DROPS Baby / 14 / 16

Baby Aviator Hat by DROPS Design

DROPS settet består av: Lue, skjerf og votter.

DROPS design: Modell nr z-047-by
--------------------------------------------------------

100-100-100 (150-150) gr f.nr 6205, lys blå

DROPS Pinne og Strømpep nr 2,5 –
eller den p du må ha for å få 26 m x 52 p rillestrikk på 10 x 10 cm.

DROPS Alpaca Party! / 25% OFF!
33.00 NOK
25.00 NOK
24.75 NOK
DROPS ALPACA MIX (50g)
DROPS Alpaca Party! / 25% OFF!
35.00 NOK
26.00 NOK
24.75 NOK

Tubestrikk: * 1 m r, legg garnet foran arb (mot deg), ta 1 m løs av som om den skulle strikkes vrang, legg garnet bak arb igjen (fra deg) *, gjenta fra *-* på alle p. Det blir nå en rundstrikket snor.

LUE:

Legg opp 33-38-42 (46-50) m på p 2,5.
Strikk riller samtidig som det økes 1 m i høyre side og felles 1 m i venstre side slik:
1.p (= rettsiden): 2 r, 1 kast (= 1 økning), strikk til det gjenstår 4 m og strikk 2 r sm, 2 r. 2.p (= vrangsiden): Strikk rett (kastet strikkes vridd rett, dvs strikk i bakre del av m istedenfor fremre del av m).
Gjenta disse 2 p til arb måler 5½-6-6½ (7-8) cm. Deretter felles det 1 m i høyre side og økes 1 m i venstre side slik:

Rettsiden: 1 r, ta 1 m løs av p, 1 r, trekk den løse m over, strikk til det gjenstår 2 m, lag 1 kast, strikk 2 r.

Vrangsiden: Strikk rett (kastet strikkes vridd rett).
Gjenta disse 2 p til det er strikket enda 5½-6-6½ (7-8) cm. Fortsett å øke 1 m i høyre side på hver 4.p og felle 1 m i venstre side på hver 2.p til arb måler 15½-16½-17½ (18-19) cm fra oppleggskanten. Sett en merketråd i hver side av arb. Fortsett slik: Fell 1 m i høyre side på hver 4. p og øk 1 m i venstre side på hver 2.p. til arb måler 20-21-22 (22-22) cm. Videre felles 1 m i venstre side på hver 2.p og økes 1 m i høyre side på hver 2.p. til arb måler 25½ -27-28½ (29-30) cm. Nå felles 1 m i høyre side på hver 2.p og økes 1 m i venstre side på hver 2.p til ferdig mål = 31-33-35 (36-38) cm. Fell av.

Montering: Bakhodet på luen = den siden av arb som har 2 hele spisser og 2 halve spisser. Den midterste av de 3 hele spissene i motsatt side av arb (= den butteste spissen) går ned i pannen foran.
Sy luen sammen kant i kant med små sting slik: Sy sammen på bakhodet ved å sy første halve spiss sammen med første halvpart av første hele spiss. Videre syes andre halvpart av første hele spiss sammen med første halvpart av andre hele spiss. Deretter andre halvpart av andre hele spiss sammen med den siste halve spissen. Til slutt syes luen sammen midt bak.

Knytebånd: Legg opp 4 m på p 2,5.
Strikk Tubestrikk – se forkl over. Fell av når båndet måler ca 16-18-20 (22-24) cm. Strikk 1 bånd til på samme måte. Sy fast et bånd nederst i hver spiss i hver side.

SKJERF:

Legg opp 4 m på p 2,5 og strikk riller samtidig som det økes i hver side slik:
Høyre side: Strikk 2 m i første m.
Venstre side: Strikk 2 m i nest siste m.
Øk på hver 2.p 10-11-12 (13-14) ganger = 24-26-28 (30-32) m. Strikk riller til arb måler totalt 8-9-10 (11-12) cm.

Neste p strikkes slik: * Strikk 1 m r, sett 1 m på en sikkerhetsnål (el hjelpep.) bak arb *, gjenta fra *-* p ut. Det er nå 12-13-14 (15-16) m på p og 12-13-14 (15-16) m på sikkerhetsnålen. Strikk riller over m på p i 4-4-4 (5-5) cm og sett de på en ny sikkerhetsnål. Sett m fra den første sikkerhetsnålen over på p og strikk riller over disse maskene til samme lengde. Samle de to delene igjen ved å strikke vekselsvis 1 m fra p og 1 m fra sikkerhetsnålen annenhver gang til alle m igjen er på p = 24-26-28 (30-32) m. Strikk riller til arb måler 40-42-46 (50-54) cm totalt. Videre strikkes det riller samtidig som det felles i hver side ved å strikkes de 2 nest ytterste m r sm. Fell på hver 2.p til det er 4 m igjen på p. Fell disse av.
Skjerfet måler totalt ca 44-47-51 (55-60) cm.

VOTTER:

Rille (på rundp): 1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Vrang.

De 3 største str strikkes med tommel, de 2 minste uten.
Legg opp 34-36-38 (40-42) m på strømpep 2,5. Strikk 6 riller rundt på p (se forkl over) – samtidig på siste omg felles det jevnt fordelt til 28-30-32 (34-36) m. Strikk 3-3-3 (4-4) cm vrbord (= 1 r, 1 vr). Fortsett med riller – på 1.omg økes det jevnt fordelt til 30-33-36 (39-42) m – sett i 1 merketråd – herfra måles arb videre.
De 3 største str: Når arb måler 1 (2-3) cm settes de siste 5 (5-6) m på omg på 1 tråd til tommel. Legg opp 5 (5-6) nye m over disse på neste omg.

Alle str: Når arb måler 6-7-8 (9-10) cm felles det slik på neste rett-omg: * 1 r, 2 r sm *, gjenta fra *-* omg ut = 20-22-24 (26-28) m.
* Strikk 1 omg vrang, deretter strikkes alle m sm 2 og 2 *, gjenta fra *-* 1 gang til. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

Tommel: Sett m på tråden tilbake på en strømpep og strikk i tillegg opp 6 (6-7) m bak disse = 11 (11-13) m totalt. Strikk riller i 3 (4-5) cm, deretter strikkes m sm 2 og 2. Klipp tråden, dra den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

Snor: Legg opp 4 m på p 2,5. Strikk Tubestrikk – se forkl over. Strikk til snorens lengde svarer til barnets lengde fra håndledd til håndledd = ca 62-67-74 (86-96) cm. Fell av. Sy snorendene fast til hver sin vott i motsatt side av der tommelen sitter.