DROPS / 194 / 30

Way to Go Cardi by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu liivi DROPS Kid-Silk -langasta. Työssä on raglanlinjat, palmikot, ainaoikein -neuletta ja A-muoto. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ks-139
Lankaryhmä A
-------------------------------------------------------

Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS KID-SILK (kuuluu lankaryhmään A):
100-125-125-150-150-175 g väriä 11, lila

-------------------------------------------------------
TARVIKKEET:

NEULETIHEYS:
21 silmukkaa ainaoikeaa leveyssuunnassa ja 41 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 80 cm, ainaoikein -neuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3: Pituus 80 cm, reunuksiin.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS PALMIKKOPUIKKO (palmikoihin).

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 521: 6-6-7-7-8-8 kpl.

Saat tämän mallin langat alkaen 19.80€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 102 silmukkaa), miinus etureunan silmukat (= 92 silmukkaa) ja jaa silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 12) = 7,66.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto vuorotellen n. joka 7. ja joka 8.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivut):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Neulo kunnes merkkiä edeltää 2 silmukkaa, 1 langankierto, neulo 4 silmukkaa oikein (merkki on näiden silmukoiden keskellä), 1 langankierto. Toista tällaiset lisäykset kummankin merkin kohdalla (= työhön lisättiin yhteensä 4 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan ainaoikeaa.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Tee napinläpi työn oikealta puolelta, kun jäljellä on 3 silmukkaa, seuraavasti: Tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa nurin yhteen ja neulo viimeinen silmukka nurin. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan nurin, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun työn pituus on n. 1½-2 cm. Seuraavat 5-5-6-6-7-7 napinläpeä tehdään aina n. 8-8-7½-7½-7-7 cm:n välein.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

LIIVI: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan ylhäältä alas. Kaarroke neulotaan tasona, sitten työ jaetaan etu-/takakappaleita ja hihoja varten. Etu-/takakappaleet neulotaan tasona ainaoikein -neuleena. Hihojen reunukset neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.

KAARROKE:
Luo 102-106-110-116-120-128 silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa kummassakin reunassa) pyöröpuikolle nro 3 Kid-Silk -langalla. Neulo 5 reunasilmukkaa nurin, neulo AINAOIKEAA (lue selitys yllä), kunnes jäljellä on 5 silmukkaa ja neulo lopuksi 5 reunasilmukkaa nurin. Etureunojen silmukat neulotaan jokaisella kerroksella nurin ja loput silmukat neulotaan jokaisella kerroksella oikein. Neulo yhteensä 4 kerrosta ainaoikeaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Tee oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä).
Neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: Neulo 5 reunasilmukkaa nurin, neulo oikeaa ja lisää tasavälein 12-8-8-14-10-10 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1 yllä), kunnes jäljellä on 5 silmukkaa ja neulo lopuksi 5 reunasilmukkaa nurin = 114-114-118-130-130-138 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein nurjalta puolelta, kummankin etureunan 5 reunasilmukkaa neulotaan nurin.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin:
Neulo 5 reunasilmukkaa nurin, 8-8-9-12-12-14 silmukkaa ainaoikeaa, A.1 (= 16 silmukkaa), 4 silmukkaa ainaoikeaa, neulo seuraavilla 16 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, 16-16-18-24-24-28 silmukkaa ainaoikeaa, neulo seuraavilla 16 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, 4 silmukkaa ainaoikeaa, neulo seuraavilla 16 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, 8-8-9-12-12-14 silmukkaa ainaoikeaa ja neulo lopuksi 5 reunasilmukkaa nurin. Jatka mallineuletta tähän tapaan.
Etureunojen silmukat neulotaan jokaisella kerroksella nurin lopulliseen mittaan asti.
TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 138-138-142-154-154-162 silmukkaa. Neulo nyt piirroksen A.1 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.2 (= 22 silmukkaa) mukaisesti ja tee SAMALLA piirroksen A.2 ensimmäisellä kerroksella raglanlisäykset näin: Lisää tekemällä piirroksen A.2 jokaisen mallikerran kummallekin puolelle 1 langankierto (= työhön lisättiin 8 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein ja jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan ainaoikeaa.
Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros yhteensä 10-13-17-18-20-22 kertaa, sitten joka 4.kerros yhteensä 13-14-13-14-15-16 kertaa (eli työhön tulee yhteensä 23-27-30-32-35-38 lisäyskerrosta) = 322-354-382-410-434-466 silmukkaa.
Jatka mallineuletta ja ainaoikein -neuletta, kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on 22-24-25-27-29-31 cm.
Kavenna seuraavalla oikean puolen kerroksella jokaisen palmikon kohdalla 3 silmukkaa (eli kavenna piirroksen A.2 jokaisessa mallikerrassa 6 silmukkaa = työstä kapeni yhteensä 24 silmukkaa) = 298-330-358-386-410-442 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein nurjalta puolelta, lukuun ottamatta 5 nurjaa reunasilmukkaa kummassakin etureunassa.
Jaa sitten työ etu-/takakappaleita ja hihoja varten seuraavasti: Neulo 5 silmukkaa nurin, 42-46-50-55-60-66 silmukkaa ainaoikeaa, siirrä seuraavat 60-68-74-78-80-84 silmukkaa apulangalle hihaa varten ja luo hihan alapuolelle 8-8-10-10-12-12 silmukkaa, neulo 84-92-100-110-120-132 silmukkaa ainaoikeaa, siirrä seuraavat 60-68-74-78-80-84 silmukkaa apulangalle hihaa varten ja luo hihan alapuolelle 8-8-10-10-12-12 silmukkaa, neulo 42-46-50-55-60-66 silmukkaa ainaoikeaa ja neulo lopuksi 5 silmukkaa nurin = 194-210-230-250-274-298 silmukkaa.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Kiinnitä 1 merkki kummankin hihan alapuolelle luotujen 8-8-10-10-12-12 silmukan keskelle (= 92-100-110-120-132-144 silmukkaa takakappaleessa ja 51-55-60-65-71-77 silmukkaa kummassakin etukappaleessa). Jatka ainaoikein -neuletta ja neulo etureunojen silmukat nurin kuten aiemmin. Kun etu- ja takakappaleen pituus kappaleiden jakokohdasta mitattuna on 2 cm, lisää kummankin merkin molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 2 yllä).
Toista tällaiset lisäykset 2½ cm välein yhteensä 10 kertaa = 234-250-270-290-314-338 silmukkaa. Jatka ainaoikein -neuletta, kunnes työn pituus kappaleiden jakokohdasta mitattuna on 31-31-32-32-32-32 cm. Päätä silmukat. Ole tarkkana, että päätösreunasta tulee tarpeeksi joustava. Päätä tarvittaessa silmukat yhtä numeroa paksummilla puikoilla. Työn pituus olalta mitattuna on 56-58-60-62-64-66 cm.

HIHAN REUNUS:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 60-68-74-78-80-84 silmukkaa takaisin sukkapuikoille nro 4 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 8-8-10-10-12-12 silmukasta 1 silmukka = 68-76-84-88-92-96 silmukkaa. Neulo 2 cm AINAOIKEAA suljettuna neuleena (lue selitys yllä). Päätä silmukat 2-kertaisella langalla, oikein silmukoin.
Neulo toisen hihan reunus samoin.

Päivitetty nettiin: 19.11.2018
Korjaus: NAPINLÄPI:... Tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa nurin yhteen ja neulo viimeinen silmukka nurin. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan nurin, jolloin työhön muodostuu reikä.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, JOTTEI muodostuisi reikää
= siirrä 4 silmukkaa apupuikolle työn taakse, neulo 4 silmukkaa oikein, neulo apupuikon 4 silmukkaa oikein
= siirrä 4 silmukkaa apupuikolle työn eteen, neulo 4 silmukkaa oikein, neulo apupuikon 4 silmukkaa oikein
= neulomissuunta

Kommentit (3)

Nina Larsen 20.01.2019 - 23:20:

Hvad er overviden til den trøje 😀 hilsen Nina Larsen

Elisabetta 07.10.2018 - 09:49:

Ci provo bellissimo

Zabeth 27.06.2018 - 21:31:

Un gilet manches courtes est toujours utile pour les demi-saisons. La simplicité du modèle et les torsades sur le raglan m'ont tout de suite plu. J'espère qu'il fera parti de la sélection.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 194-30