DROPS / 203 / 25

Fabled Cottage by DROPS Design

Ylhäältä alas neulotut sukat DROPS Karisma-langasta. Työssä on kirjoneuletta. Koot 35 - 43.

DROPS Design: Malli u-878
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

KOKO:
35/37 - 38/40 - 41/43.
Jalkapohjan pituus: 22-24-27 cm. Varren korkeus alas kantapäähän asti: n. 14-14-14 cm.

LANGANMENEKKI: Garnstudion
DROPS KARISMA (kuuluu lankaryhmään B):
100-100-100 g väriä 73, petrooli
100-100-100 g väriä 77, vaalea tammi

NEULETIHEYS:
22 silmukkaa sileää neuletta ja kirjoneuletta leveyssuunnassa ja 30 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5 tai käsialan mukaan: Sileään neuleeseen ja kirjoneuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3: Joustinneuleeseen.

-------------------------------------------------------

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.5. Katso halutun koon piirrokset. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

KAVENNUSVINKKI (kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 60 silmukkaa) ja jaa silmukat kavennusten määrän kanssa (esim. 4) = 15.
Tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla joka 14. ja joka 15.silmukka oikein yhteen.

NEULOMISVINKKI 1:
Kun neulot kirjoneuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neulepinnasta tulisi tarpeeksi tasainen.

NEULOMISVINKKI 2 (kantapää):
Tee kantapäästä ja kantapääkavennuksista vahvemmat, neulomalla kahdella langalla seuraavasti: Ota lanka sekä kerän sisältä että ulkoa ja neulo silmukat vuorotellen kummallakin langalla. Tällä tavoin kantapäästä tulee hieman paksumpi, ilman että neulotaan kaksinkertaisella langalla.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1.KERROS (= oikea puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 7-7-9 silmukkaa, nosta seuraava silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
2.KERROS (= nurja puoli): Neulo nurjaa kunnes jäljellä on 7-7-9 silmukkaa, nosta seuraava silmukka nurin neulomatta, neulo 1 silmukka nurin, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
3.KERROS (= oikea puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 6-6-8 silmukkaa, nosta seuraava silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
4.KERROS (= nurja puoli): Neulo nurjaa kunnes jäljellä on 6-6-8 silmukkaa, nosta seuraava silmukka nurin neulomatta, neulo 1 silmukka nurin, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka 2.kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat silmukan. Toista kavennukset, kunnes jäljellä on 13-13-14 silmukkaa.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

SUKAT: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, ylhäältä alas.

SUKKA:
Luo 60-64-68 silmukkaa sukkapuikoille nro 3 petroolin värisellä langalla. Neulo 1 kerros oikein.
Neulo sitten 3 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin).
Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein kaikissa koissa 4 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI) = 56-60-64 silmukkaa.
Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5. Lue NEULOMISVINKKI 1 ja neulo seuraava kerros näin:
35/37: Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.2 mukaisesti (= 4 kpl 14 silmukan mallikertaa).
38/40 ja 41/43: Neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 2-4 silmukkaa), neulo seuraavilla 56 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 4 kpl 14 silmukan mallikertaa kerroksella) ja neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 2-4 silmukkaa).
KAIKKI KOOT:
Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kavenna tasavälein piirrokseen A.2 nuolella merkityllä kerroksella 6-10-4 silmukkaa = 50-50-60 silmukkaa. Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.4 mukaisesti (= 5-5-6 kpl 10 silmukan mallikertaa kerroksella).
Kun olet neulonut piirroksen A.4 loppuun, työn pituus luomisreunasta mitattuna on kaikissa koissa n. 14 cm. Tee nyt kantapää alla olevan ohjeen mukaisesti.
Jätä ensimmäiset 13-13-15 silmukkaa työhön kantapäätä varten, siirrä seuraavat 25-25-30 silmukkaa apulangalle (neulomatta silmukoita) (= keskellä jalan päällä) ja jätä loput 12-12-15 silmukkaa työhön kantapäätä varten = 25-25-30 silmukkaa kantapäässä. Lue NEULOMISVINKKI 2 ja neulo tasona kantapään silmukoilla 5-5½-6 cm sileää neuletta petroolin värisellä langalla.
Kiinnitä 1 merkki viimeisen kerroksen keskelle, jalkapohjan pituus mitataan myöhemmin tästä merkistä.
Tee petroolin värisellä langalla KANTAPÄÄKAVENNUKSET (lue selitys yllä). Kun olet tehnyt kantapääkavennukset, neulo seuraava kerros petroolin värisellä langalla näin: Neulo kantapään 13-13-14 silmukkaa oikein, poimi kantalapun reunasta 11-12-13 silmukkaa, ota keskellä jalan päällä olevan apulangan 25-25-30 silmukkaa takaisin työhön ja neulo nämä silmukat oikein, poimi kantalapun toisesta reunasta 11-12-13 silmukkaa = 60-62-70 silmukkaa työssä. Neulo kantapään keskelle asti. Kerroksen vaihtumiskohta on jatkossa tässä.
Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.5 mukaisesti. Kavenna SAMALLA tasavälein ensimmäisellä kerroksella 0-2-0 silmukkaa siten, että työhön jää 60-60-70 silmukkaa ja kerrokselle tulee 6-6-7 kpl 10 silmukan mallikertaa.
Toista piirroksen A.5 mallikertaa, mutta kun neulot piirroksen toisen mallikerran, kavenna tasavälein piirrokseen A.5 nuolella merkityllä kerroksella kaikissa koissa 10 silmukkaa = 50-50-60 silmukkaa.
Toista tällaiset kavennukset koissa 35/37 ja 41/43, kun neulot piirroksen A.5 seuraavan mallikerran = 40-50-50 silmukkaa jäljellä työssä.
Jatka piirroksen A.5 mallineuletta ilman kavennuksia, kunnes työn pituus kantapään merkistä mitattuna on n. 18-19-22 cm ja olet neulonut kokonaisen kuvioraidan loppuun. Jatka tarvittaessa neulomista petroolin värisellä langalla, kunnes työ on oikean pituinen. (Kun työn pituus merkistä mitattuna on 18-19-22 cm, työhön neulotaan vielä n. 4-5-5 cm. Sovita tarvittaessa sukkaa ja tarkista onko pituus sopiva).
Kiinnitä 1 merkki työn kumpaankin sivuun siten, että sekä keskellä jalan päällä että jalkapohjassa on 20-25-25 silmukkaa. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena petroolin värisellä langalla ja tee kummankin merkin molemmin puolin kärkikavennukset näin: Neulo kunnes merkkiä edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkki on näiden 2 silmukan keskellä), neulo 2 silmukkaa kiertäen oikein yhteen. Toista toisen merkin kohdalla (= työstä kapeni 4 silmukkaa).
Toista tällaiset kavennukset kummankin merkin molemmin puolin joka 2.kerros yhteensä 4-5-5 kertaa ja sitten jokaisella kerroksella yhteensä 4-5-5 kertaa = 8-10-10 silmukkaa jäljellä työssä. Katkaise lanka ja vedä lanka jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä lanka ja päättele langanpäät hyvin. Sukan pituus kantapään merkistä mitattuna on n. 22-24-27 cm. Neulo toinen sukka samoin.

Piirros

= petrooli
= vaalea tammi
= kavennuskerros

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 203-25) .

Kommentit / Kysymykset (7)

REINE MARIE 14.10.2019 - 18:12:

UN GRAND MERCI .BONNE SOIREE

REINE MARIE 11.10.2019 - 20:46:

BONSOIR VOILA POUR RENFORCER UN TALON POUR CE MODELE ES CE QU IL FAUT TRAVAILLER 2FILS ENSEMBLENT JE COMPREND PAS .MERCI DE VOTRE REPONSE( CES CHAUSSETTES PLAISENT BEAUCOUP A MON PETIT FILS ALORS JE VAIS ESSAYER.MERCI

DROPS Design 14.10.2019 kl. 09:00:

Bonjour Reine Marie, cette vidéo montre comment tricoter un talon renforcé avec 2 fils en même temps, mais en ne tricotant qu'une maille sur deux avec chacun des fils. Bon tricot!

Birgitta Svaneblom 01.10.2019 - 13:51:

Hej det är inte rätt mönster till sockan

DROPS Design 03.10.2019 kl. 10:50:

Hej. Nu finns alla diagram med på mönstret. Lycka till!

Venche Aanes 29.08.2019 - 14:10:

Nydelige sokker midt i blinken for meg

Birgitta Svanelom 16.08.2019 - 18:21:

Hej Jag väntar fortfsrande på detta mönster . är jättesnyggt

Birgitta Svaneblom 06.08.2019 - 09:47:

Väntar på detta mönster

Barbara 20.06.2019 - 23:20:

Wow auch diese Socken möchte ich mir stricken 🧦 🧶 ich warte gespannt auf die Anleitung liebe Grüsse Barbara

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 203-25