DROPS / 119 / 23

Queen of Ruffles by DROPS Design

DROPS kietaisujakku lyhyillä puhvihihoilla ja pitsireunuksella ”Alpaca”-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS design: Malli nro Z-496
------------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS ALPACA:
300-350-400-450-500-550 g nro 7120, vaalea harmaanvihreä

DROPS PUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan.
DROPS PUIKOT NRO 2,5 (ainaoikeinneuleeseen).

kuvio/tekniikka: liehureunus, muoto: kietaisujakku, vyötärönmyötäinen, ohjetyyppi: jakut,

Katso ruutupiirrokset M.1-M.3. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUSVINKKI (kietaisuosa):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella. Kavenna piirroksen M.1 mallineuleen sisäpuolella seuraavasti (tarkista, että kavennukset tehdään kerroksella, jolla neulotaan kaikki s:t): ENNEN piirroksen M.1 mallineuletta: 2 s oikein yhteen. Piirroksen M.1 mallineuleen JÄLKEEN: Ylivetokavennus = nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.

LYHENNETYT KERROKSET:
Kietaisuosan pitsireunuksen silmukoilla neulotaan lyhennettyjä kerroksia, jotta reunus laskeutuisi kauniisti. Neulo lyhennettyjä kerroksia seuraavasti: *Neulo 4 krs etukappaleen kaikilla silmukoilla, neulo 2 krs vain piirroksen M.1 silmukoilla, neulo 6 krs kaikilla silmukoilla, neulo 2 krs vain piirroksen M.1 silmukoilla*, toista *-*.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

TAKAKAPPALE:
Neulotaan tasona. Luo löyhästi puikoille nro 2,5 Alpaca-langalla 104-116-128-140-152-164 s (sis. 1 reunas kummassakin reunassa). Neulo 8 krs AINAOIKEAA (ks. selitys yllä). Vaihda puikkoihin nro 3. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti (1. krs = oikea puoli), lukuun ottamatta 1 reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Kun työn pituus on 4-5-6-7-8-9 cm, kavenna kummassakin reunassa 1 s. Toista tällaiset kavennukset 2½ cm välein yht. 6 kertaa (niillä silmukoilla joilla ei voida neuloa mallineuletta kavennusten aikana, neulotaan sileää neuletta) = 92-104-116-128-140-152 s. Kun työn pituus on 21-22-23-24-25-26 cm, lisää kumpaankin reunaan 1 s. Toista tällaiset lisäykset 3 cm välein yht. 6 kertaa (lisätyillä silmukoilla neulotaan mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti) = 104-116-128-140-152-164 s.
Kun työn pituus on 42-43-44-45-46-47 cm, päätä kummastakin reunasta kädenteitä varten joka 2. krs: 1-1-1-1-2-2 x 4 s, 0-1-2-3-3-4 x 3 s, 2-3-4-5-5-6 x 2 s ja 4-4-4-4-5-5 x 1 s = 80-82-84-86-88-90 s jäljellä työssä. Jatka mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti (niillä reunojen silmukoilla joilla ei voida neuloa mallineuletta, neulotaan jatkossa sileää neuletta). Kun työn pituus on 58-60-62-64-66-68 cm, neulo keskimmäisillä 22-22-24-24-26-26 s:lla 2 krs ainaoikeaa (muilla silmukoilla neulotaan kuten aiemmin). Päätä sitten keskimmäiset 20-20-22-22-24-24 s pääntietä varten ja neulo molemmat puolet (= 30-31-31-32-32-33 s) erikseen. Jatka mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua s pääntien reunassa, kunnes työn pituus on 60-62-64-66-68-70 cm. Päätä loput s:t kerralla. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

VASEN ETUKAPPALE:
Neulotaan tasona. Luo löyhästi puikoille nro 2,5 Alpaca-langalla 64-70-76-82-88-94 s (sis. 1 reunas sivussa). Neulo 8 krs ainaoikeaa. Vaihda puikkoihin nro 3. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin sivusta alkaen: 1 s ainaoikeaa, neulo seuraavilla 54-60-66-72-78-84 s:lla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti, neulo lopuksi 9 s ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan.
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA!
SIVUKAVENNUKSET: Kun työn pituus on 4-5-6-7-8-9 cm, tee sivukavennukset kuten takana.
MALLINEULE: Kun työn pituus on 20-21-22-23-24-25 cm, neulo seuraava krs (= oikea puoli) näin: 1 s ainaoikeaa, neulo sitten mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti kunnes jäljellä on 9 s, neulo näillä 9 s:lla mallineuletta piirroksen M.1a mukaisesti. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja aloita SAMALLA 2. krs:lla LYHENNETYT KERROKSET (ks. selitys yllä).
KIETAISUOSAN KAVENNUKSET: Samanaikaisesti kun aloitat keskiedun 9 s:lla piirroksen M.1a mallineuleen, kavenna seuraavalla oikean puolen krs:lla keskellä edessä 1 s (KS. KAVENNUSVINKKI). Toista tällainen kavennus joka 2. krs yht. 4-4-4-4-5-5 kertaa, sitten joka 4. krs 4-4-5-5-5-5 kertaa ja lopuksi joka 6. krs 5-5-5-5-5-5 kertaa.
SIVULISÄYKSET: Kun työn pituus on 21-22-23-24-25-26 cm, tee sivulisäykset kuten takana.
KÄDENTIE: Kun työn pituus on 42-43-44-45-46-47 cm, päätä sivusta kädentietä varten kuten takana.
Kun kaikki tarvittavat s:t on päätetty kädentietä varten ja kaikki kavennukset ja lisäykset on tehty, työssä on jäljellä 1 reunas + M.2:n 29-30-30-31-31-32 s + M.1a:n s:t (nämä s:t vaihtelevat 9 silmukasta 21 silmukkaan). Kun työn pituus on 60-62-64-66-68-70 cm, päätä sivusta lähtien olkaa varten 30-31-31-32-32-33 s. Työssä on nyt jäljellä vain M.1a:n s:t.
Jatka mallineuletta piirroksen M.1a mukaisesti ja neulo SAMALLA lyhennettyjä kerroksia (1. krs = oikea puoli) seuraavasti (jotta kaulus laskeutuisi kauniisti takakappaleen pääntien kohdalla): Neulo 1 krs kaikilla silmukoilla, *2 krs kaikilla silmukoilla paitsi pääntien reunan uloimmilla 3 s:lla, 2 krs kaikilla silmukoilla*, toista *-* kunnes kauluksen lyhyimmän reunan pituus on n. 5-5-5½-5½-6-6 cm ja olet neulonut kokonaisen mallikerran. Siirrä s:t apulangalle.

SOLMIMISNAUHA:
Poimi etukappaleen kietaisuosan kavennuksia edeltävästä ainaoikeinneulotusta reunasta 8 s puikoille nro 2,5. Neulo n. 75-80-85-90-95-100 cm ainaoikeaa, päätä s:t.

OIKEA ETUKAPPALE:
Neulo vasemman etukappaleen peilikuvaksi, eli kun työn pituus on 20-21-22-23-24-25 cm, neulo seuraava krs (= oikea puoli) näin: Neulo ensimmäisillä 9 s:lla mallineuletta piirroksen M.1b mukaisesti, neulo sitten seuraavilla 54-60-66-72-78-84 s:lla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti ja neulo lopuksi 1 s ainaoikeaa. HUOM: Piirros M.1b sekä lyhennetyt kerrokset aloitetaan nyt samalla krs:lla. Kauluksen ensimmäinen krs = nurja puoli. Neulo lopuksi tämän sivun solmimisnauha n. 35-40-40-45-50-50 cm:n pituiseksi.

HIHA:
Neulotaan tasona. Luo löyhästi puikoille nro 2,5 Alpaca-langalla 68-72-76-80-84-88 s (sis. 1 reunas kummassakin reunassa). Neulo 12 krs ainaoikeaa. Neulo sitten mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti 1 mallikerta (1. krs = oikea puoli). Vaihda puikkoihin nro 3 ja neulo seuraava krs (= oikea puoli) näin: 1 o, 1 langankierto, *2 o, 1 langankierto*, toista *-* ja neulo lopuksi 1 o = 102-108-114-120-126-132 s. Seuraava krs neulotaan nurin, langankierrot neulotaan kiertäen nurin (eli neulo langankierrot takakautta), jottei muodostuisi reikiä. Jatka neulomalla sileää neuletta. Kun työn pituus kaikissa koissa on 8 cm, päätä kummastakin reunasta hihanpyöriötä varten joka 2. krs: 1 x 4 s ja 1 x 2 s, päätä sitten kummastakin reunasta 1 s kunnes työn pituus on 18-19-20-21-22-23 cm. Neulo seuraavalla oikean puolen krs:lla kaikki s:t kolmittain oikein yhteen. Päätä s:t nurjin silmukoin työn nurjalta puolelta.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat. Ompele kaulus yhteen keskeltä takaa reunat vastakkain. Kiinnitä sitten kaulus takakappaleen pääntien reunaan (ompele reunat vastakkain, jottei saumasta tulisi paksu).
Kiinnitä hihat paikoilleen. Ompele hiha- ja sivusaumat yhden reunasilmukan päästä. HUOM: Jätä 2 cm:n pituinen aukko n. 18-19-20-21-22-23 cm:n päähän oikean sivun alareunasta. Pujota lopuksi solmimisnauha tähän aukkoon.

= 2 langankiertoa 2 silmukan väliin, seuraavalla krs:lla ensimmäinen langankierto neulotaan oikein ja toinen langankierto pudotetaan puikolta
= päätä 1 s

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 119-23 alkuperäisohjeeseen.