DROPS / 103 / 10

DROPS 103-10 by DROPS Design

Lange DROPS strømper i ”Karisma Superwash” med fletter og brettekant.

DROPS design: Modell nr U-524
--------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/44
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm
Lengde på skaft: 43 - 46 - 49 cm
Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
300 gr i alle str f.nr 55, lys brunmelert

DROPS Settp nr 3,5 – eller de p du må ha for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: flette, sokker,

Vrbord: * 2 r, 3 vr *, gjenta fra *-*.

Mønster: Se diag M.1, M.2 og M.3. Diag viser mønsteret sett fra retten.

Hælfelling:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-8-9 m på p, ta neste m løst av som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-8-9 m på p, ta neste m løst av som om den skulle strikkes rett, 1 vr, løft den løse m over.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6-7-8 m på p, ta neste m løst av som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-7-8 m på p, ta neste m løst av som om den skulle strikkes rett, 1 vr, løft den løse m over.
5.p (= retten): Strikk til det gjenstår 5-6-7 m på p, ta neste m løst av som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over.
6.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5-6-7 m på p, ta neste m løst av som om den skulle strikkes rett, 1 vr, løft den løse m over.
Fortsett å strikke til det gjenstår 1 m mindre før m taes løst av p. Fortsett til du har igjen 8-10-12 m på p.

Strømper: Arb strikkes rundt fra midt bak. Legg opp 80-90-100 m på settp 3,5 med Karisma og strikk vrbord – se forkl over. Når vrborden måler 2 cm fortsettes det med M.1. Når arb måler 20 cm vendes arb – dvs det strikkes videre fra vrangen (de 20 cm som er strikkes skal brettes dobbelt ned over sokken når den er ferdig). Strikk 1 omg rett samtidig som det felles 14-18-22 m jevnt fordelt = 66-72-78 m. Strikk 1 omg vrang. Sett 1 merketråd i arb. Herfra måles arb videre. Neste p strikkes slik: vr over de første 15-18-21 m, M.2 (= 36 m), vr over de siste 15-18-21 m. Når arb måler 5 cm, felles det 1 m på hver side av M.2 på hver 2.cm totalt 11-12-13 ganger (fell ved å strikke 2 m vr sammen) = 44-48-52 m. Når arb måler 33-36-39 cm settes de midterste 24 m oppå foten på 1 tråd. Deretter strikkes det 5-5½-6 cm glstrikk over de resterende 20-24-28 m bak (= hæl). Videre felles det til hæl - se Hælfelling. Etter hælfellingen strikkes det opp 11-13-15 m på hver side av hælen. Fordel alle m på settp = 54-60-66 m. Strikk M.3 over de midterste 24 m oppå foten (de øvrige m strikkes i glstrikk). Samtidig felles det slik: Strikk de 2 m før M.3 rett sm og de 2 m etter M.3 vridd rett sm (dvs at det strikkes i bakre del av m isteden for fremre) på hver 2.p totalt 6 ganger = 42-48-54 m. Strikk til foten måler ca 18-20-22 cm målt fra hælkanten (dvs der hælfellingen starter). Videre strikkes det glstrikk over alle m. Sett 1 merketråd i hver side på foten, dvs 22-24-26 m oppå foten og 20-24-28 m under foten. Fell til tå på hver side av hver merketråd slik: Strikk de 2 m før merketråden rett sm og de 2 m etter merketråden vridd rett sm. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 3 ganger = 30-36-42 m. Deretter felles det på hver omg totalt 6-7-9 ganger = 6-8-6 m. Trekk en tråd gjennom de resterende m og fest godt.

= sett 2 m på hj.p foran arb, 2 rett, 2 rett fra hj.p
= sett 3 m på hj.p foran arb, 3 rett, 3 rett fra hj.p
= sett 3 m på hj.p bak arb, 3 rett, 3 rett fra hj.p
= sett 2 m på hj.p foran arb, 2 vr, 2 rett fra hj.p
= sett 2 m på hj.p bak arb, 2 rett, 2 vr fra hj.p