DROPS / 156 / 52

Belinda's Dream Socks by DROPS Design

Neulotut DROPS vinoraitasukat ”Nepal”-langasta. Koot 35-43.

DROPS Design: Malli nro ne-157
Lankaryhmä C tai A + A
-----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: 22 - 24 - 27 cm
Varren korkeus: 25 - 25 - 26 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS NEPAL:
100-150-150 g nro 3112, hillitty roosa

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan. NEULETIHEYS: 19 s x 25 krs sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.

VINORAIDAT:
Neulo *2 n, 5 o*, toista *-* koko krs:n ajan. 1 mallikerta = 7 s. S-luku on 7 - 1 s:lla jaollinen. Kun neulotaan suljettua neuletta, vinoraidat siirtyvät jokaisella krs:lla automaattisesti 1 s:n verran vasemmalle.

VINORAIDAT 2:
Kavenna ensimmäisellä krs:lla jokaisen oikean raidan alussa 1 s (työstä kapeni yht. 5 s), jatka vinoraitoja kuten aiemmin, eli neulo 2 n/3 o. Vinoraidat siirtyvät jokaisella krs:lla 1 s:n verran vasemmalle kuten aiemmin.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-6-6 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-6-6 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 4-5-5 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 4-5-5 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka 2. krs jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Toista kavennukset kunnes jäljellä on 10-10-12 s.
----------------------------------------------------------

SUKAT:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, ylhäältä alas.
Luo 56-56-63 s sukkapuikoille nro 4. Neulo 1 krs oikein. Neulo sitten joustinneuletta seuraavasti: *2 n, 1 o, 1 n, 1 o, 1 n ja 1 o*, toista *-* koko krs:n ajan. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes joustinneuleen pituus on n. 3 cm. TARKISTA NEULETIHEYS! Jatka neulomalla VINORAITOJA (kts. selitys yllä) ja lisää SAMALLA ensimmäisen krs:n loppuun 1 s = 57-57-64 s. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun ja anna merkkilangan kulkea työn mukana. Neulo kunnes työn pituus on n. 15-15-16 cm. Kavenna seuraavalla krs:lla jokaisessa oikeassa raidassa 1 s, neulomalla ensimmäiset 2 s oikein yhteen = 49-49-55 s. Jatka vinoraitoja (2 n ja 4 o), kunnes työn pituus on 25-25-26 cm.

Neulo seuraavalla krs:lla kantapään silmukoilla (= 20-20-24 s) sileää neuletta ja kavenna SAMALLA tasavälein 2-0-2 s = 18-20-22 s. Siirrä loput 29-29-31 s apulangalle (= sukan päällisosa). Neulo tasona kantapään silmukoilla 5-5½-6 cm sileää neuletta. Siirrä merkkilanka tähän. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Tee sitten kantapääkavennukset (LUE KANTAPÄÄKAVENNUKSET). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 10-11-12 s ja ota apulangalla odottavat s:t takaisin työhön = 59-61-67 s. Kiinnitä 1 merkki keskellä jalan päällä olevien 29-29-31 s:n molemmin puolin. Neulo jatkossa keskellä jalan päällä olevilla silmukoilla VINORAITOJA 2 (kts. selitys yllä), ja neulo jalkapohjan silmukoilla sileää neuletta. Kavenna SAMALLA kummassakin sivussa seuraavasti: Neulo viimeiset 2 s ennen keskellä jalan päällä olevia silmukoita kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen) ja neulo ensimmäiset 2 s keskellä jalan päällä olevien silmukoiden jälkeen oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs 9-8-9 kertaa = 36-40-44 s. Neulo kunnes työn pituus kantapään merkistä mitattuna on 18-20-22 cm (työhön neulotaan vielä 4-4-5 cm). Kiinnitä 1 merkki kumpaankin sivuun siten, että sekä keskellä jalan päällä että jalkapohjassa on 18-20-22 s. Jatka neulomalla sileää neuletta ja tee SAMALLA kummankin merkin molemmin puolin kärkikavennukset seuraavasti (aloita 3 s:n päässä merkistä): 2 s oikein yhteen, 2 o (merkki on näiden silmukoiden keskellä), 2 s kiertäen oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset kummassakin sivussa joka 2. krs yht. 4-3-4 kertaa ja sitten jokaisella krs:lla 2-4-4 kertaa = 12-12-12 s jäljellä työssä. Neulo seuraavalla krs:lla kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin. Neulo toinen sukka samoin.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 156-52 alkuperäisohjeeseen.