DROPS / 215 / 8

Scent of Pine by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Alpaca-langasta. Työssä on kaarroke ja kaarrokkeessa sekä hihojen alaosassa on kirjoneuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli z-894
Lankaryhmä A
-------------------------------------------------------

300-350-350-400-400-450 g väriä 7323, merisumu
50-50-100-100-100-100 g väriä 100, luonnonvalkoinen

NEULETIHEYS:
24 silmukkaa sileää neuletta ja kirjoneuletta leveyssuunnassa ja 32 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 2,5: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.

DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 4.00 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 4.20 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 28.00€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 110 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten määrän kanssa (esim. 36) = 3.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto joka 3. silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.3. Katso halutun koon piirrokset (A.1 ja A.2). Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

NEULOMISVINKKI:
Kun neulot kirjoneuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Kun neulot kirjoneuletta, vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neuletiheys pysyisi samana.

KOROTUS (takana niskassa):
Tee kaarrokkeeseen korotus alla olevan ohjeen mukaisesti, jotta puserosta tulisi hieman korkeampi takana niskassa. Mikäli et halua työhön korotusta, jätä tämä katkelma väliin.
Kiinnitä 1 merkki kerroksen alkuun (= keskitaka). Neulo työn oikealta puolelta merisumun värisellä langalla 14-15-16-16-17-18 silmukkaa oikein merkin ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 28-30-32-32-34-36 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 42-45-48-48-51-54 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 56-60-64-64-68-72 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 70-75-80-80-85-90 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 84-90-96-96-102-108 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo oikeaa keskelle taakse asti. Neulo sitten KAARROKE ohjeen mukaisesti.

LISÄYSVINKKI 2 (etu-/takakappaleen sivut):
Lisää merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 4 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= merkkilangan kohdalle lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Kavenna merkityn silmukan molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes merkittyä silmukkaa edeltää 2 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo merkitty silmukka oikein, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Mikäli päätösreunasta tulee kuitenkin liian kireä, tee 1 langankierto n. joka 4.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus ja kaarroke neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaletta ja hihoja varten. Etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 110-114-120-124-128-134 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 2,5 merisumun värisellä langalla.
Neulo 1 kerros oikein. Neulo 3-3-3-4-4-4 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 36-38-40-42-42-44 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1) = 146-152-160-166-170-178 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Neulo 1 kerros oikein (langankierrot neulotaan kiertäen oikein).
Kiinnitä 1 merkki kerroksen keskelle (= keskietu), kaarrokkeen mitat otetaan tästä merkistä!
Tee nyt halutessasi KOROTUS takana niskassa (lue selitys yllä). Mikäli et halua työhön korotusta, tee seuraavaksi KAARROKE.

KAARROKE:
Lue koko kaarrokkeen ohje ennen kuin neulot! Neulo merisumun värisellä langalla sileää neuletta suljettuna neuleena.
Kun työn pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on 1½-2-2-3-3-3 cm, lisää tasavälein 50-52-54-56-58-60 silmukkaa = 196-204-214-222-228-238 silmukkaa.
Kun työn pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on 2-3-3-4-4-5 cm, aloita mallineule, eli neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti. Tee SAMALLA tasavälein jokaisella piirroksiin A.1 ja A.2 nuolella merkityllä kerroksella lisäykset alla olevan ohjeen mukaisesti (muista LISÄYSVINKKI 1). Silmukkaluku ei mene 14 silmukan mallikerran kanssa tasan ennen kuin 1.nuolen kohdalla olevat lisäykset (S, M ja L) ja 2.nuolen kohdalla olevat lisäykset (XL, XXL ja XXXL) on tehty.
Lue NEULOMISVINKKI ja jatka mallineuletta tähän tapaan (kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti samalla tavalla).

S, M ja L:
1.nuoli: Lisää tasavälein 42-48-52 silmukkaa = 238-252-266 silmukkaa (työhön tulee nyt 17-18-19 kpl piirroksen A.1 14 silmukan mallikertaa).
2.nuoli: Lisää tasavälein 50-48-58 silmukkaa = 288-300-324 silmukkaa (työhön tulee nyt 24-25-27 kpl piirroksen A.1 12 silmukan mallikertaa).
3.nuoli: Lisää tasavälein 40-44-52 silmukkaa = 328-344-376 silmukkaa (työhön tulee nyt 41-43-47 kpl piirroksen A.2 8 silmukan mallikertaa).
4.nuoli: Lisää tasavälein 8-16-20 silmukkaa = 339-363-399 silmukkaa (työhön tulee nyt 28-30-33 kpl piirroksen A.2 12 silmukan mallikertaa).
5.nuoli: Lisää tasavälein 4-12-4 silmukkaa = 340-372-400 silmukkaa. Neulo piirros A.2 loppuun.

XL, XXL ja XXXL:
1.nuoli: Lisää tasavälein 30-40-50 silmukkaa = 252-268-288 silmukkaa.
2.nuoli: Lisää tasavälein 28-40-48 silmukkaa = 280-308-336 silmukkaa (työhön tulee nyt 20-22-24 kpl piirroksen A.1 14 silmukan mallikertaa).
3.nuoli: Lisää tasavälein 28-32-36 silmukkaa = 308-340-372 silmukkaa.
4.nuoli: Lisää tasavälein 28-32-36 silmukkaa = 336-372-408 silmukkaa (työhön tulee nyt 28-31-34 kpl piirroksen A.2 12 silmukan mallikertaa).
5.nuoli: Lisää tasavälein 56-60-64 silmukkaa = 392-432-472 silmukkaa (työhön tulee nyt 49-54-59 kpl piirroksen A.2 8 silmukan mallikertaa).
6.nuoli: Lisää tasavälein 40-36-32 silmukkaa = 432-468-504 silmukkaa (työhön tulee nyt 36-39-42 kpl piirroksen A.2 12 silmukan mallikertaa).
7.nuoli: Lisää tasavälein 8-8-8 silmukkaa = 440-476-512 silmukkaa. Neulo piirros A.2 loppuun.

KAIKKI KOOT:
Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työn pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on n. 19-20-20-24-24-25 cm.
Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena merisumun värisellä langalla (koossa S jatketaan neulomista mikäli työn pituus ei vielä ole 19 cm, kun piirros A.2 on neulottu loppuun).
Kun työn pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on 19-21-23-25-27-29 cm, jaa kaarroke etu-/takakappaletta ja hihoja varten. Eli neulo seuraava kerros keskeltä takaa alkaen näin: Neulo 50-55-58-64-71-78 silmukkaa sileää neuletta (= ½ takakappale), siirrä seuraavat 70-76-84-92-96-100 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-8-8-10-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 100-110-116-128-142-156 silmukkaa sileää neuletta (= etukappale), siirrä seuraavat 70-76-84-92-96-100 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-8-8-10-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 50-55-58-64-71-78 silmukkaa kuten aiemmin (= ½ takakappale). Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 212-232-248-272-304-332 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka työn kumpaankin sivuun, hihan alapuolelle luotujen 6-6-8-8-10-10 silmukan keskelle. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana, näiden merkkilankojen kohdalla tehdään myöhemmin miehustan sivulisäykset.
Neulo takakappaleen silmukoilla sileää neuletta, eli neulo ensimmäiseen merkkilankaan asti. Kerroksen vaihtumiskohta on jatkossa tässä.
Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena merisumun värisellä langalla.
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 5 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 2) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 6 cm välein yhteensä 4 kertaa = 228-248-264-288-320-348 silmukkaa.
Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 28 cm. Työhön neulotaan vielä n. 4 cm, sovita tarvittaessa puseroa ja tarkista onko pituus sopiva.
Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 56-60-64-70-78-86 silmukkaa = 284-308-328-358-398-434 silmukkaa (nämä lisäykset tehdään, jotta neulottavasta joustinneuleesta tulisi tarpeeksi joustava).
Vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5. Neulo 4 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Puseron pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm.

HIHAT:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 70-76-84-92-96-100 silmukkaa sukkapuikoille tai lyhyelle pyöröpuikolle nro 3 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 6-6-8-8-10-10 silmukasta 1 silmukka = 76-82-92-100-106-110 silmukkaa.
Kiinnitä nyt 2 merkkiä työhön (tämä tehdään neulomatta silmukoita):
Aloita keskeltä hihan alta, poimittujen 6-6-8-8-10-10 silmukan keskeltä, kiinnitä 1 merkki keskikohdan jälkeiseen silmukkaan, laske 37-40-45-49-52-54 silmukkaa, kiinnitä 1 merkki seuraavaan silmukkaan = 37-40-45-49-52-54 silmukkaa jäljellä kerroksella viimeisen merkin jälkeen.
Keskellä hihan alla olevan merkin kohdalla tehdään myöhemmin keskellä hihan alla tehtävät kavennukset. Keskellä hihan päällä olevasta merkistä lasketaan mallineuleen aloituskohta. Anna merkkien kulkea työn mukana.
Kerroksen vaihtumiskohta on keskellä hihan alla olevan merkityn silmukan ja sitä edeltävän silmukan välissä. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena merisumun värisellä langalla.
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa 3 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 3-2½-2-1½-1½-1 cm välein yhteensä 12-14-17-20-22-23 kertaa = 52-54-58-60-62-64 silmukkaa.
Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 36-35-33-31-29-28 cm. Työhön neulotaan joka koossa vielä n. 9 cm, sovita tarvittaessa puseroa ja tarkista onko hihan pituus sopiva (keskellä hihan alla tehtävät kavennukset jatkuvat vielä joissakin koissa). HUOM: Suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät pääntiet ja korkeammat kaarrokkeet.
Neulo nyt mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.3 mukaisesti (piirrokseen A.3 on tähdellä merkitty hihan keskellä päällä oleva merkitty silmukka, laske siitä kuvion alku).
Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 41-40-38-36-34-33 cm. Neulo loput hihasta merisumun värisellä langalla.
Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 12-12-14-14-16-16 silmukkaa = 64-66-72-74-78-80 silmukkaa.
Vaihda sukkapuikkoihin nro 2,5. Neulo 4 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 45-44-42-40-38-37 cm. Neulo toinen hiha samoin.

Piirros

= merisumu
= luonnonvalkoinen
= lisäyskerros
= keskisilmukka

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 215-8) .

Kommentit / Kysymykset (4)

Lisa 24.08.2020 - 22:44:

Es scheint sich ein Fehler in der folgenden Zeilen eingeschlichen zu haben: "Pfeil-4: 8-16-20 Maschen gleichmäßig verteilt zunehmen = 339-363-399 Maschen (es ist nun Platz für 28-30-33 Rapporte mit A.2 à 12 Maschen)." Es müsste heißen: "... Pfeil-4: 8-16-20 Maschen gleichmäßig verteilt zunehmen = 336-360-396), sonst kommt passt das mit Anzahl der Rapporte und Maschen nicht.

DROPS Design 25.08.2020 kl. 09:31:

Liebe Lisa, danke für den Hinweis, die Anleitung wird korrigiert. Viel Spaß beim weiterstricken!

Mary 10.08.2020 - 01:50:

Sent means it was mailed or delivered. The aroma or smell of pine would be scent.

Vera 05.08.2020 - 13:55:

Wat een leuke kraag. Dit wil ik wel proberen

Silke 06.06.2020 - 14:27:

Norwegian dream

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 215-8