DROPS / 202 / 1

Happy Stripes by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero 2-kertaisesta DROPS Air-langasta. Työssä on pussihihat, raglanlinjat ja raitoja. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ai-180
Lankaryhmä C + C tai E
-------------------------------------------------------

100-150-150-150-150-150 g väriä 16, sininen
50-100-100-100-100-100 g väriä 01, luonnonvalkoinen
50-100-100-100-100-100 g väriä 07, rubiininpunainen
50-100-100-100-100-100 g väriä 14, kanerva
50-100-100-100-100-100 g väriä 18, vaalea harmaanvihreä
50-100-100-100-100-100 g väriä 24, roosa
50-100-100-100-100-100 g väriä 27, merenvihreä
50-50-100-100-100-100 g väriä 22, keltainen
50-50-50-50-50-50 g väriä 09, laivastonsininen

NEULETIHEYS:
10 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 14 kerrosta korkeussuunnassa, 2-kertaisella langalla = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 9 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 9 tai käsialan mukaan: Pituus 60 cm ja 80 cm, 2-kertaisella langalla neulottuun sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 7: Hihojen ainaoikeinneulottuihin reunuksiin.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 7: Pituus 40 cm ja 80 cm, pääntien reunuksen ja helman ainaoikeinneulottuihin reunuksiin.

Kommentit (28)

Saat tämän mallin langat alkaen 57.00€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 54 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten määrän kanssa (esim. 6) = 9. Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto joka 9.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.

RAIDOITUS:
Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2. Raidat neulotaan sileänä neuleena 2-kertaisella Air-langalla. Neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti yksi mallikerta, neulo sitten mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti lopulliseen mittaan asti (sekä etu-/takakappaleessa että hihoissa).

RAGLANLISÄYKSET:
Tee jokaisen 4 merkkilangan molemmin puolin raglanlisäykset seuraavasti: Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 4 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle = työhön lisättiin 2 silmukkaa ja kerroksella lisättiin yhteensä 8 silmukkaa.
Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

LISÄYSVINKKI 2 (keskellä hihojen alla):
Lisää keskelle hihan alle 2 silmukkaa seuraavasti: Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 4 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle = työhön lisättiin 2 silmukkaa.
Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus ja karroke neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla keskeltä takaa alkaen, ylhäältä alas. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaletta ja hihoja varten. Etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, ylhäältä alas. Koko työ neulotaan 2-kertaisesta Air-langasta.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 54-56-58-62-64-66 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 7 2-kertaisella sinisellä langalla. Neulo 6 kerrosta AINAOIKEAA suljettuna neuleena (lue selitys yllä). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 6-4-2-6-4-2 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1) = 60-60-60-68-68-68 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 9 ja neulo kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön seuraavasti (neulomatta silmukoita):
Laske 10-10-10-12-12-12 silmukkaa, kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa (= ½ takakappale), laske kaikissa koissa 10 silmukkaa, kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa (= hiha), laske 20-20-20-24-24-24 silmukkaa, kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa (= etukappale), laske kaikissa koissa 10 silmukkaa, kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa (= hiha). Viimeisen merkkilangan jälkeen kerroksella on jäljellä 10-10-10-12-12-12 silmukkaa (= ½ takakappale).
Jatka neulomalla seuraavasti: Neulo RAIDOITUSTA (lue selitys yllä). Tee SAMALLA ensimmäisellä kerroksella RAGLANLISÄYKSET (lue selitys yllä). Toista raglanlisäykset joka 2.kerros yhteensä 12-14-15-16-17-19 kertaa. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 156-172-180-196-204-220 silmukkaa. Jatka raidoitusta, kunnes työn pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on 21-23-25-27-29-31 cm.
Seuraava kerros neulotaan keskeltä takaa alkaen näin: Neulo 24-26-27-30-32-35 silmukkaa sileää neuletta (= ½ takakappale), siirrä seuraavat 30-34-36-38-38-40 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-6-6-8-8 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 48-52-54-60-64-70 silmukkaa sileää neuletta (= etukappale), siirrä seuraavat 30-34-36-38-38-40 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-6-6-8-8 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo 24-26-27-30-32-35 silmukkaa sileää neuletta (= ½ takakappale). Katkaise lanka. Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 104-112-120-132-144-156 silmukkaa. Kerroksen vaihtumiskohta on miehustan sivussa, hihan alapuolelle luotujen 4-4-6-6-8-8 silmukan keskellä.
Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena ja jatka piirroksen A.1 raidoitusta. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti lopulliseen mittaan asti.
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 25 cm, vaihda pyöröpuikkoon nro 7 ja 2-kertaiseen siniseen lankaan.
Neulo 3 cm ainaoikeaa suljettuna neuleena ja neulo lopuksi 1 kerros nurin. Päätä silmukat löyhästi oikein silmukoin. Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Puseron pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 30-34-36-38-38-40 silmukkaa sukkapuikoille nro 9 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 4-4-6-6-8-8 silmukasta 1 silmukka = 34-38-42-44-46-48 silmukkaa.
Kiinnitä 1 merkkilanka poimittujen 4-4-6-6-8-8 silmukan keskelle ja anna merkkilangan kulkea työn mukana. Keskellä hihan alla tehtävät lisäykset tehdään myöhemmin tämän merkkilangan kohdalla.
Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena ja jatka raidoitusta kuten etu-/takakappaleessa (on tärkeää, että jatkat raidoitusta samasta kerroksesta kuin etu-/takakappaleessa).
Kun hihan pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa 4 cm, lisää keskelle hihan alle 2 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 2). Toista tällaiset lisäykset 4-5-5-5-4½-4½ cm välein yhteensä 8-7-6-6-6-6 kertaa = 50-52-54-56-58-60 silmukkaa. Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 45-44-42-40-39-37 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät pääntiet ja korkeammat kaarrokkeet). Neulo 1 kerros oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein kaikissa koissa 4 silmukkaa = 46-48-50-52-54-56 silmukkaa. Neulo seuraavalla kerroksella kaikki silmukat pareittain oikein yhteen = 23-24-25-26-27-28 silmukkaa.
Vaihda sukkapuikkoihin nro 7. Neulo 3 cm ainaoikeaa suljettuna neuleena ja neulo lopuksi 1 kerros nurin. Päätä silmukat löyhästi oikein silmukoin ja ole tarkkana, että päätösreunasta tulee tarpeeksi joustava. Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 49-48-46-44-43-41 cm. Neulo toinen hiha samoin.

Piirros

= sininen
= luonnonvalkoinen
= roosa
= rubiininpunainen
= keltainen
= kanerva
= merenvihreä
= vaalea harmaanvihreä
= laivastonsininen

Kommentit (28)

Näppäile kommenttisi tähän!

Susanne Vesterskov Sønderby 10.02.2019 - 10:08:

Hvad er det bedste garn at strikke med til blusen på forhånd tak hilsen Susanne

DROPS Design 08.02.2019 - 10:54:

Colour combinations shown are: A) DROPS Air 10, 01, 09, 16, 27, 15, 18, 02, 11. B) DROPS Air 12, 01, 09, 16, 21, 18, 11, 02, 19. C) DROPS Air 20, 01, 07, 14, 08, 25, 15, 02, 09.

Vanessa 06.02.2019 - 18:33:

Wieviel Garn bräuchte ich ungefähr, wenn ich den Pullover einfarbig stricken möchte? Herzliche Grüße, Vanessa

DROPS Design 07.02.2019 kl. 09:05:

Liebe Vanessa, dann sollten Sie 400-450-500-550-600-650g DROPS Air brauchen. Viel Spaß beim stricken!

Tove Johannesen 05.02.2019 - 17:43:

Har akkurat hentet garnet i post i butikk, og gleder med å starte arbeidet.

Randi Lisø 03.02.2019 - 07:56:

Finnes denne oppskriften som jakke? Kunne tenkt meg den som jakke og litt lengre på lengden? Hvor mye ekstra garn trenger jeg for å strikke den 10 cm lengre?

DROPS Design 08.02.2019 kl. 09:16:

hei Randi. Denne modellen finnes kun som genser dessverre. Det er ikke noe i veien for at du selv gjør om oppskriften til en jakke hvis du ønsker det: enten legg opp oppklippsmasker midt foran eller strikk frem og tilbake med knappestolper i hver side. Vi har dessverre ikke oversikt over hvor mye garn som går med om du vil forlenge genseren med 10 cm. Det strikkes jo striper så det avhenger også helt av hvor tykke de blir osv. God fornøyelse

Anne-Laure 28.01.2019 - 17:31:

Bonjours. Pardon... Je vous précise donc les tailles qui m'intéressent: S/M/L. Merci d'avance pour vos précisions!

DROPS Design 29.01.2019 kl. 10:21:

Bonjour Anne-Laure, il vous faudra 400-450-500 g pour le pull avec une seule couleur en taille S-M-L. Bon tricot!

Anne-Laure 28.01.2019 - 00:18:

Bonjour. Merci pour ce joli modèle: J'aurais souhaité le réaliser mais en monochrome... Est-ce que la quantité de laine varie alors? Si celà est le cas, pourriez-vous m'indiquer le poids nécessaire s'il-vous plait ? Merci d'avance!

DROPS Design 28.01.2019 kl. 07:31:

Bonjour, quelle est votre taille?

Marianne 24.01.2019 - 14:38:

Er modellen strikket i Drops Air eller garnalternativ? Skal man ændre på opskriften hvis man vælger kun at strikke med en tråd Drops air.? Vil gerne have en forårstrøje som ikke er for varm.

DROPS Design 25.01.2019 kl. 08:18:

Hei Marianne. Ja, genseren på bildet er strikket med 2 tråder Air. Når du strikker med 2 tråder får du et dobbelt så tykt garn (naturlig nok) og strikkefastheten endrer seg også drastisk i forhold til om du strikker med 1 tråd. Om du uten å tilpasse oppskriften blir genseren altfor liten i forhold til målskisse. Du må strikke med mange fler masker, og mange fler omganger om du strikker med kun 1 tråd. Du kan selvfølgelig selv tilpasse oppskriften om du ønsker, ta da utgangspunktet i den nye strikkefastheten når du regner om hvor mange masker du trenger. Eller så kan du finne en modell som allerede er strikket med 1 tråd Air, eller tilsvarende garn. God fornøyelse.

Christine Hoby 24.01.2019 - 00:02:

Jeg kan ikke umiddelbart se noget brystmål. Hvad er omkredsen i en str medium?

Marie Galting 21.01.2019 - 14:54:

Hej :) Jeg har købt drops air, så jeg kan strikke denne i ensfarvet. Jeg kunne godt tænke mig at have max 2 masker mellem raglanudtagningerne. Kan jeg uden videre justere dette? Vil jeg skulle have de resterende masker på hhv. ærmer og for-og bagstykke? VH Marie

DROPS Design 25.01.2019 kl. 08:36:

Hei Marie. Ja det erikke noe i veien for at du kun har 2 masker mellom raglanøkningene. Plasser merketrådene som anvist, men øk 1 maske før og etter isteden for 2. God fornøyelse

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 202-1