Kuidas lugeda kudumise skeeme?

Skeem koosneb ruutudest. 1 ruut = 1 silmus – tingmärk seletab, kuidas silmust kududa. Skeemil on näidatud kõik silmused vaadates töö paremalt poolt (kui ei ole teisiti mainitud).

Mustriskeem näeb välja nii:

  1. A.1 on skeemi nimi ja käib terve skeemi kohta.
  2. A.2 on ainult kantsulgudes osa skeemist.
  3. See number märgib silmuste arvu skeemi esimesel real.
  4. See on tingmärkide seletus: see kirjeldab kuidas iga silmust kududa või mis värvi (mitmevärvilise mustri puhul).

Kudumise skeeme loetakse erinevalt teksti lugemisest: skeeme loetakse paremalt vasakule ja alt üles. Teiste sõnadega, alustatakse alumisest paremast nurgast ja töötatakse vasakule ja üles (vaata punast skeemil allpool). Kui peab alustama teisest ruudust/teise silmusega, siis on seda juhendis mainitud: näiteks erinevad suurused algavad erineva koha pealt samal skeemil (vaata sinist ruutu).

Kui on vaja teha mitu mustrikordust real (st. tuleb kududa sama skeemi mitu korda laiuses), siis kootakse skeemi rea lõpuni ja alustatakse jälle skeemi rea algusest.

Edasi-tagasi kududes:

Edasi-tagasi kududes, kootakse üle rea töö paremal pool, iga teine rida kootakse töö pahemal pool. Kuna skeemil on näidatud kõik read vaadatuna töö paremalt poolt, tuleb tagasirida kududa vastupidiste silmustega töö pahemal pool kududes (vaata siniseid nooli skeemil): tagasirida loetakse vasakult paremale, parempidi silmused kootakse pahempidi ning pahempidi silmused kootakse parempidi jne (tavaliselt on seda mainitud tingmärgi seletuses: näiteks “parempidi silmus töö paremal pool, pahempidi silmus töö pahemal pool”).

Ringselt kududes:

Ringselt kududes kootakse kõik ringid töö paremal pool ja skeeme loetakse kõik read paremalt vasakule. Uut ringi alustades alustatakse skeemi teise rea esimesest silmusest.

Mitu erinevat skeemi real/ringil:

Kui samal real/ringil tuleb kududa mitu erinevat mustriskeemi, koo nii: koo 1. skeemi 1. rida, siis 2. skeemi 1. rida, siis 3. skeemi 1. rida jne. NB! Edasi-tagasi kududes tuleb skeemid kududa töö pahemal pool vastupidises järjekorras: st. alusta skeemiga 3, siis tee skeemi 2 ja siis skeemi 1. Samuti kootakse tagasireal silmused vastupidiselt nagu tavaliselt.

Juhendis kirjutatakse mustrikordusi nii: “koo skeemi A.1, A.2, skeemi A.3 kokku 1-1-2-3-4 korda”. See tähendab, et algul tuleb kududa skeemi A.1, siis skeemi A.2, siis korda skeemi A.3 kokku 1-1-2-3-4 korda (vastavalt eseme suurusele). AINULT skeemi A.3 korratakse mitu korda, skeeme A.1 ja A.2 kootakse kumbagi 1 korra.

Kui silmuste arv real/ringil ei sobi kokku skeemi silmuste arvuga:

Mõnikord rea/ringi silmuste arv ei jagu terve mustrikorduse silmuste arvuga. Näiteks: skeemil A.1 on 12 silmust ja seda tuleb korrata 40 silmusel. Kui teha 3 mustrikordust skeemi A.1 (= 36 silmust), siis saab kududa veel 4 esimest silmust skeemi mustrit (vaata punane joon). Nii saab tavaliselt teha kui muster on korduv, hoolimata poolikust skeemist, jookseb muster ikka ilusti kokku.

Kommentaarid (185)

Montserrat 09.04.2021 - 02:39:

Bonjour je ne comprend pas vous explication je fait le modèle ai-228 Pour faire le motif Tailles S, L, XL, XXXL: 1 maille lisière au point mousse, 3-3-4-5 mailles endroit, 4-5-5-6 fois A.4 (= 18 mailles) au total en largeur, A.5 (= 10 mailles), 3-3-4-5 mailles endroit et 1 maille lisière au point mousse.

DROPS Design 09.04.2021 - 08:26:

Bonjour Mme Montserrat, les explications données à votre question sur le pull ont-elles pu vous aider? Sinon, merci de bien vouloir préciser votre pensée que nous puissions vous aider. Bon tricot!

Gro Andersen 08.04.2021 - 12:05:

Hei. Jeg strikker miss cookies. Drops children 32-2. Har kommet til seler. Skjønner ikke hvor på mønster A 5 jeg skal begynne å strikke. Prøvd mange ganger, men får det ikke til å stemme.

Birgit Thomsen 07.04.2021 - 08:17:

Hej, jeg strikker Summer Leaves (169-3)og vil gerne spørge om diagrammerne skal læses fra højre mod venstre på retpinden og venstre mod højre på vrang pinden. Syntes ikke jeg kan få det til at passe

Danielle Viguet-carrin 30.03.2021 - 07:57:

Bonjour, pour le modèle 190-42 le diagramme se lit toujours de droite à gauche ou bien en aller retour? Quand je fais les jetés je me retrouve avec 12 mailles? est ce que je tricote les jetés avec une maille si oui précédente ou suivante? Merci

DROPS Design 07.04.2021 - 10:06:

Bonjour Mme Viguet-carrin, sur l'endroit, lisez les diagrammes de droite à gauche (et de gauche à droite sur l'envers); les jetés viennent compenser les diminutions, vous devez toujours avoir 10 mailles dans chaque A.1a. Bon tricot!

Monica Lassar 23.03.2021 - 17:59:

Vad är skillnaden mellan en fylld ring (svart) eller en ofylld ring(vit) när det gäller omslag. I beskrivningen av den svarta ringen står att maskan ska vridas på nästa varv, men när det gäller den vita ringen står bara "mellan 2 maskor görs ett omslag". Betyder det att man inte ska vrida omslaget på nästa varv?

DROPS Design 07.04.2021 - 08:16:

Hei Monica. Det kommer an på hvilken forklaring det står under den enkelte oppskrift. I noen oppskriften kan en sort ring bety et kast for at det skal økes, da strikkes det vridd på neste rad/omgang slik at det ikke skal bli hull. Om et kast ikke skal strikkes vridd, kan det bety at det skal bli et hull i et evnt hullmønster. mvh DROPS design

Peggy Hansen 21.03.2021 - 20:57:

I’m knitting size 5 Forest Dance dress. A1 row 7 or is it 7 stitches and then a YO or Is it 6 stitches and then a YO? Help please ASAP. Thanks

DROPS Design 22.03.2021 - 11:24:

Dear Mrs Hansen, on row 3 in A.1 you increase 1 stitch = 7 sts in A.1. On row 4 you will then increase one more st = 8 sts. Row 7 will be worked like this over 8 sts + 1 inc: *YO with off white, K2 with off white, K1 with cerise, K3 with off white, K1 with cerise, K1 with off white* and repeat from *-*. Happy knitting!

Milla Oestreich 21.03.2021 - 17:11:

I am unfamiliar with some of the symbols on chart M.1 in the NOVA pattern for babies and children. The symbols I am wondering about are: (1) an oval followed by a straight line through the next two stitches to the right; (2) an oval followed by a diagonal bar across the next two stitches to the right from lower left hand corner to upper right hand corner; (3) an oval followed by a bar across the next two stitches to the left, from the lower right hand corner to the upper left hand corner.

DROPS Design 22.03.2021 - 11:15:

Dear Mrs Oestreich, in this pattern, you will find the key to diagram symbols just above the chart/diagrams, the oval means a yarn over that will have to be worked either from RS or from WS but worked either K from WS (over the first/lasst stitches on diagram) or P from WS (for the lace pattern in A shape). Happy knitting!

Susanne Askjær Kristensen 20.03.2021 - 18:04:

Vedr. Sweateren Mountain Moss drops 210/20 str. XL Hvordan skal det forståes i diagram A.1 er der 2 omslag i den del , for så kan jeg se at der er 138m, når jeg er rundt i A1. Hvor opskriften siger at efter A4 skal der være 138m Er udtagene selve mønster.? Eller mangler jeg noget af opskriften Venlig hilsen Susanne

DROPS Design 22.03.2021 - 08:18:

Hei Susanne. Her har det blitt en tastefeil, det skal stå A.1, ikke A.4 i første økning. Dette skal vi få ordnet opp i asap. Takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette. mvh DROPS design

Lisbeth Nielsen 20.03.2021 - 14:52:

Hej, jeg er lige gået i gang med Grey Whisper 173-40 og har et par spørgsmål. 1. I starten står der strik 3p ret, herefter fortsæt med mønster og start fra retsiden: skal man så klippe tråden og starte fra modsat pind, da man ellers vil starte fra vrangsiden? 2. Når jeg så går over til at strikke mønster *-* (maskerne før og efter diagram) er det så ret på ret og vrang på vrang, så det bliver "bølget" og ikke glatstrikning. På forhånd tak.

DROPS Design 22.03.2021 - 07:54:

Hei Lisbeth. 1) På bildet (av ryggen) ser det ut som at det skal strikkes 3 riller (6 pinner rett) i begynnelsen og deretter strikkes det mønster. Når du da er ferdig med 3 riller, er siste pinne fra vrangen og du starter da fra retten slik det står i oppskriften. 2) Når du skal strikke mønster, strikker de første maskene rett, 3 vrang (se i oppskriften for din str. for hvor mange ganger). Når du skal strikke fra vrangen strikker du rett maskene vrange og de 3 vrangmaskene rette. Da får du mønstre du ser på bildet, mvh DROPS design

Lynne Cumiskey 18.03.2021 - 15:52:

Winters Night Enchantment jacket in size S and am struggling with the sleeves. I have slipped the 63 stitches onto a circular, picking up the six cast off stitches and inserting the markers - one under arm and one in the 35th stitch. Then starting at the * in chart A2 the bottom left. Does this mean that, as I am at the point where I increased at arrow 5, I start at the 35th stitch, 4th stitch from the right and work right to left? Or start far left??

DROPS Design 19.03.2021 - 07:58:

Dear Mrs Cumiskey, you start the round mid under sleeve, but the middle stitch on diagram should be the one with the sleeve - this lesson explains how to center a diagram, ie how you will continue A.2 on the sleeve. Happy knitting!

Frances Coleman 15.03.2021 - 22:58:

I’m knitting the yoke section in First Snow 19-2. In chart M-2A in the first row, do I knit 2 together at the beginning and the end of the row. In row 5 of M-2A do I knit the design knit 2 together and repeat this across the row. Also how do you read both charts M2-A first right to left, then M2-B as a continuation going left. Answer soon please. I don’t find the tutorials specific enough at all. Thanks. Frances

DROPS Design 17.03.2021 - 09:19:

Dear Mrs Coleman, When you have to work M.2A and M.2B for the yoke, work first row as shown from RS ie after the 4 front band sts work: M.2A (= K2 tog and K4 with light brown, K1 with offwhite and K1 with light brown), repeat from (to) until 8 sts remain, work now M.2B (=K2 tog + K2 with light brown ) and finish with 4 sts in garter stitch. this lesson explains how to read diagrams and should be able to help you. Happy knitting!

Inger Grønli 13.03.2021 - 17:35:

Hei . Jeg strikker Drops 217-13, og akkurat begynt. Lurer på diagram A1. : Den firkanten , som betyr ‘ strikkes fra retten’ , står v omg 1 og 2, hva menes med det? Jeg strikker jo bare fra retten. Dette diagr skal strikkes i 9 cm,.Skal alle de 4 omg igjentas eller?

Jeri Deering 13.03.2021 - 07:44:

I am working on pattern 206-15, Frambuesa. The instructions say "the diagrams show all rows in the pattern seen from the right side. If the rows were numbered would they then be Rows 1, 3, 5, 7, etc.? Would I purl the wrong side rows? The instructions also say that the rows with the arrow indicate the increase rows. From what I understand, this row would be a purl row, correct? If I'm confusing you, that's okay because I'm confusing myself. Thanks for your help.

DROPS Design 15.03.2021 - 10:12:

Dear Mrs Deering, all rows are drawn in the diagrams, ie rows 1, 2, 3 etc... Read right side rows from the right towards the left and the wrong side rows from the left towards the right. - correct, the rows with an arrow (to increase on) are worked from wrong side. Happy knitting!

A Merjit Kedra 12.03.2021 - 01:32:

Hello. I am knitting the above cardigan. I have casted on 169 stitches. I am a bit confused when you start the M1 pattern you seed stitch the 1st 4 stitches. It then says 1.P and then start the patter. M1. before you start the M1. What does 1.P Mean. Thank you

DROPS Design 12.03.2021 - 08:47:

Dear Mrs Kedra, could you please ask the same question on the pattern you are working on? This would be very useful for us to be able to answer you. Thanks for your comprehension.

Orietta Pili 09.03.2021 - 20:32:

Buonasera sto eseguendo lo schema dello scaldaspalle EE-248 ma non mi è chiaro come vadano fatte le diminuzioni. Alcune nonostante sia specificato che vadano eseguite dal diritto risultano al rovescio e non mi è chiaro come vadano ripetute. Potrebbe aiutarmi?\r\nGrazie buona serata

DROPS Design 09.03.2021 - 23:35:

Buonasera Orietta, lo scaldacollo è lavorato in tondo, quindi non c'è diritto o rovescio del lavoro. Per eventuali richieste future, può utilizzare i moduli in fondo alla pagina di ogni modello per permetterci di essere più precise nelle risposte. Buon lavoro!

Carolyn Salon 03.03.2021 - 18:37:

I am knitting Catch the Wind and have just completed the section of A1, A2, A3 (47 stitches) . Now to continue, I need to knit A1, A2, A2, A3 . Two A2 sections give me 28 stitches; that leaves 19 stitches -- maybe 10 on one side and 9 on the other to continue the A1 and A3. but just where in the A1 and A3 charts do I start? there are just 2 or 3 stitches at the beginning and too many at the end. You answered me on Monday but my computer said "404:page not found" so I missed it.

DROPS Design 04.03.2021 - 08:10:

Dear Mrs Salon, when A.1 is finished you have increased 14 sts, you now work these 14 sts as follows: 2 sts as in A.1 and the next 14 sts as shown in A.2 (= 1 more repeat in A.2 in width). When A.3 is done, you have also increased 14 sts and work the 17 sts as follows: the first 14 sts as a new repeat of A.2 and work A.3 over the last 3 sts. Hope this can help. Happy knitting!

Elena 02.03.2021 - 23:38:

Nel caso in cui trovo un diagramma parziale....ad esempio ho 126 maglie da lavorare e trovo un diagramma con 30 maglie devo eseguire le 30 maglie nel primo giro e poi continuare a ripeterlo? La maglie che ho di avanzo le eseguo sul secondo giro? Grazie

DROPS Design 05.03.2021 - 00:11:

Buonasera Elena, deve ripetere il diagramma sulle maglie indicate: se lo deve ripetere su 126 maglie, continuerà a lavorare le 30 maglie ripetute e alla fine quelle che rimangono sempre con il motivo. Può essere utile separare le varie ripetizioni con dei segnapunti per identificarle meglio e magari individuare prima gli eventuali errori. Buon lavoro!

Carolyn Salon 28.02.2021 - 19:22:

I am making Catch the Wind and have completed the first section of A1, A2, and A3 for a total of 47 stitches in the sleeve section. Now I need to knit A1, A2, A2, A3 for the next section of the sleeve. However, the number of stitches does not correlate to those pattern sections. Where do I start A1 and A3? Two A2 sections give me 28 stitches so I need to make up 19 stitches to maintain the stitch #. How do I do this? thank you for your consideration. Carolyn Salon in New York

DROPS Design 01.03.2021 - 11:05:

Dear Mrs Salon, when the diagrams are done in height, you will repeat them from first row, but you will now have enough stitches to work 2 more A.2 between A.1 and A.3, this means: work a new A.1 in height over the first 3 sts of previous A.1, work A.2 over the next stitches until the last 3 sts in previous A.3 remain (you will now repeat A.2 2 more times in width) and work A.3 over these last 3 sts. Hope this helps, happy knitting!

ThérèseChampagne 23.02.2021 - 03:50:

Bonjour Dans le modèle vs-061, après avoir tricoté le premier rang du diagramme ( j'ai tricoté 2 fois entre *-*) je comprends que je commence à faire les augmentations en suivant le point de fantaisie du diagramme, mais après A.1c je continue A.2 je fais 2 fois de suite 1 jeté? puisqu'à la fin de A.1c il y a 1 jeté et au début de A.2 il y a un autre jeté. Éclairez-moi s.v.p. Merci beaucoup!

DROPS Design 23.02.2021 - 09:57:

Bonjour Mme Champagne, vous devez avoir 2 mailles endroit entre A.1c et A.2: *1 maille endroit, A.1a (= 4 mailles), A.1b au-dessus des 18-18-18-27-27-27 mailles suivantes (2-2-2-3-3-3 motifs de 9 mailles), A.1c (= 6 mailles), 2 mailles endroit, A.2 (= 19 mailles), 1 maille endroit* - autrement dit, les augmentations vont toujours se faire de part et d'autre des 2 m end. Bon tricot!

Annick Brochet 19.02.2021 - 16:58:

Bonjouur Je tricote actuellement le modèle Cosy twist sk 003 by . Le 1er rang se tricote à l'endroit sur l'endroit Quelqu'un peut il me dire si le second rang se tricoté bien de la droite vers la gauche svp ? Un grand merci aux personnes qui auront la gentillesse de me répondre.

DROPS Design 22.02.2021 - 10:43:

Bonjour Mme Brochet, les diagrammes se lisent toujours sur en commençant en bas à droite et de droite à gauche sur l'endroit et de gauche à droite sur l'envers. Autrement dit, dans ce modèle, vous tricotez: A.1, A.2, A.3, A.4, A.5, A.1, A.6, A.7, A.8, A.1 sur l'endroit (= lisez les diagrammes de droite à gauche), vous tricoterez sur l'envers: A.1, A.8, A.7, A.6, A.1, A.5, A.4, A.3, A.2, A.1 en lisant cette fois de gauche à droite. Bon tricot!

Leave a comment about this lesson

E-maili aadressi ei avaldata. Vajalikud väljad *