DROPS / 113 / 1

Crazy in Love by DROPS Design

DROPS mekko virkatuilla ruuduilla ”Muskat”-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS design: Malli nro R-526
----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS MUSKAT:
350-400-450-450-500-550 g nro 61, beige
100-100-100-150-150-150 g nro 29, roosa
100-100-100-100-100-100 g nro 40, koralli
50-50-50-50-50-50 g nro 30, keltainen

DROPS PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 4,5.
DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 4.
Neuletiheys: 20 s x 26 krs sileää neuletta puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.
1 virkatun ruudun mitat = 9 x 9 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: pitsineule, muoto: vyötärönmyötäinen, ohjetyyppi: mekot,

KAVENNUSVINKKI: Kavenna merkkilangan kummallakin puolella näin: ENNEN merkkilankaa: 2 s oikein yhteen. Merkkilangan JÄLKEEN: ylivetokavennus: nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.

LISÄYSVINKKI: Lisää 1 s neulomalla samaan silmukkaan 2 s.

VIRKKAUSVINKKI: Jokaisen kerroksen ensimmäinen p korvataan 3 kjs:lla ja joka kerroksen lopuksi virkataan 1 ps kerroksen ensimmäiseen silmukkaan.
----------------------------------------------------------
MEKKO: Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla alhaalta ylös. Lopuksi virkataan ruutuja ja ruudut kiinnitetään alareunaan ja pääntiehen.
Luo pyöröpuikolle nro 4,5 beigellä langalla 216-216-252-252-288-288 s. Neulo 1 krs nurin, 1 krs oikein ja 1 krs nurin. Vaihda roosaan lankaan: Neulo 1 krs oikein ja 1 krs nurin. Vaihda koralliin lankaan: Neulo 1 krs oikein, seuraava krs neulotaan näin: *2 s oikein yhteen, 1 langankierto*, toista *-* koko krs:n ajan. Vaihda roosaan lankaan: Neulo 1 krs oikein ja 1 krs nurin. Vaihda beigeen lankaan: Neulo 1 krs oikein, 1 krs nurin, 5 cm sileää neuletta ja 1 krs nurin. Vaihda koralliin lankaan: Neulo 1 krs oikein ja 1 krs nurin. Vaihda keltaiseen lankaan: Neulo 1 krs oikein, seuraava krs neulotaan näin: *2 s oikein yhteen, 1 langankierto*, toista *-* koko krs:n ajan. Vaihda koralliin lankaan: Neulo 1 krs oikein ja 1 krs nurin. Vaihda beigeen lankaan: Neulo 1 krs oikein ja 1 krs nurin. Neulo sitten 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 16-4-20-4-20-0 s = 200-212-232-248-268-288 s. Jatka neulomalla sileää neuletta. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun työn pituus on 18 cm, kiinnitä 6 merkkilankaa työhön seuraavasti: Neulo 32-34-38-40-43-46 s, kiinnitä 1. MERKKILANKA, neulo 36-38-40-44-48-52 s, kiinnitä 2. MERKKILANKA, neulo 32-34-38-40-43-46 s, kiinnitä 3. MERKKILANKA (= sivu), neulo 32-34-38-40-43-46 s, kiinnitä 4. MERKKILANKA, neulo 36-38-40-44-48-52 s, kiinnitä 5. MERKKILANKA, neulo 32-34-38-40-43-46 s ja kiinnitä 6. MERKKILANKA (= sivu).
Aloita seuraavalla krs:lla kavennukset, eli kavenna 3. ja 6. merkkilangan molemmin puolin (= sivuissa) 6 krs välein 9 x 1 s (KS. KAVENNUSVINKKI). SAMANAIKAISESTI kun kavennat 5.-5.-5.-6.-6.-6. kerran, kavenna myös muotolaskoksia varten työn muiden merkkilankojen kohdalla näin: Kavenna 1. ja 4. merkkilangan JÄLKEEN ja kavenna ENNEN 2. ja 5. merkkilankaa (KS. KAVENNUSVINKKI). Toista kavennukset 6 krs välein (eli tee nämä kavennukset aina samalla krs:lla kuin sivukavennukset) yht. 5-5-5-4-4-4 kertaa.
Kun kaikki kavennukset on tehty, työssä on 144-156-176-196-216-236 s. Poista 1., 2., 4. ja 5. merkkilanka.
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA!
Jatka sileää neuletta. Kun työn pituus on 40-41-42-43-44-45 cm, lisää kummankin sivun merkkilangan molemmin puolin (KS. LISÄYSVINKKI) 3 krs välein 6 x 1 s = 168-180-200-220-240-260 s. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 45-46-47-48-49-50 cm, neulo 1 krs nurin, 1 krs oikein ja 1 krs nurin. Vaihda roosaan lankaan: Neulo 1 krs oikein ja 1 krs nurin. Vaihda koralliin lankaan: Neulo 1 krs oikein, seuraava krs neulotaan näin: *2 s oikein yhteen, 1 langankierto*, toista *-* koko krs:n ajan. Vaihda roosaan lankaan: Neulo 1 krs oikein ja 1 krs nurin. Vaihda beigeen lankaan: Neulo 1 krs oikein ja 1 krs nurin. Päätä seuraavalla krs:lla etukappaleen keskimmäiset 36 s (virkatut ruudut kiinnitetään myöhemmin tähän kohtaan) = 132-144-164-184-204-224 s. Jatka neulomista tasona. Neulo sileää neuletta, lukuunottamatta 3 AINAOIKEINNEULOTTUA silmukkaa (ks. selitys yllä) kummassakin reunassa.
KÄDENTIET: Kun työn pituus on 60-61-62-63-64-65 cm, neulo kummankin sivun keskimmäisillä 10-10-12-14-16-18 s:lla (= 5-5-6-7-8-9 s:lla kummankin merkkilangan molemmin puolin) 4 krs ainaoikeaa, muilla silmukoilla jatketaan kuten aiemmin. Päätä sitten kummankin sivun keskimmäiset 4-4-6-8-10-12 s kädenteitä varten. Neulo osat erikseen.

VASEN ETUKAPPALE: = 22-25-29-33-37-41 s. Jatka sileää neuletta, lukuunottamatta 3 ainaoikeinneulottua silmukkaa kummassakin reunassa. Kun kädentien pituus on 3 cm, lisää työhön silmukoita olkaa varten. Eli lisää 3 ainaoikeinneulotun s:n sisäpuolella (KS. LISÄYSVINKKI) 4-4-6-6-6-6 krs välein 6-5-3-3-3-3 x 1 s = 28-30-32-36-40-44 s. Lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta. Kun työn pituus on 75-77-79-81-83-85 cm, tee olan viistotus näin: Päätä olasta alkaen joka 2. krs: 3 x 7-7-8-9-10-11 s. Päätä sitten loput 7-9-8-9-10-11 s. Työn pituus pisimmästä kohdasta mitattuna on nyt n. 78-80-82-84-86-88 cm.

OIKEA ETUKAPPALE: = 22-25-29-33-37-41 s. Neulo vasemman etukappaleen peilikuvaksi.

TAKAKAPPALE: = 80-86-94-102-110-118 s. Lisää kumpaankin reunaan silmukoita leveää olkaa varten kuten etukappaleissa = 92-96-100-108-116-124 s. Kun työn pituus on 73-75-77-79-81-83 cm, neulo keskimmäisillä 42 s:lla 4 krs ainaoikeaa (muilla silmukoilla jatketaan kuten aiemmin). Päätä sitten keskimmäiset 36 s pääntietä varten ja neulo olat erikseen. Jatka sileää neuletta, lukuunottamatta 3 ainaoikeinneulottua silmukkaa kummassakin reunassa. Kun työn pituus on 75-77-79-81-83-85 cm, tee olan viistotus kuten edessä. Kun kaikki s:t on päätetty, työn pituus pisimmästä kohdasta mitattuna on n. 78-80-82-84-86-88 cm.

VIIMEISTELY: Ompele olkasaumat.

VIRKATTUJEN RUUTUJEN VÄRIT:
Ruudut virkataan 2 eri väriyhdistelmän mukaisesti:
RUUTU A: Luominen + 1. ja 2. krs = koralli.
3. krs = keltainen, 4., 5. ja 6. krs = roosa.
RUUTU B: Luominen + 1. ja 2. krs = keltainen.
3. krs = roosa, 4., 5. ja 6. krs = koralli.

VIRKATTU RUUTU:

1 nyppy virkataan näin: Virkkaa 3 p yhteen, eli jätä jokaisen p:ään viimeinen langankierto ja läipveto tekemättä kunnes olet virkannut 3 p (= 4 s koukulla), ota lanka koukulle ja vedä se kaikkien koukulla olevien silmukoiden läpi.

Virkkaa 4 kjs koukulla nro 4 ja sulje nämä renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen kjs:aan.
1. KRS: 6 ks renkaaseen (KS. VIRKKAUSVINKKI).
2. KRS: 2 ks jokaiseen ks:aan = 12 ks.
3. KRS: 2 p jokaiseen ks:aan = 24 p.
4. KRS: *1 ks p:seen, 3 kjs, jätä 1 p väliin*, toista *-* = 12 kjs-kaarta.
5. KRS: Virkkaa samaan kjs-kaareen [-]: *[1 nyppy (ks. selitys yllä), 2 kjs, 1 nyppy, 4 kjs (= kulma), 1 nyppy, 2 kjs, 1 nyppy], 3 kjs, 1 pp 2 seuraavan kjs-kaaren välissä olevaan ks:aan, 3 kjs, virkkaa seuraavaan kjs-kaareen [-] kuten ensimmäisessä kjs-kaaressa*. Toista *-* yht. 4 kertaa, lopeta kuitenkin viimeisellä kerralla 3 kjs:n jälkeen virkkaamalla 1 ps ensimmäisen nypyn kärkeen.
6. KRS: *2 ks ensimmäiseen kjs-kaareen jossa on 2 kjs, 6 ks seuraavaan kjs-kaareen jossa on 4 kjs (= kulma), 2 ks seuraavaan kjs-kaareen jossa on 2 kjs, 3 ks seuraavaan kjs-kaareen jossa on 3 kjs, 3 ks seuraavaan kjs-kaareen jossa on 3 kjs*, toista *-* koko krs:n ajan. Ruudun mitat = 9 x 9 cm.

Virkkaa 8-8-9-9-10-10 ruutua kummankin väriyhdistelmän mukaisesti = yht. 16-16-18-18-20-20 ruutua. Ompele 12-12-14-14-16-16 ruutua yhteen pitkäksi kaitaleeksi, siten että kaitaleessa on vuorotellen koralli ja roosa ruutu (ompele reunat vastakkain, jottei saumasta tulisi paksu). Ompele kaitale yhteen renkaaksi. Kiinnitä ruutukaitale mekon alareunaan pienin pistoin reunat vastakkain.
Viimeiset 4 ruutua kiinnitetään etukappaleen pääntiehen. Ompele ruudut yhteen siten, että vierekkäin on aina erivärisiä ruutuja. Jätä 2 ylimmän ruudun keskellä oleva sauma ompelematta (= pääntien halkio). Kiinnitä sitten ruudut pääntiehen pienin pistoin reunat vastakkain.

NIRKKOREUNUS: Virkkaa nirkkoreunus mekon alareunaan koukulla nro 4 ja beigellä langalla näin: *1 ks, 3 kjs, 1 ks ensimmäiseen näistä 3 kjs (= 1 nirkko), jätä 1 ks väliin*, toista *-* ja virkkaa lopuksi 1 ps kerroksen ensimmäiseen ks:aan. Virkkaa samanlainen nirkkoreunus roosalla langalla kummankin kädentien reunaan.
Virkkaa sitten nirkkoreunus pääntien reunaan roosalla langalla näin: Aloita keskeltä edestä halkion vasemmalla puolella (työn maatessa edessäsi) ja virkkaa 1 ks, virkkaa sitten 25 cm pituinen LÖYHÄ kjs-nauha, käännä työ ja virkkaa 1 ps jokaiseen kjs:aan (= solmimisnauha), virkkaa sitten nirkkoreunus pääntien reunaan kuten mekon alareunassa, virkkaa lopuksi samanlainen solmimisnauha kuin pääntien toisella puolella.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 113-1 alkuperäisohjeeseen.