DROPS / 227 / 36

Chill Chaser by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Alpaca- tai DROPS BabyMerino -langasta. Työssä on kaksinkertainen pääntien reunus, raglanlinjat ja sivuhalkiot. Koot S-XXXL.

  • Chill Chaser / DROPS 227-36 - Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Alpaca- tai DROPS BabyMerino -langasta. Työssä on kaksinkertainen pääntien reunus, raglanlinjat ja sivuhalkiot. Koot S-XXXL.
  • Chill Chaser / DROPS 227-36 - Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Alpaca- tai DROPS BabyMerino -langasta. Työssä on kaksinkertainen pääntien reunus, raglanlinjat ja sivuhalkiot. Koot S-XXXL.
  • Chill Chaser / DROPS 227-36 - Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Alpaca- tai DROPS BabyMerino -langasta. Työssä on kaksinkertainen pääntien reunus, raglanlinjat ja sivuhalkiot. Koot S-XXXL.
  • Chill Chaser / DROPS 227-36 - Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Alpaca- tai DROPS BabyMerino -langasta. Työssä on kaksinkertainen pääntien reunus, raglanlinjat ja sivuhalkiot. Koot S-XXXL.
  • Chill Chaser / DROPS 227-36 - Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Alpaca- tai DROPS BabyMerino -langasta. Työssä on kaksinkertainen pääntien reunus, raglanlinjat ja sivuhalkiot. Koot S-XXXL.
DROPS Design: Malli z-940
Lankaryhmä A
-------------------------------------------------------

400-450-500-550-600-650 g väriä 302, kameli

Tai:
Garnstudion DROPS BABY MERINO (kuuluu lankaryhmään A):
400-400-450-500-550-600 g väriä 23, vaalea beige

DROPS NAPPI, Marble NRO 629: 6-6-6-7-7-7 kpl.

PUIKOT:
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 2,5: Pituus 80 cm.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5.
Voit myös käyttää MAGIC LOOP -tekniikkaa, jolloin tarvitset vain yhden 80 cm:n pituisen pyöröpuikon/puikkokoko.

NEULETIHEYS:
24 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 32 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.
HUOM: Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Saat tämän mallin langat alkaen 22.40€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan/lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 160 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 12 silmukkaa), ja jaa loput 148 silmukkaa kavennusten/lisäysten määrän kanssa (esim. 24) = 6,2.
Tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla n. joka 5. ja joka 6.silmukka oikein yhteen (älä tee kavennuksia etureunojen kohdalla).
Tämän esimerkin lisäykset tehdään 1 langankierrolla n. joka 6.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.

RAGLANLISÄYKSET:
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Tee raglanlisäykset neulomalla jokaisella merkityllä silmukalla piirroksen A.1 mallineuletta ohjeen mukaisesti. Kun olet jokaisen 4 merkin kohdalla neulonut piirroksen A.1 loppuun, työhön on lisätty yhteensä 16 silmukkaa. Toista piirroksen A.1 mallikertaa ohjeen mukaisesti. Tee jatkossa lisäykset neulomalla jokaisella merkityllä silmukalla piirroksen A.2 mallineuletta ohjeen mukaisesti. Kun olet jokaisen 4 merkin kohdalla neulonut piirroksen A.2 loppuun, työhön on lisätty yhteensä 8 silmukkaa. Toista piirroksen A.2 mallikertaa ohjeen mukaisesti.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Tee napinläpi työn oikealta puolelta, kun kerroksella on jäljellä 4 silmukkaa, seuraavasti: Tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo viimeiset 2 silmukkaa oikein. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen pituus on 6-6-6-6-7-7 cm. Seuraava napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen pituus on 19-19-21-21-22-22 cm (nämä 2 ensimmäistä napinläpeä asettuvat päällekkäin, kun pääntien reunus taitetaan kaksinkerroin). Seuraava napinläpi tehdään, kun pääntien reunus on valmis. Tee sitten seuraavat 4-4-4-5-5-5 napinläpeä aina n. 9-9½-10-8-8½-9 cm:n välein.

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Mikäli päätösreunasta tulee kuitenkin liian kireä, tee 1 langankierto n. joka 6.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Kaksinkertainen pääntien reunus ja kaarroke neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaleita ja hihoja varten. Etu-/takakappaleet neulotaan tasona pyöröpuikolla, ylhäältä alas kohtaan, josta joustinneule alkaa. Tämän jälkeen työ jaetaan sivuista halkioita varten, ja etukappaleiden ja takakappaleen joustinneuleet neulotaan tasona erikseen. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla, ylhäältä alas.

KAKSINKERTAINEN PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo hieman löyhästi 160-166-172-184-190-196 silmukkaa (sisällyttäen 6 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 3 DROPS Alpaca- tai DROPS Baby Merino -langalla. Vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5. Neulo 1 kerros nurin (= nurja puoli).
Jatka neulomalla joustinneuletta seuraavasti:
1.KERROS (= oikea puoli): 6 AINAOIKEINNEULOTTUA (lue selitys yllä) reunasilmukkaa, *1 silmukka kiertäen oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 1 silmukka kiertäen oikein, ja neulo lopuksi 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa.
2.KERROS (= nurja puoli): 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *1 silmukka kiertäen nurin, 2 silmukkaa oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 1 silmukka kiertäen nurin, ja neulo lopuksi 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa.
Toista kerroksia 1.-2. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä).
Kun joustinneuleen pituus on 25-25-27-27-29-29 cm, neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja kavenna tasavälein 24-26-28-28-30-32 silmukkaa (lue KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 136-140-144-156-160-164 silmukkaa. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta (etureunojen silmukoilla neulotaan ainaoikeaa). Pääntien reunus taitetaan myöhemmin kaksinkerroin ja ommellaan kiinni, jolloin sen pituus on n. 12-12-13-13-14-14 cm.
Kiinnitä 1 merkki kerroksen alkuun, etureunan sisäpuolelle (= keskietu). Neulo kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti. Kaarrokkeen mitat otetaan tästä merkistä!

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Kiinnitä 4 merkkiä työhön alla olevan ohjeen mukaisesti. Jokainen merkki kiinnitetään silmukkaan. Näiden merkkien tulee olla eriväriset kuin pääntien reunuksen jälkeinen merkki, jotta ne erottuisivat paremmin. Näiden merkkien kohdalla tehdään raglanlisäykset.
Laske 28-29-30-31-32-33 silmukkaa (= etukappale), kiinnitä 1 merkki seuraavaan silmukkaan, laske 16-16-16-20-20-20 silmukkaa (= hiha), kiinnitä 1 merkki seuraavaan silmukkaan, laske 44-46-48-50-52-54 silmukkaa (= takakappale), kiinnitä 1 merkki seuraavaan silmukkaan, laske 16-16-16-20-20-20 silmukkaa (= hiha), kiinnitä 1 merkki seuraavaan silmukkaan. Viimeisen merkin jälkeen kerroksella on jäljellä 28-29-30-31-32-33 silmukkaa (= etukappale).
Neulo tasona sileää neuletta, lukuun ottamatta 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin etureunassa. TARKISTA NEULETIHEYS!
Aloita SAMALLA ensimmäisellä oikean puolen kerroksella RAGLANLISÄYKSET (lue selitys yllä). Tee lisäykset jokaisen 4 merkin kohdalla neulomalla jokaisella merkityllä silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (piirroksen A.1 keskimmäinen silmukka tulee merkityn silmukan kohdalle, eli aloita piirroksen A.1 mallineule, kun merkittyä silmukkaa edeltää 1 silmukka).
Toista tällaiset lisäykset siten, että toistat piirroksen A.1 mallikertaa yhteensä 13-14-16-18-20-21 kertaa korkeussuunnassa = 344-364-400-444-480-500 silmukkaa.
Tee seuraavalla oikean puolen kerroksella lisäykset jokaisen 4 merkin kohdalla neulomalla jokaisella merkityllä silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (piirroksen A.2 keskimmäinen silmukka tulee merkityn silmukan kohdalle, eli aloita piirroksen A.2 mallineule, kun merkittyä silmukkaa edeltää 3 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset siten, että toistat piirroksen A.2 mallikertaa yhteensä 2-3-3-2-2-3 kertaa korkeussuunnassa = 360-388-424-460-496-524 silmukkaa.
Lisää seuraavalla oikean puolen kerroksella 4-4-0-4-0-0 silmukkaa, eli lisää jokaiseen raglanlinjaan 1 silmukka (mikäli koossa tehdään lisäyksiä) = 364-392-424-464-496-524 silmukkaa.
Jatka sileää neuletta ilman lisäyksiä, ja neulo kummassakin etureunassa 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, kunnes työn pituus pääntien reunuksen jälkeisestä merkistä mitattuna on 18-20-22-24-26-28 cm.
Jaa työ seuraavalla kerroksella etu-/takakappaleita ja hihoja varten, eli neulo seuraava kerros näin:
Neulo ensimmäiset 60-64-68-74-80-86 silmukkaa kuten aiemmin (= etukappale), siirrä seuraavat 68-74-82-90-94-96 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavilla 108-116-124-136-148-160 silmukalla sileää neuletta (= takakappale), siirrä seuraavat 68-74-82-90-94-96 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla), ja neulo viimeiset 60-64-68-74-80-86 silmukkaa kuten aiemmin.
Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 244-260-280-304-332-364 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka 64-68-73-79-86-92 silmukan päähän kummastakin reunasta = 116-124-134-146-160-172 silmukkaa merkkilankojen välissä takakappaleessa. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana, työ jaetaan näiden merkkilankojen kohdalta sivuhalkioita varten.
Neulo tasona sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 18-18-18-17-17-17 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen kerroksen. Työhön neulotaan vielä n. 12 cm. HUOM: Vaate venyy käytössä n. 3 cm:n verran (katso mittapiirros). Sovita tarvittaessa jakkua ja tarkista onko pituus sopiva.
Jaa sitten työ merkkilankojen kohdalta ja neulo osat erikseen, jotta kumpaankin sivuun muodostuisi halkio.

VASEN ETUKAPPALE (kun vaate puetaan päälle):
= 64-68-73-79-86-92 silmukkaa. Tee nyt lisäykset, jotta neulottavasta joustinneuleesta tulisi tarpeeksi joustava.
Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää tasavälein 15-17-15-18-20-23 silmukkaa (muista KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 79-85-88-97-106-115 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5 ja neulo joustinneuletta sivusta alkaen näin:
1.KERROS (nurja puoli): 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *1 silmukka kiertäen nurin, 2 silmukkaa oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 1 silmukka kiertäen nurin, ja neulo lopuksi etureunan 6 reunasilmukalla ainaoikeaa.
2.KERROS (oikea puoli): 6 reunasilmukkaa ainaoikeaa, *1 silmukka kiertäen oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 4 silmukkaa, neulo 1 silmukka kiertäen oikein, ja neulo lopuksi 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa.
Toista kerroksia 1.-2., kunnes joustinneuleen pituus on 12 cm. Päätä silmukat oikein silmukoin työn oikealta puolelta (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 51-53-55-57-59-61 cm (työ mitataan, kun se makaa esim. pöydällä).

OIKEA ETUKAPPALE:
= 64-68-73-79-86-92 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää tasavälein 15-17-15-18-20-23 silmukkaa (muista KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 79-85-88-97-106-115 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5 ja neulo joustinneuletta keskeltä edestä alkaen näin:
1.KERROS (nurja puoli): 6 reunasilmukkaa ainaoikeaa, *1 silmukka kiertäen nurin, 2 silmukkaa oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 4 silmukkaa, neulo 1 silmukka kiertäen nurin, ja neulo lopuksi 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa.
2.KERROS (oikea puoli): 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *1 silmukka kiertäen oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 1 silmukka kiertäen oikein, ja neulo lopuksi etureunan 6 reunasilmukalla ainaoikeaa.
Toista kerroksia 1.-2., kunnes joustinneuleen pituus on 12 cm. Päätä silmukat oikein silmukoin työn oikealta puolelta (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN).

TAKAKAPPALE:
= 116-124-134-146-160-172 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää tasavälein 29-30-32-35-39-42 silmukkaa (muista KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 145-154-166-181-199-214 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5 ja neulo joustinneuletta seuraavasti:
1.KERROS (nurja puoli): 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *1 silmukka kiertäen nurin, 2 silmukkaa oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 4 silmukkaa, neulo 1 silmukka kiertäen nurin, ja neulo lopuksi 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa.
2.KERROS (oikea puoli): 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *1 silmukka kiertäen oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 4 silmukkaa, neulo 1 silmukka kiertäen oikein, ja neulo lopuksi 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa.
Toista kerroksia 1.-2., kunnes joustinneuleen pituus on 12 cm. Päätä silmukat oikein silmukoin työn oikealta puolelta (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN).

HIHAT:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 68-74-82-90-94-96 silmukkaa sukkapuikoille tai lyhyelle pyöröpuikolle nro 3 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 8-8-10-10-12-12 silmukasta 1 silmukka = 76-82-92-100-106-108 silmukkaa.
Kiinnitä 1 merkkilanka hihan alapuolelta poimittujen 8-8-10-10-12-12 silmukan keskelle. Anna merkkilangan kulkea työn mukana, keskellä hihan alla tehtävät kavennukset tehdään myöhemmin tämän merkkilangan kohdalla.
Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena.
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 3-3-3-2-2-2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 4-3-2-1½-1½-1½ cm välein yhteensä 9-11-15-18-19-19 kertaa = 58-60-62-64-68-70 silmukkaa.
Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 37-35-34-33-31-30 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät pääntiet ja korkeammat kaarrokkeet). Työhön neulotaan vielä n. 8 cm. Sovita tarvittaessa jakkua ja tarkista onko hihan pituus sopiva.
Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 14-12-13-14-13-14 silmukkaa (muista KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 72-72-75-78-81-84 silmukkaa.
Vaihda sukkapuikkoihin nro 2,5. Neulo 8 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka kiertäen oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat oikein silmukoin (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 45-43-42-42-40-39 cm.
Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Taita pääntien reunuksen joustinneule kaksinkerroin työn sisäpuolelle (tarkista, että ensimmäiset 2 napinläpeä asettuvat päällekkäin) ja ompele kiinni. On tärkeää, että saumasta tulee joustava, jotta pääntien reunuksesta tulisi tasainen ja siisti. Ompele kummankin etureunan aukko kiinni pienin pistoin.
Kiinnitä napit vasempaan etureunaan.

Piirros

symbols = oikea silmukka oikealta puolelta, nurja silmukka nurjalta puolelta
symbols = lisää merkittyyn silmukkaan 6 silmukkaa neulomalla samaan silmukkaan 7 silmukkaa näin: Neulo tämän silmukan alla olevaan silmukkaan 1 oikea silmukka, mutta älä vielä pudota silmukoita vasemman käden puikolta, *tee 1 langankierto oikean käden puikolle, neulo vasemman puikon samaan silmukkaan 1 oikea silmukka (vedä silmukka riittävän pitkäksi, jottei siitä tule liian kireä)*, toista *-* yhteensä 3 kertaa, pudota sitten silmukat vasemmalta puikolta = 7 silmukkaa (eli työhön lisättiin 6 silmukkaa). Kiinnitä 1 merkki näiden 7 silmukan keskimmäiseen silmukkaan. Tarvitset merkin seuraavalla kerralla, kun teet lisäykset.
symbols = lisää merkittyyn silmukkaan 4 silmukkaa neulomalla samaan silmukkaan 5 silmukkaa näin: Neulo tämän silmukan alla olevaan silmukkaan 1 oikea silmukka, mutta älä vielä pudota silmukoita vasemman käden puikolta, *tee 1 langankierto oikean käden puikolle, neulo vasemman puikon samaan silmukkaan 1 oikea silmukka (vedä silmukka riittävän pitkäksi, jottei siitä tule liian kireä)*, toista *-* yhteensä 2 kertaa, pudota sitten silmukat vasemmalta puikolta = 5 silmukkaa (eli työhön lisättiin 4 silmukkaa). Kiinnitä 1 merkki näiden 5 silmukan keskimmäiseen silmukkaan. Tarvitset merkin seuraavalla kerralla, kun teet lisäykset.
symbols = 2 silmukkaa oikein yhteen
symbols = 2 silmukkaa kiertäen oikein yhteen
symbols = neuleen muodon vuoksi työ venyy käytössä n. 3 cm:n verran, mittapiirroksen mittoihin verrattuna.

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 227-36) .

Kommentit / Kysymykset (2)

country flag Aukje 05.10.2021 - 11:04:

Bij het begin van de pas klopt het aantal steken niet. Voor maat L: 144 op de naald . Verdelen in 30+16+48+16+30 = 140. Dus hou ik 4 steken over…..

user icon DROPS Design 07.10.2021 kl. 10:44:

Dag Aukje,

Heb je de markeerdraden in de steken gevoegd en niet tussen de steken? Mogelijk dat dit het verschil van 4 steken veroorzaakt.

country flag Tina 17.08.2021 - 10:37:

Sød men mangler lommer

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 227-36