DROPS / 199 / 51

Sunny Island by DROPS Design

Neulottu toppi DROPS Paris-langasta. Työssä on ainaoikein -neuletta ja pitsineuletta. Koot S-XXXL.

Tagit: pitsineule, topit,

DROPS Design: Malli w-745
Lankaryhmä C tai A + A
-------------------------------------------------------

400-450-500-550-600-650 g väriä 101, vaaleansininen

NEULETIHEYS:
17 silmukkaa ainaoikeaa leveyssuunnassa ja 33 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 4,5 tai käsialan mukaan: Pituus 60 cm tai 80 cm.

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.3. Katso halutun koon piirrokset. Piirrokset näyttävät kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna!

KAVENNUSVINKKI 1 (etu- ja takakappaleen sivut):
Tee kavennukset yhden ainaoikeinneulotun reunasilmukan sisäpuolella seuraavasti: Kerroksen alussa: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen.
Kerroksen lopussa: Neulo kunnes jäljellä on 3 silmukkaa, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli.

KAVENNUSVINKKI 2 (kädentie):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella!
Tee kavennukset seuraavasti: Oikean puolen kerroksen alussa (= vasen kädentie): Neulo 2 silmukkaa ainaoikeaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka).
Oikean puolen kerroksen lopussa (= oikea kädentie): Neulo kunnes jäljellä on 4 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka), neulo kerroksen loput 2 silmukkaa.

KAVENNUSVINKKI 3 (pääntie):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella!
Tee kavennukset seuraavasti: Kun neulot sivusta kohti pääntien reunaa: Neulo kunnes jäljellä on 4 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka), neulo kerroksen loput 2 silmukkaa.
Kun neulot pääntien reunasta kohti sivua: Neulo 2 silmukkaa ainaoikeaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

TOPPI: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan tasona kahtena osana ja ommellaan lopuksi yhteen. Työ neulotaan ainaoikein -neuleena ja pitsineuleena, alhaalta ylös.

ETUKAPPALE:
Luo 84-90-98-106-116-126 silmukkaa pyöröpuikolle nro 4,5 Paris-langalla. Neulo 1-3-4-1-2-4 cm AINAOIKEAA (lue selitys yllä). Neulo sitten mallineuletta seuraavasti (katso halutun koon piirrokset): Neulo 15-18-22-24-29-34 silmukkaa ainaoikeaa, neulo seuraavilla 14-14-14-15-15-15 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, neulo seuraavilla 26-26-26-28-28-28 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti, neulo seuraavilla 13-13-13-14-14-14 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti, 16-19-23-25-30-35 silmukkaa ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 8-9-10-5-6-7 cm, aloita kummassakin reunassa kavennukset (lue KAVENNUSVINKKI 1). Toista tällaiset kavennukset n. 4-4-4-5-5-5 cm välein yhteensä 7 kertaa = 70-76-84-92-102-112 silmukkaa. Jatka mallineuletta, kunnes työssä on yhteensä 3 piirrosten A.1-A.3 mallikertaa. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 36-37-38-39-40-41 cm, päätä 2 seuraavan kerroksen alusta kädenteitä varten 4-5-6-7-8-9 silmukkaa. Kavenna sitten kummankin reunan 2 ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolella 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 2) (kädentie)). Toista tällaiset kavennukset jokaisella oikean puolen kerroksella yhteensä 3-4-6-8-10-12 kertaa = 56-58-60-62-66-70 silmukkaa.
Kun työssä on yhteensä 3 piirrosten A.1-A.3 mallikertaa, neulo piirrosten ensimmäiset 20-20-20-22-22-22 kerrosta. Neulo sitten kaikilla silmukoilla 4 kerrosta ainaoikeaa. Neulo nyt seuraavasti: Neulo ensimmäiset 12-13-13-14-15-17 silmukkaa, päätä seuraavat 32-32-34-34-36-36 silmukkaa pääntietä varten, neulo loput 12-13-13-14-15-17 silmukkaa. Neulo molemmat olat erikseen. Jatka tasona ainaoikeinneuletta ja kavenna seuraavalla oikean puolen kerroksella pääntietä varten 1 silmukka, neulomalla pääntien reunan 2 ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolella 2 silmukkaa oikein yhteen (lue KAVENNUSVINKKI 3) = 11-12-12-13-14-16 silmukkaa olalla. Kun työn pituus pääntien päätösreunasta mitattuna on 8-8-9-9-10-10 cm, päätä loput silmukat kerralla. Työn pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 52-54-56-58-60-62 cm. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

TAKAKAPPALE:
Neulo kuten edessä, kunnes olet neulonut piirrosten A.1-A.3 mallineuleet loppuun, eli kunnes työssä on 3 piirrosten mallikertaa + piirrosten ensimmäiset 20-20-20-22-22-22 kerrosta (tee samalla kädenteiden kavennukset kuten edessä = 56-58-60-62-66-70 silmukkaa jäljellä, kun kaikki tarvittavat silmukat on kavennettu kädenteitä varten). Neulo nyt kaikilla silmukoilla 4 kerrosta ainaoikeaa. Päätä sitten pääntietä varten seuraavasti: Neulo ensimmäiset 17-18-18-19-20-22 silmukkaa, päätä seuraavat 22-22-24-24-26-26 silmukkaa pääntietä varten, neulo loput 17-18-18-19-20-22 silmukkaa. Neulo molemmat olat erikseen. Jatka tasona ainaoikeinneuletta ja kavenna samalla jokaisella oikean puolen kerroksella pääntien reunan 2 ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolella 1 silmukka (muista KAVENNUSVINKKI 3). Toista tällaiset kavennukset jokaisella oikean puolen kerroksella yhteensä 6 kertaa = 11-12-12-13-14-16 silmukkaa olalla. Kun työn pituus pääntien päätösreunasta mitattuna on 8-8-9-9-10-10 cm (ja olet neulonut yhtä monta kerrosta kuin edessä), päätä loput silmukat kerralla. Työn pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 52-54-56-58-60-62 cm. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat päätösreunan sisäpuolelta. Ompele sivusaumat kädentieltä alaspäin.

Piirros

= oikea silmukka oikealta puolelta
= oikea silmukka nurjalta puolelta
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä
= neulo 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli

Mary 20.07.2019 - 12:53:

What does a knit from wrong side mean? How do I do it?

DROPS Design 20.07.2019 kl. 17:36:

Dear Mary, when you knit in rowe back and forth you have one side of piece right (front) and the second side wrong (inside of the future top). This top we knit in garter stitch, thats mean both sides (right and wrong as well) are knit. Happy knitting!

Mariadomenica 31.05.2019 - 21:48:

Non riesco a capire scusa la mia cocciutaggine (ho iniziato con 126 maglie e per 4 cm a maglia legaccio) ma non riesco ad andare avanti se gentilmente mi puoi mettere il.numero esatto di maglie solo per il primo ferro .la mia taglia è XXXL.scusami e ti ringrazio

DROPS Design 31.05.2019 kl. 22:10:

Buonasera Mariadomenica, dopo i 4 cm a legaccio deve lavorare 34 maglie a legaccio, 15 maglie con il diagramma A.1, 28 maglie con il diagramma A.2, 14 maglie con il diagramma A.3 e 35 maglie a legaccio. I diagrammi si leggono dal basso verso l'alto, da destra verso sinistra. Buon lavoro!

Mariadomenica 31.05.2019 - 21:28:

Gentilmente mi potete rispondere il più presto possibile sono impaziente grazie

DROPS Design 31.05.2019 kl. 21:41:

Buonasera Mariadomenica, cerchiamo di rispondere il prima possibile. Buon lavoro!

Mariadomenica 31.05.2019 - 21:26:

Non riesco a capire il numero di maglie del primo ferro( taglia XXXL)che bisogna fare.gentilmente mi puoi scrivere esattamente come bisogna fare solo il primo mi faccio il conto ma non mi trovo.graxie

DROPS Design 31.05.2019 kl. 21:39:

Buonasera Mariadomenica, per la taglia XXXL deve avviare 126 maglie e lavorare a maglia legaccio per 4 cm. Poi deve lavorare come segue seguendo il diagramma della sua taglia: 34 maglie a legaccio, diagramma A.1 su 15 maglie, diagramma A.2 su 28 maglie, diagramma A.3 su 14 maglie, 35 maglie a legaccio. Buon lavoro!

Mariadomenica 31.05.2019 - 21:26:

Non riesco a capire il numero di maglie del primo ferro( taglia XXXL)che bisogna fare.gentilmente mi puoi scrivere esattamente come bisogna fare solo il primo mi faccio il conto ma non mi trovo.graxie

DROPS Design 31.05.2019 kl. 21:39:

Buonasera Mariadomenica, per la taglia XXXL deve avviare 126 maglie e lavorare a maglia legaccio per 4 cm. Poi deve lavorare come segue seguendo il diagramma della sua taglia: 34 maglie a legaccio, diagramma A.1 su 15, diagramma A.2 su 28 maglie, diagramma A.3 su 14 maglie, 35 maglie a legaccio. Buon lavoro!

Helga Brudevoll Duna 24.05.2019 - 16:00:

Når dere leverer oppskrifter slik burde dere sørge for at de ble levert i et utskriftvennlig format. Det er ikke denne!

Vanda 02.05.2019 - 10:54:

Ce modèle me plait beaucoup, je vais le tricoter en coton blanc

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 199-51