DROPS / 119 / 28

DROPS 119-28 by DROPS Design

Pieni hihaton DROPS jakku poikittain neulotulla kaarrokkeella ”Muskat”-langasta. Koot S-XXXL.

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

DROPS design: Malli nro R-557
------------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS MUSKAT:
250-300-300-350-400-450 g nro 01, vaalea sinilila

DROPS PUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 3,5 (ainaoikeinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 21 s x 28 krs sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.

DROPS KULMIKAS HOPEANAPPI (534): 5-5-6-6-6-6 kpl.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: palmikko, muoto: lyhennetyt kerrokset, poikittain, ylhäältä alas, ohjetyyppi: jakut, liivi,

LYHENNETYT KERROKSET:
Neulo kaarrokkeen alareunan silmukoilla lyhennettyjä kerroksia, jotta kaarrokkeen alaosasta tulisi yläosaa leveämpi. Neulo lyhennettyjä kerroksia seuraavasti: *Neulo 2 krs kaikilla silmukoilla, neulo 2. merkkilankaan, käännä työ, kiristä lanka ja neulo takaisin, neulo 1. merkkilankaan, käännä työ, kiristä lanka ja neulo takaisin, neulo 2 krs kaikilla silmukoilla, neulo 2. merkkilankaan, käännä työ, kiristä lanka ja neulo takaisin, neulo 2 krs kaikilla silmukoilla, neulo 1. merkkilankaan, käännä työ, kiristä lanka ja neulo takaisin*, toista *-*. 1 mallikerta = 6 krs yläreunassa ja 14 krs alareunassa.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros M.1. Piirros näyttää 1 mallikertaa oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUSVINKKI (sivukavennukset):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella. Kavenna sivun merkkilangan molemmin puolin seuraavasti: ENNEN merkkilankaa: 2 s oikein yhteen. Merkkilangan JÄLKEEN: Ylivetokavennus = nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeassa etureunassa työn nurjalla puolella seuraavasti: 1 NAPINLÄPI = neulo etureunan neljäs ja kolmas s oikein yhteen ja tee sitten 1 langankierto puikolle.
Tee napinlävet kun työn pituus on:
KOOT S ja M: 7 ja 15 cm.
KOOT L, XL ja XXL: 5, 12 ja 19 cm.
KOKO XXXL: 6, 13 ja 21 cm.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

KAARROKE:
Neulotaan poikittain tasona keskeltä edestä alkaen. Luo puikoille nro 4 Muskat-langalla 37-38-39-41-42-43 s. Neulo kaikilla silmukoilla 2 krs oikein (1. krs neulotaan alareunasta alkaen). Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 7-8-9-10-11-12 o, 2 s oikein yhteen, 1 langankierto, 1 o, 2 n, neulo kumpaankin 2 seuraavaan s:aan 2 oikeaa s (= 4 o), *4 n, neulo kumpaankin 2 seuraavaan s:aan 2 oikeaa s (= 4 o)*, toista *-* yht. 2 kertaa, 2 n, 1 o, 1 langankierto, tee ylivetokavennus (= nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli), 6-6-6-7-7-7 o = 43-44-45-47-48-49 s. Seuraava krs (= nurja puoli) neulotaan näin: 6-6-6-7-7-7 o, 2 n, 3 o, 4 n, 4 o, 4 n, 4 o, 4 n, 3 o, 2 n ja 7-8-9-10-11-12 o. Kiinnitä 2 merkkilankaa työhön (oikealta puolelta) seuraavasti: 1. merkkilanka 7-8-9-10-11-12 s:n jälkeen ja 2. merkkilanka 37-38-39-40-41-42 s:n jälkeen. Toisen merkkilangan jälkeen jäljellä on tällöin 6-6-6-7-7-7 s (= kaarrokkeen yläosa). Jatka neulomalla LYHENNETTYJÄ KERROKSIA (ks. selitys yllä) ja neulo SAMALLA MALLINEULETTA seuraavasti: 7-8-9-10-11-12 s ainaoikeaa (= alareuna), M.1 ja 6-6-6-7-7-7 s ainaoikeaa (= pääntien reuna). TARKISTA NEULETIHEYS!
Jatka neulomista tähän tapaan kunnes alareunan pituus on n. 116-126-136-146-156-166 cm (yläreunan pituus on tällöin n. 50-54-58-63-67-71 cm) ja olet neulonut kokonaisen mallikerran piirroksen mukaisesti. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 10-11-12-13-14-15 o, 2 n, *2 s oikein yhteen, 2 s oikein yhteen, 4 n*, toista *-* yht. 2 kertaa, 2 s oikein yhteen, 2 s oikein yhteen, 2 n, 9-9-9-10-10-10 o = 37-38-39-41-42-43 s. Neulo kaikilla silmukoilla 1 krs oikein. Päätä s:t oikein silmukoin.

Poista merkkilangat. Kiinnitä sitten 4 uutta merkkilankaa kaarrokkeen alareunaan seuraavasti: 1. MERKKILANKA 18-20-22-24-26-28 cm:n jälkeen, 2. MERKKILANKA 22-23-24-25-26-27 cm:n päähän ensimmäisestä merkkilangasta, 3. MERKKILANKA 36-40-44-48-52-56 cm:n päähän toisesta merkkilangasta ja 4. MERKKILANKA 22-23-24-25-26-27 cm:n päähän kolmannesta merkkilangasta. Viimeisen merkkilangan jälkeen jäljellä on tällöin n. 18-20-22-24-26-28 cm.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla. Luo pyöröpuikolle nro 4 Muskat-langalla 5 s (= etureuna), poimi sitten kaarrokkeen alareunan joka toisesta ainaoikeinneulotusta silmukasta 1 s kunnes olet 1. merkkilangan kohdalla (= vasen etukappale = n. 38-58 s), luo 8-8-10-12-14-16 s (= hihan alla), siirry 2. merkkilangan kohdalle, poimi 2. ja 3. merkkilangan välisen reunan joka toisesta silmukasta 1 s (= takakappale = n. 76-116 s), luo 8-8-10-12-14-16 s (= hihan alla), siirry 4. merkkilangan kohdalle ja poimi kaarrokkeen reunan joka toisesta silmukasta 1 s (= oikea etukappale = n. 38-58 s), luo vielä krs:n loppuun 5 s (= etureuna) = yht. n. 178-274 s. Neulo 1 krs oikein (= nurja puoli) ja säädä SAMALLA tasavälein s-luku 178-194-214-234-254-274 s:aan. Mikäli silmukoita on liian vähän, tee tasavälein langankiertoja ja neulo seuraavalla krs:lla langankierrot kiertäen, jottei työhön muodostuisi reikiä. Mikäli silmukoita on liikaa, neulo tasavälein s:t pareittain oikein yhteen. Älä kavenna/lisää silmukoita etureunojen kohdalla.
KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Jatka neulomalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua s kummassakin etureunassa. Kiinnitä 1 merkkilanka 47-51-56-61-66-71 s:n päähän kummastakin reunasta (= sivut). TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 4 cm, kavenna kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 s (KS. KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 3-3-3½-3½-4-4 cm välein yht. 6 kertaa = 154-170-190-210-230-250 s.
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 7-7-5-5-5-6 cm, tee oikeaan etureunaan ensimmäinen NAPINLÄPI (ks. selitys yllä). Kun työn pituus on 21-23-24-25-27-28 cm, vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5 ja neulo 4 krs ainaoikeaa. Päätä s:t löyhästi.

VASEN ETUREUNA:
Poimi vasemman etureunan jokaisesta 5 luodusta silmukasta 1 s puikoille nro 4. Neulo sitten ainaoikeaa kunnes etureuna on n. 2 cm etu- ja takakappaletta lyhyempi (etureunaa venytetään hieman samalla kun sitä kiinnitetään). Päätä s:t. Kiinnitä etureuna kaarrokkeeseen reunat vastakkain.

OIKEA ETUREUNA:
Neulo kuten vasen etureuna, mutta kun etureunan pituus on 1-1-2-3-3-3 cm, tee 1 napinläpi muiden yläpuolelle. Tee uusi napinläpi kun etureunan pituus on 8-8-9-10-10-11 cm ja kun jäljellä on 4 krs ennen lopullista mittaa.

VIIMEISTELY:
Kiinnitä napit.

= siirrä 1 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon s nurin
= siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 1 s nurin, neulo apupuikon 2 s oikein
= siirrä 2 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon 2 s nurin
= siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 2 s nurin, neulo apupuikon 2 s oikein
= 2 s oikein yhteen, 1 langankierto
= 1 langankierto, nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 119-28 alkuperäisohjeeseen.