DROPS / 113 / 33

Salvia by DROPS Design

DROPS pitsineulejakku ”Muskat”-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS design: Malli nro R-540
----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS MUSKAT:
450-500-550-600-650-700 g nro 25, harmaanvihreä

DROPS PUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 4.
Neuletiheys: 21 s x 28 krs sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.
1 mallikerta M.1:n mukaisesti = 7,5 cm leveyssuuntaan.
1 mallikerta M.3:n mukaisesti = 7 cm leveyssuuntaan.
DROPS Helmiäisnappi (521): 5-5-5-6-6-6 kpl.

Kommentit (78)

Saat tämän mallin langat alkaen 20.70€. Lue lisää.
AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.

MALLINEULE: Katso ruutupiirrokset M.1-M.4. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUSVINKKI 1 (pääntie):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella. Kavenna 5 ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolella näin: Kerroksen alussa 5 ainaoikeinneulotun silmukan jälkeen: ylivetokavennus: nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Kerroksen lopussa ennen 5 ainaoikeinneulottua silmukkaa: 2 s oikein yhteen.

KAVENNUSVINKKI 2 (kädentiet):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella. Kavenna 4 silmukan sisäpuolella näin: Kerroksen alussa 4 silmukan jälkeen: ylivetokavennus: nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Kerroksen lopussa ennen 4 silmukkaa: 2 s oikein yhteen.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeassa etureunassa seuraavasti: 1 napinläpi = päätä etureunan 3. s. Luo seuraavalla kerroksella 1 s päätetyn silmukan tilalle.
Tee napinlävet kun työn pituus on:
Koko S: 10, 16, 22, 28 ja 34 cm.
Koko M: 11, 17, 23, 29 ja 35 cm.
Koko L: 9, 16, 23, 30 ja 37 cm.
Koko XL: 8, 14, 20, 26, 32 ja 38 cm.
Koko XXL: 10, 16, 22, 28, 34 ja 40 cm.
Koko XXXL: 11, 17, 23, 29, 35 ja 41 cm.
----------------------------------------------------------
ETU- JA TAKAKAPPALE:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä lähtien. Luo pyöröpuikolle nro 4 Muskat-langalla 171-187-203-235-251-267 s (sis. 5 reunas kummassakin etureunassa). Neulo seuraavasti (1. krs = oikea puoli): 5 reunas (= etureuna), toista sitten M.1:n mallikertaa (= 16 s) kunnes jäljellä on 6 s, neulo 1 o ja 5 reunas (= etureuna). Etureunojen silmukoilla neulotaan AINAOIKEAA (ks. selitys yllä) lopulliseen mittaan asti.
HUOM! Muista tehdä NAPINLÄVET (ks. selitys yllä) oikeaan etureunaan. Jatka neulomista tähän tapaan kunnes olet neulonut yht. 3 mallikertaa M.1:n mukaisesti. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 reunas (= etureuna), toista sitten M.2:n mallikertaa (= 16 s) kunnes jäljellä on 6 s, neulo 1 o ja 5 reunas (= etureuna). Kun olet neulonut M.2:n mukaisesti 1 mallikerta (= 2 krs), työssä on 151-165-179-207-221-235 s. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 reunas (= etureuna), toista sitten M.3:n mallikertaa (= 14 s) kunnes jäljellä on 6 s, neulo 1 o ja 5 reunas (= etureuna). Jatka neulomista tähän tapaan kunnes olet neulonut yht. 2 mallikertaa M.3:n mukaisesti. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 reunas (= etureuna), toista sitten M.4:n mallikertaa (= 14 s) kunnes jäljellä on 6 s, neulo 1 o ja 5 reunas (= etureuna). Kun olet neulonut M.4:n mukaisesti 1 mallikerta (= 2 krs), työssä on 171-187-203-235-251-267 s. Työn pituus on nyt n. 24 cm. Kiinnitä 1 merkkilanka 45-49-53-61-65-69 s:n jälkeen ja 1 merkkilanka 126-138-150-174-186-198 s:n jälkeen (= keskellä kummassakin sivussa). Takakappale = 81-89-97-113-121-129 s. Kaikki mitat otetaan jatkossa tästä.
Jatka neulomalla sileää neuletta, lukuunottamatta 5 ainaoikeinneulottua s kummassakin etureunassa. Kun työn pituus merkkilangasta mitattuna on 3-3-3-4-4-4 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 3-3-4-10-11-12 cm välein 4-4-4-2-2-2 x 1 s. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus merkkilangasta mitattuna on 11-12-14-15-17-18 cm, aloita kavennukset pääntietä varten (KS. KAVENNUSVINKKI 1). Eli kavenna kummassakin etureunassa joka 2. krs: 10-9-10-9-10-9 x 1 s, sitten joka 4. krs: 3-4-4-5-5-6 x 1 s, ja lopuksi vielä joka 6. krs: 3 x 1 s.
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus merkkilangasta mitattuna on 15-16-17-18-19-20 cm, päätä kummankin sivun keskimmäiset 8-8-8-10-12-12 s (= 4-4-4-5-6-6 s kummankin merkkilangan molemmin puolin) kädenteitä varten. Neulo sitten osat erikseen. Työn pituus luomisreunasta mitattuna on yht. n. 39-40-41-42-43-44 cm.

VASEN ETUKAPPALE:
Jatka pääntien kavennuksia ja kavenna SAMALLA kädentietä varten (KS. KAVENNUSVINKKI 2) joka 2. krs: 4-7-10-14-15-18 x 1 s. Kun kaikki kavennukset pään- ja kädentietä varten on tehty, olalla on jäljellä 25-26-26-27-28-29 s. Jatka neulomista kuten aiemmin kunnes työn pituus merkkilangasta mitattuna on 34-36-38-40-42-44 cm. Työn pituus luomisreunasta mitattuna on nyt n. 58-60-62-64-66-68 cm. Päätä s:t.

OIKEA ETUKAPPALE:
Neulo vasemman etukappaleen peilikuvaksi.

TAKAKAPPALE:
= 81-89-97-107-113-121 s. Kavenna kummassakin reunassa kädenteitä varten kuten etukappaleissa = 73-75-77-79-83-85 s. Jatka neulomista kunnes työn pituus merkkilangasta mitattuna on 31-33-35-37-39-41 cm. Neulo nyt keskimmäisillä 33-33-35-35-37-37 s:lla 4 krs ainaoikeaa (muilla silmukoilla neulotaan sileää neuletta kuten aiemmin). Päätä sitten keskimmäiset 23-23-25-25-27-27 s pääntietä varten = 25-26-26-27-28-29 s jäljellä kummallakin olalla. Jatka sileää neuletta, ja neulo pääntien reunassa 5 s ainaoikein, kunnes työn pituus merkkilangasta mitattuna on 34-36-38-40-42-44 cm. Työn pituus luomisreunasta mitattuna on nyt n. 58-60-62-64-66-68 cm. Päätä s:t.

HIHA:
Neulotaan tasona. Luo puikoille nro 4 Muskat-langalla 50-66-66-66-82-82 s (sis. 1 reunas kummassakin reunassa). Neulo mallineuletta M.1:n mukaisesti, lukuunottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunas kummassakin reunassa. Kun olet neulonut yht. 3 mallikertaa M.1:n mukaisesti, jatka neulomalla sileää neuletta. Kun työn pituus on 12-13-13-13-13-14 cm, lisää kumpaankin reunaan 2-3½-2½-1½-3-1½ cm välein 11-6-8-12-6-9 x 1 s = 72-78-82-90-94-100 s. Kun työn pituus on 35-34-33-32-31-30 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat hihanpyöriöt ja leveämmät olat), päätä kummastakin reunasta hihanpyöriötä varten joka 2. krs: 1 x 3 s, 4-5-4-4-5-5 x 2 s ja 0-0-3-6-5-5 x 1 s, päätä vielä kummastakin reunasta 2 s kunnes työn pituus on 42 cm, päätä lopuksi kummastakin reunasta 1 x 3 s. Työn pituus on n. 43 cm, päätä loput s:t.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat ja kiinnitä hihat paikoilleen. Ompele hihasaumat yhden reunasilmukan päästä. Kiinnitä napit.

= 3 s nurin yhteen
= nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s oikein, vedä nostettu s neulotun yli

Helen Peters 09.03.2019 - 15:44:

Ignore previous comment.... I've worked it ou! Silly me!

Helen Peters 09.03.2019 - 15:29:

I am knittin the xl size. I have knitted as far as the markers fpr fronts and back. The pattern tells me that after M$ I should have 235 stitches. However when markers are placed it indicates 61+ 174+ 61= 296. I have 296 stitches (well 295 actually, but hey ho!) I don't understand where the 235 comes from?

DROPS Design 11.03.2019 kl. 10:45:

Dear Mrs Peters, before working M.4 you have 207 sts, then work M.4: 5 front band sts, 14 x M.4 (= 14x 14 sts) increasing 2 sts in each M.4 (= 28 sts increased), 1 st in stocking st, 5 front band sts = 5+ (196 + 28) + 1 +5 = 235 sts. Happy knitting!

Maryse 14.02.2019 - 18:50:

Dans la partie Dos/Devant, on augmente tous les combien de cms pour la taille L, il n'y a que 5 tailles. Merci

DROPS Design 15.02.2019 kl. 08:47:

Bonjour Maryse, merci pour votre retour, la correction a été faite, en taille L, on augmente tous les 4 cm. Bon tricot!

Ainhoa 25.01.2019 - 08:34:

Buenos días, al realizar los aumentos de las mangas el extremo derecho se me inclina más que el izquierdo. ¿Me podrían indicar dónde puede estar mi error?

DROPS Design 03.02.2019 kl. 18:06:

Hola Ainhoa, sin ver la labor es imposible saber dónde puede estar tu error. Puedes acudir a una tienda DROPS especializada para ayuda más especializada.

Jeni Jones 15.08.2018 - 19:34:

I am knitting XL size Could you please make it more clear where all the buttonholes are positioned please. Thanku Jeni

DROPS Design 16.08.2018 kl. 09:23:

Dear Mrs Jones, in size XL, work the buttonholes on the right front piece when piece measures 10, 16, 22, 28, 34 and 40 cm from cast on edge. Starting from RS, work the first 2 sts, work the 3rd st and cast off this st, continue as before. On next row (= from WS), cast on 1 new stitch over the cast off stitch. Happy knitting!

Marija 18.04.2018 - 19:15:

Am Anfang von der Anleitung schreibt Ihrdass Alle Muster von der Rechte Seite gezeigt werden. Bitte naechstes Mal bitte die Reihen numerieren, Muster Anleitungen sind dadurch verwierend.

Bärbel 24.05.2016 - 18:33:

Hilfe! die Blenden kippen nach innen, was habe ich falsch gemacht! Danke für eine schnelle Antwort

DROPS Design 25.05.2016 kl. 08:43:

Hallo Bärbel, versuchen Sie zunächst einmal das Teil zu spannen, vielleicht ist das Problem dann schon behoben.

Lecanu 30.11.2015 - 22:11:

J'aurais voulu savoir a la fin des rangs vous citez 1 m jersey , 5 m de bordure au point mousse mais vous ne citez pas au début du rang la maille jersey il n'y en a pas. Merci Cordialement

DROPS Design 01.12.2015 kl. 08:45:

Bonjour Mme Lecanu, on termine le dos et les devants par 1 m jersey avant les 5 m de bordure devant pour que les 2 devants soient identiques (M1 commence par 1 m jersey mais termine par 1 jeté). Bon tricot!

Marylea Scott 05.10.2015 - 12:10:

I have completed Drops 113.33 up through the first repeat of M.3. I have this twice and have both times found myself 67 stitches short on my needles. I have compared the work with the picture on the pattern and it looks fine. Hoping you can give solution.

DROPS Design 05.10.2015 kl. 16:18:

Dear Mrs Scott, after M.2 you have 151-165-179-207-221-235 sts on the needle, work then 5 sts in garter st, repeat M.3 (= 10-11-12-14-15-16 times 14 sts), 1 st in st st and 5 sts in garter st. Number of sts in M.3 should be constant. Happy knitting!

Conny 06.08.2015 - 17:05:

Snap minderen mouwkop niet. Als je doet wat in het patroon staat, houd je minder steken over aan het einde van de mouwkop dan aantal steken die je hebt opgezet voor de mouw.. Dus van boven smaller dan van onder. Dat kan toch niet?

DROPS Design 07.08.2015 kl. 14:43:

Hoi Conny. Ja, dat klopt. Je sluit de naad van de mouw tot aan begin van de mouwkop, de mouwkop wordt in het vestje genaaid.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 113-33