DROPS / 199 / 44

Glassur by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Melody-langasta. Työssä on raglanlinjat, raitoja ja sivuhalkiot. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ML-034
Lankaryhmä D + D + D
-------------------------------------------------------

DROPS MELODY (kuuluu lankaryhmään D):
100-100-100-100-100-100 g väriä 14, vaniljankeltainen
150-150-150-150-200-200 g väriä 01, luonnonvalkoinen
150-200-200-200-250-250 g väriä 06, hillitty roosa

NEULETIHEYS:
7 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 8 kerrosta korkeussuunnassa, 3-kertaisella langalla = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 15 tai käsialan mukaan: Pituus 60 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 12: Pääntien reunuksen joustinneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 12: Pituus 60 cm tai 80 cm, joustinneuleeseen.

Kommentit (5)

71% Alpakkaa, 25% Villaa, 4% Polyamidia
alkaen 5.30 € /50g
DROPS Melody uni colour DROPS Melody uni colour 5.30 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 42.40€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

RAIDOITUS:
Työhön neulotaan 3 raitaa, kaikki mitat otetaan pääntien reunuksen joustinneuleen jälkeisestä kerroksesta.
1.RAITA: Neulo 15-16-16-17-18-18 cm vaniljankeltaisella langalla.
2.RAITA: Neulo luonnonvalkoisella langalla, tämän raidan pituus on eri miehustassa ja hihoissa. Miehustan raidan pituus on 15-16-16-17-18-18 cm ja hihan raidan pituus on 24-24-24-24-23-23 cm.
3.RAITA: Neulo loput työstä (sekä hihoissa että miehustassa) hillityn roosalla langalla.

KAVENNUSVINKKI 1:
Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, (merkkilanka on tässä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli.

KAVENNUSVINKKI 2 (hihat):
HUOM: Tee kavennukset vuorotellen työn oikeassa ja vasemmassa reunassa seuraavasti:
Koissa S, M ja L kavennukset tehdään vuorotellen kavennuskerrosten alussa ja lopussa.
Koissa XL, XXL ja XXXL kavennukset tehdään aina kavennuskerrosten alussa (vuorotellen työn oikealta ja nurjalta puolelta).
Tee kavennukset seuraavasti: Oikealta puolelta: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen.
Nurjalta puolelta: Neulo 2 silmukkaa nurin yhteen.

MAGIC LOOP -TEKNIIKKA:
Mikäli neulot suljettua neuletta liian pitkällä pyöröpuikolla ja sinulla ei ole sukkapuikkoja, tee seuraavasti: Pyöröpuikon tulee olla pitkä ja sen kaapelin tulee olla joustava. Työnnä silmukat kaapelin keskelle. Jaa silmukat keskeltä ja vedä silmukoiden välistä kaapeli pitkäksi. Työnnä silmukat kumpaankin puikko-osaan ja tarkista samalla, että silmukat eivät kierry. Neulottava lanka on takimmaisen puikon kohdalla. Neulo aluksi etummaisen puikon silmukat. Vedä takimmainen puikko ulos, jotta voit neuloa etummaisen puikon silmukat. Kun olet neulonut etummaisen puikon silmukat, käännä työ ja työnnä silmukat takaisin vapaalle puikolle. Neulo tämä puoli samalla tavalla. Jatka suljettua neuletta tähän tapaan.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee jokaisen merkkilangan molemmin puolin raglanlisäykset (= työhön lisätään 8 silmukkaa).
Tee lisäykset seuraavasti: Aloita 1 silmukan päässä merkkilangasta: Tee 1 langankierto, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), tee 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

LISÄYSVINKKI (etu- ja takakappale):
Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Koko työ neulotaan 3-kertaisella langalla ja työhön tehdään leveät raidat. Neulo aluksi suljettua neuletta sukkapuikoilla, neulo sitten pyöröpuikolla MAGIC LOOP -tekniikalla, kunnes työssä on riittävästi silmukoita, jotta voit neuloa 60 tai 80 cm:n pituisella pyöröpuikolla tavalliseen tapaan. Hihat neulotaan tasona pyöröpuikolla.

KAARROKE:
Luo 40-40-44-44-48-52 silmukkaa sukkapuikoille nro 12 3-kertaisella vaniljankeltaisella langalla. Neulo joustinneuletta (2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin), kunnes työn pituus on 7 cm. Kaikki mitat otetaan jatkossa tästä. Neulo nyt RAIDOITUS (lue selitys yllä). Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön (neulomatta silmukoita) seuraavasti: Kiinnitä ensimmäinen merkkilanka kerroksen alkuun, kiinnitä toinen merkkilanka 14-14-16-16-18-20 silmukan jälkeen (= takakappale), kiinnitä kolmas merkkilanka seuraavien 6 silmukan jälkeen (= hiha), kiinnitä neljäs merkkilanka seuraavien 14-14-16-16-18-20 silmukan jälkeen (= etukappale), ensimmäistä merkkilankaa edeltää nyt 6 silmukkaa (= hiha). Neulo 1 kerros oikein ja kavenna jokaisen merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 1) = 32-32-36-36-40-44 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 15. HUOM: Valikoimamme lyhyin pyöröpuikon nro 15 pituus on 60 cm.
Työstä on nyt kavennettu silmukoita siten, että työn ympärys koissa S - XXL on 60 cm lyhyempi. Jatka tästä syystä neulomista MAGIC LOOP -tekniikalla (lue selitys yllä), kunnes työhön on lisätty tarpeeksi silmukoita 60 tai 80 cm:n pituista pyöröpuikkoa varten.
Neulo sileää neuletta ja aloita 2.kerroksella RAGLANLISÄYKSET (katso selitys yllä). Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros 8-10-10-11-12-14 kertaa = 96-112-116-124-136-156 silmukkaa. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kaikki raglanlisäykset on nyt tehty koissa M, L, XXL ja XXXL. Neulo koissa S ja XL vielä 1 kerros ja lisää etu- ja takakappaleeseen 1 silmukka kuten aiemmin (hihoihin ei lisätä silmukoita) = työhön lisättiin 4 silmukkaa.
Työssä on nyt 100-112-116-128-136-156 silmukkaa. Työn pituus joustinneuleen reunasta alaspäin mitattuna on n. 21-25-25-29-30-35 cm. Neulo 3-0-2-1-0-0 kerrosta ilman lisäyksiä. Työn pituus joustinneuleen reunasta alaspäin mitattuna on n. 25-25-28-30-30-35 cm.
Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 30-32-34-38-40-46 silmukkaa (= takakappale), siirrä seuraavat 20-24-24-26-28-32 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-4-4-6-6 silmukkaa (= hihan alla), neulo 30-32-34-38-40-46 silmukkaa (= etukappale), siirrä seuraavat 20-24-24-26-28-32 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-4-4-6-6 silmukkaa (= hihan alla). Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 68-72-76-84-92-104 silmukkaa. Jatka sileää neuletta ja raidoitusta. Kiinnitä 1 merkkilanka työn kumpaankin sivuun, luotujen silmukoiden keskelle (= 2-2-2-2-3-3 luotua silmukkaa merkkilangan molemmin puolin) ja 34-36-38-42-46-52 silmukkaa merkkilankojen välissä, takakappaleessa ja etukappaleessa.
Tee nyt sivulisäykset seuraavasti (lue LISÄYSVINKKI):
Kun työn pituus on 5 cm, lisää ennen kumpaakin merkkilankaa 1 silmukka.
Kun työn pituus on 8 cm, lisää kummankin merkkilangan jälkeen 1 silmukka.
Kun työn pituus on 10 cm, lisää ennen kumpaakin merkkilankaa 1 silmukka.
Kun työn pituus on 12 cm, lisää kummankin merkkilangan jälkeen 1 silmukka.
Työssä on nyt 76-80-84-92-100-112 silmukkaa.
Jatka neulomista eri koissa seuraavasti:

Koot S, L, XL ja XXL:
Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes työn pituus on 17-18-18-20 cm.

Koot M ja XXXL:
Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes työn pituus on 19-17 cm, ja tee samalla lisäykset näin:
Kun työn pituus on 14 cm, lisää ennen kumpaakin merkkilankaa 1 silmukka.
Kun työn pituus on 16 cm, lisää kummankin merkkilangan jälkeen 1 silmukka.

KAIKKI KOOT:
Työssä on nyt 76-84-84-92-100-116 silmukkaa. Kun työn pituus on 17-19-18-18-20-17 cm, siirrä takakappaleen 38-42-42-46-50-58 silmukkaa apulangalle. Neulo sitten tasona etukappaleen 38-42-42-46-50-58 silmukalla joustinneuletta näin: Vaihda pyöröpuikkoon nro 12 ja neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: 2 silmukkaa AINAOIKEAA (katso selitys yllä), *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 4 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja neulo lopuksi 2 silmukkaa ainaoikeaa.
Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes joustinneuleen pituus on 6 cm ja työn pituus olalta alaspäin mitattuna on yhteensä 52-54-56-58-60-62 cm. Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Ota apulangalla odottavat silmukat (takakappale) takaisin pyöröpuikolle nro 12 ja neulo tasona joustinneuletta kuten edessä, kunnes joustinneuleen pituus on 12 cm. Etukappaleen halkion pituus on 6 cm, takakappaleen halkion pituus on 12 cm. Työn pituus takakappaleen olalta alaspäin mitattuna on yhteensä n. 58-60-62-64-66-68 cm.

HIHA:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla ja ommellaan lopuksi yhteen. Ota apulangalla odottavat 20-24-24-26-28-32 silmukkaa takaisin pyöröpuikolle nro 15 ja luo kumpaankin reunaan 2-2-2-2-3-3 silmukkaa = 24-28-28-30-34-38 silmukkaa. Neulo tasona kaikilla silmukoilla sileää neuletta. Kun työn pituus on 4-4-2-4-4-2 cm, kavenna työn oikeassa reunassa 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 2). Toista tämä kavennus vuorotellen työn vasemmassa ja oikeassa reunassa joka 2.-2.-2.-1.-1.-1.kerros 8-12-12-14-14-18 kertaa (= 4-6-6-7-7-9 kertaa kummassakin reunassa) = 16-16-16-16-20-20 silmukkaa. Kun työn pituus on 33-34-31-30-29-24 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät olat ja korkeammat hihanpyöriöt), vaihda pyöröpuikkoon nro 12 ja neulo 6 cm joustinneuletta (2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Ompele hihojen saumat uloimmista silmukanreunoista, jottei saumasta tulisi paksu. Ompele kainalosaumat.

Piirros

Marielle 19.04.2019 - 16:56:

Hei! Kjempefin genser! Kan jeg bruke et garn uten ull? Evt hvilket?

DROPS Design 25.04.2019 kl. 13:52:

Hei Marielle. Til akkurat denne modellen som strikkes med såpass tykt garn (3 tråder Melody) har vi egentlig ingen gode alternativer uten ull. Alle våre bomullsgarn er en del tynnere og du vil da måtte bruke veldig mange tråder for å oppnå den samme strikkefastheten. I tillegg vil den løse, luftige strukturen i plagget bli borte om du bruker et bomullsgarn, dessverre. Om du filtrerer søket ditt etter ett av våre bomullsgarn (Paris, Muskat, Bomull-Lin etc) vil du få opp masse fine oppskrifter. God fornøyelse

Bente 18.02.2019 - 22:03:

Veldig søt gleder meg til oppskrift

Anita 07.02.2019 - 11:42:

Venter på oppskrift

Sigi 04.02.2019 - 13:10:

Ich warte sehnsüchtig auf die Anleitung :-)

Nina 16.01.2019 - 16:25:

Vilken fin,fräsch tröja till sommaren!!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 199-44