DROPS Baby / 11 / 17

Little Josefine by DROPS Design

Pitsineuleinen takki, hilkka ja sukat ”Safran”-langasta

Drops 11-17
Koko: 1/3 - 6/9 - 12/18 - 24 kk = 50/56 - 62/68 - 74/80 - 86/92 cm
Langanmenekki: Safran
Takki:
150-150-200-200 g nro 18, luonnonvalkoinen.
Koko setti:
200-250-250-300 g nro 18, luonnonvalkoinen.

DROPS Pyöröpuikko ja Sukkapuikot nro 2,5.
Takki:
DROPS Helmiäisnappi (521): 5 kpl.
Hilkka + Sukat: Silkkinauha: n. 1,8 m luonnonvalkoinen.

Lankavaihtoehto:
HUOM! Lankavaihtoehtoja käytettäessä, ota huomioon lankojen mahd. eri menekki. Muista että puikko nro on ainoastaan suositus!
* Silke-Tweed
* Cotton Viscose. Epätasaiset silmukat tasaantuvat suuressa määrin pesun jälkeen.

Neuletiheys: 25 s x 34 krs sileää puikolla nro 2,5 = 10 x 10 cm. Muista että puikko nro on vain suositus!

alkaen 1.00 € /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 1.00 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 4.00€. Lue lisää.

Ainaoikeinneule (pyöröpuikolla):
1. krs: Nurin, 2. krs: Oikein.

Mallineule: Katso ruutupiirrokset M.1 ja M.2. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna. 1 mallikerta M.1:n mukaan = n. 3 cm korkeudessa.

Napinläpi: Päätä napinläpejä varten pitkin oikeaa etureunaa. 1 napinläpi = päätä 3. ja 4. s reunasta ja luo seuraavalla krs:lla 2 uutta s pätettyjen tilalle.
Päätä napinläpejä varten kun työn pituus on:
Huom: Päätä viimeistä napinläpeä varten kun jäljellä on 2 krs ainaoikeaa etureunassa.
Koko 1/3 kk: 5, 10, 15, 20 ja 25 cm.
Koko 6/9 kk: 6, 11, 16, 21 ja 26 cm.
Koko 12/18 kk: 6, 12, 18, 24 ja 30 cm.
Koko 24 kk: 6, 13, 20, 27 ja 34 cm.

TAKKI

Etu- ja takakappale: Takki neulotaan edestakaisin pyöröpuikolla etureunasta lähtien. Luo pyöröpuikolle nro 2,5 kaksinkertaisella Safran-langalla 131-143-167-179 s (sis. 5 reuna-s kummassakin etureunassa). Poista toinen lanka ja neulo M.1:n mukaan (1. krs = oikea puoli), kummassakin reunassa kuitenkin 5 ainaoikeaa reuna-s – muista napinlävet pitkin oikeaa etureunaa – katso selitys yllä. Tarkista neuletiheys! Kun työn pituus on n. 15-15-18-21 cm – sopeuta M.1:n mukaisen kokonaisen mallikerran jälkeen – neulo seuraava krs näin (oikealta puolelta): neulo 30-33-39-42 s = oikea etukappale, päätä kädentietä varten 8 s, neulo 55-61-73-79 s = takakappale, päätä kädentietä varten 8 s, neulo 30-33-39-42 s = vasen etukappale. Laita työ odottamaan ja neulo hihat.

Hiha: Luo puikolle nro 2,5 yksinkertaisella Safran-langalla 38-50-50-50 s (sis. 1 reuna-s kummassakin reunassa). Neulo 8 krs ainaoikeaa (1. krs = oikea puoli), jatka neulomalla M.1:n mukaan. Samanaikaisesti kun työn pituus on 4 cm, lisää kummassakin reunassa 1 s yht. 6-3-5-6 x 7-15-10-11 krs:n välein = 50-56-60-62 s – neulo lisätyillä s:oilla M.1:n ensimmäisen 4:än krs:n ajan ainaoikeaa, sitten M.1:n seuraavan 8:an krs:n ajan sileää. Kun työn pituus on n. 16-16-19-22 cm – sopeuta M.1:n mukaisen kokonaisen mallikerran jälkeen – päätä kummassakin reunassa kädenteitä varten 5 s = 40-46-50-52 s jäljellä puikolla. Neulo toinenkin hiha.

Kaarroke: Laita hihat samalle pyöröpuikolle etu- ja takakappaleen kanssa missä on päätetty kädenteitä varten = 195-219-251-267 s. Neulo M.2:n mukaan – kavenna samanaikaisesti 1. krs:lla 19 s tasavälein, HUOM: älä tee kavennuksia etureunojen s:oiden kohdalla = 176-200-232-248 s. Kavenna samanaikaisesti M.2:n 9. krs:lla 12-14-18-22 s tasavälein = 164-186-214-226 s. Muista näpinlävet pitkin etureunaa! Kun M.2 on valmis, jatka neulomalla ainaoikeaa – kavenna samanaikaisesti joka 4. krs (oikealta puolelta): 11-11-12-12 s tasavälein yht. 8-9-10-11 kertaa = 76-87-94-94 s jäljellä puikolla. Kun työn pituus on 25-26-30-34 cm, kavenna 18-19-24-16 s tasavälein = 58-68-70-78 s.

Viimeistely: Pääntien reunus: Neulo kaikilla s:oilla myös etureuna-s:oilla. Neulo 3 krs sileää, neulo sitten seuraava krs näin (oikealta puolelta): * 2 s oikein yhteen, 1 langankierto *, toista *-* ja neulo lopuksi 2 o. Neulo sitten 3 krs sileää ennen kuin päätät s:t. Käännä reunus kaksinkertaiseksi nurjalle puolelle ja kiinnitä.
Ompele hihasaumat ja kainalosaumat. Kiinnitä napit.

SUKAT

Koko: Jalkapohjan pituus: 10-11-12-14 cm.

Sukka: Sukka neulotaan edestakaisin keskeltä takaa lähtien. Luo puikolle nro 2,5 kaksinkertaisella Safran-langalla 50-52-54-56 s. Poista toinen lanka ja neulo M.1:n mukaan (1. krs = oikea puoli), kummassakin reunassa 1-2-3-4 s sileää. Neulo M.1 kaksi kertaa korkeudessa (= n. 6 cm). Jatka neulomalla 1 krs sileää ja kavenna samanaikaisesti 16-14-16-14 s tasavälein = 34-38-38-42 s. Neulo seuraava krs näin oikealta puolelta: 1 o, * 2 s oikein yhteen, 1 langankierto *, toista *-* ja neulo lopuksi 1 o. Neulo sitten 1 krs nurin nurjalta puolelta. Siirrä kummastakin reunasta 12-13-13-15 s apulangalle ja neulo keskimmäisillä 10-12-12-12 s 4-4,5-5,5-6,5 cm ainaoikeaa. Siirrä apulankojen s:t takaisin puikolle ja poimi keskikappaleen molemmin puolin 10-11-13-16 s = yht. 54-60-64-74 s puikolla. Neulo kaikilla s:oilla 3-4-5-5 cm ainaoikeaa ja kavenna samanaikaisesti 1,5-2-2,5-3 cm:n jälkeen näin joka 2. krs lopulliseen mittaan asti: päätä 1 s työn alussa ja lopussa ja neulo 2 s oikein yhteen 2:en keskimmäisen s:n molemmin puolin. Päätä s:t ja ompele sauma jalan alta ja ylös keskeltä takaa. Ompele uloimmista silmukanreunoista, ettei saumasta tulisi paksu. Pujota n. 50 cm:n pitunen silkkinauha M.1:n alareunan reikä-krs:een.

HILKKA

Sopii päänkooille: n. 41-44-47-50 cm.

Hilkka: Luo puikolle nro 2,5 yksinkertaisella Safran-langalla 72-78-86-92 s ja neulo ainaoikeaa. Kun työn pituus on 10-11-12-13 cm, päätä kummassakin reunassa 24-26-28-30 s. Neulo sitten keskimmäisillä 24-26-30-32 s ainaoikeaa kunnes työn pituus on 20-22-24-26 cm, päätä s:t. Kiinnitä takana oleva keskikappale sivukappaleisiin. Poimi (nurjalta puolelta) myssyn luomisreunasta edessä 72-78-86-92 s. Neulo M.1:n mukaan (kummassakin reunassa 1 ainaoikea reuna-s) niin, että oikea puoli kääntyy ulospäin kun reunaa käännetään taaksepäin hilkan päälle. Säädä samanaikaisesti 1. krs:lla määrä s:oita seuraaviksi: 75-75-87-99 s. Kun olet neulonut M.1:n mukaan kaksi kertaa, neulo 4 krs ainaoikeaa ja päätä tämän jälkeen s:t kaksinkertaisella langalla. Käännä reuna hilkan päälle ja ompele kiinni siistein pistoin sivujen alareunoissa. Poimi (oikealta puolelta) hilkan alareunasta puikolle nro 2,5 n. 74-98 s (jaollinen 4:llä + 2). Neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta, neulo sitten M.2:n mukaan, kummassakin reunassa 2 ainaoikeaa reuna-s, neulo reikä-krs (= M.2:n 7. krs) näin: 2 ainaoikeaa s, * 2 s oikein yhteen, 1 langankierto, 2 o *, toista *-* ja neulo lopuksi 2 s oikein yhteen, 1 langankierto ja 2 ainaoikeaa s. Päätä s:t kun M.2 on valmis. Pujota n. 80:en cm:n pituinen silkkinauha hilkan alreunan reikä-krs:een.

Piirros

= oikea s oikealla puolella, nurja s nurjalla puolella
= nurja s oikealla puolella, oikea s nurjalla puolella
= 1 langankierto
= 2 s oikein yhteen
= Nosta 1 s oikein neulomatta, 1 oikein, vedä nostettu s neulotun yli

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS Baby 11-17) .

Kommentit / Kysymykset (23)

June Lekfeldt 09.09.2019 - 10:26:

Hej Mit barnebarn elsker denne trøje. Jeg har tidligere strikket den i 12 og 24 mdr. Hun er nu 3 år og kan ikke længere klemme sig ind i trøjen. Mit spørgsmål er: hvordan regner jeg opskriften op til 3-4 år? Venligst June Lekfeldt

DROPS Design 12.09.2019 kl. 13:50:

Hej , vi kan desværre ikke hjælpe dig med at regne opskriften om, men hvis du selv kan lægge en rapport (12 masker ifølge diagrammet) til på hvert forstykke og modsvarende på bagstykket, så bliver den helt sikkert fin. God fornøjelse!

Karen Marcussen 01.08.2019 - 08:03:

Hej, jeg forstår ikke denne sætning under ærmer: ... "de udtagede m strikkes ind i retstrik på de 4 første p af M.1, derefter i glatstrik på de næste 8 p af M.1"?

DROPS Design 01.08.2019 kl. 15:09:

Hej Karen, de 4 første pinde i M.1 strikkes i retstrik, derfor skal udtagningerne også strikkes i retstrik, så mønsteret bliver ens på hele pinden. De 8 næste pinde i M.1 strikkes i mønster og glatstrik, derfor skal udtagningerne også strikkes i glatstrik. God fornøjelse!

Monica Jakobsen 14.09.2017 - 14:47:

Flott jakke, har strikket ferdig M1, og begynt på armene. Får det ikke til. Strikker den nest minste str. Får det til at det skal være 1 r, 1 kast, 1 r, 1 kast, 1 r, 1 kast før de to første rett sammen. Men da utvider armen seg veldig. ...hva gjør jeg galt?

DROPS Design 20.09.2017 kl. 11:05:

Hei Monica. Når du strikker M.1 og 5.omgang felles det 4 masker, men det gjøres også 4 kast. Det strikkes slik: 1 r, 2 rett sammen, 2 rett sammen (=2 felte masker), 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast (=4 økte masker), 2 rett sammen og 2 rett sammen (=2 felte masker). Gjenta M.1 omgangen ut. Økningene starter når arbeidet måler 4 cm. Det økes 1 m i hver side totalt 6 ganger på hver 7.p = 50 masker (de økte maskene strikkes inn i riller på de 4 første omgangene av M.1, deretter i glstrikk på de neste 8 p av M.1). God Fornøyelse!

Peg 29.09.2016 - 17:48:

The chart symbols are not translated into English. Where can I find the symbols for the chart in English?

DROPS Design 30.09.2016 kl. 07:26:

Hi. They are translated into English, just look under "Diagram". Best Regards DROPS Design

Antoinette 21.11.2015 - 14:47:

Kunt u mij vertellen waar de tel tekeningen van het patroon Little Josefine by DROPS Design staan?

DROPS Design 23.11.2015 kl. 10:08:

Hoi Antoinette. Het telpatroon is nu toegevoegd.

Val Bayer 01.07.2015 - 23:55:

I finished the jacket and the bonnet, but I have a problem with the socks. I am ok up to the point where I knit 1.5 cm of garter sts over all the stitches (constituting the sides of the bootie), then the decreases begin and I cannot visualize how the bottom of the bootie goes. Do the next 1.5 cm constitute the sole (that would be rather shallow) - or what does "until finished" mean? How many times to knit 2 tog on each side of the 2 centre stitches? Every row or every other row? Thanks.

DROPS Design 02.07.2015 kl. 10:06:

Dear Mrs Bayer, the sole is worked with the 3 cm garter st (1st size) on all sts, but when you have worked 1,5 cm in garter st, start to dec 4 sts every other row until piece measures 3 cm (from where sts were picked up): ie you work 1,5 cm in garter st without dec then 1,5 cm in garter st with dec every other row. Happy knitting!

Eva Hallberg 12.06.2015 - 09:15:

Hej Har begyndt på M2 på bærestykket. Har nu 164 masker og skal tage ind 11 masker på hvert 4 pind. Hvordan får jeg maskerne jævnt fordelt, så at indtagningerne efterlader lige mange masker (hvor der ikke tages ind) frem til de to forkanter (midten) af forstykket hvor knapperne skal sidde?

DROPS Design 07.08.2015 kl. 11:18:

Hej eva, hvis du deler 164 med 11 så får du 14,9 - hvis du på første omg strikker hver 13 og 14 m sammen og så næste gang her 12 og 13 sammen og så videre så bliver det ret jævnt. God fornøjelse!

Chrisine 15.02.2015 - 00:33:

Also ich habe die jacke jetzt zum 3ten mal begonnen und komme auch recht gut klar nur jetzt meine frage in der Anleitung steht man soll 167 Maschen anschlagen, davon sind 10 Maschen für die blende (5 links und 5 rechts) bleiben 157 für das Muster jedoch beinhaltet das muster m1 nur 12 Maschen und ich habe bei korrekter Ausführung von m1 immer 1 masche übrig, wo liegt mein Fehler? Und noch 1 frage was ist passe? Lieben dank schon mal

DROPS Design 15.02.2015 kl. 20:47:

Sie machen keinen Fehler, es ist korrekt, dass am Ende 1 M übrig bleibt - diese stricken Sie einfach wie die 1. M des Musters, dann wird es nämlich auf beiden Seiten symmetrisch. Als Passe bezeichnet man den oberen Teil ab den Armausschnitten, wenn die oberen Ärmelteile nicht separat gestrickt werden, sondern mit in den oberen Teil integriert sind. Hier ist es der kraus re gestrickte Teil mit den Abnahmen. Eine Rundpasse ist eine Passe, bei der gleichmäßig immer wieder Abnahmen gearbeitet werden, wie hier.

Gabriele Weigang 29.01.2015 - 21:54:

Ich verstehe den Anschlag nicht bitte genauer . Ist neu für mich .Kann mir das bildlich nicht vorstellen von der mitte aus LG G.Weigang

DROPS Design 30.01.2015 kl. 08:28:

"von der Mitte vorne" bedeutet ab dem vorderen Rand, also ab dem Vorderteil. Die Reihe beginnt unten am rechten Vorderteil und endet am linken Vorderteil. Sie nehmen für den Anschlag 2 Fäden, d.h. Sie nehmen den Faden doppelt, dann schneiden Sie nach dem Anschlag den einen Faden ab und stricken nur noch normal einfädig weiter. Der Anschlag wird mit doppeltem Faden gemacht, damit der Anschlagrand etwas fester wird. Wenn Sie weitere Fragen haben, melden Sie sich einfach.

Inez Huizinga 11.01.2015 - 20:44:

Sorry voor de vorige vraag. Antwoord al gevonden!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Baby 11-17