DROPS / 115 / 33

DROPS 115-33 by DROPS Design

Ainaoikeinneulotut DROPS käsineet palmikoilla ”Alpaca”- ja ”Kid-Silk” -langoista.

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

DROPS design: Malli nro Z-430
----------------------------------------------------------
Koko: S/M - L/XL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS ALPACA:
100-100 g nro 100, luonnonvalkoinen
Sekä: Garnstudion DROPS KID-SILK:
25-50 g nro 01, luonnonvalkoinen

DROPS PUIKOT ja SUKKAPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan.
Neuletiheys: 22 s x 44 krs ainaoikeaa kaksinkertaisella langalla, puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: palmikko, ohjetyyppi: käsineet,

Katso ruutupiirrokset M.1 ja M.2. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna. 1 piirros = 1 mallikerta (1. krs = oikea puoli).
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

KÄSINEET: Neulo aluksi käsineen kalvosin poikittain tasona. Poimi sitten kalvosimen toisesta reunasta silmukoita ja jatka neulomalla käsiosa.

KALVOSIN: Neulotaan tasona. Käytä molempia lankoja yhtaikaa ja luo 35-35 s puikoille nro 3. Neulo seuraavasti (1. krs = oikea puoli): 1 s AINAOIKEAA (ks. selitys yllä), 5 o (nämä 6 ensimmäistä silmukkaa = saumanvara), 8 o, 2 n, 2 o, 4 n, 4 o, 4 n, 2 o, 1 n ja 2 s ainaoikeaa. Neulo s:t nurjan puolen krs:lla siten miltä ne näyttävät (reunojen silmukoilla neulotaan ainaoikeaa). Jatka neulomalla seuraavasti: 1 s ainaoikeaa, 5 s sileää neuletta, M.2 (= 8 s), M.1 (= 19 s) ja 2 s ainaoikeaa. Kun työn pituus on n. 20-24 cm (lopeta mallineule kokonaisen mallikerran jälkeen), päätä s:t löyhästi mallineuletta neuloen.

OIKEA KÄSINE: Käytä molempia lankoja yhtaikaa ja poimi kalvosimen yläreunan ainaoikeinneuleen ulkoreunasta 40-48 s puikoille nro 3. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Neulo tasona ainaoikeaa. Kun työn pituus on 1 cm, kiinnitä 1 merkkilanka oikean reunan (oikealta puolelta katsottuna) 21.-25. s:aan = peukalokiilan ensimmäinen s. Aloita seuraavalla krs:lla peukalokiilan lisäykset, eli lisää merkityn silmukan molemmin puolin 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen oikein (eli neulo langankierto takakautta), jottei muodostuisi reikää. Toista tällaiset lisäykset 4 krs:n välein yht. 5-6 kertaa = 11-13 s peukalokiilassa. Kun työn pituus on 6-7 cm, siirrä peukalokiilan 11-13 s + 1 s näiden silmukoiden molemmin puolin apulangalle. Luo seuraavalla krs:lla apulangan silmukoiden tilalle 3 s = 40-48 s. Jatka ainaoikeaa kunnes työn pituus on 16-18 cm. Seuraava krs neulotaan näin: *2 o, 2 s oikein yhteen*, toista *-* = 30-36 s. Neulo 3 krs oikein. Seuraava krs neulotaan näin: *1 o, 2 s oikein yhteen*, toista *-* = 20-24 s. Neulo 1 krs oikein. Neulo seuraavalla krs:lla kaikki s:t pareittain oikein yhteen = 10-12 s. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen.

PEUKALO: Siirrä peukalokiilan s:t sukkapuikoille nro 3 ja poimi lisäksi peukalokiilan takareunasta 3 s = 16-18 s. Neulo ainaoikeaa suljettuna neuleena (ks. selitys yllä). Kun peukalon pituus on 5½-6½ cm, neulo kaikki s:t pareittain oikein yhteen = 8-9 s. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä. Päättele langanpäät hyvin.

VIIMEISTELY: Ompele käsine yhteen sivusta (ompele reunat vastakkain uloimmista silmukanreunoista). Taita kalvosimen alimmat 6 s nurjalle puolelle ja kiinnitä pienin pistoin.

VASEN KÄSINE: Neulo oikean käsineen peilikuvaksi, eli kiinnitä peukalokiilan merkkilanka työn oikean reunan 19.-23. s:aan (oikealta puolelta katsottuna).

= siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 2 s nurin, neulo apupuikon 2 s oikein
= siirrä 2 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon 2 s nurin
= siirrä 2 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon 2 s oikein
= siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon 2 s oikein
= Nyppy: Neulo samaan silmukkaan 5 s näin: 1 o, 1 langankierto, 1 o, 1 langankierto, 1 o. Neulo tasona näillä 5 s:lla 4 krs sileää neuletta. Kavenna sitten näin: vedä oikean käden puikon 2. s ensimmäisen s:n yli, vedä sitten 3. s ensimmäisen s:n yli, 4. s ensimmäisen s:n yli ja lopuksi 5. s ensimmäisen s:n yli = 1 s jäljellä.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 115-33 alkuperäisohjeeseen.