DROPS / 122 / 27

Celtic Red by DROPS Design

DROPS palmikkosukat ”Karisma”-langasta.

DROPS design: Malli nro U-604
----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: 22-24-27 cm
Sukan varren korkeus: 44-46-48 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS KARISMA:
250-250-300 g nro 48, viininpunainen

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 22 s x 28 krs sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit: joulu, palmikko, sukat,
Meiltä löydät sadoittain ilmaisia jouluohjeita. Katso ohjeet tästä!

Katso ruutupiirrokset M.1, M.2 ja M.3. Piirrokset näyttävät 1 mallikertaa sekä leveys- että korkeussuunnassa.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. KRS (= oikea puoli): Neulo nurjaa kunnes jäljellä on 6-6-7 s, neulo 2 s nurin yhteen, käännä työ.
2. KRS (= nurja puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 6-6-7 s, neulo 2 s kiertäen oikein yhteen, käännä työ.
3. KRS (= oikea puoli): Neulo nurjaa kunnes jäljellä on 5-5-6 s, neulo 2 s nurin yhteen, käännä työ.
4. KRS (= nurja puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 5-5-6 s, neulo 2 s kiertäen oikein yhteen, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin neulot 2 s yhteen. Kavenna kunnes puikoilla on 10-12-12 s jäljellä.
----------------------------------------------------------

SUKKA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 3 Karisma-langalla kaikissa koissa 104 s. Neulo 1 krs oikein. Neulo sitten 6 cm mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti. Neulo vielä piirroksen M.2 ensimmäiset 10 krs. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5 ja neulo piirros M.2 loppuun. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen M.2 loppuun, työssä on 72 s ja työn pituus on n. 24 cm. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 26-27-28 cm, kavenna jokaisessa nurjassa raidassa 1 s. Työstä kapeni 4 s. Toista tällaiset kavennukset 3-4-5 cm välein yht. 5-4-3 kertaa (kavenna vuorotellen nurjien raitojen alussa ja lopussa) = 52-56-60 s. Kun työn pituus on 39-40-42 cm, ”kierrä” työ siten, että keskelle taakse tulee 1 palmikko. Jätä keskellä takana olevan palmikon 4 s ja 9-10-11 s näiden silmukoiden molemmin puolin työhön kantapäätä varten. Siirrä loput 30-32-34 s apulangalle (= keskellä jalan päällä). Neulo sitten kantapään 22-24-26 s:lla 5-5½-6 cm mallineuletta kuten aiemmin. Neulo seuraavalla oikean puolen krs:lla palmikon 4 oikeaa s pareittain yhteen = 20-22-24 s. Neulo jatkossa kantapään kaikilla silmukoilla sileää nurjaa neuletta. Neulo 1 krs takaisin. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (ks. selitys yllä).
Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 11-12-13 s ja siirrä apulangan s:t takaisin puikoille = 62-68-72 s. Kiinnitä 1 merkkilanka jalan päällä olevien 30-32-34 s:n molemmin puolin. Neulo jatkossa näillä silmukoilla mallineuletta kuten aiemmin, muilla silmukoilla neulotaan sileää nurjaa neuletta. Kavenna SAMALLA kummassakin sivussa 1 s näin: Neulo viimeiset 2 s ENNEN ensimmäistä merkkilankaa nurin yhteen ja neulo ensimmäiset 2 s viimeisen merkkilangan JÄLKEEN nurin yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 6-7-7 kertaa = 50-54-58 s. Kun työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on 18-20-22 cm (= n. 4-4-5 cm jäljellä), neulo seuraavalla krs:lla jokaisen palmikon 4 oikeaa s pareittain oikein yhteen = 44-48-52 s. Kiinnitä 1 merkkilanka sukan kumpaankin sivuun siten, että jalan päällä on 22-24-26 s ja jalan alla on 22-24-26 s. Neulo sitten kaikilla silmukoilla sileää nurjaa neuletta ja tee SAMALLA kärkikavennukset kummankin merkkilangan molemmin puolin näin (aloita 3 s:n päässä merkkilangasta): 2 s nurin yhteen, 2 n (merkkilanka on näiden silmukoiden välissä), 2 s kiertäen nurin yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen). Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 4-4-6 kertaa ja sitten vielä jokaisella krs:lla 5-5-4 kertaa = 8-12-12 s jäljellä työssä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen. Päättele langanpäät huolellisesti.

= siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 2 s nurin, neulo apupuikon 2 s oikein
= siirrä 2 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon 2 s nurin

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 122-27 alkuperäisohjeeseen.