DROPS Extra / 0-1332

Holiday Project by DROPS Design

Strikket og tovet kurv til jul med fargemønster i DROPS Eskimo.

DROPS Design: Modell nr ee-581
Garngruppe E eller C + C
----------------------------------------------------------
Mål før toving: Diameter: ca 36 cm. Høyde: ca 24 cm.
Mål etter toving: Diameter: ca 23 cm. Høyde: ca 14 cm.
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio
200 g f.nr 46, mellomgrå
150 g f.nr 01, natur

DROPS SETTP OG RUNDP (80 cm) NR 8 - eller den p.nr du må bruke for å få 11 m x 15 p glattstrikk på 10 x 10 cm før toving.
Etter toving 13 m x 25 p på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: grafisk, tema: jul, kjøkken, nordisk, tips & hjelp: tovet, type oppskrift: kurver,

Se diag A.1. Alle m strikkes i glstrikk.
----------------------------------------------------------

KURV:
Arb strikkes rundt.

Legg opp 8 m på settp 8 med mellomgrå.
1.OMG: Strikk rett.
2.OMG: * 1 rett, 1 kast *, gjenta fra *-*.
3.OMG: Strikk rett - kastene strikkes vridd rett (dvs i bakre del av m istedenfor fremre) for å unngå hull (= 16 m).
4.OMG: * 2 rett, 1 kast *, gjenta fra *-*.
5.OMG: Strikk som 3.omg (= 24 m).
6.OMG: * 3 rett, 1 kast *, gjenta fra *-*.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Gjenta 5.og 6.omg, men for hver gang det økes blir det 1 m mer mellom økningene (bytt til rundp når det er nok m på p).
Når det er 112 m på p strikkes det 1 omg rett der det økes 13 m jevnt fordelt = 125 m. Bunnen er nå ferdig. Strikk 1 omg vrang. Arb måles videre herfra!
Strikk videre rundt i glstrikk til arb måler 4 cm. Nå strikkes A.1 (= 25 m) 5 ganger på omg. Når hele diag er strikket ferdig i høyden strikkes det 2 RILLER – se forkl over, med natur. Fell løst av - Pass på at avfellingskanten ikke strammer.

TOVING:
Legg kurven i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifugering og uten forvask. Etter vask formes kurven til riktig mål mens den enda er våt. Senere vaskes kurven for hånd som et vanlig ullplagg.

Diagram

= mellomgrå