DROPS / 194 / 17

Empress by DROPS Design

Neulottu pitkä pyöröjakku 1-kertaisesta DROPS Air- ja 1-kertaisesta DROPS Brushed Alpaca Silk -langasta. Työ neulotaan ympyränä ja työssä on kohoneuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ai-134
Lankaryhmä C + C tai E
-------------------------------------------------------

450-500-500-550-650-700 g väriä 03, helmiäisharmaa
Sekä:
Garnstudion DROPS BRUSHED ALPACA SILK (kuuluu lankaryhmään C):
225-250-275-300-325-375 g väriä 01, luonnonvalkoinen

-------------------------------------------------------
TARVIKKEET:

NEULETIHEYS:
11 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 15 kerrosta korkeussuunnassa, 2-kertaisella langalla = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 8 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 8 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm, 60 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 7: Pituus 40 cm, hihojen joustinneuleeseen.

Kommentit (72)

alkaen 3.10 € /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 3.10 € /25g
Saat tämän mallin langat alkaen 79.20€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.4. Katso halutun koon piirrokset.
Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna!

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kaikki kavennukset tehdään kerroksilla, joilla neulotaan nurjaa!
Kavenna 1 silmukka neulomalla 2 silmukkaa nurin yhteen.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PYÖRÖJAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena ympyränä sukkapuikoilla, selän keskeltä ulospäin. Vaihda työhön pyöröpuikko, kun silmukoita on lisätty tarpeeksi. Etukappaleet ja takakappaleen alaosa neulotaan tasona lyhennetyin kerroksin. Hihat neulotaan ylhäältä alas sileänä nurjana neuleena. Langan painon vuoksi neule venyy hieman käytössä.

YMPYRÄJAKKU:
YMPYRÄ:
Käytä molempia lankoja yhtaikaa (Air + Brushed Alpaca Silk) ja luo 8 silmukkaa sukkapuikoille nro 8. Jaa silmukat 4 sukkapuikolle siten, että jokaisella puikolla on 2 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun. Anna merkkilangan kulkea työn mukana. Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (katso halutun koon piirros) = yhteensä 8 mallikertaa kerroksella. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 48 silmukkaa. Neulo nyt mallineuletta seuraavasti: Neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (katso halutun koon piirros) = yhteensä 16 mallikertaa kerroksella. Kun olet neulonut piirroksen A.2 toiseksi viimeisen kerroksen, työssä on 128-128-144-144-160-160 silmukkaa. Piirroksen A.2 viimeinen kerros neulotaan seuraavasti: Neulo ensimmäiset 39-39-45-45-49-49 silmukkaa (piirroksen A.2 viimeisessä mallikerrassa on nyt jäljellä 1-1-0-0-1-1 silmukka), kiinnitä 1 uusi merkkilanka tähän (anna merkkilangan kulkea työn mukana, tarvitset sen kun neulot etukappaleet ja takakappaleen alaosan lyhennetyt kerrokset), päätä seuraavat 20-21-22-23-24-25 silmukkaa (= kädentie), neulo seuraavat 49-47-55-53-63-61 silmukkaa, päätä viimeiset 20-21-22-23-24-25 silmukkaa (= kädentie). Työn halkaisija on n. 39-39-41-41-47-47 cm. Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (katso halutun koon piirros = 8-8-9-9-10-10 silmukkaa piirroksen ensimmäisellä kerroksella) = yhteensä 16 mallikertaa kerroksella, ja luo samalla kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle 20-21-22-23-24-25 silmukkaa = 128-128-144-144-160-160 silmukkaa. Jatka mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.3 mukaisesti, kunnes olet neulonut mallikerran loppuun. Työssä on nyt 304-304-352-352-400-400 silmukkaa. Työn halkaisija on n. 87-87-97-97-111-111 cm. Katkaise lanka. Siirrä kerroksen ensimmäiset 94-94-110-110-124-124 silmukkaa (= 2 merkkilangan väliset silmukat) apulangalle.

ETUKAPPALEET JA TAKAKAPPALEEN ALAOSA:
Etukappaleissa ja takakappaleen alaosassa on nyt 210-210-242-242-276-276 silmukkaa.
Aloita neulominen työn oikealta puolelta, toisen merkkilangan jälkeen, ja neulo tasona etukappaleet ja takakappaleen alaosa lyhennetyin kerroksin näin:
1.KERROS (oikea puoli): Neulo nurjat silmukat nurin ja neulo jokaisen palmikon kohdalla piirroksen A.4 (= 3 silmukkaa) mallineuletta, kunnes seuraavaa merkkilankaa (eli kerroksen vaihtumiskohtaa) edeltää 3 silmukkaa, käännä työ.
2.KERROS (nurja puoli): Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, käännä työ.
3.KERROS: Neulo nurjat silmukat nurin ja neulo jokaisen palmikon kohdalla piirroksen A.4 mallineuletta, kunnes merkkilankaa edeltää 6 silmukkaa, lisää SAMALLA jokaisen palmikon/piirroksen A.4 mallikerran jälkeen 1 nurja silmukka, käännä työ.
4.KERROS: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 6 silmukkaa, käännä työ.
Jatka tasoneuletta tähän tapaan, eli neulo aina 3 silmukkaa vähemmin kuin edellisellä kerralla ja lisää joka 4.kerros jokaisen palmikon/piirroksen A..4 mallikerran jälkeen 1 silmukka, kunnes työssä on 7 piirroksen A.4 mallikertaa (= 42 kerrosta). Työn pituus ympyrän keskeltä alaspäin pitkin jakun takaosan keskikohtaa mitattuna on n. 72-72-77-77-84-84 cm. Viimeinen kerros = nurja puoli. Älä katkaise lankaa. Kiinnitä 1 merkkilanka jakun takaosan keskimmäiseen palmikkoon/piirroksen A.4 mallikertaan. Neulo nyt tasona vasemman etukappaleen alaosa näin:
1.KERROS (oikea puoli): Neulo kunnes jakun takaosan merkittyä palmikkoa/piirroksen A.4 mallikertaa edeltää 4 silmukkaa, käännä työ.
2.KERROS (nurja puoli): Neulo kunnes merkkilankaa (kerroksen vaihtumiskohtaa) edeltää 3 silmukkaa enemmän kuin edellisellä kerralla, lisää SAMALLA jokaisen palmikon/piirroksen A.4 mallikerran jälkeen 1 nurja silmukka, käännä työ.
3.KERROS (oikea puoli): Neulo kunnes jakun takaosan merkittyä palmikkoa/piirroksen A.4 mallikertaa edeltää 4 silmukkaa enemmän kuin edellisellä kerralla, käännä työ.
4.KERROS (nurja puoli): Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa enemmän kuin edellisellä kerralla, käännä työ.
Jatka mallineuletta tähän tapaan ja lisää joka 4.kerros jokaisen palmikon/piirroksen A..4 mallikerran jälkeen 1 silmukka, kunnes työssä on 3 piirroksen A.4 mallikertaa (= 18 kerrosta). Katkaise lanka. Aloita työn oikealta puolelta piirroksen A.4 mallikerran jälkeen (keskitaka) ja neulo oikean etukappaleen alaosa vasemman etukappaleen alaosan peilikuvaksi. Eli käänny nurjan puolen kerroksella, kun jakun takaosan merkittyä palmikkoa/piirroksen A.4 mallikertaa edeltää 4 silmukkaa enemmän kuin edellisellä kerralla ja käänny oikean puolen kerroksella, kun jäljellä on 3 silmukkaa enemmän kuin edellisellä kerralla.

REUNUS:
Ota kaikki ympyrän silmukat takaisin pyöröpuikolle ja neulo kaikilla silmukoilla 4 kerrosta AINAOIKEAA (lue selitys yllä). Päätä silmukat. Tee 1 langankierto n. joka 5.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Langankierrot päätetään kuten muut silmukat.

HIHA:
Neulotaan sileänä neuleena ja viimeistellään nurja puoli ulospäin.
Käytä molempia lankoja yhtaikaa (Air + Brushed Alpaca Silk) ja luo 11-11-12-12-14-14 silmukkaa pyöröpuikolle nro 8. Neulo tasona sileää neuletta ja luo SAMALLA jokaisen kerroksen loppuun kumpaankin reunaan silmukat näin: Luo 2 silmukkaa 2 kertaa, 1 silmukka 3-4-5-6-6-7 kertaa, 2 silmukkaa kerran ja 4 silmukkaa kerran = 37-39-42-44-46-48 silmukkaa. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ. Jatka sileää neuletta, lukuun ottamatta 1 AINAOIKEINNEULOTTUA (lue selitys yllä) reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Kun työn pituus on 4 cm, kavenna kummankin reunan ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolella 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 7-6-6-5-5-4 cm välein yhteensä 6-7-7-8-8-9 kertaa = 25-25-28-28-30-30 silmukkaa. Kun työn pituus on 42-42-40-40-39-39 cm, lisää tasavälein 7-7-4-9-7-7 silmukkaa = 32-32-32-37-37-37 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 7. Neulo joustinneuletta seuraavasti (1.kerros neulotaan työn nurjalta puolelta): 1 reunasilmukka ainaoikeaa, *2 silmukkaa oikein, 3 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 1 silmukka, 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Kun joustinneuleen pituus on 5 cm, päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Hihan pituus yläreunasta alaspäin mitattuna on n. 55-56-55-56-56-57 cm. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Kiinnitä hihat paikoilleen päätös-/luomisreunan sisäpuolelta. Ompele hihojen saumat. Ole tarkkana, että saumasta tulee joustava.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Päivitetty nettiin: 28.11.2018
Korjaus: ETUKAPPALEET JA TAKAKAPPALEEN ALAOSA: 3.KERROS (oikea puoli): Neulo kunnes jakun takaosan merkittyä palmikkoa/piirroksen A.4 mallikertaa edeltää 4 silmukkaa enemmän kuin edellisellä kerralla, käännä työ.

= tee 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää
= tee 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää.
= neulo samaan silmukkaan 2 silmukkaa (= työhön lisättiin 1 silmukka)
= vie oikean käden puikko 4 kerrosta alempana olevien 3 oikean silmukan keskimmäiseen silmukkaan, tee 1 langankierto puikolle ja vedä lanka takaisin työn oikealle puolelle siten, että langankierrosta tulee 4½ cm:n pituinen (langankierron tulee olla tarpeeksi löyhä, koska muuten neuletiheydestä tulee liian kireä korkeussuunnassa), neulo 3 silmukkaa oikein, vie oikean käden puikko samaan silmukkaan, tee 1 langankierto puikolle ja vedä lanka takaisin työn oikealle puolelle siten, että langankierrosta tulee 4½ cm:n pituinen
= nosta 1.silmukka (= edellisellä kerroksella tehty langankierto) oikein neulomatta, neulo 3 silmukkaa oikein, nosta seuraava silmukka (= edellisellä kerroksella tehty langankierto) nurin neulomatta
= aseta lanka työn päälle siten, että se kääntyy kohti itseäsi, nosta langankierto nurin neulomatta, neulo 3 silmukkaa nurin, aseta lanka työn päälle siten, että se kääntyy kohti itseäsi, nosta langankierto oikein neulomatta
= neulo 2 silmukkaa kiertäen oikein yhteen
= neulo 2 silmukkaa oikein yhteen

Françoise Lelarge 22.03.2019 - 10:50:

Bonjour le nombre de pelotes air = 11 pelotes si je prend la laine nepal là la place air le nombre de pelotes est-il la même . Merci

Françoise Lelarge 22.03.2019 - 08:51:

Je voudrais faire se modèle entièrement en Nepal combien de pelotes me faudrait-il pour la taille XL.Merci

DROPS Design 22.03.2019 kl. 09:14:

Bonjour Mme Lelarge, si Nepal, Air et Brushed Alpaca Silk, font toutes deux parties du groupe C, dans ce cas, vous pouvez remplacer éventuellement Air par Nepal, mais conservez Brushed Alpaca Silk (ou 2 fils Kid-Silk) pour obtenir une texture légèrement similaire à celle du modèle. Vous trouverez ici plus d'infos sur les alternatives - votre magasin DROPS saura également vous conseiller, même par mail ou téléphone sur la meilleure association en fonction de ce que vous souhaitez. Bon tricot!

Monique BOGEN 09.03.2019 - 07:54:

Rebonjour, J'essaie de comprendre le modèle, donc encore 2 questions en plus de mes questions d'hier Est ce que l'encolure se trouve sur l'envers une fois la veste finie? si on tricote de nouveau en rangs raccourcis en bas de la veste y a t'il une couture au milieu des 2 morceaux devant droit et gauche? je comprends comme ça? Cordialement

DROPS Design 11.03.2019 kl. 09:45:

Bonjour Mme Bogen, le col sera replié sur l'endroit quand on porte la veste (cf 3ème photo: partie jersey endroit visible). On n'aura pas de couture en bas, car les 2 devants se terminent ensuite avec des rangs raccourcis comme avant côté haut de la veste + des rangs raccourcis côté bas de la veste, on va juste terminer par une bordure point mousse en reprenant toutes les mailles de tout le tour de la veste. Bien souvent, on comprend mieux quand on a l'ouvrage devant soi. Bon tricot!

Monique BOGEN 08.03.2019 - 19:13:

Bonjour, J'ai tricoté les 7 motifs A4 et je suis bloquée au (marqueur au milieu dos) est-ce en bas? ou les 94 mailles en attente, ou celles laissées dans les rangs raccourcis. Je ne m'y retrouve pas. Merci de me guider Bien cordialement

Pacaïto 06.03.2019 - 16:54:

Bonjour, Superbe ce modèle et Je souhaiterai réaliser ce modèle mais plus court... A quel niveau dois je enlever des rangs ? Merci de vos réponses et bravo pour ce modèle. Bien cordialement

DROPS Design 07.03.2019 kl. 08:38:

Bonjour Mme Pacïto, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chacun de nos modèles à chaque demande. Pour toute assistance personnelle, merci de bien vouloir contacter votre magasin DROPS, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Willekens 06.03.2019 - 09:37:

Bonjour à toute l'équipe et aux dames qui ont eu un gros coup de coeur pour ce modèle. J'ai commencé mon pull le 4-févr car n'y tenant plus (j'avais les doigts qui me démangeait ;-) ) et je l'ai terminé le 18-févr. J'ai adoré le faire tant la laine est douce et agréable et les explications super bien faites. Merci, merci, merci... Aux créateurs des modles. A très bientôt, Vinciane

Claudine QUERE 05.03.2019 - 11:31:

Bonjour...Je souhaite tricoter ce modèle 194-17 magnifique mais pas facile (!)... Avant de commander la laine une question, j'aimerais savoir si, en cours de tricot, il est toujours possible, pour ce modèle de vous poser des questions.....Merci....

DROPS Design 05.03.2019 kl. 11:51:

Bonjour Mme Quere, tout à fait, vous pouvez poser votre question à tout moment lors de la réalisation de votre veste. Pour toute assistance individuelle, vous pouvez également contacter votre magasin - même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Monique BOGEN 04.03.2019 - 09:57:

Bonjour Je suis arrivée aux rangs raccourcis de la veste et la je bloque littéralement. est ce que ces rangs forment l arrondi de la veste? j'ai visualisé plusieurs tutos mais certains different et je suis un peu perdu. (Est ce que je dois jamais tricoter les dernieres mailles? un rang sur deux comme dans une brassiere par exemple)? Je vous remercie de bien vouloir m'éclairer. Bien cordialement, Monique Bogen

DROPS Design 04.03.2019 kl. 11:42:

Bonjour Mme Bogen, quand on tricote les rangs raccourcis du bas de la veste, on n'arrête de tricoter les mailles indiquées (3 m à la fin du rang 1), on tourne et on tricote le rang suivant jusqu'à ce qu'il reste 3 m avant le fil marqueur, on tourne et on continue ainsi en tricotant toujours 3 m en moins à la fin de chaque rang (n'oubliez pas d'augmenter). Toutes les mailles tricotées vont former l'arrondi du bas de la veste (puis des devants), et les mailles non tricotées seront ensuite reprises pour tricoter la bordure finale. Bon tricot!

Roberta Courtney 26.02.2019 - 14:30:

Thanks for this - will this eventually take into account the stitcehs on the thread at the neck or what happens to them?

DROPS Design 26.02.2019 kl. 15:47:

Dear Mrs Courtney, the sts already on thread from first short rows will remain on the same thread, there will just be more sts on thread, but then at the very end, you will work an edge over all sts from circle/short rows and work 2 ridges all around the jacket. Happy knitting!

Roberta Courtney 26.02.2019 - 12:41:

I am really confused. I am working over the bottom left front piece. Where exactly am i meant to stat this and where am i meant too go to. Where do the stitches on the thread come into play because as it stands at the minute there is no way they ar going to make the collar that is shown in the picture so are they added to in this back and forth rounds.

DROPS Design 26.02.2019 kl. 14:24:

Dear Mrs Courtney, you start left front piece from RS as before (after last row from WS, turn and start left front piece here) towards the marker mid on bottom of the jacket until 4 sts remain before the cable/A.4. Turn and work next row from WS until 3 sts more remain on needle (as before), turn and continue working back and forth leaving 4 more sts at the end of row from RS and 3 sts more at the end of row from WS (remember to increase from WS as stated). Happy knitting!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 194-17