DROPS Baby / 19 / 11

Baby Noel by DROPS Design

DROPS korvalappumyssy ja kauluri jouluksi kaksinkertaisesta ”Alpaca”-langasta.

MYSSY:
Koko: 1/3-6/9-12/18 kk (2-3/4-5/6) vuotta
Lapsen päänympärys: 40/42-42/44-44/46 (48/50-50/52-52/54) cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS ALPACA:
50-50-50 (50-100-100) g nro 3620, punainen
50-50-50 (50-100-100) g nro 1101, valkoinen

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 5 tai käsialan mukaan.
DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 4,5 (virkattuun reunukseen).
NEULETIHEYS: 17 s x 22 krs sileää neuletta kaksinkertaisella langalla, puikoilla nro 5 = 10 x 10 cm.
------------------------------------------------------------
KAULURI:
Koko: 1/3-6/9-12/18 kk (2-3/4-5/6) vuotta
Langanmenekki: Garnstudion DROPS ALPACA:
50-50-50 (50-100-100) g nro 3620, punainen
joka kokoon 50 g nro 1101, valkoinen

DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 5 tai käsialan mukaan.
DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 4,5 (virkattuun reunukseen).
NEULETIHEYS: 17 s x 22 krs sileää neuletta 2-kertaisella Alpaca-langalla, puikoilla nro 5 = 10 x 10 cm.

Lisää kummankin reunan reunasilmukan sisäpuolelle 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein (eli neulo langankierto takakautta), jottei muodostuisi reikää.

AINAOIKEINNEULE suljettuna neuleena:
Neulo vuorotellen 1 krs oikein ja 1 krs nurin.
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------

MYSSY:
Neulo aluksi korvalaput tasoneuleena. Luo sitten silmukoita keskelle eteen ja taakse ja jatka neulomista suljettuna neuleena.

KORVALAPPU:
Neulotaan tasona sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 5 kaksinkertaisella valkoisella langalla 6-6-6 (6-6-7) s. Neulo AINAOIKEAA (ks. selitys yllä, 1. krs = oikea puoli) ja lisää SAMALLA 3. krs:lla kumpaankin reunaan 1 s (Lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset joka 2. krs yht. 5-6-7 (7-8-8) kertaa = 16-18-20 (20-22-23) s. Kun kaikki lisäykset on tehty, työn pituus on n. 3½-4-4½ (4½-5-5) cm. Neulo 1 krs oikein nurjalta puolelta ja lisää SAMALLA tasavälein 2-2-2 (4-4-4) s = 18-20-22 (24-26-27) s. Siirrä s:t apulangalle ja neulo toinen korvalappu samoin.

MYSSY:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 5 kaksinkertaisella valkoisella langalla 6-6-5 (5-4-4) s, ota toisen korvalapun s:t työhön, luo sitten keskelle eteen 17-18-18 (19-20-20) s, ota toisenkin korvalapun s:t työhön ja luo sitten vielä 6-6-5 (5-4-3) s = yht. 65-70-72 (77-80-81) s. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Kaikki mitat otetaan jatkossa tästä. Neulo AINAOIKEAA (ks. selitys yllä) kunnes työn pituus merkkilangasta mitattuna on 5-5-6 (6-7-8) cm. Vaihda kaksinkertaiseen punaiseen lankaan ja jatka neulomalla sileää neuletta. Kun työn pituus merkkilangasta mitattuna on 9-10-11 (13-15-18) cm, kiinnitä 5-5-6 (7-8-9) merkkilankaa työhön aina 13-14-12 (11-10-9) s:n välein. Kavenna sitten jokaisen merkkilangan jälkeen 1 s neulomalla 2 s oikein yhteen. Työstä kapeni 5-5-6 (7-8-9) s. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 11-12-11 (10-9-8) kertaa = 10-10-6 (7-8-9) s jäljellä työssä. Neulo sitten seuraavalla krs:lla kaikki s:t pareittain oikein yhteen = 5-5-3 (4-4-5) s jäljellä työssä. Vedä langat jäljellä olevien silmukoiden läpi. Päättele langanpäät hyvin. Myssyn korkeus keskellä takana olevasta merkkilangasta mitattuna on n. 19-20-21 (22-23-24) cm.

VIRKATTU REUNUS:
Virkkaa reunus myssyn alareunaan työn oikealta puolelta koukulla nro 4,5 ja kaksinkertaisella valkoisella langalla seuraavasti: Virkkaa aluksi 1 ks vasemman korvalapun alareunan keskelle, virkkaa sitten *3 kjs, 1 p ensimmäiseen näistä 3 kjs, jätä n. 1 cm väliin, 1 ks seuraavaan s:aan*, toista *-*, virkkaa lopuksi 3 kjs, 1 p ensimmäiseen näistä 3 kjs ja 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

TUPSU:
Tee 2 valkoista tupsua joiden halkaisija on n. 5 cm. Kiinnitä 1 tupsu kummankin korvalapun alareunaan.
------------------------------------------------------------

KAULURI:
Neulotaan ylhäältä alas, suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Luo pyöröpuikolle nro 5 kaksinkertaisella punaisella langalla 54-66-72 (84-96-102) s. Neulo 2 krs AINAOIKEAA (ks. selitys yllä). Jatka neulomalla 3 o/3 n -joustinneuletta. Kun työn pituus on 5-6-7 (7-8-8) cm, lisää jokaiseen nurjaan raitaan 1 s neulomalla ensimmäiseen nurjaan silmukkaan 2 s = 63-77-84 (98-112-119) s. Toista tällaiset lisäykset joka 2.-2.-2. (3.-3.-3.) krs vielä 6-6-6 (5-5-5) kertaa (lisää vuorotellen nurjan raidan viimeiseen ja ensimmäiseen silmukkaan) = 117-143-156 (168-192-204) s. Neulo sitten 3 o/10-10-10 (9-9-9) n -joustinneuletta kunnes työn pituus on 11-12-13 (15-17-18) cm. Vaihda kaksinkertaiseen valkoiseen lankaan ja neulo vielä 2 cm ainaoikeaa. Päätä s:t.

VIRKATTU REUNUS:
Virkkaa reunus kaulurin alareunaan koukulla nro 4,5 ja kaksinkertaisella valkoisella langalla seuraavasti: 1 ks, *3 kjs, 1 p ensimmäiseen näistä 3 kjs, jätä n. 1 cm väliin, 1 ks seuraavaan s:aan*, toista *-*, virkkaa lopuksi 3 kjs, 1 p ensimmäiseen näistä 3 kjs, jätä n. 1 cm väliin ja virkkaa 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Baby 19-11 alkuperäisohjeeseen.