DROPS Extra / 0-566

DROPS Extra 0-566 by DROPS Design

DROPS sukat jouluaiheisilla kuvioilla ”Karisma”-langasta. Koot 32-43.

Koko: 32/34 - 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: 19-22-24-27 cm
Sukan pituus: 25-26-27-28 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS KARISMA:
joka kokoon 100 g nro 18, punainen
joka kokoon 100 g nro 01, luonnonvalkoinen

MALLINEULE: Katso ruutupiirrokset M.1 ja M.2. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 9-9-9-11 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 9-9-9-11 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 8-8-8-10 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 8-8-8-10 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Kavenna kunnes puikoilla on 8-8-10-10 s jäljellä.
----------------------------------------------------------

SUKKA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 3 punaisella langalla 52-52-56-64 s. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla 2 n/2 o -joustinneuletta. Kun joustinneuleen pituus on 4-5-5-6 cm, neulo 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 4-4-8-4 s = 48-48-48-60 s. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5 ja neulo 1 krs oikein valkoisella langalla. Jatka neulomalla kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti (työhön tulee 4-4-4-5 mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen loppuun, jätä ensimmäiset 12-12-13-15 s työhön, siirrä seuraavat 24-24-22-30 s apulangalle (= keskellä jalan päällä) ja jätä loput 12-12-13-15 s työhön = 24-24-26-30 s kantapäätä varten.
Neulo tasona kantapään silmukoilla 4½-5-5½-6 cm sileää neuletta punaisella langalla. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (ks. selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 10-10-12-10 s ja siirrä apulangan s:t takaisin puikoille = 52-52-56-60 s. Kiinnitä 1 merkkilanka jalan päällä olevien 24-24-24-32 s:n molemmin puolin. Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena piirroksen M.2 mukaisesti seuraavasti: Neulo jalan päällä olevilla 24-24-24-32 s:lla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti, neulo sitten 4 s sileää neuletta luonnonvalkoisella langalla, neulo seuraavilla 20-20-24-20 s:lla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti (= pohja) ja neulo 4 s sileää neuletta luonnonvalkoisella langalla. Kavenna SAMALLA kummassakin sivussa 1 s näin: Neulo 2 ensimmäistä s jalan päällä olevien 24-24-24-32 s:n jälkeen oikein yhteen ja neulo 2 viimeistä s ennen jalan päällä olevia 24-24-24-32 s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen). Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs:lla yht. 4 kertaa = 44-44-48-52 s. Neulo jatkossa kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti. Kun työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on n. 15-18-20-22 cm (= n. 4-4-4-5 cm jäljellä), neulo kaikilla silmukoilla 1 krs oikein luonnonvalkoisella langalla. Kiinnitä sitten 1 merkkilanka sukan kumpaankin sivuun siten, että jalan päällä on 22-22-24-26 s ja jalan alla on 22-22-24-26 s. Neulo jatkossa kaikilla silmukoilla sileää neuletta punaisella langalla ja tee SAMALLA kärkikavennukset kummankin merkkilangan molemmin puolin näin (aloita 3 s:n päässä merkkilangasta): 2 s oikein yhteen, 2 o (merkkilanka on näiden silmukoiden välissä), 2 s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen). Kavenna joka 2. krs:lla yht. 3-3-3-4 kertaa ja sitten vielä jokaisella krs:lla yht. 6-6-7-7 kertaa = 8 s jäljellä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä. Päättele langanpäät huolellisesti.

Piirros

= luonnonvalkoinen
= punainen

Lisbeth 28.07.2019 - 21:16:

Jeg er vældig tilfreds med disse fine julestrømper. En rigtig fin opskrift. Havde ledt flere steder efter inspiration til julestrømpe incl. julemands-kostumer.dk men med dette røde julemønster fandt jeg de helt rigtige julesokker til julen. Måske modellen skulle kaldes jullerødstrømpe?

Marie 16.12.2016 - 09:02:

Hej. Har minskat hälen och undrar vilka stickor som de extra maskorna ska upp på? ska det stickas ett varv slätstickning innan M.2? vilken färg? de 4 maskorna som ska vara vita är det endast första varvet?

DROPS Design 22.12.2016 kl. 14:36:

Hej Marie. Du skal herefter begynde med M.2, saa jeg ville sige at de bedste er at bruge den hvide (som er förste p i M.2), Du samler m op med pinden du strikker med og du begynder med M.2 - ingen p i glat inden.

Tove Hauabakk 22.10.2015 - 18:46:

Hei :) I tredje linje står dette: ".........deretter strikkes M.1 over alle m (= 4-4-4-5 ganger)"... Hva betyr dette? Mvh Tove

DROPS Design 23.10.2015 kl. 12:55:

Hej Tove. Det betyder at mönstret gentages 4-5 gange over pinden afhaengigt af hvilken str du strikker.

Lisa 13.01.2015 - 21:49:

Hei. Kan derre legge ut disse i mindre størrelse? Ønsker oppskrifter med mønster til barn som bruker størrelse 28/29.

DROPS Design 14.01.2015 kl. 14:46:

Hej Lisa. Vi har desvaerre ikke dette mönster i mindre störrelser og heller ikke mulighed for at tilpasse dette. Du kan eventuelt pröve at regne det ud selv. Pröv ogsaa arbejdet paa modtageren undervejs, saa ved du at modellen passer.

Monika 02.03.2014 - 21:12:

Upletla jsem z příze Drops Cotton Merino a dcera je ze svých ponožek nadšená. Děkuji za přehledný a jasný návod :-)

DROPS Design 03.03.2014 kl. 18:19:

I my děkujeme - spokojený tvůrce i nositel(ka) jsou pro nás největší odměnou!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Extra 0-566