DROPS / 194 / 17

Empress by DROPS Design

Neulottu pitkä pyöröjakku 1-kertaisesta DROPS Air- ja 1-kertaisesta DROPS Brushed Alpaca Silk -langasta. Työ neulotaan ympyränä ja työssä on kohoneuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ai-134
Lankaryhmä C + C tai E
-------------------------------------------------------

450-450-500-550-6o0-700 g väriä 03, helmiäisharmaa
Sekä:
Garnstudion DROPS BRUSHED ALPACA SILK (kuuluu lankaryhmään C):
225-250-275-300-325-350 g väriä 01, luonnonvalkoinen

-------------------------------------------------------
TARVIKKEET:

NEULETIHEYS:
11 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 15 kerrosta korkeussuunnassa, 2-kertaisella langalla = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 8 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 8 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm, 60 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 7: Pituus 40 cm, hihojen joustinneuleeseen.

alkaen 3.10 € /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 3.10 € /25g
Saat tämän mallin langat alkaen 79.20€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.4. Katso halutun koon piirrokset.
Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna!

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kaikki kavennukset tehdään kerroksilla, joilla neulotaan nurjaa!
Kavenna 1 silmukka neulomalla 2 silmukkaa nurin yhteen.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PYÖRÖJAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena ympyränä sukkapuikoilla, selän keskeltä ulospäin. Vaihda työhön pyöröpuikko, kun silmukoita on lisätty tarpeeksi. Etukappaleet ja takakappaleen alaosa neulotaan tasona lyhennetyin kerroksin. Hihat neulotaan ylhäältä alas sileänä nurjana neuleena. Langan painon vuoksi neule venyy hieman käytössä.

YMPYRÄJAKKU:
YMPYRÄ:
Käytä molempia lankoja yhtaikaa (Air + Brushed Alpaca Silk) ja luo 8 silmukkaa sukkapuikoille nro 8. Jaa silmukat 4 sukkapuikolle siten, että jokaisella puikolla on 2 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun. Anna merkkilangan kulkea työn mukana. Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (katso halutun koon piirros) = yhteensä 8 mallikertaa kerroksella. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 48 silmukkaa. Neulo nyt mallineuletta seuraavasti: Neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (katso halutun koon piirros) = yhteensä 16 mallikertaa kerroksella. Kun olet neulonut piirroksen A.2 toiseksi viimeisen kerroksen, työssä on 128-128-144-144-160-160 silmukkaa. Piirroksen A.2 viimeinen kerros neulotaan seuraavasti: Neulo ensimmäiset 39-39-45-45-49-49 silmukkaa (piirroksen A.2 viimeisessä mallikerrassa on nyt jäljellä 1-1-0-0-1-1 silmukka), kiinnitä 1 uusi merkkilanka tähän (anna merkkilangan kulkea työn mukana, tarvitset sen kun neulot etukappaleet ja takakappaleen alaosan lyhennetyt kerrokset), päätä seuraavat 20-21-22-23-24-25 silmukkaa (= kädentie), neulo seuraavat 49-47-55-53-63-61 silmukkaa, päätä viimeiset 20-21-22-23-24-25 silmukkaa (= kädentie). Työn halkaisija on n. 39-39-41-41-47-47 cm. Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (katso halutun koon piirros = 8-8-9-9-10-10 silmukkaa piirroksen ensimmäisellä kerroksella) = yhteensä 16 mallikertaa kerroksella, ja luo samalla kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle 20-21-22-23-24-25 silmukkaa = 128-128-144-144-160-160 silmukkaa. Jatka mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.3 mukaisesti, kunnes olet neulonut mallikerran loppuun. Työssä on nyt 304-304-352-352-400-400 silmukkaa. Työn halkaisija on n. 87-87-97-97-111-111 cm. Katkaise lanka. Siirrä kerroksen ensimmäiset 94-94-110-110-124-124 silmukkaa (= 2 merkkilangan väliset silmukat) apulangalle.

ETUKAPPALEET JA TAKAKAPPALEEN ALAOSA:
Etukappaleissa ja takakappaleen alaosassa on nyt 210-210-242-242-276-276 silmukkaa.
Aloita neulominen työn oikealta puolelta, toisen merkkilangan jälkeen, ja neulo tasona etukappaleet ja takakappaleen alaosa lyhennetyin kerroksin näin:
1.KERROS (oikea puoli): Neulo nurjat silmukat nurin ja neulo jokaisen palmikon kohdalla piirroksen A.4 (= 3 silmukkaa) mallineuletta, kunnes seuraavaa merkkilankaa (eli kerroksen vaihtumiskohtaa) edeltää 3 silmukkaa, käännä työ.
2.KERROS (nurja puoli): Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, käännä työ.
3.KERROS: Neulo nurjat silmukat nurin ja neulo jokaisen palmikon kohdalla piirroksen A.4 mallineuletta, kunnes merkkilankaa edeltää 6 silmukkaa, lisää SAMALLA jokaisen palmikon/piirroksen A.4 mallikerran jälkeen 1 nurja silmukka, käännä työ.
4.KERROS: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 6 silmukkaa, käännä työ.
Jatka tasoneuletta tähän tapaan, eli neulo aina 3 silmukkaa vähemmin kuin edellisellä kerralla ja lisää joka 4.kerros jokaisen palmikon/piirroksen A..4 mallikerran jälkeen 1 silmukka, kunnes työssä on 7 piirroksen A.4 mallikertaa (= 42 kerrosta). Työn pituus ympyrän keskeltä alaspäin pitkin jakun takaosan keskikohtaa mitattuna on n. 72-72-77-77-84-84 cm. Viimeinen kerros = nurja puoli. Älä katkaise lankaa. Kiinnitä 1 merkkilanka jakun takaosan keskimmäiseen palmikkoon/piirroksen A.4 mallikertaan. Neulo nyt tasona vasemman etukappaleen alaosa näin:
1.KERROS (oikea puoli): Neulo kunnes jakun takaosan merkittyä palmikkoa/piirroksen A.4 mallikertaa edeltää 4 silmukkaa, käännä työ.
2.KERROS (nurja puoli): Neulo kunnes merkkilankaa (kerroksen vaihtumiskohtaa) edeltää 3 silmukkaa enemmän kuin edellisellä kerralla, lisää SAMALLA jokaisen palmikon/piirroksen A.4 mallikerran jälkeen 1 nurja silmukka, käännä työ.
3.KERROS (oikea puoli): Neulo kunnes jakun takaosan merkittyä palmikkoa/piirroksen A.4 mallikertaa edeltää 4 silmukkaa enemmän kuin edellisellä kerralla, käännä työ.
4.KERROS (nurja puoli): Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa enemmän kuin edellisellä kerralla, käännä työ.
Jatka mallineuletta tähän tapaan ja lisää joka 4.kerros jokaisen palmikon/piirroksen A..4 mallikerran jälkeen 1 silmukka, kunnes työssä on 3 piirroksen A.4 mallikertaa (= 18 kerrosta). Katkaise lanka. Aloita työn oikealta puolelta piirroksen A.4 mallikerran jälkeen (keskitaka) ja neulo oikean etukappaleen alaosa vasemman etukappaleen alaosan peilikuvaksi. Eli käänny nurjan puolen kerroksella, kun jakun takaosan merkittyä palmikkoa/piirroksen A.4 mallikertaa edeltää 4 silmukkaa enemmän kuin edellisellä kerralla ja käänny oikean puolen kerroksella, kun jäljellä on 3 silmukkaa enemmän kuin edellisellä kerralla.

REUNUS:
Ota kaikki ympyrän silmukat takaisin pyöröpuikolle ja neulo kaikilla silmukoilla 4 kerrosta AINAOIKEAA (lue selitys yllä). Päätä silmukat. Tee 1 langankierto n. joka 5.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Langankierrot päätetään kuten muut silmukat.

HIHA:
Neulotaan sileänä neuleena ja viimeistellään nurja puoli ulospäin.
Käytä molempia lankoja yhtaikaa (Air + Brushed Alpaca Silk) ja luo 11-11-12-12-14-14 silmukkaa pyöröpuikolle nro 8. Neulo tasona sileää neuletta ja luo SAMALLA jokaisen kerroksen loppuun kumpaankin reunaan silmukat näin: Luo 2 silmukkaa 2 kertaa, 1 silmukka 3-4-5-6-6-7 kertaa, 2 silmukkaa kerran ja 4 silmukkaa kerran = 37-39-42-44-46-48 silmukkaa. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ. Jatka sileää neuletta, lukuun ottamatta 1 AINAOIKEINNEULOTTUA (lue selitys yllä) reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Kun työn pituus on 4 cm, kavenna kummankin reunan ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolella 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 7-6-6-5-5-4 cm välein yhteensä 6-7-7-8-8-9 kertaa = 25-25-28-28-30-30 silmukkaa. Kun työn pituus on 42-42-40-40-39-39 cm, lisää tasavälein 7-7-4-9-7-7 silmukkaa = 32-32-32-37-37-37 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 7. Neulo joustinneuletta seuraavasti (1.kerros neulotaan työn nurjalta puolelta): 1 reunasilmukka ainaoikeaa, *2 silmukkaa oikein, 3 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 1 silmukka, 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Kun joustinneuleen pituus on 5 cm, päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Hihan pituus yläreunasta alaspäin mitattuna on n. 55-56-55-56-56-57 cm. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Kiinnitä hihat paikoilleen päätös-/luomisreunan sisäpuolelta. Ompele hihojen saumat. Ole tarkkana, että saumasta tulee joustava.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Päivitetty nettiin: 28.11.2018
Korjaus: ETUKAPPALEET JA TAKAKAPPALEEN ALAOSA: 3.KERROS (oikea puoli): Neulo kunnes jakun takaosan merkittyä palmikkoa/piirroksen A.4 mallikertaa edeltää 4 silmukkaa enemmän kuin edellisellä kerralla, käännä työ.
Päivitetty nettiin: 07.05.2019
Korjaus: Langanmenekki: Garnstudion
DROPS AIR (kuuluu lankaryhmään C):
450-450-500-550-6o0-700 g väriä 03, helmiäisharmaa
Sekä:
Garnstudion DROPS BRUSHED ALPACA SILK (kuuluu lankaryhmään C):
225-250-275-300-325-350 g väriä 01, luonnonvalkoinen

= tee 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää
= tee 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää.
= neulo samaan silmukkaan 2 silmukkaa (= työhön lisättiin 1 silmukka)
= vie oikean käden puikko 4 kerrosta alempana olevien 3 oikean silmukan keskimmäiseen silmukkaan, tee 1 langankierto puikolle ja vedä lanka takaisin työn oikealle puolelle siten, että langankierrosta tulee 4½ cm:n pituinen (langankierron tulee olla tarpeeksi löyhä, koska muuten neuletiheydestä tulee liian kireä korkeussuunnassa), neulo 3 silmukkaa oikein, vie oikean käden puikko samaan silmukkaan, tee 1 langankierto puikolle ja vedä lanka takaisin työn oikealle puolelle siten, että langankierrosta tulee 4½ cm:n pituinen
= nosta 1.silmukka (= edellisellä kerroksella tehty langankierto) oikein neulomatta, neulo 3 silmukkaa oikein, nosta seuraava silmukka (= edellisellä kerroksella tehty langankierto) nurin neulomatta
= aseta lanka työn päälle siten, että se kääntyy kohti itseäsi, nosta langankierto nurin neulomatta, neulo 3 silmukkaa nurin, aseta lanka työn päälle siten, että se kääntyy kohti itseäsi, nosta langankierto oikein neulomatta
= neulo 2 silmukkaa kiertäen oikein yhteen
= neulo 2 silmukkaa oikein yhteen

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 194-17) .

Kommentit / Kysymykset (121)

Ingrid 05.02.2020 - 11:47:

Vielen Dank für Ihre vorherige Anwort. Hier kommt schon die nächste Frage: der Trick in dem Video mit dem Umschlag bei den verkürzten Reihen funktioniert doch hier nicht, weil man nicht über die komplette Reihe zurück strickt. Sehe ich das richtig?

DROPS Design 05.02.2020 kl. 14:35:

Liebe Ingrid, diesen Trick können Sie schon stricken, denn alle Maschen werden danach bei der RAND gestrickt (= der Rand wird dann über alle stillgelegten Maschen + die restlichen Maschen gestrickt). Viel Spaß beim stricken!

Ingrid 04.02.2020 - 18:28:

Sind denn die Korrekturen der Anleitung in die Anleitung eingebaut worden? Gerade bei der ersten klingt es in der Anleitung und in der Korrektur unterschiedlich!

DROPS Design 05.02.2020 kl. 08:00:

Liebe Ingrid, wenn Sie die Anleitung vor den Korrekturen gedruckt haben, dann gibt es Unterschiedlichkeit, wenn Sie die Anleitung nach den Korrekturen gedruckt haben, sind diese Korrekturen schon gemacht. Viel Spaß beim stricken!

Martin 24.01.2020 - 14:52:

Bonjour, Je souhaiterais faire ce modèle mais en moins long (pour qu'il arrive au milieu des fesses à peu près). Est-ce possible ? Merci.

DROPS Design 24.01.2020 kl. 14:57:

Bonjour Mme Martin, c'est probablement possible mais il vous faudra recalculer les explications pour l'adapter comme vous le souhaitez - nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chacun de nos modèles à chaque demande. N'hésitez pas à demander de l'aide - même par mail ou téléphone - à votre magasin DROPS ou à un forum tricot. Bon tricot!

Jane Skipper 22.11.2019 - 19:26:

Hov nu fandt jeg ud af det 👍😊

DROPS Design 25.11.2019 kl. 10:25:

Hei Jane. Så flott, god fornøyelse videre på sirkeljakken. mvh DROPS design

Jane Skipper 22.11.2019 - 19:24:

Hvis jeg tager ud det angivne antal masker til ærmerne har jeg strikket mere end 4 cm, men 14 cm .Er det en fejl i opskriften eller er jeg gal på den?

DROPS Design 25.11.2019 kl. 10:26:

Hei Jane. Ser at du har funnet ut av spørsmålet ditt, så flott. God Fornøyelse.

JOCELYNE CORBEL 27.10.2019 - 20:32:

BONJOUR RANGS RACCOURCIS j'ai fait 7 fois les rgs racourcis maintenant je suis perdus je ne c'est pas quelle maille prendre pour faire chaque cote ?

DROPS Design 05.11.2019 kl. 09:49:

Bonjour Mme Corbel, je ne suis pas bien sûre de visualiser où vous en êtes; avez-vous tricoté les 42 rangs de la première partie des devants/bas de la veste? Si tel est le cas, vous continuez maintenant en rangs raccourcis toujours à partir du marqueur du milieu du bas de la veste en remontant le long du devant gauche (laissez de nouvelles mailles en attente comme indiqué), puis vous reprendrez le devant droit en rangs raccourcis pour l'autre côté. Quand les devants sont terminés, vous reprendrez toutes les mailles de tout le tour de la veste pour tricoter la bordure. Bon tricot!

Helen Warner 21.10.2019 - 16:06:

I am unsure about the sizing, being a circular design, even with the chart, and I have no suitable garment to compare with it. Please could you tell me the too fit bust sizes of S-M-L-XL-XXL-XXXL,and whether these are a close or generous fit Thank you

DROPS Design 21.10.2019 kl. 16:11:

Dear Mrs Warner, you can compare the measurements on back piece (= 32-32-38-38-41-41 cm) as well as armholes (= 18-19-20-21-22-23 cm), if you hesitate between two sizes, depending on how tight or loose you'd like the jacket to be, you can choose the smaller or the larger size (it may also vary with what you are intending to wear under the jacket). Your DROPS store can always assist you - even by telephone or by mail if you need further assistance choosing a size. Happy knitting!

Anja M 20.10.2019 - 17:21:

Hat jemand die Jacke schon fertig? Ich würde gerne wissen, ob sie fusselt und/oder schnell Knötchen bildet.

DROPS Design 21.10.2019 kl. 11:08:

Liebe Anja M, hier lesen Sie mehr über Fussseln und lesen Sie auch diese allgemine Tipps zur Garnpflege. Ihr DROPS Laden wird auch mehr Tipps für Sie haben. Viel Spaß beim stricken!

Françoise LELARGE 13.10.2019 - 16:54:

Bonjour, les 110 mailles que j'ai mis de côté sur un fil quand dois-je les reprendre; Merci pour votre réponse

DROPS Design 14.10.2019 kl. 10:30:

Bonjour Mme Lelarge, les 110 mailles mises en attente avant les rangs raccourcis sont reprises pour la bordure, quand tous les rangs raccourcis sont terminés: on va alors tricoter les mailles restant sur les aiguilles (deux devants), les 110 m mises en attente et les mailles mises en attente lors des rangs raccourcis en haut de chaque devant puis en bas quand on a fait les devants séparément. Bon tricot!

Françoise 12.10.2019 - 17:55:

Si j'ai bien compris pour les raccourcis je les laisse tous en attente et je les reprend avec ceux des devants quand ils sont terminés pour faire les tours au point mousse pour la finition

DROPS Design 14.10.2019 kl. 09:37:

Bonjour Françoise, tout à fait, vous tricotez de moins en moins de mailles à chaque fois, et, quand tous les rangs raccourcis sont terminés, on reprend toutes les mailles mises en attente pendant les rangs raccourcis + celles mises en attente au début des rangs raccourcis et on tricote la bordure au point mousse. Bon tricot!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 194-17

Drops Empress 194-17

Rachael, New Zealand

Empress

Simone, Netherlands