Domino Tiles by DROPS Design

DROPS konttineulesukat “Fabel”-langasta.

DROPS design: Malli nro FA-081
------------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: n. 22 - 24 - 27 cm
Varren pituus: n. 23 - 26 - 30 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS FABEL:
joka kokoon 150 g nro 901, candy-mix
tai:
joka kokoon 150 g nro 910, sea mist

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5 tai käsialan mukaan.
Neuletiheys: 26 s x 34 krs sileää neuletta puikoilla nro 2,5 = 10 x 10 cm.
------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

75% Villaa, 25% Polyamidia
alkaen 2.70 € /50g
DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 2.70 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Fabel print DROPS Fabel print 3.00 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 3.20 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 8.10€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

KONTTINEULE:
Katso piirrokset D.1 ja D.2.

KANTAPÄÄ:
Neulo sileää neuletta ja siirrä SAMALLA jokaisen kerroksen lopusta 1 s apulangalle. Jatka tähän tapaan kunnes kantapään kummankin reunan apulangalla on 11-11-12 s ja puikoilla on jäljellä 12-15-16 s. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Jatka sileää neuletta ja ota SAMALLA jokaisen kerroksen lopussa 1 s apulangalta takaisin työhön. HUOM: Poimi lisäksi puikon ja apulangan välistä 2 s, jottei muodostuisi reikää. Seuraavalla kerroksella nämä 3 s neulotaan yhteen. Jatka tähän tapaan kunnes työssä on taas 34-37-40 s. Neulo kaikilla silmukoilla 1 krs oikein oikealta puolelta.
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------

VARSI:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Tee langasta 6 pientä lankavyyhtiä, jotta pääteltäviä langanpäitä jäisi vähemmän. Luo sukkapuikoille nro 2,5 Fabel-langalla 64-72-80 s ja neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla 2 o/2 n -joustinneuletta. Kun joustinneuleen pituus on n. 3-4-5 cm, kavenna jokaisessa oikeassa raidassa 1 s = 48-54-60 s. Jatka neulomalla konttineuletta. Kaikki ruudut neulotaan tasona sileänä neuleena ja kaikki s:t poimitaan oikealta puolelta. Katso piirros D.1.

1. ruuturivi, 1. puolikas ruutu (1. krs = oikea puoli):
Neulo 1 s, käännä työ ja neulo 1 s. Neulo 2 s, käännä työ ja neulo 2 s. Jatka neulomista tähän tapaan, eli neulo joka 2. krs:lla aina 1 s enemmän kunnes olet neulonut 2 krs 8-9-10 s:lla. Neulo 8-9-10 s. Jätä s:t työhön. Neulo vielä 5 puolikasta ruutua tähän tapaan. Kaikki joustinneuleen s:t on nyt neulottu.

2. ruuturivi, 1. kokonainen ruutu:
Poimi ensimmäisen puolikkaan ruudun reunasta 8-9-10 s. *Käännä työ ja neulo 8-9-10 s, neulo 1 s puikon 6. puolikkaasta ruudusta = 9-10-11 s. Käännä työ, neulo 2 s oikein yhteen, neulo loput 7-8-9 s = 8-9-10 s*, toista *-* kunnes olet neulonut kaikki 6. puolikkaan ruudun s:t. Jätä s:t puikolle, älä katkaise lankaa.
2. ruuturivi, 2. kokonainen ruutu:
Aloita uusi kerä. Aloita 1. ja 2. puolikkaan ruudun keskeltä ja poimi 2. puolikkaan ruudun reunasta 8-9-10 s. Toista sitten *-* kuten 1. kokonaisessa ruudussa kunnes olet neulonut kaikki 1. puolikkaan ruudun s:t.
3.-6. kokonainen ruutu:
Neulo kuten 2. kokonainen ruutu, eli neulo 1. rivin jokaisen puolikkaan ruudun väliin 1 kokonainen ruutu = yht. 6 kokonaista ruutua.

3. ruuturivi:
Aloita neulominen 1. kokonaisen ruudun langalla. Poimi 1. kokonaisen ruudun reunasta 8-9-10 s, neulo 1 s 2. kokonaisesta ruudusta = 9-10-11 s. *Käännä työ, neulo 2 s nurin yhteen, neulo loput 7-8-9 s = 8-9-10 s. Käännä työ, neulo 8-9-10 s + 1 s 2. kokonaisesta ruudusta = 9-10 11 s*, toista *-* kunnes olet neulonut kaikki 2. kokonaisen ruudun s:t. Työssä on nyt 8-9-10 s. Jätä s:t puikolle, älä katkaise lankaa. Jatka kokonaisten ruutujen neulomista tähän tapaan kunnes krs on valmis.

Neulo 4.-8. ruuturivi samalla tavalla. Katso rivit, ruudut ja neulomissuunnat piirroksesta D.1. Kun olet neulonut yht. 8 ruuturiviä (sis. työn alussa olevat puolikkaat ruudut), neulo 3 puolikasta ruutua näin:
1. puolikas ruutu:
Poimi 8. rivin 1. ruudun reunasta 8-9-10 s. Neulo sitten 1 s saman rivin 2. ruudun silmukoista = 9-10-11 s. Käännä työ, neulo 2 s nurin yhteen, neulo 6-7-8 s, siirrä viimeinen s apulangalle. Käännä työ, neulo 7-8-9 s, neulo 1 s 2. ruudusta, käännä työ. Neulo 2 s nurin yhteen, neulo 5-6-7 s, siirrä viimeinen s apulangalle. Jatka neulomista tähän tapaan kunnes olet neulonut kaikki 2. ruudun s:t. Apulangalla on nyt 8-9-10 s.
2. ja 3. puolikas ruutu:
Neulo kuten 1. puolikas ruutu. Apulangalla on nyt yht. 24-27-30 s (3 x 8-9-10 s). Poimi sitten apulankaa edeltävästä reunasta 1 s, ota ensimmäiset 8-9-10 s työhön, poimi 1. ja 2. puolikkaan ruudun välistä 1 s, ota seuraavat 8-9-10 s työhön, poimi 2. ja 3. puolikkaan ruudun välistä 1 s, ota viimeiset 8-9-10 s työhön ja poimi vielä apulangan jälkeisestä reunasta 1 s = 28-31-34 s kantapäätä varten. Käännä työ, neulo 1 krs nurin (= nurja puoli) ja lisää SAMALLA tasavälein kantapään silmukoiden kohdalle 6 s = 34-37-40 s. Tee sitten KANTAPÄÄ (ks. selitys yllä).

KONTTINEULEINEN JALKAOSA:
Kun kantapää on valmis, neulo kantapään silmukoilla 1 krs nurin (= nurja puoli) ja kavenna SAMALLA tasavälein 10 s = 24-27-30 s. Neulo sitten kantapään silmukoilla 3 puolikasta ruutua kuten 1. ruuturivillä (1., 2. ja 3. puolikas ruutu). Neulo jalan päällä olevilla silmukoilla 3 kokonaista ruutua (4., 5. ja 6. kokonainen ruutu) kuten aiemmin. Neulo sitten 5 ruuturiviä (= kokonaisia ruutuja) kuten aiemmin. Katso rivit, ruudut ja neulomissuunnat piirroksesta D.2.
Neulo tämän jälkeen 6 puolikasta ruutua kuten kantapäässä. Apulangalla on nyt yht. 48-54-60 s (6 x 8-9-10 s). Poimi ensimmäisen ja viimeisen ruudun välistä 1 s, *ota apulangalla odottavat 8-9-10 s työhön, poimi ruutujen välistä 1 s*, toista *-* kunnes olet neulonut kaikki s:t = 54-60-66 s (jäljellä on nyt n. 4-5-6 cm ennen lopullista mittaa). Kiinnitä 1 merkkilanka sukan kumpaankin sivuun = 27-30-33 s jalan päällä ja 27-30-33 s jalan alla. Neulo sitten kaikilla silmukoilla sileää neuletta ja tee SAMALLA kärkikavennukset kummankin merkkilangan molemmin puolin näin: Ennen 1 oikeaa silmukkaa ja merkkilankaa: 2 s oikein yhteen. Merkkilangan ja 1 oikean silmukan jälkeen: 2 s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen). Kavenna joka 2. krs yht. 6-7-9 kertaa ja sitten vielä jokaisella krs:lla yht. 4 kertaa = 14-16-14 s jäljellä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä. Päättele langanpäät huolellisesti.

SILEÄNEULEINEN JA JOUSTINNEULEINEN JALKAOSA:
Kun kantapää on valmis, neulo kantapään silmukoilla 1 krs nurin (= nurja puoli) = 34-37-40 s. Siirrä s:t apulangalle. Neulo jalan päällä olevilla silmukoilla 3 puolikasta ruutua (4., 5. ja 6. ruutu) kuten kantapäässä = 24-27-30s apulangalla (3 x 8-9-10 s).
Ota kantapään apulangalla odottavat 34-37-40 s työhön, poimi kantapään ja jalan päällä olevan apulangan silmukoiden välistä 1 s, ota apulangan ensimmäiset 8-9-10 s työhön, poimi puikon ja apulangan silmukoiden välistä 1 s, ota apulangan seuraavat 8-9-10 s työhön, poimi puikon ja apulangan silmukoiden välistä 1 s, ota apulangan viimeiset 8-9-10 s työhön ja poimi vielä puikon silmukoiden ja kantapään silmukoiden välistä 1 s = yht. 62-68-74 s työssä. Jatka neulomalla suljettua neuletta sukkapuikoilla seuraavasti: 35-39-44 s sileää neuletta, neulo seuraavilla 24 s:lla 2 n/2 o -joustinneuletta, neulo vielä 2 n ja 1-3-4 s sileää neuletta. HUOM! Koossa 38/40 krs:n viimeiset 3 s neulotaan näin: 1 o ja 2 s oikein yhteen (= 2 s sileää neuletta) = 62-67-74 s.
Jatka sileää neuletta ja joustinneuletta kuten aiemmin ja kavenna SAMALLA kummassakin sivussa näin: Neulo 2 viimeistä s ennen jalan päällä olevan joustinneuleen 26 s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen) ja neulo 2 ensimmäistä s jalan päällä olevan joustinneuleen 26 s:n jälkeen oikein yhteen. Toista kavennukset 2 krs välein yht. 5 kertaa = 52-57-64 s. Jatka sileää neuletta ja joustinneuletta kuten aiemmin kunnes työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on 18-19-21 cm (= 4-5-6 cm jäljellä). Kiinnitä 1 merkkilanka sukan kumpaankin sivuun = 26-28-32 s jalan päällä ja 26-29-32 s jalan alla. Neulo sitten kaikilla silmukoilla sileää neuletta ja tee SAMALLA kärkikavennukset kummankin merkkilangan molemmin puolin näin: Ennen 1 oikeaa silmukkaa ja merkkilankaa: 2 s oikein yhteen. Merkkilangan ja 1 oikean silmukan jälkeen: 2 s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen). Kavenna joka 2. krs yht. 6-7-9 kertaa ja sitten vielä jokaisella krs:lla yht. 4 kertaa = 12-13-12 s jäljellä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä. Päättele langanpäät huolellisesti.

Piirros

symbols = rivin ruutunumero
symbols = neulomissuunta
symbols = puikon silmukat
symbols = neulo s:t pareittain yhteen
symbols = rivi
diagram

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 114-19) .

Kommentit / Kysymykset (47)

country flag Mette Ribberholt wrote:

Jeg vil gerne strikke en bluse/sweater i entrelac/neverkont og har ledt i jeres opskrifter. Det ser desværre ud til, at I ikke har en sådan opskrift. Er det ikke noget I kunne have lyst til at designe? Gerne i topdown og dermed uden sammensyninger. Jeg tror, at der på Ravelry findes en engelsk opskrift fra 2010, men det har jeg ikke umiddelbart mod på. På forhånd tak.

30.01.2022 - 13:31

DROPS Design answered:

Hej Mette, det skriver vi på ønskelisten. Har du klikket på Søgeordet "entrelac" som du finder øverst i opskriften? God fornøjelse!

03.02.2022 kl. 14:38

country flag Yamel wrote:

Me pueden ayudar quiero patrón para hacer un suéter con esta puntada talla 34 y si me pueden decir que grosor de estambre usar

18.08.2021 - 17:32

DROPS Design answered:

Hola Yamel, no hacemos patrones personalizados. Puedes usar como inspiración el patrón 165-12, por ejemplo; o poner en el buscador "dominó" para que te salgan diseños similares a este.

20.08.2021 kl. 21:09

country flag Alexandra Schmick wrote:

Hallo, kann ich nur eine Knäuel sockenwolle nehmen

12.08.2021 - 20:44

DROPS Design answered:

Liebe Frau Schmick, für diese Socken brauchen in allen Größen 3 Knäuel DROPS Fabel. Viel Spaß beim stricken!

13.08.2021 kl. 07:27

country flag Madeleine wrote:

Hej om man vill använda sig av samma garn hur gör man då? Eller måste man byta garn?

06.04.2021 - 15:14

country flag Jennifer wrote:

Ab der vierten Runde (dritte ganze Vierecke) muss ich wieder neue Arbeitsfaden ansetzen. Zumindest wenn alle Reihen von rechts aufgenommen werden, wie es in der Anleitung steht. Mach ich etwas falsch oder ist es richtig, dass nach zwei Quadrat-Runden wieder neue Knäule genommen werden müssen?

13.02.2021 - 17:46

DROPS Design answered:

Liebe Jennifer, normaleweise können Sie die 1. Quadrate mit dem Faden/Knäuel von den letzten Quadrat stricken und so weiter stricken, so brauchen Sie nicht wieder neue Knäule zu nehmen. Viel Spaß beim stricken!

15.02.2021 kl. 08:22

country flag Doris Pascal wrote:

Bonjour, avez vous un tuto pour l'explication du dernier demi-carrée ? Merci pour ce magnifique patron

20.08.2018 - 14:48

DROPS Design answered:

Bonsoir Mme Pascal, verrez le video suivant: https://www.garnstudio.com/video.php?id=110&lang=fr. Bon travail!

20.08.2018 kl. 21:42

country flag Doris Pascal wrote:

J\\\'ai eu tellementt de plaisir à tricoter ce modèle (j\\\'en ai fait plusieurs paires) , par contre le seul que j\\\'ai un peu plus de difficultés pense c\\\'est le dernier demi-carrée. Avez vous un tuto pour l\\\'expliquer? Merci pour ce magnifique patron\\r\\nDoris

20.08.2018 - 14:45

country flag Jette Hoegh wrote:

Hej første omgang med de halve ruder har jeg lavet og så er mit spørgsmål om man kun skal lave en rude på næste omgang og derefter skifte til en ny farve og begynde på omgang 3

03.07.2017 - 11:03

DROPS Design answered:

Hej Jette, her ser du hvordan vi gør:

How to knit entrelac on straight needles from Garnstudio Drops design on Vimeo.

05.07.2017 kl. 09:12

country flag Angéline Potvin wrote:

J'ai besoin d'aide pour le modèle DROPS 114-19. Dans les explications, au paragraphe "Pied avec point entrelacs" il est indiqué de tricoter 3 carrés entier du dessus du pîed (carrés 4, 5 et 6) comme avant. Comme avant quoi? Je voudrais avoir une référence (exemple Rang 3 carrés entiers) ou autre exemple que je peux retrouver sur les explications. Merci

12.03.2015 - 21:38

DROPS Design answered:

Bonjour Mme Potvin, pour le pied avec entrelacs, suivez le schéma D2 en bas de page, vous y trouverez les indications des carrés à tricoter par rang. Bon tricot!

13.03.2015 kl. 09:39

country flag Angéline Potvin wrote:

Quels sont les numéros des couleurs pour tricoter le modèle D-1 (océane). Merci

26.02.2015 - 20:10

DROPS Design answered:

Bonjour Mme Potvin, les 2 modèles se tricotent de la même façon (les diagrammes se rapportent à des étapes différentes des chaussettes) - sur la photo, celle de gauche est réalisée en coloris 901 et celle de droite en coloris 910. Bon tricot!

27.02.2015 kl. 09:22

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 114-19