DROPS / 217 / 33

Mayan Moon Shine by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Puna-langasta. Työssä on kaarroke, kohoneuletta ja pitsineuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli pu-049
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

DROPS PUNA (kuuluu lankaryhmään B):
350-400-450-450-500-550 g väriä 07, vaaleanharmaa

NEULETIHEYS:
20 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 26 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4,5 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 4: Pituus 80 cm, kohoneuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3: Pituus 60 cm tai 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS NAPPI, Mocha NRO 623: 6-6 6-7-7-7 kpl.

100% alpakkaa
alkaen 3.40 € /50g
DROPS Puna natural DROPS Puna natural 3.40 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 3.40 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 3.90 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 23.80€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2 (katso halutun koon piirros A.2). Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

LISÄYSVINKKI (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 241 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 24) = 9,6.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto vuorotellen n. joka 9. ja joka 10.silmukan jälkeen (älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Tee napinläpi työn oikealta puolelta, kun kerroksella on jäljellä 3 silmukkaa, seuraavasti: Tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo viimeinen silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen joustinneuleen pituus on n. 1½-2 cm. Seuraavat 5-5-5-6-6-6 napinläpeä tehdään aina n. 8-8½-9-8-8-8½ cm:n välein.

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Mikäli päätösreunasta tulee kuitenkin liian kireä, tee 1 langankierto n. joka 4.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus ja kaarroke neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaleita ja hihoja varten. Etu-/takakappaleet neulotaan tasona pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 136-142-148-154-160-166 silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 3 Puna-langalla. Neulo 1 kerros nurin (= nurja puoli).
Neulo sitten joustinneuletta seuraavasti:
1.KERROS (oikea puoli): Neulo 5 reunasilmukkaa AINAOIKEAA (lue selitys yllä), *neulo 1 silmukka kiertäen oikein, 1 silmukka nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, neulo 1 silmukka kiertäen oikein ja neulo lopuksi 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa.
2.KERROS (nurja puoli): Neulo 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, *neulo 1 silmukka kiertäen nurin, 1 silmukka oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, neulo 1 silmukka kiertäen nurin ja neulo lopuksi 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa.
Toista kerroksia 1. ja 2., kunnes joustinneuleen pituus on 8 cm. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä). Kun joustinneule on valmis, neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta (etureunojen silmukoilla neulotaan ainaoikeaa kuten aiemmin). Vaihda pyöröpuikkoon nro 4.

KAARROKE:
Neulo mallineuletta seuraavasti: 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, *neulo seuraavilla 3 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, A.2 (= 3 silmukkaa ensimmäisellä kerroksella)*, toista *-* 21-22-23-24-25-26 kertaa, 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa.
Jatka tasona mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työssä on 241-252-286-322-335-348 silmukkaa.
Jatka mallineuletta kuten aiemmin (ilman piirroksen A.2 lisäyksiä), kunnes kaarrokkeen pituus luomisreunasta mitattuna on 17-19-20-22-24-26 cm ja olet viimeksi neulonut piirroksen A.2 viimeisen kerroksen.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5. Neulo nyt sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Lisää SAMALLA tasavälein ensimmäisellä oikean puolen kerroksella 25-31-26-26-31-41 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI) = 266-283-312-348-366-389 silmukkaa. Kun työn pituus on 19-21-22-24-26-28 cm, lisää tasavälein 24-31-26-26-32-41 silmukkaa = 290-314-338-374-398-430 silmukkaa. Jatka neulomista, kunnes kaarrokkeen pituus luomisreunasta mitattuna on 20-22-23-25-27-29 cm.
Jaa sitten työ etu-/takakappaleita ja hihoja varten. Seuraava kerros (= nurja puoli) neulotaan näin:
5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, neulo seuraavilla 41-45-48-53-58-64 silmukalla nurjaa (= oikea etukappale), siirrä seuraavat 58-62-68-76-78-82 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 10-10-12-12-14-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavilla 82-90-96-106-116-128 silmukalla nurjaa (= takakappale), siirrä seuraavat 58-62-68-76-78-82 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 10-10-12-12-14-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavilla 41-45-48-53-58-64 silmukalla nurjaa, 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa (= vasen etukappale). Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 194-210-226-246-270-294 silmukkaa. Neulo sileää neuletta, ja neulo kummassakin reunassa 5 reunasilmukalla ainaoikeaa kuten aiemmin. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 24-24-25-25-25-25 cm, lisää tasavälein 37-41-43-47-53-57 silmukkaa = 231-251-269-293-323-351 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Neulo nyt joustinneuletta seuraavasti:
1.KERROS (oikea puoli): Neulo 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, *neulo 1 silmukka kiertäen oikein, 1 silmukka nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, neulo 1 silmukka kiertäen oikein ja neulo lopuksi 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa.
2.KERROS (nurja puoli): Neulo 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, *neulo 1 silmukka kiertäen nurin, 1 silmukka oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, neulo 1 silmukka kiertäen nurin ja neulo lopuksi 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa.
Toista kerroksia 1. ja 2., kunnes joustinneuleen pituus on 4 cm.
Päätä silmukat ainaoikeaa ja joustinneuletta neuloen (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN).
Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 52-54-56-58-60-62 cm.

HIHAT:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 58-62-68-76-78-82 silmukkaa takaisin lyhyelle pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 4,5 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 10-10-12-12-14-14 silmukasta 1 silmukka = 68-72-80-88-92-96 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka poimittujen silmukoiden keskelle (= 5-5-6-6-7-7 poimittua silmukkaa merkkilangan kummallakin puolella). Anna merkkilangan kulkea työn mukana, keskellä hihan alla tehtävät kavennukset tehdään myöhemmin tämän merkkilangan kohdalla. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 4-4-4-4-4-3 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 3-3-2-1½-1½-1 cm välein yhteensä 11-12-15-18-19-20 kertaa = 46-48-50-52-54-56 silmukkaa. Kun hihan pituus on 40-39-38-37-36-34 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät hihat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet), lisää tasavälein 6-6-8-8-10-10 silmukkaa = 52-54-58-60-64-66 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Neulo 5 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka kiertäen oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Hihan pituus on yhteensä 45-44-43-42-41-39 cm. Neulo toinen hiha samoin.

= oikea silmukka nurjalta puolelta
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan oikein, työhön tulee muodostua reikä
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, vedä nostettu silmukka kavennuksen yli
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 217-33) .

Kommentit / Kysymykset (7)

Suzie Durand 20.09.2020 - 15:47:

Bonjour, j'ai monté 148 mailles mais à la fin du rang 1 du col il me manque une maille car il me reste 5 maille au lieu de 6... J'ai ajusté... autre question... empiecement est-ce exact que de chaque côté de la bordure ce n'est pas similaire. ..d'un côté j'ai A.1 et de l'autre j'ai A.2...merci

Ingela Karlsson 20.09.2020 - 10:18:

Stickar koftan 217 - 33 i storlek medium. Angående halskant, det skall vara 142 m och fem maskor i var sida som framkant. Därefter stickar man i virden rät och en avig fram till 6 maskor är kvar på varvet, det står att man då ska sticka en vriden rät och sedan framkantens fem maskor. Det stämmer inte för gör man som det står i mönstret blir det två vridna räta maskor efter varandra. Det borde vara ett ojämnt antal maskor på halskanten.

Sabine Vis 15.09.2020 - 16:18:

Volgens mij klopt de beschrijving van naald een en twee van de boord niet.Als je de beschrijving precies volgt gaat het patroon verspringen. De laatste twee steken voor de bies aan de goede kant zijn gedraaid recht. De eerste twee steken na de bies aan de verkeerde kant worden beschreven als gedraaid averecht en recht.

DROPS Design 18.09.2020 kl. 12:47:

Dag Sabine,

Inderdaad, ik denk dat er een foutje in zit. Om goed uit te komen zou je een oneven aantal steken op moeten zetten. Ik zal het doorgeven aan de ontwerpafdeling om na te kijken. Om nu verder te kunnen zou je 1 steek minder op kunnen zetten en nadat je de hals klaar hebt meerder je 1 steek in de naald waarin je recht breit vlak na de boordsteek.

Daniela 06.07.2020 - 13:57:

Mi piace il motivo utilizzato

Sanny 14.06.2020 - 00:55:

Mir gefällt die Jacke sehr gut mit dem kleinen Muster

Gina Lüneberg 06.06.2020 - 19:39:

Ich finde das Muster toll. Habe schon die Agnes gestrickt und bin von der Raglanjacke begeistert.

Anne Gullie Falkenberg 05.06.2020 - 22:51:

Veldig fin skulle gjerne strikket denne nå så jeg hadde hatten når jeg skal på ferie senere i år.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 217-33