DROPS / 97 / 9

DROPS 97-9 by DROPS Design

Takki jolla lähtökohtanaan ympyrä

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

Drops 97-9
Koko: S/M – M/L – XL – XXL
Langanmenekki: Highlander
500-550-600-650 g nro 12, beigenkirjava
sekä: Eskimo
100 g (kaikkiin kokoihin) nro 21, farkunsininen

DROPS Sukkapuikot ja pyöröpuikko (40, 60 ja 80 cm) nro 7
DROPS Virkkuukoukku nro 7 (reunoihin).
Neuletiheys: 11 s x 17 krs sileää = 10 x 10 cm.

Lisäysvinkki: Lisää 1 s merkkilankojen oikealla puolella joka 2. krs lopulliseen mittaan asti. Lisää 1 s ottamalla langankierto puikolle, neulo langankierto seuraavalla krs:lla oikein.

Takki: Työ neulotaan ympyrässä keskeltä takaa.
Luo sukkapuikoille nro 7 Highlander-langalla 7 s. Neulo 1 krs oikein. Neulo sitten 1 krs oikein ja lisää samanaikaisesti 1 s jokaiseen s:aan koko krs:n ajan = 14 s. Kiinnitä työhön 7 merkkilankaa kahden s:an välein. Jatka neulomalla sileää ja tee samanaikaisesti lisäykset ulospäin joka 2. krs:lla – katso lisäysvinkki – vaihda pitempiin pyöröpuikkoihin sitä mukaan kuin lisäyksiä tehdään.
Kun työn pituus on 25-27-30-33 cm keskeltä mitattuna (työssä on neulottu 42-46-50-56 krs ja puikolla on 154-168-182-203 s), merkitse kädentiet näin: neulo krs:n ensimmäiset 20-22-24-26 s toisen värisellä langalla (lanka poistetaan myöhemmin ja hihaa neulotaan tästä alaspäin). Neulo 44-48-52-56 s, neulo seuraavat 20-22-24-26 s toisen värisellä langalla (= toinen kädentie). Jatka Highlander-langalla ja neulo sileää ja tee lisäyksiä kuten edellä. Kun työn pituus on n. 49-55-60-65 cm keskeltä mitattuna (= halkaisija 98-110-120-130 cm) ja krs:lla on n. 301-336-364-392 s, päätä s:t löyhästi – Huom – jotta reunasta ei tulisi kireä, ota langankierto puikolle n. joka 8:nnen s:an jälkeen samalla kuin päätät (langankierrot päätetään samalla tavalla kuin muut s:t).

Hiha: Hihojen s:t poimitaan kummaltakin puolelta lankaa, jota neulottiin toisella värillä työhön ja neulotaan alaspäin.
Käytä 2 puikkoa, vedä merkkilanka vähän kerrallaan pois ja laita langan kummallakin puolella olevat s:t eri puikoille
= 20-22-24-26 s kummassakin sivussa. Siirrä kaikki s:t lyhyelle pyöröpuikolle = 40-44-48-52 s. Poimi 3 s lisää hihan ylimmästä kohdasta - ylin kohta on missä hiha on lähimpänä toista hihaa – ja 1 s lisää hihan alimmasta kohdasta - keskeltä alta hihan = 44-48-52-56 s. Aloita neulominen keskeltä alta hihan – kiinnitä tähän merkkilanka. Neulo sileää. Kun hihan pituus on 2-2-2-3 cm, kavenna 1 s merkkilangan molemmin puolin, toista kavennus vielä 8-9-10-11 x 5-4½-4-3½ cm:n välein = 26-28-30-32 s. Kun hihan pituus on 51 cm, neulo 1 krs oikein työn nurjalta puolelta ja päätä sitten löyhästi, hihan pituus on n. 52 cm – Huom: Kokeile takkia ennen kuin päätät hihaa nähdäksesi onko se sopivan pituinen.

Virkattu reunus: Virkkaa koukulla nro 7 Eskimo-langalla reunus koko takin ympäri ja hihansuihin näin: 1 ks ensimmäiseen s:aan, * 4 kjs, 1 p ensimmäiseen näistä kjs, jätä n. 4 cm väliin, 1 ks seuraavaan s:aan *, toista *-* ja virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan krs:n alussa – Huom: Katso että virkatusta reunuksesta tulee sileä ja tasainen, reunus ei saa aaltoilla.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 97-9 alkuperäisohjeeseen.