DROPS / 119 / 28

DROPS 119-28 by DROPS Design

Pieni hihaton DROPS jakku poikittain neulotulla kaarrokkeella ”Muskat”-langasta. Koot S-XXXL.

  • DROPS 119-28 - Pieni hihaton DROPS jakku poikittain neulotulla kaarrokkeella ”Muskat”-langasta. Koot S-XXXL.
DROPS design: Malli nro R-557
------------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS MUSKAT:
250-300-300-350-400-450 g nro 01, vaalea sinilila

DROPS PUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 3,5 (ainaoikeinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 21 s x 28 krs sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.

DROPS KULMIKAS HOPEANAPPI (534): 5-5-6-6-6-6 kpl.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Saat tämän mallin langat alkaen 11.50€. Lue lisää.

LYHENNETYT KERROKSET:
Neulo kaarrokkeen alareunan silmukoilla lyhennettyjä kerroksia, jotta kaarrokkeen alaosasta tulisi yläosaa leveämpi. Neulo lyhennettyjä kerroksia seuraavasti: *Neulo 2 krs kaikilla silmukoilla, neulo 2. merkkilankaan, käännä työ, kiristä lanka ja neulo takaisin, neulo 1. merkkilankaan, käännä työ, kiristä lanka ja neulo takaisin, neulo 2 krs kaikilla silmukoilla, neulo 2. merkkilankaan, käännä työ, kiristä lanka ja neulo takaisin, neulo 2 krs kaikilla silmukoilla, neulo 1. merkkilankaan, käännä työ, kiristä lanka ja neulo takaisin*, toista *-*. 1 mallikerta = 6 krs yläreunassa ja 14 krs alareunassa.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros M.1. Piirros näyttää 1 mallikertaa oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUSVINKKI (sivukavennukset):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella. Kavenna sivun merkkilangan molemmin puolin seuraavasti: ENNEN merkkilankaa: 2 s oikein yhteen. Merkkilangan JÄLKEEN: Ylivetokavennus = nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeassa etureunassa työn nurjalla puolella seuraavasti: 1 NAPINLÄPI = neulo etureunan neljäs ja kolmas s oikein yhteen ja tee sitten 1 langankierto puikolle.
Tee napinlävet kun työn pituus on:
KOOT S ja M: 7 ja 15 cm.
KOOT L, XL ja XXL: 5, 12 ja 19 cm.
KOKO XXXL: 6, 13 ja 21 cm.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

KAARROKE:
Neulotaan poikittain tasona keskeltä edestä alkaen. Luo puikoille nro 4 Muskat-langalla 37-38-39-41-42-43 s. Neulo kaikilla silmukoilla 2 krs oikein (1. krs neulotaan alareunasta alkaen). Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 7-8-9-10-11-12 o, 2 s oikein yhteen, 1 langankierto, 1 o, 2 n, neulo kumpaankin 2 seuraavaan s:aan 2 oikeaa s (= 4 o), *4 n, neulo kumpaankin 2 seuraavaan s:aan 2 oikeaa s (= 4 o)*, toista *-* yht. 2 kertaa, 2 n, 1 o, 1 langankierto, tee ylivetokavennus (= nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli), 6-6-6-7-7-7 o = 43-44-45-47-48-49 s. Seuraava krs (= nurja puoli) neulotaan näin: 6-6-6-7-7-7 o, 2 n, 3 o, 4 n, 4 o, 4 n, 4 o, 4 n, 3 o, 2 n ja 7-8-9-10-11-12 o. Kiinnitä 2 merkkilankaa työhön (oikealta puolelta) seuraavasti: 1. merkkilanka 7-8-9-10-11-12 s:n jälkeen ja 2. merkkilanka 37-38-39-40-41-42 s:n jälkeen. Toisen merkkilangan jälkeen jäljellä on tällöin 6-6-6-7-7-7 s (= kaarrokkeen yläosa). Jatka neulomalla LYHENNETTYJÄ KERROKSIA (ks. selitys yllä) ja neulo SAMALLA MALLINEULETTA seuraavasti: 7-8-9-10-11-12 s ainaoikeaa (= alareuna), M.1 ja 6-6-6-7-7-7 s ainaoikeaa (= pääntien reuna). TARKISTA NEULETIHEYS!
Jatka neulomista tähän tapaan kunnes alareunan pituus on n. 116-126-136-146-156-166 cm (yläreunan pituus on tällöin n. 50-54-58-63-67-71 cm) ja olet neulonut kokonaisen mallikerran piirroksen mukaisesti. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 10-11-12-13-14-15 o, 2 n, *2 s oikein yhteen, 2 s oikein yhteen, 4 n*, toista *-* yht. 2 kertaa, 2 s oikein yhteen, 2 s oikein yhteen, 2 n, 9-9-9-10-10-10 o = 37-38-39-41-42-43 s. Neulo kaikilla silmukoilla 1 krs oikein. Päätä s:t oikein silmukoin.

Poista merkkilangat. Kiinnitä sitten 4 uutta merkkilankaa kaarrokkeen alareunaan seuraavasti: 1. MERKKILANKA 18-20-22-24-26-28 cm:n jälkeen, 2. MERKKILANKA 22-23-24-25-26-27 cm:n päähän ensimmäisestä merkkilangasta, 3. MERKKILANKA 36-40-44-48-52-56 cm:n päähän toisesta merkkilangasta ja 4. MERKKILANKA 22-23-24-25-26-27 cm:n päähän kolmannesta merkkilangasta. Viimeisen merkkilangan jälkeen jäljellä on tällöin n. 18-20-22-24-26-28 cm.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla. Luo pyöröpuikolle nro 4 Muskat-langalla 5 s (= etureuna), poimi sitten kaarrokkeen alareunan joka toisesta ainaoikeinneulotusta silmukasta 1 s kunnes olet 1. merkkilangan kohdalla (= vasen etukappale = n. 38-58 s), luo 8-8-10-12-14-16 s (= hihan alla), siirry 2. merkkilangan kohdalle, poimi 2. ja 3. merkkilangan välisen reunan joka toisesta silmukasta 1 s (= takakappale = n. 76-116 s), luo 8-8-10-12-14-16 s (= hihan alla), siirry 4. merkkilangan kohdalle ja poimi kaarrokkeen reunan joka toisesta silmukasta 1 s (= oikea etukappale = n. 38-58 s), luo vielä krs:n loppuun 5 s (= etureuna) = yht. n. 178-274 s. Neulo 1 krs oikein (= nurja puoli) ja säädä SAMALLA tasavälein s-luku 178-194-214-234-254-274 s:aan. Mikäli silmukoita on liian vähän, tee tasavälein langankiertoja ja neulo seuraavalla krs:lla langankierrot kiertäen, jottei työhön muodostuisi reikiä. Mikäli silmukoita on liikaa, neulo tasavälein s:t pareittain oikein yhteen. Älä kavenna/lisää silmukoita etureunojen kohdalla.
KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Jatka neulomalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua s kummassakin etureunassa. Kiinnitä 1 merkkilanka 47-51-56-61-66-71 s:n päähän kummastakin reunasta (= sivut). TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 4 cm, kavenna kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 s (KS. KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 3-3-3½-3½-4-4 cm välein yht. 6 kertaa = 154-170-190-210-230-250 s.
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 7-7-5-5-5-6 cm, tee oikeaan etureunaan ensimmäinen NAPINLÄPI (ks. selitys yllä). Kun työn pituus on 21-23-24-25-27-28 cm, vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5 ja neulo 4 krs ainaoikeaa. Päätä s:t löyhästi.

VASEN ETUREUNA:
Poimi vasemman etureunan jokaisesta 5 luodusta silmukasta 1 s puikoille nro 4. Neulo sitten ainaoikeaa kunnes etureuna on n. 2 cm etu- ja takakappaletta lyhyempi (etureunaa venytetään hieman samalla kun sitä kiinnitetään). Päätä s:t. Kiinnitä etureuna kaarrokkeeseen reunat vastakkain.

OIKEA ETUREUNA:
Neulo kuten vasen etureuna, mutta kun etureunan pituus on 1-1-2-3-3-3 cm, tee 1 napinläpi muiden yläpuolelle. Tee uusi napinläpi kun etureunan pituus on 8-8-9-10-10-11 cm ja kun jäljellä on 4 krs ennen lopullista mittaa.

VIIMEISTELY:
Kiinnitä napit.

Piirros

symbols = oikea s oikealta puolelta, nurja s nurjalta puolelta
symbols = nurja s oikealta puolelta, oikea s nurjalta puolelta
symbols = siirrä 2 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon 2 s oikein
symbols = siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon 2 s oikein
symbols = siirrä 1 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon s nurin
symbols = siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 1 s nurin, neulo apupuikon 2 s oikein
symbols = siirrä 2 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon 2 s nurin
symbols = siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 2 s nurin, neulo apupuikon 2 s oikein
symbols = 2 s oikein yhteen, 1 langankierto
symbols = 1 langankierto, nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 119-28) .

Kommentit / Kysymykset (40)

country flag Rosanne GUIDEMANN 06.06.2021 - 15:52:

J'ai terminé la bordure dans la petite taille. Si j'atteins bien les 50 cm pour le côté haut, je n'est pas la bonne dimension pour le côté bas. Pourtant j'ai bien suivi les instructions. Comment puis-je rattraper pour avoir l'ampleur des mancherons sans devoir tout recommencer ?

user icon DROPS Design 07.06.2021 kl. 07:39:

Bonjour Mme Guidemann, vous avez bien le bon échantillon en largeur autant qu'en hauteur? Vous avez bien 6 rangs en haut/ 14 rangs en bas pour chaque série des rangs raccourcis? Si vous continuez, l'encolure sera naturellement automatiquement plus large aussi. Essayez de bien vérifier que vous avez la bonne tension en hauteur (28 rangs jersey = 10 cm) et le bon nombre de rangs par série des rangs raccourcis. Bon tricot!

country flag Valeria Rossi 07.08.2019 - 10:46:

Buongiorno ho iniziato questo bellissimo modello, ma ho un dubbio: mi verrebbe da dire che tutto lo sprone va lavorato a ferri accorciati, o questa procedura si applica solo per due volte, cioè una sola ripetizione di quanto spiegato? Non vorrei dover disfare in fase avanzata. Grazie per l'attenzione. Valeria

user icon DROPS Design 07.08.2019 kl. 13:53:

Buongiorno Valeria. Ripete i ferri accorciati per tutto lo sprone. Buon lavoro!

country flag Wemmigje 30.04.2019 - 10:42:

Ben maat xl aan het breien nu heb ik boven in bijna de 63 cm maar moet onderin nog bijna 30 cm. Het patroon goed gebreid. De toeren steeds aangekruist. Kan ik beter de onderkant aanhouden war de cm betreft?

user icon DROPS Design 05.05.2019 kl. 19:15:

Dag Wemmigje,

Helaas begrijp ik niet goed wat je bedoelt met dat je nog 30 cm moet en bovenin 63 hebt. Is dit in de lengte of de breedte? Welke maat brei je en waar ben je precies? (Met het getal '30' dat onderaan het telpatroon staat, wordt trouwens het aantal steken bedoeld.)

country flag Irina 03.02.2019 - 17:40:

Hallo, ich komme leider mit Ihrer Erklärung für verkürzte Reihen nicht klar. Bitte helfen Sie mir weiter. 2 R. über alle Maschen; 3te R. bis zu 2.Markierer, drehen , zurück. 5te Reihe bis zu 1.Markierer ,drehen und zurück. 7 und 8te Reihe über alle Maschen. So weit klar. Und dann?? Danke

user icon DROPS Design 04.02.2019 kl. 12:59:

Liebe Irina, so stricken Sie die verkürtzten Reihen: 1&2: über alle Maschen, 3&4: bis 2. Markierer, 5&6: bis 1. Markierer, 7&8: über alle Maschen, 9&10: bis 1. Markierer, 11x12: über alle Maschen, 13&14: bis 2. Markierer. Viel spaß beim stricken!

country flag Shah 16.01.2019 - 14:59:

Joli modèle, j'aimerais faire des manches longues, auriez vous des conseils ? D'avance merci

user icon DROPS Design 17.01.2019 kl. 08:41:

Bonjour Shah, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chacun de nos modèles à chaque demande, vous pouvez vous inspirer d'un modèle analogue et recalculer pour obtenir ce que vous souhaitez et/ou vous adresser à votre magasin - même par mail ou téléphone - pour toute assistance complémentaire. Bon tricot!

country flag Chris 28.07.2016 - 11:14:

Wenn die verkürzten Reihen an den unteren Maschen erfolgen (gegen die Kante, 7 kraus,n.d.1. Markierung) wird es doch über den Schultern eng und am Hals weit. Es wird nur 1mal an d. 2. Markierung gewendet. Oder ist der 1. Markierer n.6M. u.d. 2. Markierer vor d. 7M.kraus?

user icon DROPS Design 28.07.2016 kl. 15:02:

Liebe Chris, die Markierungen werden von der Vorderseite eingezogen, also von der Unterkante gesehen, somit haben Sie unten mehr Weite als oben.

Mima Bnr 03.12.2014 - 12:33:

J adore ce modele il est magnifique ,merci.

country flag Kathy Reed 02.08.2013 - 18:22:

It seems like there was an errata available for this pattern, recommending making the yoke longer before binding off. I can no longer find it. I knit this entire sweater once and frogged it. I love the concept...please help me find any errata. I really want to finish!

user icon DROPS Design 03.08.2013 kl. 09:59:

Dear Mrs Reed, after checking with original pattern, measures for yoke are correct. this pattern has already been several times succesfully. You may also request help from the store where you bought your yarn if you need more individual help. Happy knitting!

country flag Tana 01.07.2012 - 23:26:

Hi, I would like to know how you measurments this pattern. Just because doing the short row is a bit round to measurments I don't know how to measure, or can you just let me know how many pattern should I do for size S it would be awsome. Thanks

user icon DROPS Design 04.12.2012 kl. 17:13:

Dear Tana, pattern says both measurements for bottom edge (approx 116 cm in Size S) and 50 cm at the top (toward neckline). Happy Knitting !

Dell 22.02.2012 - 05:55:

Knitted the jacket in Msize and i did 22 pattern repeats on the yoke. On hindsight, 21 would be a better fit so that neckline would "sit" closer to neck. i added an extra 2cm to sleeve edge for a wider armhole. M size is good fit for 36ins bust. 250g yarn used. Jacket is best buttoned at neck as yoke tends to droop at centre front if left unfastened. Thank you.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 119-28

119-28

Valeria, Italy

119-28

Valeria, Italy