DROPS / 183 / 27

Ebba by DROPS Design

Neulottu korkeakauluksinen raglanpusero. Koot S-XXXL. Työ neulotaan ylhäältä alas DROPS Eskimo-langasta.

DROPS Design: Malli ee-609
Lankaryhmä E
-----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS ESKIMO (kuuluu lankaryhmään E):
650-700-750-850-950-1000 g väriä 53, vaaleanharmaa

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä E)". Katso alla oleva linkki.

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) NRO 10 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 9 (joustinneuleeseen) tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 9 silmukkaa ja 12 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 10 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
10 silmukkaa ja 14 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 9 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

Auta meitä uuden DROPS malliston kanssa! Valitse suosikkimallisi tässä

100% Villaa
alkaen 2.20 € /50g
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 2.50 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 2.70 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 28.60€. Lue lisää.

MALLINEULE.
Katso ruutupiirros A.1.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee jokaisen kappaleiden rajakohdan 4 oikean silmukan molemmin puolin raglanlisäykset näin: Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.
----------------------------------------------------------

PUSERO:
Neulotaan ylhäältä alas suljettuna neuleena sukkapuikoilla/pyöröpuikolla, keskeltä takaa alkaen. Hihat neulotaan ylhäältä alas suljettuna neuleena sukkapuikoilla.

KAULUS:
Luo 40-40-48-48-48-56 silmukkaa sukkapuikoille nro 9 Eskimo-langalla. Neulo 1 kerros oikein. Jatka neulomalla joustinneuletta seuraavasti: *4 silmukkaa oikein, 4 silmukkaa AINAOIKEAA (katso selitys yllä)*, toista *-* koko kerroksen ajan (= 5-5-6-6-6-7 kpl 8 silmukan mallikertaa). Jatka neulomista tähän tapaan. Kun kauluksen pituus on 12 cm, neulo 1 kerros oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 4-4-8-8-4-8 silmukkaa = 36-36-40-40-44-48 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 10.

KAARROKE:
Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön (neulomatta silmukoita) seuraavasti: Kiinnitä 1.merkkilanka ensimmäisten 7-7-8-8-9-10 silmukan jälkeen (= puolikas takakappale), kiinnitä 2.merkkilanka seuraavien 4 silmukan jälkeen (= hiha), kiinnitä 3.merkkilanka seuraavien 14-14-16-16-18-20 silmukan jälkeen (= etukappale) ja kiinnitä 4.merkkilanka seuraavien 4 silmukan jälkeen (= hiha). Viimeisen merkkilangan jälkeen kerroksella on nyt jäljellä 7-7-8-8-9-10 silmukkaa (= puolikas takakappale). Neulo 1 kerros oikein ja lisää kummankin hihan kumpaankin 2 keskimmäiseen silmukkaan 1 silmukka (lisää 1 silmukka, neulomalla sama silmukka sekä etu- että takakautta oikein) = 40-40-44-44-48-52 silmukkaa. Neulo sitten mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti. Tee SAMALLA ensimmäisellä kerroksella RAGLANLISÄYKSET (katso selitys yllä) (= työhön lisättiin 8 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros yhteensä 13-15-16-18-19-21 kertaa. TARKISTA NEULETIHEYS! Vaihda työhön pyöröpuikko, kun silmukoita on lisätty tarpeeksi. Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 144-160-172-188-200-220 silmukkaa. Jatka mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti ilman lisäyksiä, kunnes työn pituus keskeltä edestä (kauluksen joustinneuleen alareunasta) mitattuna on 22-24-26-29-31-34 cm. Työn pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 25-27-29-32-34-37 cm. Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 20-22-24-26-28-31 silmukkaa oikein, siirrä seuraavat 32-36-38-42-44-48 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-4-4-6-6 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 40-44-48-52-56-62 silmukkaa oikein (= etukappale), siirrä seuraavat 32-36-38-42-44-48 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-4-4-6-6 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 20-22-24-26-28-31 silmukkaa oikein. Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 88-96-104-112-124-136 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun (eli kummankin sivun hihan alapuolelle luotujen 4-4-4-4-6-6 silmukan keskelle). Anna merkkilankojen kulkea työn mukana. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus on 21-21-21-20-20-19 cm, jaa työ merkkilankojen kohdalta ja neulo etu- ja takakappale erikseen.

TAKAKAPPALE:
= 44-48-52-56-62-68 silmukkaa. Neulo sileää neuletta, lukuun ottamatta 4 AINAOIKEINNEULOTTUA (katso selitys yllä) reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Kun työn pituus hihojen jakokohdasta mitattuna on 33-33-33-32-32-31 cm, neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää tasavälein 8-4-8-4-6-8 silmukkaa (älä tee lisäyksiä reunojen 4 reunasilmukan kohdalla) = 52-52-60-60-68-76 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 9 ja neulo joustinneuletta seuraavasti (1.kerros = nurja puoli): 4 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *4 silmukkaa nurin, 4 silmukkaa ainaoikeaa*, toista *-* kunnes jäljellä on 8 silmukkaa, neulo lopuksi 4 silmukkaa nurin ja 4 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Kun joustinneuleen pituus on 8 cm, päätä silmukat löyhästi oikein silmukoin työn oikealta puolelta. Tee joka 6.silmukan jälkeen 1 langankierto puikolle samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat), jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Puseron pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 66-68-70-72-74-76 cm.

ETUKAPPALE:
Neulo kuten takakappale.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 32-36-38-42-44-48 silmukkaa sukkapuikoille nro 10 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 4-4-4-4-6-6 silmukasta 1 silmukka = 36-40-42-46-50-54 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka keskeltä hihan alta poimittujen 4-4-4-4-6-6 silmukan keskelle. Anna merkkilangan kulkea työn mukana. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI) (= työstä kapeni 2 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset 5-4-4-3-2-2 cm välein yhteensä 7-8-8-9-10-11 kertaa = 22-24-26-28-30-32 silmukkaa. Kun hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 35-34-33-32-30-30 cm, vaihda sukkapuikkoihin nro 9. Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 2-0-6-4-2-0 silmukkaa = 24-24-32-32-32-32 silmukkaa. Neulo joustinneuletta suljettuna neuleena (= 4 silmukkaa oikein, 4 silmukkaa ainaoikeaa). Kun joustinneuleen pituus on 8 cm (hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 43-42-41-40-38-38 cm), päätä silmukat LÖYHÄSTI oikein silmukoin. Neulo toinen hiha samoin.

R.Stein 14.06.2018 - 12:57:

Hallo, danke, dass die Anleitung nun etwas größer geschrieben ist. Es hilft ungemein beim Nacharbeiten. Außerdem ist sie klar gegliedert und das Nacharbeiten ist einfach. Weiter so!!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 183-27