DROPS / 199 / 47

Beach Ballet by DROPS Design

Ylhäältä alas virkattu toppi DROPS Belle-langasta. Työssä on pylväitä ja viuhkakuvioita. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli vs-049
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

DROPS BELLE (kuuluu lankaryhmään B):
250-300-300-350-400-400 g väriä 03, vaalea beige

VIRKKUUTIHEYS:
18 pylvästä leveyssuunnassa ja 9 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

53% Puuvillaa, 33% Viskoosia, 14% Pellavaa
alkaen 2.40 € /50g
DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 2.40 € /50g

-------------------------------------------------------

VIRKKAUSINFO:
Kerroksen ensimmäinen pylväs korvataan 3 ketjusilmukalla.

LISÄYSVINKKI:
Lisää 1 pylväs virkkaamalla 2 pylvästä samaan pylvääseen.
Lisää 2 silmukkaa piirroksen A.4 mukaisesti oikeassa etukappaleessa/piirroksen A.5 mukaisesti vasemmassa etukappaleessa. HUOM: Jokaisen kerroksen ensimmäinen kaksoispylväs korvataan 4 ketjusilmukalla.

KAVENNUSVINKKI (sivut):
Kavenna 1 pylväs virkkaamalla 2 pylvästä yhteen näin: *Tee 1 langankierto, vie koukku seuraavaan silmukkaan, ota lanka koukulle, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 ensimmäisen koukulla olevan silmukan läpi*, toista *-* vielä kerran, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 silmukan läpi (= työstä kapeni 1 pylväs).

MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.7. (piirros A.6 näyttää miten kerros alkaa ja loppuu).

LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI (lisääminen/kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan/lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 68 pylvästä) ja jaa tämä luku kavennusten/lisäysten määrän kanssa (esim. 4) = 17. Tässä esimerkissä kavennetaan virkkaamalla joka 16. ja joka 17.silmukka yhteen. Lisäykset tehdään virkkaamalla 2 pylvästä joka 17.pylvääseen.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

TOPPI: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Etukappaleet ja takakappale virkataan tasona erikseen, ylhäältä alas. Osat ommellaan yhteen ja tämän jälkeen helmaan virkataan viuhkareunus. Hihat virkataan tasona ylhäältä alas kädentiehen asti. Tämän jälkeen jatketaan virkkaamista suljettuna virkkauksena. Etukappaleen ja takakappaleen reunoihin/pääntien reunaan virkataan pieni koristereunus. Toppi suljetaan kietaisemalla, eli oikea etukappale asetetaan vasemman etukappaleen päälle ja kappaleet solmitaan vyötärön kohdalta.

OIKEA ETUKAPPALE:
Virkkaa 21-22-22-25-24-25 ketjusilmukkaa koukulla nro 4 ja Belle-langalla. Käännä työ ja virkkaa 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien (= 2 pylvästä), virkkaa 1 pylväs jokaiseen 5-6-6-3-2-3 seuraavaan ketjusilmukkaan, *jätä 1 ketjusilmukka väliin, virkkaa 1 pylväs jokaiseen 5 seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* koko kerroksen pituudelta = 17-18-18-20-19-20 pylvästä. Virkkaa 6-7-8-6-7-6 kerroksen ajan 1 pylväs jokaiseen pylvääseen. Lue VIRKKAUSINFO ja TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! Aloita sitten samanaikaisesti pääntien ja kädentien lisäykset, eli virkkaa seuraavasti:
PÄÄNTIE:
Tee seuraavan kerroksen (= oikea puoli) lopussa lisäys pääntietä varten (lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset 1 pylvään lisäykset yhteensä 2-3-3-0-1-1 kertaa, tee sitten lisäykset (piirroksen A.4 mukaisesti) yhteensä 19-19-20-26-26-29 kertaa (= pääntietä varten lisättiin yhteensä 40-41-43-52-53-59 pylvästä).
KÄDENTIE:
Kun työn pituus on 16-16-16-17-16-14 cm, aloita kädentien lisäykset (muista LISÄYSVINKKI). Lisää 1 pylväs 0-1-1-1-0-1 kertaa, lisää sitten 2 silmukkaa 0-1-2-3-5-7 kertaa. Virkkaa ensimmäisen nurjan puolen kerroksen lopuksi kädentietä varten 5-5-6-7-8-8 ketjusilmukkaa (sisällyttäen 3 ketjusilmukkaa kääntymiseen = kädentietä varten lisättiin yhteensä 3-6-9-12-16-21 pylvästä (sisällyttäen ensimmäiset lisäykset). Työn pituus on n. 19-20-21-22-23-24 cm. Käännä työ ja virkkaa 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien (= 2 pylvästä), virkkaa 1 pylväs jokaiseen 1-1-2-3-4-4 seuraavaan ketjusilmukkaan, virkkaa kerroksen muut silmukat kuten aiemmin.
Kavenna seuraavalla kerroksella sivussa (eli kädentien reunassa) 1 pylväs (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 4 kertaa (= työstä kavennettiin yhteensä 4 pylvästä), jatka pääntien lisäyksiä kuten aiemmin. Kun kaikki sivukavennukset ja pääntien/kädentien lisäykset on tehty, kerroksella on 56-61-66-80-84-96 pylvästä. Työn pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 30-32-34-36-38-40 cm. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

VASEN ETUKAPPALE:
Virkkaa 21-22-22-25-24-25 ketjusilmukkaa koukulla nro 4 ja Belle-langalla. Käännä työ ja virkkaa 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien (= 2 pylvästä), virkkaa 1 pylväs jokaiseen 5-6-6-3-2-3 seuraavaan ketjusilmukkaan, *jätä 1 ketjusilmukka väliin, virkkaa 1 pylväs jokaiseen 5 seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* koko kerroksen pituudelta = 17-18-18-20-19-20 pylvästä. Virkkaa 6-7-8-6-7-6 kerroksen ajan 1 pylväs jokaiseen pylvääseen (muista VIRKKAUSINFO). Aloita sitten samanaikaisesti pääntien ja kädentien lisäykset, eli virkkaa seuraavasti:
PÄÄNTIE:
Tee seuraavan kerroksen (= oikea puoli) alussa lisäys pääntietä varten (muista LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset 1 pylvään lisäykset yhteensä 2-3-3-0-1-1 kertaa, lisää sitten 2 silmukkaa (piirroksen A.5 mukaisesti) yhteensä 19-19-20-26-26-29 kertaa (= pääntietä varten lisättiin yhteensä 40-41-43-52-53-59 pylvästä).
KÄDENTIE:
Kun työn pituus on 16-16-16-17-16-14 cm, aloita kädentien lisäykset (muista LISÄYSVINKKI). Lisää 1 pylväs 0-1-1-1-0-1 kertaa, lisää sitten 2 silmukkaa 0-1-2-3-5-7 kertaa. Virkkaa ensimmäisen oikean puolen kerroksen lopuksi kädentietä varten 5-5-6-7-8-8 ketjusilmukkaa (sisällyttäen 3 ketjusilmukkaa kääntymiseen = kädentietä varten lisättiin yhteensä 3-6-9-12-16-21 pylvästä (sisällyttäen ensimmäiset lisäykset). Työn pituus on n. 19-20-21-22-23-24 cm. Käännä työ ja virkkaa 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien (= 2 pylvästä), virkkaa 1 pylväs jokaiseen 1-1-2-3-4-4 seuraavaan ketjusilmukkaan, virkkaa kerroksen muut silmukat kuten aiemmin.
Kavenna seuraavalla kerroksella sivussa (eli kädentien reunassa) 1 pylväs (muista KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 4 kertaa (= työstä kavennettiin yhteensä 4 pylvästä), jatka pääntien lisäyksiä kuten aiemmin. Kun kaikki sivukavennukset ja pääntien/kädentien lisäykset on tehty, kerroksella on 56-61-66-80-84-96 pylvästä. Työn pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 30-32-34-36-38-40 cm. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

TAKAKAPPALE:
VASEN OLKA:
Virkkaa 21-22-22-25-24-25 ketjusilmukkaa koukulla nro 4 ja Belle-langalla. Käännä työ ja virkkaa 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien (= 2 pylvästä), virkkaa 1 pylväs jokaiseen 5-6-6-3-2-3 seuraavaan ketjusilmukkaan, *jätä 1 ketjusilmukka väliin, virkkaa 1 pylväs jokaiseen 5 seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* koko kerroksen pituudelta = 17-18-18-20-19-20 pylvästä. Virkkaa seuraavalla kerroksella 1 pylväs jokaiseen pylvääseen, kunnes jäljellä on 1 pylväs (muista VIRKKAUSINFO), virkkaa 2 pylvästä viimeiseen pylvääseen (= pääntien reuna) = 18-19-19-21-20-21 pylvästä. Katkaise lanka.

OIKEA OLKA:
Virkkaa 21-22-22-25-24-25 ketjusilmukkaa koukulla nro 4 ja Belle-langalla. Käännä työ ja virkkaa 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien (= 2 pylvästä), virkkaa 1 pylväs jokaiseen 5-6-6-3-2-3 seuraavaan ketjusilmukkaan, *jätä 1 ketjusilmukka väliin, virkkaa 1 pylväs jokaiseen 5 seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* koko kerroksen pituudelta = 17-18-18-20-19-20 pylvästä. Virkkaa seuraavalla kerroksella 2 pylvästä ensimmäiseen pylvääseen (= pääntien reuna), virkkaa 1 pylväs jokaiseen jäljellä olevaan pylvääseen = 18-19-19-21-20-21 pylvästä. Virkkaa sitten pääntietä varten 30-30-32-32-34-34 ketjusilmukkaa ja virkkaa 1 piilosilmukka vasemman olan viimeiseen pylvääseen. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Aloita virkkaaminen vasemmalta olalta ja virkkaa 1 pylväs jokaiseen 18-19-19-21-20-21 pylvääseen, virkkaa 1 pylväs pääntien jokaiseen 30-30-32-32-34-34 ketjusilmukkaan, virkkaa 1 pylväs oikean olan jokaiseen 18-19-19-21-20-21 pylvääseen = 66-68-70-72-74-76 pylvästä.
Virkkaa 1 pylväs jokaiseen pylvääseen, kunnes työn pituus on 16-16-16-17-16-14 cm. Aloita nyt kummassakin reunassa kädenteiden lisäykset. Lisää 1 pylväs 0-1-1-1-0-1 kertaa, lisää sitten 2 pylvästä 0-1-2-3-5-7 kertaa = 66-74-80-86-94-106 pylvästä. Katkaise lanka.
Virkkaa seuraava kerros näin: Virkkaa 3-3-4-5-6-6 ketjusilmukkaa kädentietä varten, virkkaa 1 pylväs jokaiseen pylvääseen ja virkkaa lopuksi kädentietä varten 5-5-6-7-8-8 ketjusilmukkaa (sisällyttäen 3 ketjusilmukkaa kääntymiseen) = 72-80-88-96-106-118 silmukkaa. Käännä työ ja virkkaa 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien (= 2 pylvästä), virkkaa 1 pylväs jokaiseen 1-1-2-3-4-4 seuraavaan ketjusilmukkaan, virkkaa 1 pylväs jokaiseen pylvääseen ja virkkaa 1 pylväs jokaiseen 3-3-4-5-6-6 viimeiseen ketjusilmukkaan = 72-80-88-96-106-118 pylvästä.
Kavenna seuraavalla kerroksella kummassakin reunassa 1 pylväs (muista KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 4 kertaa = 64-72-80-88-98-110 pylvästä. Jatka virkkaamista, kunnes työssä on yhtä monta kerrosta kuin edessä, eli kunnes työn pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 30-32-34-36-38-40 cm. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat ja ompele sivusaumat. Ompele uloimmista silmukanreunoista, jottei saumasta tulisi paksu.

VIUHKAREUNUS (alareuna):
= 176-194-212-248-266-302 pylvästä viimeisellä kerroksella (etukappaleet ja takakappale).
Aloita työn nurjalta puolelta, oikean etukappaleen kohdalta, ja virkkaa näin: Virkkaa ensimmäisten 4 pylvään kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.1 mukaisesti, virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2 mukaisesti, kunnes jäljellä on 1 pylväs (= 19-21-23-27-29-33 kpl 9 pylvään mallikertaa), virkkaa lopuksi viimeiseen pylvääseen piirroksen A.3 mallivirkkausta. Jatka mallivirkkausta tähän tapaan. Kun olet virkannut piirrokset A.1-A.3 loppuun, katkaise lanka ja päättele langanpäät.

KORISTEREUNUS (etukappaleiden ja takakappaleen reunat/pääntien reuna):
Aloita työn oikealta puolelta, oikean etukappaleen alakärjestä, ja virkkaa 1 piilosilmukka ensimmäiseen silmukkaan. Virkkaa 1 kiinteä silmukka ensimmäiseen kerrokseen, *3 ketjusilmukkaa, 1 kiinteä silmukka seuraavaan kerrokseen*, toista *-* etukappaleen reunassa, takakappaleen pääntien reunassa ja vasemman etukappaleen reunassa (kärkeen asti). Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

HIHA:
Virkataan ylhäältä alas. Virkkaa aluksi hihanpyöriö.
Virkkaa 42-48-44-45-42-46 ketjusilmukkaa (sisällyttäen 3 ketjusilmukkaa kääntymiseen) koukulla nro 4 ja Belle-langalla. Käännä työ ja virkkaa 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien (= 2 pylvästä), virkkaa 1 pylväs jokaiseen 2-1-4-5-2-6 seuraavaan ketjusilmukkaan, *jätä 1 ketjusilmukka väliin, virkkaa 1 pylväs jokaiseen 5 seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* koko kerroksen pituudelta = 34-39-36-37-34-38 pylvästä. Lisää seuraavalla kerroksella kumpaankin reunaan 2 pylvästä (lisää 2 pylvästä virkkaamalla 3 pylvästä samaan pylvääseen). Toista tällaiset lisäykset yhteensä 7-7-8-8-9-9 kertaa kummassakin reunassa = 62-67-68-69-70-74 pylvästä. Katkaise lanka.
Virkkaa 3-3-4-5-6-6 ketjusilmukkaa kädentietä varten, virkkaa 1 pylväs jokaiseen 62-67-68-69-70-74 pylvääseen ja virkkaa lopuksi kädentietä varten 3-3-4-5-6-6 ketjusilmukkaa, sulje työ 1 piilosilmukalla ensimmäiseen ketjusilmukkaan = 68-73-76-79-82-86 silmukkaa.
Jatka virkkaamista suljettuna virkkauksena näin: Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.6 mukaisesti (piirros näyttää miten kerros alkaa ja loppuu), toista piirroksen A.7 mallikertaa koko kerroksen ajan (= 7-8-8-9-9-10 kpl 9 pylvään mallikertaa). Säädä SAMALLA ensimmäisellä kerroksella silmukkaluku (lisäämällä/kaventamalla) 64-73-73-82-82-91 pylvääseen (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI). Jatka mallivirkkausta tähän tapaan, kunnes olet virkannut piirrokset A.6 ja A.7 loppuun. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Virkkaa toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Kiinnitä hihat paikoilleen. Ompele uloimmista silmukanreunoista, jottei saumasta tulisi paksu.

KIERRETTY NYÖRI:
Leikkaa 2 kpl n. 6 metrin pituista Belle-lankaa. Kierrä langat tiukasti yhteen, aseta nyöri kaksinkerroin ja anna sen kiertyä uudestaan yhteen. Tee nyörin kumpaankin päähän solmu. Kiinnitä nyörin toinen pää oikean etukappaleen kärkeen. Tee toinen nyöri samoin ja kiinnitä se vasemman etukappaleen kärkeen.

Piirros

= kerros on jo virkattu! Aloita nuolen kohdalta. Aloita piirroksen A.4/A.5 mallivirkkaus seuraavalta kerrokselta.
= aloita tästä
= ketjusilmukka
= 3 ketjusilmukkaa
= 5 ketjusilmukkaa
= kiinteä silmukka silmukkaan
= kiinteä silmukka ketjusilmukkakaaren ympäri
= pylväs silmukkaan
= pylväs ketjusilmukan/ketjusilmukkakaaren ympäri
= kaksoispylväs silmukkaan
= kaksoispylväs ketjusilmukan ympäri
= kerroksen aluksi virkataan 1 ketjusilmukka ja kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 1.ketjusilmukkaan
= kerroksen aluksi virkataan 3 ketjusilmukkaa ja kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 3.ketjusilmukkaan

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 199-47) .

Kommentit / Kysymykset (13)

Sandra 16.09.2019 - 00:00:

Bonjour, pour la manche, le motif de A7 débute après 11 rangs de B , c'est bien cela ? La manche semble plus longue sur la photo... Merci d'avance.

DROPS Design 16.09.2019 kl. 11:27:

Bonjour Sandra, vous crochetez 9 rangs (en taille S et M) avant de commencer A.7 + les 2 premiers rang de A.7 (= brides), il y a 9 rangs de brides avant la bordure ajourée (+ 2 rangs de brides dans A.7). Bon crochet!

Sandra 09.09.2019 - 18:02:

Merci ... mais ne s'agit-il pas de 19 fois des DB? (Double -Bride) Au premier rang de A4, on augmente déjà de 2DB avec une maille entre ces 2DB? Cela ne fait pas 3 mailles ?

DROPS Design 10.09.2019 kl. 08:40:

Bonjour Sandra, on augmente d'abord 1 seule bride et ce 2 ou 3 fois, puis on augmente 19 fois comme indiqué dans A.4 = dans A.4, on crochète des doubles-brides pour augmenter, mais ces double-brides se crochètent ensuite en brides. Bon crochet!

Sandra 08.09.2019 - 19:56:

Bonjour, pour l'encolure du devant droit, il faut augmenter19 fois 2 DB ? Et une fois sur deux avec une maille en l'air entre ces 2 DB...? Merci d'avance.

DROPS Design 09.09.2019 kl. 09:15:

Bonjour Sandra, on augmente d'abord 2 fois 1 bride puis 19 fois 2 brides, augmentez comme le montre le diagramme A.4 (les 2 premières fois augmentez 1 bride seulement, puis comme dans le diagramme). Bon crochet!

Anna Lutz 09.08.2019 - 11:36:

Ich verstehe die Angabe an der Stelle für den Armausschnitt beim rechten Vorderteil nicht. Muss ich die Zunahmen an der gleichen Seite wie die Zunahmen für den Halsausschnitt machen? Nehme ich beide Maschen am gleichen Ende zu? Schlage ich die in meinem Fall 8 Luftmaschen erst an wenn ich die 5 Reihen mit der Zunahme gehäkelt habe oder bei der ersten Rückreihe der Zunahmen?

DROPS Design 09.08.2019 kl. 12:09:

Liebe Frau Lutz, die Maschen für das Armloch werden nicht an der gleichen Seite als für den Hals zugenommen. Beim Hals nehmen Sie am Ende der Hinreihe /Anfang der Rückreihe zu, beim Armausschnitt nehmen Sie am Anfang der Hinreihe zu (+ dann am Ende der Rückreihe). Viel Spaß beim häkeln!

Carol 19.07.2019 - 15:41:

Back piece....continue DC until measures 16 cm... 16 cm from shoulder or neck part? Thanks!

DROPS Design 22.07.2019 kl. 22:20:

Hi Carol! From shoulder. Happy crocheting!

Rocío 08.07.2019 - 12:26:

Muy bonito, me gustaría hacerlo pero no encuentro el diagrama. Gracias!!

Angelika Pfeil 24.06.2019 - 19:20:

Beim linken Vorderteil, 3. Absatz heißt es: Wenden und 1 Stäbchen in die 4. Luftmasche ab der Nadel (= 2 Stäbchen), je 1 Stäbchen in die nächsten 1-4-7-10-14-19 Luftmaschen und bis Reihenende wie zuvor häkeln. Wo kommen die 14 Luftmaschen ( bei Gr. XXL) her?

DROPS Design 27.06.2019 kl. 14:57:

Liebe Frau Pfeil, danke für den Hinweis, Anleitung wurde korrigiert. Viel Spaß beim häkeln!

Anna Kucharska 25.02.2019 - 11:03:

Dzień dobry, uprzejmie proszę o informację, kiedy będzie dostępny wzór. Dziękuję!

MALU 23.02.2019 - 13:55:

Très beau cache coeur je l'appellerai: beau soleil!! J'espère que ce nom plaira BZ Malu

Maryna Cherniavska 29.01.2019 - 22:24:

Please please publish it.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 199-47