DROPS / 218 / 10

Nordic Trails by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Air-langasta. Työssä on kaarroke, joustinneuletta ja kirjoneuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ai-275
Lankaryhmä C tai A + A
-------------------------------------------------------

250-300-300-350-350-400 g väriä 26, beige
100-100-100-100-100-100 g väriä 01, luonnonvalkoinen

NEULETIHEYS:
17 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 22 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 5 tai käsialan mukaan: Sileään neuleeseen ja kirjoneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 5 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen ja kirjoneuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4: Joustinneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 4: Pituus 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS NAPPI, Marble NRO 629: 6-7-7-7-7-7 kpl

Saat tämän mallin langat alkaen 39.90€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Kun neulot kirjoneuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee liian kireä. Kun neulot kirjoneuletta, vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neuletiheys pysyisi samana.

LISÄÄ 4 SILMUKKAA SEURAAVASTI:
Neulo oikeaan silmukkaan 1 oikea silmukka, mutta älä vielä pudota silmukkaa puikolta, tee 1 langankierto oikean käden puikolle, neulo samaan silmukkaan 1 oikea silmukka, mutta älä vielä pudota silmukkaa puikolta, tee 1 langankierto oikean käden puikolle ja neulo samaan silmukkaan 1 oikea silmukka, pudota sitten silmukka vasemman käden puikolta (= työhön lisättiin 4 silmukkaa).

LISÄYSVINKKI (lisääminen tasavälein):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 161 silmukkaa), miinus reunasilmukat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 34) = 4,4.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto vuorotellen joka 4. ja joka 5.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikiä.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Tee napinläpi työn oikealta puolelta, kun kerroksella on jäljellä 3 silmukkaa, seuraavasti: Tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo viimeinen silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään pääntien reunuksen joustinneuleen jälkeen. Seuraavat 5-6-6-6-6-6 napinläpeä tehdään aina n. 8-9 cm:n välein.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).
-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Pääntien reunus taitetaan lopuksi kaksinkerroin ja ommellaan kiinni.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 87-93-99-99-105-105 silmukkaa (sisällyttäen 1 reunasilmukka kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 4 beigellä langalla. Neulo 1 kerros nurin (= nurja puoli). Neulo nyt joustinneuletta seuraavasti: 1 silmukka AINAOIKEAA (lue selitys yllä), 1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein, *2 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein, 1 silmukka ainaoikeaa. Jatka tasoneuletta tähän tapaan, kunnes joustinneuleen pituus on 10 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen kerroksen. Kiinnitä 1 merkki tähän, kaikki mitat otetaan jatkossa tästä.

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 5. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä). Jatka neulomalla seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): 5 silmukkaa ainaoikeaa, *2 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo lopuksi 2 silmukkaa nurin ja 5 silmukkaa ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan, ja neulo etureunojen silmukoilla ainaoikeaa kuten aiemmin, mutta kun työn pituus on 1 cm, lisää jokaiseen nurjaan raitaan 1 silmukka = 113-121-129-129-137-137 silmukkaa. Lisää tekemällä jokaisen nurjan raidan lopussa 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää. Jokaisessa nurjassa raidassa on nyt 3 nurjaa silmukkaa.

Kun työn pituus on 5-5½-6-6½-7-7½ cm, neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: 5 silmukkaa ainaoikeaa, *3 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein, 3 silmukkaa nurin, LISÄÄ SEURAAVAAN SILMUKKAAN 4 SILMUKKAA (lue selitys yllä)*, toista *-* kunnes jäljellä on 12 silmukkaa, neulo 3 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein, 3 silmukkaa nurin ja 5 silmukkaa ainaoikeaa = 161-173-185-185-197-197 silmukkaa (joka toiseen oikeaan silmukkaan tehtiin lisäys). Seuraava kerros (= nurja puoli) neulotaan näin: 5 silmukkaa ainaoikeaa, *3 silmukkaa oikein, 1 silmukka nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 8 silmukkaa, neulo 3 silmukkaa oikein ja 5 silmukkaa ainaoikeaa. (Työn oikealta puolelta neulotaan nyt näin: 5 silmukkaa ainaoikeaa, *3 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 8 silmukkaa, neulo 3 silmukkaa nurin ja 5 silmukkaa ainaoikeaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on 10-11-12-13-14-15 cm. Neulo 0-0-1-1-2-2 cm sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua silmukkaa kummassakin reunassa. Työn pituus merkkilangasta mitattuna on nyt n. 10-11-13-14-16-17 cm.

Jatka neulomalla mallineuletta ja tee tasavälein jokaisella piirrokseen nuolella merkityllä kerroksella lisäykset: Neulo 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, neulo piirroksen A.1 ensimmäinen silmukka ja neulo 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS! Lue NEULOMISVINKKI ja LISÄYSVINKKI!
1.NUOLI: Lisää tasavälein 34-38-42-50-54-62 silmukkaa = 195-211-227-235-251-259 silmukkaa.
2.NUOLI: Lisää tasavälein 26-28-30-40-42-52 silmukkaa = 221-239-257-275-293-311 silmukkaa.
3.NUOLI: Lisää tasavälein 18-24-30-36-36-42 silmukkaa = 239-263-287-311-329-353 silmukkaa.
4.NUOLI: Lisää tasavälein 4-4-4-4-2-2 silmukkaa = 243-267-291-315-331-355 silmukkaa.

Piirroksen A.1 mallineuletta on nyt jäljellä 1 kerros ja työn pituus on n. 19-20-22-23-25-26 cm.

Neulo piirroksen viimeinen kerros (= nurja puoli) näin: Neulo ensimmäiset 39-43-46-49-53-58 silmukkaa (= etukappale), siirrä seuraavat 48-52-58-64-64-66 silmukkaa apulangalle (= hiha) ja luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-6-8-10-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 69-77-83-89-97-107 silmukkaa (= takakappale), siirrä seuraavat 48-52-58-64-64-66 silmukkaa apulangalle (= hiha) ja luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-6-8-10-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo loput 39-43-46-49-53-58 silmukkaa (= etukappale). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 159-175-187-203-223-247 silmukkaa. Neulo nyt mallineuletta seuraavasti (ensimmäinen kerros = oikea puoli): Neulo 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti, kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, neulo piirroksen A.2 ensimmäinen silmukka ja neulo 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Tee SAMALLA jokaisella piirrokseen nuolella merkityllä kerroksella lisäykset näin:
5.NUOLI: Lisää tasavälein 4-4-0-0-4-4 silmukkaa = 163-179-187-203-227-251 silmukkaa.
6.NUOLI: Lisää tasavälein 4-0-4-0-0-0 silmukkaa = 167-179-191-203-227-251 silmukkaa.
7.NUOLI: Lisää tasavälein 0-1-2-3-5-7 silmukkaa = 167-180-193-206-232-258 silmukkaa.
8.NUOLI: Lisää tasavälein 0-5-4-3-1-5 silmukkaa = 167-185-197-209-233-263 silmukkaa.

Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, jatka beigellä langalla sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 5 reunasilmukalla ainaoikeaa. Kun työn pituus on 26-27-27-28-28-29 cm, lisää tasavälein kummankin reunan 5 ainaoikeinneulotun reunasilmukan sisäpuolella 12 silmukkaa = 179-197-209-221-245-275 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Neulo joustinneuletta seuraavasti: 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, *1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, 1 silmukka oikein, 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Kun joustinneuleen pituus on 5 cm, päätä silmukat ainaoikeaa ja joustinneuletta neuloen. Työn pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm.

HIHAT:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 48-52-58-64-64-66 silmukkaa sukkapuikoille/lyhyelle pyöröpuikolle nro 5 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 6-6-6-8-10-12 silmukasta 1 silmukka = 54-58-64-72-74-78 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka keskelle hihan alle, eli hihan alapuolelta poimittujen 6-6-6-8-10-12 silmukan keskelle. Anna merkkilangan kulkea työn mukana. Keskellä hihan alla tehtävät kavennukset tehdään myöhemmin tämän merkkilangan kohdalla. Jatka mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.2 mukaisesti. HUOM! Kun tehdään kavennukset, keskellä hihan alla ei voida neuloa kokonaista piirroksen A.2 mallikertaa. Tästä syystä piirrokseen A.2 nuolella merkityillä kerroksilla ei nyt tehdä lisäyksiä.

Kun työn pituus on 4 cm, aloita keskellä hihan alla kavennukset (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset n. 5-4-3-2½-2-2 cm välein yhteensä 6-7-9-12-12-13 kertaa = 42-44-46-48-50-52 silmukkaa. Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, jatka sileää neuletta beigellä langalla. Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 35-35-34-34-32-32 cm (työhön neulotaan vielä n. 5 cm, sovita tarvittaessa jakkua ja tarkista onko hihan pituus sopiva). HUOM: Suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät pääntiet ja korkeammat kaarrokkeet. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4. Neulo 1 kerros ja lisää tasavälein 0-1-2-0-1-2 silmukkaa = 42-45-48-48-51-54 silmukkaa. Neulo 5 cm joustinneuletta (1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Hihan pituus on n. 40-40-39-39-37-37 cm. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Kiinnitä napit vasempaan etukappaleeseen. Taita pääntien reunuksen joustinneule kaksinkerroin työn sisäpuolelle ja ompele kiinni. Ompele keskellä edessä kummankin reunan aukko kiinni. On tärkeää, että saumasta tulee joustava, jotta pääntien reunuksesta tulisi tasainen ja siisti.

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 218-10) .

Kommentit / Kysymykset (1)

Mountain High 06.06.2020 - 20:21:

Superschöne Jacke! Könnte ich mir auch mit Color blockig vorstellen, z.B Orange und Pink.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 218-10