DROPS / 43 / 7

DROPS 43-7 by DROPS Design

Kuviollinen DROPS jakku Karisma-langasta

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

DROPS design: Malli nro U-349
-------------------------------------------------------

Koko: S/M (M/L)
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Karisma:
250 (300) g nro 05, musta
150 (150) g nro 48, viininpunainen
100 (150) g nro 52, keltainen
100 (100) g nro 49, ruosteenpunainen
100 (150) g nro 36, vihreä
50 (50) g nro 03, beige

DROPS PYÖRÖPUIKKO JA SUKKAPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS PUIKOT NRO 2,5.
DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 3,5.
NEULETIHEYS: 20 silmukkaa x 26 kerrosta mallineuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.

DROPS Tumma Pähkinänappi (514): 6 kpl.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: graafinen, ohjetyyppi: jakut,

MALLINEULE: Katso ruutupiirrokset (1 piirros = 1 mallikerta). Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

REUNUS: Neulo 3 cm sileää neuletta, neulo sitten seuraava kerros näin: *2 silmukkaa oikein yhteen, 1 langankierto*, toista *-* (= taitereuna), neulo vielä 3 cm sileää neuletta.

AINAOIKEINNEULE tasona: Neulo kaikki kerrokset oikein.
AINAOIKEINNEULE suljettuna neuleena: Neulo vuorotellen 1 kerros oikein ja 1 kerros nurin.

ETU- JA TAKAKAPPALE: Neulotaan ainaoikein -neuleen jälkeen suljettuna neuleena pyöröpuikolla ja lopuksi kädentiet ja keskietu leikataan auki. Luo 229 (241) silmukkaa pyöröpuikolle nro 4 mustalla langalla ja neulo tasona 2 kerrosta ainaoikeaa. Jatka neulomalla mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen M.1 mukaisesti ja lisää SAMALLA keskelle eteen 5 silmukkaa (= aukileikkaussilmukat, nämä silmukat neulotaan mallineuleen pohjavärillä). Kun olet neulonut piirroksen M.1 loppuun, neulo mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti. Tarkista neuletiheys! Kun työn pituus on 27 (26) cm, lisää seuraavalla kerroksella kumpaankin sivuun 5 silmukkaa (= aukileikkaussilmukat, nämä silmukat neulotaan mallineuleen pohjavärillä) näin: Neulo 57 (60) silmukkaa = oikea etukappale, luo 5 silmukkaa, neulo 114 (120) silmukkaa = takakappale, luo 5 silmukkaa, neulo 58 (61) silmukkaa = vasen etukappale.

Kun työn pituus on 46 (46) cm, päätä etukappaleen keskimmäiset 25 (27) + 5 silmukkaa pääntietä varten seuraavasti: Päätä oikeasta etukappaleesta 12 (13) silmukkaa + 5 aukileikkaussilmukkaa + vasemmasta etukappaleesta 13 (14) silmukkaa. Päätä sitten etukappaleen pääntien kummastakin reunasta joka 2.kerros: 1 x 3 silmukkaa, 1 x 2 silmukkaa ja 2 x 1 silmukka. Kun piirroksen M.2 mallineuletta on jäljellä 4 kerrosta ja työn pituus on n. 50 (50) cm, päätä takakappaleen keskimmäiset 34 (36) silmukkaa pääntietä varten. Päätä seuraavalla kerroksella vielä 2 silmukkaa takakappaleen pääntien kummastakin reunasta. Päätä loput silmukat kerralla, kun olet neulonut piirroksen M.2 loppuun. Työn pituus on n. 52 (52) cm.

HIHA: Luo 44 (46) silmukkaa sukkapuikoille nro 4 mustalla langalla ja neulo 2 kerrosta ainaoikeaa. Neulo sitten mallineuletta vuorotellen piirroksen M.3 ja piirroksen M.4 mukaisesti. Samanaikaisesti kun työn pituus on 4 (4) cm, lisää keskelle hihan alle 2 silmukkaa. Toista tällaiset lisäykset joka 3.kerros yhteensä 28 (29) kertaa = 100 (104) silmukkaa. Kun työn pituus on 42 (42) cm, siirrä keskeltä hihan alta 4 silmukkaa apulangalle ja jatka neulomista tasona. Siirrä sitten kummastakin reunasta silmukat apulangalle joka 2.kerros seuraavasti: 3 x 4 silmukkaa. Työn pituus on nyt n. 45 (45) cm. Ota apulangalla odottavat silmukat takaisin työhön ja neulo 2 cm sileää nurjaa neuletta päärmevaraksi. Päätä silmukat kerralla. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY: Ompele merkkilanka kummankin sivun sekä keskiedun lisättyjen silmukoiden keskelle. Ompele koneella 2 ommelta merkkilankojen molemmin puolin, 1. sauma ommellaan ½ silmukan päähän merkkilangasta ja 2. sauma ommellaan ½ silmukan päähän ensimmäisestä saumasta. Leikkaa kädentiet ja keskietu auki saumojen välistä. Ompele olkasaumat. Poimi vasemman etukappaleen etureunasta n. 90 silmukkaa puikoille nro 2,5 mustalla langalla ja neulo reunus. Päätä silmukat. Neulo oikea etureuna samoin, mutta kun etureunan leveys on 1 cm, tee tasavälein 6 napinläpeä. 1 napinläpi = päätä 2 silmukkaa ja luo seuraavalla kerroksella päätettyjen silmukoiden tilalle 2 silmukkaa (tee tällaiset napinlävet myös taitereunan toiselle puolelle). Taita ja kiinnitä etureunat kaksinkerroin työn nurjalle puolelle. Poimi pääntien reunasta n. 110 silmukkaa sukkapuikoille nro 2,5 mustalla langalla ja neulo 2 kerrosta ainaoikeaa. Päätä silmukat. Kiinnitä hihat paikoilleen työn oikealta puolelta seuraavasti: Ompele vuorotellen 1 pisto hihan viimeiseen oikeaan kerrokseen (ennen sisävaraa) ja 1 pisto koneompeleen sisäpuolelle miehustassa. Ompele sisävara nurjalla leikatun reunan yli.

VIRKATTU REUNUS: Virkkaa reunus työn oikealta puolelta 2-kertaisella mustalla langalla ja koukulla nro 3,5 näin: Virkkaa etu- ja takakappaleen ainaoikeinneulottuun alareunaan, kummankin hihan alareunaan ja pääntien reunaan 1 kerros kiinteitä silmukoita (etu- ja takakappaleen alareunaan tulee n. 140 kiinteää silmukkaa, kummankin hihan alareunaan tulee n. 27 kiinteää silmukkaa ja pääntien reunaan tulee n. 105 kiinteää silmukkaa). Virkkaa sitten 1 kerros rapuvirkkausta, eli virkkaa kiinteitä silmukoita vasemmalta oikealle. Kiinnitä napit.

Piirros

= musta
= viininpunainen
= keltainen
= ruosteenpunainen
= vihreä

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 43-7 alkuperäisohjeeseen.