DROPS / 103 / 10

DROPS 103-10 by DROPS Design

Pitkät DROPS sukat joissa palmikoita ja alaspäin taitetut reunat ”Karisma Superwash”-langasta.

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

Koko: 35/37 - 38/40 - 41/44
Jalkapohjan pituus: 22 - 24 - 27 cm
Varren pituus: 43 - 46 - 49 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Karisma:
joka kokoon 300 g nro 55, vaalea ruskeankirjava
Lankavaihtoehdot ja langan koostumus - kts. sivu 2

DROPS Sukkapuikot nro 3,5.

kenkäkoko: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), kuvio/tekniikka: palmikko, ohjetyyppi: sukat,

Joustinneule: * 2 o, 3 n *, toista *-*.

Mallineule: Katso ruutupiirrokset M.1, M.2 ja M.3. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

Kantapääkavennukset:
1. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7-8-9 s, nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
2. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7-8-9 s, nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli.
3. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-8 s, nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
4. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-8 s, nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli.
5. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-6-7 s, nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
6. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-6-7 s, nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli.
Jatka kavennuksia samalla tavalla ja neulo aina kunnes jäljellä on 1 s vähemmän ennen kuin nostat s. Jatka kavennuksia kunnes puikolla on 8-10-12 s jäljellä.

Sukat: Työ neulotaan suljettuna neuleena keskeltä takaa lähtien. Luo sukkapuikoille nro 3,5 Karisma-langalla 80-90-100 s ja neulo joustinta - kts. selitys yllä. Kun joustimen korkeus on 2 cm, jatka neulomalla M.1:n mukaan. Kun työn korkeus on 20 cm, käännä työ - ts. jatka neulomista nurjalta puolelta (nämä 20 cm taitetaan alas kun sukka on valmis). Neulo 1 krs oikein ja kavenna samalla tasavälein 14-18-22 s = 66-72-78 s. Neulo 1 krs nurin. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Kaikki mitat otetaan nyt tästä. Seuraava krs neulotaan näin: 15-18-21 n, M.2 (= 36 s) ja 15-18-21 n. Kun työn korkeus on 5 cm, kavenna M.2:n molemmin puolin 1 s joka 2. cm yht. 11-12-13 kertaa (kavenna neulomalla 2 s nurin yhteen) = 44-48-52 s. Kun työn korkeus on 33-36-39 cm, siirrä keskimmäiset 24 s jalan päällä apulangalle. Neulo sitten jäljellä olevilla 20-24-28 s:lla takana (= kantapää) 5-5½-6 cm sileää neuletta. Tee sitten kantapääkavennukset - kts. Kantapääkavennukset yllä.

Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 11-13-15 s. Jaa kaikki s:t sukkapuikoille = 54-60-66 s. Neulo nyt keskimmäisillä 24 s:lla jalan päällä M.3:n mukaan (muilla s:illa neulotaan sileää neuletta). Kavenna samalla joka 2. krs näin: neulo 2 viimeistä s ennen M.3:n mallineuletta oikein yhteen ja neulo ensimmäiset 2 s M.3:n mallineuleen jälkeen kiertäen oikein yhteen (ts. neulo s:t takareunoistaan yhteen, eikä etureunoista) yht. 6 kertaa = 42-48-54 s. Neulo kunnes jalan pituus kantalapun reunasta (ts. kohdasta jossa kantapääkavennukset alkavat) mitattuna on n. 18-20-22 cm. Jatka sitten neulomalla kaikilla s:illa sileää neuletta. Kiinnitä merkkilanka jalan kumpaankin sivuun, ts. 22-24-26 s jalan päällä ja 20-24-28 s jalan alla. Tee nyt kärkikavennukset kummankin merkkilangan molemmin puolin näin: neulo 2 viimeistä s ennen merkkilankaa oikein yhteen ja neulo 2 ensimmäistä s merkkilangan jälkeen kiertäen oikein yhteen. Toista kavennukset joka 2. krs yht. 3 kertaa = 30-36-42 s. Kavenna sitten vielä jokaisella krs:lla yht. 6-7-9 kertaa = 6-8-6 s. Vedä lanka jäljellä olevien s:iden läpi ja päättele huolellisesti.

= siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 2 s nurin, neulo apupuikon 2 s oikein
= siirrä 2 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon 2 s nurin

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 103-10 alkuperäisohjeeseen.