DROPS / 196 / 35

Warm Fall by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Eskimo-langasta. Työssä on raglanlinjat, pitsineuletta ja korkea kaulus. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ee-634
Lankaryhmä E tai C + C
-------------------------------------------------------

Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS ESKIMO (kuuluu lankaryhmään E):
550-600-650-750-800-900 g väriä 13, puuteri

-------------------------------------------------------
TARVIKKEET:

NEULETIHEYS:
9 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 12 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO NRO 10 tai käsialan mukaan: Pituus 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO NRO 9: Pituus 80 cm, joustinneuleeseen.

Kommentit (11)

Saat tämän mallin langat alkaen 26.40€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan/lisätään seuraavasti: Laske kavennettavien/lisättävien silmukoiden kohdalla olevien silmukoiden määrä (esim. 56 silmukkaa) ja jaa tämä luku kavennusten/lisäysten määrän kanssa (esim. 12) = 4,7. Tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla vuorotellen n. joka 3. ja joka 4. ja joka 4. ja joka 5.silmukka oikein yhteen.
Lisäykset tehdään 1 langankierrolla vuorotellen joka 4. ja joka 5.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

Lisää jokaisen kappaleiden rajakohdan piirroksen A.1/A.2 mallineuleen kummallekin puolelle 1 silmukka (= työhön lisätään 8 silmukkaa). Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

LISÄYSVINKKI (etu- ja takakappaleen sivut):
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, 1 langankierto, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka näin: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Kun kaulus on valmis, keskelle taakse niskaan tehdään korotus, jotta työstä tulisi istuvampi ja kaarrokkeesta tulisi takana niskassa hieman korkeampi. Tämä korotus voidaan myös jättää tekemättä, jolloin pääntiestä tulee edessä ja takana samanlainen (katso korotuksen selitys alempana ohjeesta). Kun kaarroke on valmis, etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, ylhäältä alas.

KAULUS:
Luo 56-56-60-60-64-64 silmukkaa sukkapuikoille nro 10 Eskimo-langalla. Vaihda sukkapuikkoihin nro 9 ja neulo 14 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin).
Neulo sitten 4 kerrosta AINAOIKEAA (lue selitys yllä) ja kavenna SAMALLA tasavälein kolmannella kerroksella (= oikea kerros) 12-10-14-12-14-12 silmukkaa (lue KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 44-46-46-48-50-52 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 10. Tee nyt halutessasi korotus takana niskassa tai neulo seuraavaksi kaarroke.

KOROTUS TAKANA NISKASSA:
Mikäli et halua työhön korotusta, jätä tämä katkelma väliin.
Kiinnitä 1 merkki kerroksen alkuun = keskitaka. Neulo työn oikealta puolelta 6-6-7-7-7-8 silmukkaa oikein merkin ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 12-12-14-14-14-16 silmukkaa nurin nurjalta puolelta, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 18-18-21-21-21-24 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 24-24-28-28-28-32 silmukkaa nurin, käännä työ, kiristä lanka ja neulo oikeaa keskelle taakse asti. Katkaise lanka. Aloita seuraavan kerroksen (eli kaarrokkeen) neulominen kerroksen ensimmäisten 6-6-6-7-7-8 silmukan jälkeen = kerroksen vaihtumiskohta.

KAARROKE:
KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Kiinnitä 1 merkki kerroksen alkuun ja neulo ensimmäinen kerros näin: *Neulo 1 silmukka nurin, neulo jokaiseen 3 seuraavaan silmukkaan 2 oikeaa silmukkaa (neulo silmukat sekä etu- että takakautta = työhön lisättiin 3 silmukkaa), 1 silmukka nurin, 1 silmukka oikein (= hihanpyöriö), 1 silmukka nurin, neulo jokaiseen 3 seuraavaan silmukkaan 2 oikeaa silmukkaa (= työhön lisättiin 3 silmukkaa), 1 silmukka nurin, 11-12-12-13-14-15 silmukkaa oikein (= etukappale/takakappale)*, toista *-* yhteensä 2 kertaa = 56-58-58-60-62-64 silmukkaa.
Seuraava kerros neulotaan näin: *Neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 8 silmukkaa), tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein (= hihanpyöriö), tee 1 langankierto puikolle, neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 8 silmukkaa), tee 1 langankierto puikolle, neulo 11-12-12-13-14-15 silmukkaa oikein (= etukappale/takakappale), tee 1 langankierto puikolle*, toista *-* yhteensä 2 kertaa = 64-66-66-68-70-72 silmukkaa.
RAGLANLISÄYSTEN (lue selitys yllä) ensimmäinen lisäyskerros on nyt valmis (= työhön lisättiin 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan ja toista raglanlisäykset joka 2.kerros yhteensä 7-8-11-9-12-13 kertaa (sisällyttäen raglanlisäysten ensimmäinen lisäyskerros) ja sitten joka 4.kerros yhteensä 2-2-1-3-2-2 kertaa. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 128-138-154-156-174-184 silmukkaa. Jatka mallineuletta kuten aiemmin ilman lisäyksiä, kunnes työn pituus kaarrokkeen alkuosan merkistä mitattuna on 21-23-25-27-29-31 cm.
Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 3-3-3-4-4-5 silmukkaa sileää neuletta (= takakappale), siirrä seuraavat 29-31-35-33-37-37 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-4-6-6-6 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavilla 35-38-42-45-50-55 silmukalla sileää neuletta (= etukappale), siirrä seuraavat 29-31-35-33-37-37 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-4-6-6-6 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo viimeisillä 32-35-39-41-46-50 silmukalla sileää neuletta (= takakappale). Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 78-84-92-102-112-122 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kummankin sivun hihan alapuolelle luotujen 4-4-4-6-6-6 silmukan keskelle. Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla, anna merkkilankojen kulkea työn mukana.
Jatka neulomalla sileää neuletta. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 4 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 10 cm välein yhteensä 3 kertaa = 90-96-104-114-124-134 silmukkaa.
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 33 cm (työn pituus olalta mitattuna on n. 58-60-62-64-66-68 cm), neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 14-16-16-22-20-26 silmukkaa (muista KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 104-112-120-136-144-160 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 9 ja neulo joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Kun joustinneuleen pituus on 5 cm, lisää joka toiseen 2 nurjan silmukan raitaan 1 nurja silmukka = 117-126-135-153-162-180 silmukkaa. Jatka joustinneuletta, kunnes joustinneuleen pituus on 8 cm. Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Puseron pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 66-68-70-72-74-76 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 29-31-35-33-37-37 silmukkaa sukkapuikoille nro 10 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 4-4-4-6-6-6 silmukasta 1 silmukka = 33-35-39-39-43-43 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka keskeltä hihan alta poimittujen 4-4-4-6-6-6 silmukan keskelle. Kerroksen vaihtumiskohta on tässä. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 5-5-3½-4-3-3 cm välein yhteensä 7-7-9-8-10-9 kertaa = 19-21-21-23-23-25 silmukkaa. Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 36-35-33-32-30-29 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet).
Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 5-3-3-5-5-7 silmukkaa = 24-24-24-28-28-32 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 9 ja neulo 8 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 44-43-41-40-38-37 cm. Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. HUOM: Tee 1 langankierto joka 4.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierrot päätetään kuten muut silmukat). Neulo toinen hiha samoin.

Maria Enrica 27.02.2019 - 21:38:

Buonasera. Mi piacciono i vostri modelli ma, avendo una certa età, sono abituata ad usare i vecchi ferri e ne ho di tutte le misure. Penso che mi troverei a disagio ad usare quelli circolari. Potreste mettere le spiegazioni per i ferri non circolari? Anche il fatto di iniziare dall'alto mi mette in difficoltà. Forse mi basterebbe che metteste i modelli dei vari pezzi. Grazie

DROPS Design 27.02.2019 kl. 23:23:

Buonasera Maria Enrica, molti dei nostri modelli sono lavorati in piano e quindi è possibile lavorarli con i ferri dritti. I ferri circolari vengono utilizzati per avere più spazio a causa del numero di maglie elevato, e sono molto popolari nella cultura maglistica all'infuori dell'Italia. Può provare ad usare i nostri video tutorials per avvicinarsi alla lavorazione in tondo. Buon lavoro!

Daniela 04.12.2018 - 10:51:

Buongiorno, vorrei sapere se possibile, perchè nel collo ci sono le diminuzioni. Grazie!

DROPS Design 04.12.2018 kl. 11:26:

Buongiorno Daniela. Le coste tendono a stringere il lavoro. Le diminuzioni vengono proposte per evitare che il lavoro si allarghi troppo una volta terminata la lavorazione a coste. Buon lavoro!

Diana 16.11.2018 - 14:56:

Hi DD, I have a question about separating the parts. It's quite hard to write it down in English, sorry. Altough I have checked the English version it's still not clear for me when and how to separate the back and front in order to place the sleeves in it. Can you please elaborate on it? Where will be these two parts separated - when should I finish the knitting in round? Diana

DROPS Design 16.11.2018 kl. 15:19:

Dear Diana, this video shows how to work a raglan jumper top down - but remember to follow the description of the pattern, ie working the stitches as explained in the pattern. Happy knitting!

Marion 28.10.2018 - 23:50:

Bonjour, j'ai un doute concernant la fin de la rehausse d'encolure. Une fois les rangs raccourcis terminés, il est écrit de "couper le fil et commencer le tour suivant après les x premières mailles du tour" Cela signifie que je dois sauter ces mailles et ne pas les tricoter ? Si oui, pourquoi ? Merci de votre aide

DROPS Design 29.10.2018 kl. 08:54:

Bonjour Marion, les tours commencent au début au milieu dos, une fois que la réhausse est faite, on va couper le fil pour commencer l'empiècement après les 6-7-8 mailles (cf taille) après le début des tours précédent. Après avoir coupé le fil, glissez ces mailles sur l'aiguille droite sans les tricoter, décalez votre marqueur de début de tours et commencez comme indiqué (avant le point fantaisie du raglan). Bon tricot!

Zarrouk Hend 21.09.2018 - 12:33:

Bonjour, je vie en Tunisie et je ne trouve pas les aiguilles circulaires pour réaliser les différents modèles que vous publiez, en l’occurence Celui ci que j’adore. Pourriez vous m’aider à trouver un moyen pour pouvoir se les procurer Merci pour votre reponse

DROPS Design 21.09.2018 kl. 13:36:

Bonjour Mme Hend, vous trouverez la liste des magasins DROPS qui expédient dans le monde entier. N'hésitez pas à les contacter pour en savoir plus. Bon tricot!

Monica Quintana Diaz 20.08.2018 - 14:44:

Hola, por favor me pueden comunicar si los patrones se traducirán al español en un futuro próximo.

DROPS Design 20.08.2018 kl. 21:01:

Hola Mónica, los patrones de la nueva colección estarán traducidos para finales de mes.

Lisa 03.08.2018 - 00:51:

Hej hvad gør jeg hvis jeres strikkefasthed er 12 pinde og 9 masker og min er 14 pinde og 11 masker på samme pind størrelse ?

Marie Jibbefors 29.06.2018 - 19:02:

Ser så mjuk och värmande ut som vackert mönster. En riktig vinterfavorit!

Jane 11.06.2018 - 03:35:

I love Eskimo and i love this sweater. Cannot wait to make it.

Jocelyne Boulart 07.06.2018 - 12:08:

Enfin un col montant : très joli .

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 196-35