DROPS / 103 / 24

DROPS 103-24 by DROPS Design

Settet består av: DROPS heklet baskerlue i ”Alaska” og strikket skjerf i ”Puddel”.

DROPS design: Modell nr X-324
--------------------------------------------------------

BASKERLUE
Størrelse: one-size
Materialer: DROPS Alaska fra Garnstudio
200 gr f.nr 05, mørk grå

DROPS Heklenål nr 5 - eller den nålen du må ha for å få 14 st x 8 rader på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: poselue, type oppskrift: luer, sett, skjerf,

Hekleinfo: Første st på omg erstattes av 3 lm. Omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
Første fm på omg erstattes av 1 lm. Omg avsluttes med 1 kjm i 1.lm på beg av omg.

Felletips: Fell 1 st slik: Hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle neste st men på siste gjennomtrekning dras tråden gjennom alle m på nålen.

Baskerlue: Husk på heklefastheten! Luen hekles fra toppen og nedover. Hekle 10 lm på nål 5 med Alaska og sett de sammen til en ring med 1 kjm.
1.omg: Les Hekleinfo! Hekle 20 st om ringen.
2.omg: * 1 st i den første st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* = 30 st.
3.omg: * 1 st i hver av de 2 første st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* = 40 st.
4.omg: * 1 st i hver av de 3 første st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* = 50 st.
5.-9.omg: Hekle som før men med 1 st mer mellom hver økning (dvs det økes 10 st pr omg) = 100 st.
10.-16.omg: Hekle 1 st i hver st uten å øke. Deretter 10 merketråder i arb med 10 st mellomrom. Deretter fortsett å hekle rundt med st, samtidig felles det 1 st på venstre side av hver merketråd på hver omg – les Felletips! Hekle totalt 3 omg med fellinger = 70 st. Videre hekles baskeren ferdig med dobbel tråd. Hekle 1 omg med 1 fm i hver st, deretter hekles det 7 omg med 1 fm i hver fm. Klipp og fest tråden.

Pongpong: Lag en pongpong med en diameter på ca 5 cm –
Fest pongpongen øverst på baskeren.

SKJERF
Mål: ca 15 x 80 cm + heklekant
Materialer: DROPS Puddel fra Garnstudio
100 gr f.nr 8, koksgrå

DROPS Pinne nr 7-
eller den pinnen du må ha for å få 10 m x 14 p glstrikk på 10 x 10 cm
DROPS Heklenål nr 7 – til heklekant.

Skjerf: Legg opp 15 m over 2 pinner nr 7 med Puddel (dette gjøres for at oppleggskanten skal bli elastisk). Trekk den ene p ut og strikk 1 p rett fra vrangen. Deretter strikkes det glstrikk til arb måler ca 79 cm. Strikk 1 p rett fra vrangen. Deretter felles det løst av.

Heklekant: Hekle en rad rundt skjerfet med nål 7 slik: 1 fastm, * 4 luftm, hopp over ca 2 cm og hekle 1 fastm i neste m *, gjenta fra *-*.