DROPS / 184 / 8

Elise by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu korkeakauluksinen raglanpusero sivuhalkioilla. Koot S-XXXL. Työ neulotaan 1-kertaisesta DROPS Polaris- tai 4-kertaisesta Air-langasta.

DROPS Design: Malli po-094
Lankaryhmä F tai E + E tai C + C + C + C
-----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS POLARIS (kuuluu lankaryhmään F):
1200-1300-1400-1500-1700-1900 g väriä 01, luonnonvalkoinen
Tai:
Garnstudion DROPS AIR (kuuluu lankaryhmään C):
600-650-700-750-850-950 g väriä 01, luonnonvalkoinen

DROPS PYÖRÖPUIKOT (60 ja 80 cm) NRO 15 tai käsialan mukaan. NEULETIHEYS: 7 silmukkaa ja 8 kerrosta sileää neuletta 1-kertaisella Polaris- tai 4-kertaisella Air-langalla, puikoilla nro 15 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

Kommentit (8)

100% Villaa
alkaen 5.10 € /100g
DROPS Polaris uni colour DROPS Polaris uni colour 5.10 € /100g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Polaris mix DROPS Polaris mix 6.00 € /100g
Saat tämän mallin langat alkaen 61.20€. Lue lisää.
OHJEESEEN LIITTYVÄT TIEDOT:

LANGANVAIHTOVINKKI (Polaris-langalla neulottaessa):
Kun vaihdat uuteen Polaris-kerään, jaa edellisen kerän langan viimeiset 15 cm kahteen osaan ja katkaise toinen osa. Tee samoin uuden kerän langalla. Aseta ensimmäiset ja viimeiset 15 cm päällekkäin (lanka on nyt normaalipaksuinen) ja jatka neulomista. Tällä tavoin liitoskohdasta tulee huomaamaton.

KAVENNUSVINKKI 1:
Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, (merkkilanka on tässä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli.

KAVENNUSVINKKI 2:
HUOM: Kavennukset tehdään vuorotellen työn oikeassa ja vasemmassa reunassa, eli kavenna seuraavasti:
Tee koissa S, M ja L kavennukset vuorotellen kavennuskerrosten alussa ja lopussa.
Tee koissa XL, XXL ja XXXL kavennukset jokaisen kavennuskerroksen alussa (vuorotellen työn oikealta ja nurjalta puolelta).
Tee kavennukset seuraavasti: Oikealta puolelta: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen.
Nurjalta puolelta: Neulo 2 silmukkaa nurin yhteen.

SULJETTU NEULE PITKÄLLÄ PYÖRÖPUIKOLLA:
Mikäli neulot suljettua neuletta liian pitkällä pyöröpuikolla, tee seuraavasti: Pyöröpuikon tulee olla pitkä ja sen kaapelin tulee olla joustava. Työnnä silmukat kaapelin keskelle. Jaa silmukat keskeltä kahteen osaan ja vedä silmukoiden välistä kaapeli pitkäksi. Työnnä silmukat kummallekin puikolle, ole tarkkana, että silmukat eivät kierry. Neulottava lanka on takimmaisen puikon kohdalla ja aloitat neulomisen etummaisen puikon silmukoista. Vedä takimmainen puikko ulospäin ja neulo etummaisen puikon silmukat. Kun olet neulonut etummaisen puikon silmukat, käännä työ ja työnnä silmukat takaisin tyhjälle puikolle, neulo sitten toisen puolen silmukat samalla tavalla. Jatka suljettua neuletta tähän tapaan, vedä aina se puikko ulospäin, jonka kohdalla lanka on.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee raglanlisäykset jokaisen merkkilangan molemmin puolin (= työhön lisättiin 8 silmukkaa).
Tee lisäykset seuraavasti: Aloita 1 silmukan päässä merkkilangasta: Tee 1 langankierto, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), tee 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

LISÄYSVINKKI (etu- ja takakappale):
Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.
----------------------------------------------------------

PUSERO:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan tasona pyöröpuikolla. Lue LANGANVAIHTOVINKKI (mikäli neulot Polaris-langalla)!

KAARROKE:
Luo 40-40-44-44-48-52 silmukkaa pyöröpuikolle nro 15 1-kertaisella Polaris- tai 4-kertaisella Air-langalla. Neulo 9 cm joustinneuletta (2 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin). Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön neulomatta silmukoita seuraavasti: Kiinnitä ensimmäinen merkkilanka kerroksen alkuun, kiinnitä toinen merkkilanka 14-14-16-16-18-20 silmukan jälkeen (= takakappale), kiinnitä kolmas merkkilanka seuraavien 6 silmukan jälkeen (= hiha), kiinnitä neljäs merkkilanka seuraavien 14-14-16-16-18-20 silmukan jälkeen (= etukappale), ensimmäistä merkkilankaa edeltää nyt 6 silmukkaa (= hiha). Neulo 1 kerros oikein ja kavenna jokaisen merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (LUE KAVENNUSVINKKI 1) = 32-32-36-36-40-44 silmukkaa. HUOM: Valikoimamme pyöröpuikon nro 15 lyhyin pituus on 60 cm. Työstä on nyt kavennettu silmukoita siten, että työn ympärys on koissa S - XXL pienempi kuin 60 cm. Jatka tästä syystä neulomista SULJETTUNA NEULEENA PITKÄLLÄ PYÖRÖPUIKOLLA (katso selitys yllä), kunnes työhön on lisätty tarpeeksi silmukoita 60 tai 80 cm:n pituista pyöröpuikkoa varten.
Neulo sileää neuletta, aloita SAMALLA 2.kerroksella RAGLANLISÄYKSET (katso selitys yllä). Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros 8-10-10-11-12-14 kertaa = 96-112-116-124-136-156 silmukkaa. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kaikki raglanlisäykset on nyt tehty koissa M, L, XXL ja XXXL. Neulo koissa S ja XL vielä 1 kerros ja lisää etu- ja takakappaleeseen 1 silmukka kuten aiemmin (hihoissa ei tehdä lisäyksiä) = työhön lisättiin 4 silmukkaa.
Työssä on nyt 100-112-116-128-136-156 silmukkaa. Työn pituus joustinneuleesta alaspäin mitattuna on n. 21-25-25-29-30-35 cm. Neulo vielä 3-0-2-1-0-0 kerrosta ilman lisäyksiä. Työn pituus joustinneuleesta alaspäin mitattuna on n. 25-25-28-30-30-35 cm.
Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 30-32-34-38-40-46 silmukkaa (= takakappale), siirrä seuraavat 20-24-24-26-28-32 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-4-4-6-6 silmukkaa, neulo 30-32-34-38-40-46 silmukkaa (= etukappale), siirrä seuraavat 20-24-24-26-28-32 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-4-4-6-6 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 68-72-76-84-92-104 silmukkaa. Jatka sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun, luotujen silmukoiden keskelle (= 2-2-2-2-3-3 luotua silmukkaa merkkilangan molemmin puolin) ja 34-36-38-42-46-52 silmukkaa merkkilankojen välissä, takakappaleessa ja etukappaleessa.
Tee nyt sivulisäykset seuraavasti (lue LISÄYSVINKKI):
Kun työn pituus on 5 cm, lisää ennen jokaista merkkilankaa 1 silmukka.
Kun työn pituus on 8 cm, lisää jokaisen merkkilangan jälkeen 1 silmukka.
Kun työn pituus on 10 cm, lisää ennen jokaista merkkilankaa 1 silmukka.
Kun työn pituus on 12 cm, lisää jokaisen merkkilangan jälkeen 1 silmukka.
Työssä on nyt 76-80-84-92-100-112 silmukkaa.
Jatka neulomista eri koissa seuraavasti:

Koot S, L, XL ja XXL:
Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes työn pituus on 17-18-18-20 cm.

Koot M ja XXXL:
Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes työn pituus on 19-17 cm ja tee samalla lisäykset seuraavasti:
Kun työn pituus on 14 cm, lisää ennen jokaista merkkilankaa 1 silmukka.
Kun työn pituus on 16 cm, lisää jokaisen merkkilangan jälkeen 1 silmukka.

KAIKKI KOOT:
Työssä on nyt 76-84-84-92-100-116 silmukkaa. Kun työn pituus on 17-19-18-18-20-17 cm, siirrä takakappaleen 38-42-42-46-50-58 silmukkaa apulangalle. Jatka neulomalla tasona etukappaleen 38-42-42-46-50-58 silmukalla joustinneuletta. Neulo seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): 2 silmukkaa AINAOIKEAA (katso selitys yllä), *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 4 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja neulo lopuksi 2 silmukkaa ainaoikeaa.
Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes joustinneuleen pituus on 6 cm ja työn pituus olalta alaspäin mitattuna on yhteensä 52-54-56-58-60-62 cm. Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Ota takakappaleen silmukat takaisin työhön ja neulo 6 cm sileää neuletta, lukuun ottamatta 2 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Jatka neulomalla tasona joustinneuletta kuten edessä, kunnes joustinneuleen pituus on 6 cm. Etukappaleen halkion pituus on 6 cm ja takakappaleen halkion pituus on 12 cm. Takakappaleen pituus olalta alaspäin mitattuna on yhteensä n. 58-60-62-64-66-68 cm.

HIHA:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla ja ommellaan lopuksi yhteen. Ota apulangalla odottavat 20-24-24-26-28-32 silmukkaa takaisin pyöröpuikolle nro 15 ja luo kumpaankin reunaan 2-2-2-2-3-3 silmukkaa = 24-28-28-30-34-38 silmukkaa. Neulo tasona kaikilla silmukoilla sileää neuletta. Kun työn pituus on 4-4-2-4-4-2 cm, kavenna työn oikeassa reunassa 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 2). Toista tällainen kavennus vuorotellen työn vasemmassa ja oikeassa reunassa joka 2.-2.-2.-1.-1.-1.kerros 8-12-12-14-14-18 kertaa (= kavenna 4-6-6-7-7-9 kertaa kummassakin reunassa) = 16-16-16-16-20-20 silmukkaa. Kun työn pituus on 33-34-32-30-29-24 cm, neulo 6 cm joustinneuletta (2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Ompele hihojen saumat uloimmista silmukanreunoista, jottei saumasta tulisi paksu. Ompele kainalosaumat.

Piirros

Kommentit (8)

Näppäile kommenttisi tähän!

Ragnhild 02.12.2018 - 10:44: https://www.yarnhild ...

Egner dette mønsteret seg for nybegynnere?

Eloïse 30.10.2018 - 12:41:

Bonjour! Pourquoi faire des diminutions après le col pour augmenter exactement le même nombre de mailles le tour suivant? Est-ce pour ajuster le col et resserrer un peu le travail après les côtes 2/2? Un commentaire précédent en anglais (que je parle parfaitement) évoque ce réajustement, mais je n'en saisis pas bien l\'intérêt. Merci de m'éclairer.

DROPS Design 30.10.2018 kl. 14:39:

Bonjour Éloïse, on diminue à la fin du col pour ajuster à la bonne taille (circonférence), puis on augmente pour le raglan, de chaque côté de chacun des 4 marqueurs. Bon tricot!

Eloïse_de_Bdp 30.10.2018 - 12:39:

Bonjour! \r\nPourquoi faire des diminutions après le col pour augmenter exactement le même nombre de mailles le tour suivant? Est-ce pour ajuster le col et resserrer un peu le travail après les côtes 2/2? Un commentaire précédent en anglais (que je parle parfaitement) évoque ce réajustement, mais je n\'en saisis pas bien l\'intérêt. Merci de m\'éclairer.

åshild Hodne 05.09.2018 - 14:00:

Hei. Kan dere hjelpe meg å finne et mønster på en enkel damegenser, må bruke tykke pinner, raglanfelling, starte nede, ikke hårete garn.... Åshild

DROPS Design 11.09.2018 kl. 09:35:

Hej Åshild, hvad med denne DROPS 164-12 med eller uden fletter i DROPS Eskimo eller 2 tråde fra garngruppe C DROPS Garngrupper God fornøjelse! :)

Amy 25.04.2018 - 08:03:

What do decrease in the yoke do? In particular the instruction says to decrease 1 stitch on each side of each marker thread. Can I omit this step?

DROPS Design 25.04.2018 kl. 08:45:

Dear Amy, these dec will get the measurements getting right, you first dec after ribbing (ribbing will tighten piece more than stocking will) then start to increase for raglan. Happy knitting!

Amy 23.04.2018 - 10:54:

Could you give me some tips on how I could turn it into a turtleneck? 40 stitches would be a bit too much

DROPS Design 23.04.2018 kl. 11:23:

Dear Amy, most of the time a turtleneck is worked over the same number of sts as a crew neck but just over more rows. For any assistance adjusting the pattern to your own taste please feel free to contact the store where you bought your yarn, even per mail telephone or social media. Happy knitting!

Amy 23.04.2018 - 10:02:

Which part of the instruction is for the neck?

DROPS Design 23.04.2018 kl. 10:14:

Dear Amy, the 9 first cm worked in rib are for the neck. Happy knitting!

Claudia Wächtler 02.03.2018 - 23:35:

Hallo. Kann man diesen Pullover auch von unten nach oben Stricken? Claudia

DROPS Design 05.03.2018 kl. 08:20:

Liebe Frau Wächtler, dieses Modell ist von oben nach unten gestrickt, wenn Sie es von unten nach oben stricken wollen, dann müssen Sie die Anleitung anpassen. Leider können wir keine individuellen Umrechnungen vornehmen, wenden Sie sich mit diesem Wunsch bitte an den Laden, in dem Sie die Wolle kaufen. Vielen Dank für Ihr Verständnis.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 184-8