:54:

I am confused. AT THE SAME TIME when the piece measures 5 1/2” from the marker on the neck, increase 4-0-4-8-5-8 stitches evenly spaced on the round – read INCREASE/DECREASE TIP = 240 stitches. Didn't we already get 240 stitches by increasing the yoke with diagram A1? Is this an additional increase? Is it 4-0-4-8-5-8 increased for 6 rows? Thanks

DROPS Design 13.08.2020 kl. 09:39:

Dear Mrs Habermas, correct, you don't increase in size M, that's the reason why there is no increase in this size. Happy knitting!

Bente Engesveen 08.08.2020 - 07:59:

Ønsker å strikke genser med perlestrikk og flette med drops air, brystvidde 108 , dame, hvor mange masker må jeg legge opp, og øke etter vrangborden?

DROPS Design 10.08.2020 kl. 12:36:

Hei Bente. Det kommer an på hvor stor flette du skal ha, skal det være flette både foran og bak? F.eks ved stor flette bare foran, må det være flere masker foran ettersom fletten trekker seg litt sammen. Hvilken pinne nr skal det strikkes på. Anbefaler deg å finne en oppskrift så lik som mulig den du ønsker og se i oppskriften der for spesifikasjoner. DROPS Air tilhører garngruppe C og der finner du mange flotte gensere, f.eks 123-29, 188-36, 184-12. God Fornøyelse!

Calley 05.08.2020 - 14:04:

Est ce que vous vendez vos modèles de pulls merci

DROPS Design 05.08.2020 kl. 14:36:

Bonjoure Mme Calley. Non, ils sont offerts gratuitement. Bon tricot!

Sigrun Rahlfs-Rose 29.07.2020 - 09:17:

Die Anleitung ist toll,aber ich muss nun leider noch 1 Knäuel lila nebel nachbestellen, weil die Wolle nicht reicht.Das finde ich ein bisschen ärgerlich, weil ich dann noch einmal die Versandkosten bezahlen muss.

Hanne Nielsen 10.06.2020 - 14:45:

Hvordan skal dette forstås?: “Videre strikkes bærestykket som forklaret under - bærestykket måles fra mærket”. Hvormange masker skal der være mellem raglan-markeringerne?

DROPS Design 10.06.2020 kl. 15:07:

Hej Hanne, Den her model strikkes med rundt bærestykke, hvor du tager ud jævnt fordelt ifølge opskriften. Dvs der strikkes ikke raglan i denne opskrift. God fornøjelse!

Carla 05.05.2020 - 18:16:

Such a beautiful sweater! When will there be an instruction for it? So far I can‘t find one when I’m trying to open ist.

Carla Moscoso Camba 04.04.2020 - 21:18:

Me encanta, lo llamaria, White Beach.

Barbro Öberg 21.12.2019 - 22:43:

Mitt barnbarn 19 år, har redan beställt ett exemplar som denna.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 213-13