DROPS / 194 / 1

Sheep Happens! Cardigan by DROPS Design

DROPS Lima-langasta neulottu jakku, jossa kaarroke ja lammaskuviot. Työ neulotaan ylhäältä alas. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli li-100
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS LIMA (kuuluu lankaryhmään B):
450-500-550-600-650-750 g väriä 9015, harmaa
100-100-100-100-100-100 g väriä 6235, harmaansininen
50-50-50-50-50-50 g väriä 0100, luonnonvalkoinen
50-50-50-50-50-50 g väriä 8903, musta

-------------------------------------------------------

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO NRO 3 tai käsialan mukaan: Pituus 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 522: 6-6-7-7-8-8 kpl.

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 2.70 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 2.90 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 35.10€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.5. Katso halutun koon piirrokset. Piirrokset neulotaan sileänä neuleena.
Värinvaihtojen välit ovat melko pitkät, joten kierrä langat toistensa ympäri n. joka 7.silmukan jälkeen, jottei työn takaosaan jäisi pitkiä lankajuoksuja.

LISÄYSVINKKI (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 100 silmukkaa), miinus etureunan silmukat (= 10 silmukkaa = 90 silmukkaa) ja jaa silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 31) = 2,9.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto n. joka 3.silmukan jälkeen. Älä tee lisäyksiä etureunan kohdalla. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kavenna merkin molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes merkkiä edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkki on näiden silmukoiden keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Tee napinläpi työn oikealta puolelta, kun kerroksella on jäljellä 3 silmukkaa, seuraavasti: Tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo viimeinen silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen joustinneuleen pituus on n. 1½-2 cm. Seuraavat 5-5-6-6-7-7 napinläpeä tehdään aina n. 8½-8½-8-8-7½-7½ cm:n välein.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Kaarroke neulotaan tasona pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Työ jaetaan hihoja ja etu-/ takakappaleita varten ja etu-/takakappaleet neulotaan tasona. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.

KAARROKE:
Luo 100-104-108-112-120-128 silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa kummassakin reunassa) pyöröpuikolle nro 3 harmaansinisellä langalla. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta, lukuun ottamattta 5 AINAOIKEINNEULOTTUA (lue selitys yllä) reunasilmukkaa työn kummassakin reunassa. Neulo 5 reunasilmukalla ainaoikeaa, neulo sitten joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin), kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, 2 silmukkaa oikein ja neulo lopuksi 5 reunasilmukalla ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Tee oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä). Neulo 3 cm joustinneuletta, lopeta neulominen oikean puolen kerroksen jälkeen. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4.
Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa, ja lisää tasavälein 31-27-35-33-35-37 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI) = 131-131-143-145-155-165 silmukkaa.
Jatka neulomalla mallineuletta seuraavasti (1.kerros = oikea puoli):
Neulo 5 reunasilmukalla ainaoikeaa, A.1 (= 1 silmukka), neulo seuraavilla 12-12-12-10-10-10 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 (= 6-6-6-5-5-5 silmukkaa) mukaisesti (= yhteensä 2 mallikertaa), A.3 (= 12 silmukkaa), neulo seuraavilla 42-42-48-50-55-60 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= yhteensä 7-7-8-10-11-12 mallikertaa), neulo seuraavilla 12 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti, neulo seuraavilla 42-42-48-50-55-60 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= yhteensä 7-7-8-10-11-12 mallikertaa) ja neulo lopuksi 5 reunasilmukalla ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Etureunojen silmukat neulotaan samalla värillä kuin piirroksen A.1 mallineule.
TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut piirrokset A.1-A.3 loppuun, työssä on 255-255-281-333-359-385 silmukkaa. Työn pituus on n. 16 cm (sisällyttäen joustinneule).
Neulo harmaalla langalla 1 kerros nurin nurjalta puolelta (jatka kummassakin etureunassa 5 reunasilmukalla ainaoikeaa) ja lisää tasavälein 11-11-15-8-12-1 silmukkaa = 266-266-296-341-371-386 silmukkaa.
Neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin (langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää): Neulo 5 reunasilmukalla ainaoikeaa (etureunan silmukat neulotaan nyt harmaalla langalla lopulliseen mittaan asti), A.4 (= 1 silmukka), neulo seuraavilla 255-255-285-330-360-375 silmukalla mallineuletta piirroksen A.5 (= 15 silmukkaa) mukaisesti (= 17-17-19-22-24-25 mallikertaa kerroksella) ja neulo lopuksi 5 reunasilmukalla ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan.
Kun olet neulonut piirrokset A.4 ja A.5 loppuun, työssä on 317-351-372-407-443-461 silmukkaa. Työn pituus on n. 21-23-24-25-25-25 cm (sisällyttäen joustinneule). Jatka neulomista harmaalla langalla.
Neulo sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa, kunnes työn pituus on 21-23-25-26-28-30 cm (sisällyttäen joustinneule).
Jaa sitten työ hihoja ja etu-/takakappaleita varten näin:
Neulo 5 reunasilmukalla ainaoikeaa, 45-49-51-57-63-68 silmukkaa sileää neuletta (= etukappale), siirrä seuraavat 64-72-79-84-90-90 silmukkaa apulangalle hihaa varten ja luo hihan alapuolelle 8-8-10-10-10-14 silmukkaa, neulo 89-99-102-115-127-135 silmukkaa sileää neuletta (= takakappale), siirrä seuraavat 64-72-79-84-90-90 silmukkaa apulangalle hihaa varten ja luo hihan alapuolelle 8-8-10-10-10-14 silmukkaa, neulo 45-49-51-57-63-68 silmukkaa sileää neuletta ja neulo lopuksi 5 reunasilmukalla ainaoikeaa (= etukappale) = 205-223-234-259-283-309 silmukkaa.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Jatka sileää neuletta ja neulo kummassakin etureunassa 5 reunasilmukalla ainaoikeaa. Kun työn pituus kappaleiden jakokohdasta mitattuna on 26-26-26-27-27-27 cm, lisää tasavälein seuraavalla nurjan puolen kerroksella 27-33-34-33-41-43 silmukkaa = 232-256-268-292-324-352 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: Neulo 5 reunasilmukalla ainaoikeaa, neulo sitten joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin), kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja neulo lopuksi 5 reunasilmukalla ainaoikeaa (langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää). Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Päätä silmukat oikein silmukoin työn oikealta puolelta, kun joustinneuleen pituus on 4 cm (työn pituus kappaleiden jakokohdasta mitattuna on n. 30-30-30-31-31-31 cm). Jakun pituus olalta mitattuna on yhteensä 54-56-58-60-62-64 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 64-72-79-84-90-90 silmukkaa sukkapuikoille nro 4 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 8-8-10-10-10-14 silmukasta 1 silmukka = 72-80-89-94-100-104 silmukkaa.
Kiinnitä 1 merkki hihan alapuolelta poimittujen 8-8-10-10-10-14 silmukan keskelle. Neulo harmaalla langalla sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus kappaleiden jakokohdasta mitattuna on 1 cm, kavenna merkin molemmin puolin 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI).
Toista tällaiset kavennukset 3-2-1½-1½-1½-1 cm välein yhteensä 11-15-18-19-22-23 kertaa = 50-50-53-56-56-58 silmukkaa.
Kun työn pituus kappaleiden jakokohdasta mitattuna on 40-38-37-36-35-33 cm, lisää tasavälein seuraavalla kerroksella 2-2-3-0-4-2 silmukkaa = 52-52-56-56-60-60 silmukkaa.
Vaihda sukkapuikkoihin nro 3 ja neulo joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat oikein silmukoin, kun työn pituus kappaleiden jakokohdasta mitattuna on 44-42-41-40-39-37 cm (= joustinneuleen pituus on n. 4 cm). Neulo toinen hiha samoin.

Päivitetty nettiin: 31.07.2018
Pieni korjaus piirrokseen A.2, koissa XL-XXL-XXXL.

Piirros

= harmaansininen
= luonnonvalkoinen
= musta
= harmaa
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 194-1) .

Kommentit / Kysymykset (32)

LILLIAN MARIT GJERDENE 17.10.2019 - 18:54:

Hei. Skal strikke denne , men mottaker vil ikke ha sauene på mønsteret. Det må vel gå greit å kutte ut de. Så lurte jeg på om det er mulig å strikke denne på rundpinne. Sette av til stolpemasker øverst og legge opp noen vrangmasker som en klipper opp etter til slutt og strikke stolper og sy på til slutt, som en gjør på kofter når en begynner nederst. Hater å strikke frem og tilbake

DROPS Design 21.10.2019 kl. 09:24:

Hei Lillian. Det går fint, bare husk å økningene i "sauemønstret", uten å strikke sauene. God Fornøyelse!

Ирина 02.10.2019 - 20:58:

Good evening! Is it necessary to knitt the whoule diagramma with 2 colores in cardigan? It will be enough then 50 gr of white colore for cardigan? Also i dont understsnd: when im knitting with 2 colores i have to stop befor this Rille (5 m), how then to get up on further row with white colore? I haven't find any video or explanation of this. and it would be good to see this model on the back side if its possible. Waiting for your reply. Irina

DROPS Design 03.10.2019 kl. 09:08:

Dear Irina, if your tension is right, then you should have enough yarn as required for your size. White yarn is used as shown in diagrams. When you have worked a row with white and white won't be used for next row, let the yarn where it is (just as for stripes), you will then use it on next row with white (make sure to not tighten yarn to avoid tightening work in height). Happy knitting!

Daniela 20.07.2019 - 23:09:

For the division of the piece for sleeves and body the pattern says to cast on xx stitches under sleeve - please clarify the ‘under sleeve ‘ part. Do I just cast on xx stitches on the needle and then work these stitches as part of the body? 2nd question - for sleeve the pattern says pick up 1 stitch in each of XX stitches cast on under sleeve- please clarify - do I just knit these cast on stitches

DROPS Design 06.08.2019 kl. 09:02:

Dear Daniela, this video shows how to work a jumper top down including how to slip stitches for sleeves on a thread and casting new stitches for armhole, then how to pick up the stitches for sleeves. You will work the same way on a jacket, the only difference will be the work in rows instead of in rounds. Happy knitting!

Carole 02.03.2019 - 00:59:

I am excited about ordering yarn and knitting this pattern. Could hpu please tell me the chest measurements for the different Small, Medium, and Large sizes. I do not find these measurements written anywhere on the pattern. Thank you very much.

DROPS Design 04.03.2019 kl. 07:47:

Dear Carole, you will find all finished measurements in cm in the shematic at the bottom of pattern page. These measurements are taken flat from side to side. Convert into inches and read more about sizes here. Happy knitting!

Anita 01.03.2019 - 14:27:

Strikker denne jakken men er litt i stuss. Er ikke 30 cm bol litt kort i str M. Jeg er ikke høy (162 cm) men synes 30 cm er litt kort. Er det feil lengde som står i oppskriften?

DROPS Design 01.03.2019 kl. 14:41:

Hei Anita. Det stemmer at bolen måler 30 cm. Dette kan du se om du tar en titt på målskissen nederst. Det er selvfølgelig ikke noe i veien for at du striker den lenger om du ønsker det. God fornøyelse

Charlene Lenig 28.01.2019 - 14:34:

Just to be clear on the purl side I will start with the 5 band stitches then start with the A2 10 times then A3 then A2 10 times then A3 then A2 2 times then A1 and the band stitches.

DROPS Design 28.01.2019 kl. 15:05:

Dear Mrs Lenig, you are right. Happy knitting!

Charlene Lenig 28.01.2019 - 00:40:

Is A! worked at the beginning of each row or is it done differently on the purl side ?

DROPS Design 28.01.2019 kl. 12:07:

Dear Mrs Lenig, from RS you work 5 front band sts, A.1, A.2, A.3, A.2, A.3, A.2, 5 front band sts (reading diagrams from the right towards the left). From WS you will work: 5 front band sts, A.2, A.3, A.2, A.3, A.2, A.1, 5 front band sts, reading diagrams from the left towards the right. Happy knitting!

Cathy 24.01.2019 - 17:43:

Where is the correction printed for graph A2 xl?

DROPS Design 25.01.2019 kl. 08:44:

Dear Cathy, if you print the pattern (and diagrams) after 31/07/2018, the diagrams are the correct ones, but if you print the pattern before the correction, it might be a good idea to print diagrams again. Happy knitting!

Linda Murray 10.01.2019 - 17:13:

Is the sheep pattern only worked on the right side ? As a bit confused.

DROPS Design 11.01.2019 kl. 08:36:

Dear Mrs Murray, diagrams are showing all rows, both from RS and from WS. Start reading the diagrams from RS at the bottom corner on the right side towards the left and work WS rows from the left towards the right. Happy knitting!

Virginie 30.09.2018 - 14:30:

Bonjour, Pour la longueur des manches, les chiffres "40-38-37-36-35-33cm" n'ont-ils pas été inversés (= de la plus grande à la plus petite) ? merci

DROPS Design 01.10.2018 kl. 09:15:

Bonjour Virginie, la longueur des manches est plus courte dans les grandes tailles car l'empiècement est plus large/long. Bon tricot!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 194-1