DROPS / 223 / 35

Pink Petunias by DROPS Design

Ylhäältä alas virkattu toppi DROPS Muskat-langasta. Keskellä takana niskassa on halkio ja työssä on lyhyet puhvihihat. Koot XS - XXL.

  • Pink Petunias / DROPS 223-35 - Ylhäältä alas virkattu toppi DROPS Muskat-langasta. Keskellä takana niskassa on halkio ja työssä on lyhyet puhvihihat. Koot XS - XXL.
  • Pink Petunias / DROPS 223-35 - Ylhäältä alas virkattu toppi DROPS Muskat-langasta. Keskellä takana niskassa on halkio ja työssä on lyhyet puhvihihat. Koot XS - XXL.
  • Pink Petunias / DROPS 223-35 - Ylhäältä alas virkattu toppi DROPS Muskat-langasta. Keskellä takana niskassa on halkio ja työssä on lyhyet puhvihihat. Koot XS - XXL.
DROPS Design: Malli r-776
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

KOKO:
XS - M - L - XL - XXL - XXL

LANGANMENEKKI: Garnstudion
DROPS MUSKAT (kuuluu lankaryhmään B):
400-450-450-500-550-600 g väriä 29, vaaleanpunainen pantteri

VIRKKUUTIHEYS:
20 pylvästä leveyssuunnassa ja 10 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 521: Joka kokoon 4 kpl.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Saat tämän mallin langat alkaen 18.40€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

KETJUSILMUKAN VIRKKAUSVINKKI:
Mikäli virkkaat virkkuukoukun kärjellä, ketjusilmukasta tulee usein liian kireä.
1 ketjusilmukan tulee olla yhtä pitkä kuin 1 pylväs on leveä.

VIRKKAUSINFO:
Jokaisen pylväskerroksen aluksi virkataan 3 ketjusilmukkaa, nämä ketjusilmukat eivät korvaa ensimmäistä pylvästä.
MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.4.

LISÄYSVINKKI (kädentiet):
Lisää 1 silmukka seuraavasti: Virkkaa kerroksen lopuksi 1 ketjusilmukka (= työhön lisättiin 1 silmukka).
Lisää 3 silmukkaa seuraavasti: Virkkaa kerroksen lopuksi 3 ketjusilmukkaa (= työhön lisättiin 3 silmukkaa).
Lisäyskerroksen jälkeisellä kerroksella jokaiseen lisättyyn ketjusilmukkaan virkataan 1 pylväs.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

TOPPI: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Etukappale, takakappale ja hihat virkataan tasona erikseen, ylhäältä alas. Osat ommellaan yhteen. Lopuksi virkataan pääntien reunus.

ETUKAPPALE:
Oikea olka:
Virkkaa 18-19-20-20-21-21 ketjusilmukkaa (lue KETJUSILMUKAN VIRKKAUSVINKKI), virkkaa 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien, virkkaa sitten 1 pylväs jokaiseen 14-15-16-16-17-17 seuraavaan ketjusilmukkaan = 15-16-17-17-18-18 pylvästä ja 3 ketjusilmukkaa kääntymiseen. Virkkaa sitten tasona 1 pylväs jokaiseen pylvääseen (lue VIRKKAUSINFO).
TARKISTA VIRKKUUTIHEYS!
Kun työssä on 7-7-7-9-9-9 pylväskerrosta, katkaise lanka ja jätä työ odottamaan. Virkkaa vasen olka.

Vasen olka:
Virkkaa 18-19-20-20-21-21 ketjusilmukkaa, virkkaa 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien, virkkaa sitten 1 pylväs jokaiseen 14-15-16-16-17-17 seuraavaan ketjusilmukkaan = 15-16-17-17-18-18 pylvästä ja 3 ketjusilmukkaa kääntymiseen. Virkkaa sitten tasona 1 pylväs jokaiseen pylvääseen.
Kun työssä on 7-7-7-9-9-9 pylväskerrosta, virkkaa seuraava kerros (= nurja puoli) näin:
Virkkaa 1 pylväs vasemman olan jokaiseen 15-16-17-17-18-18 pylvääseen, virkkaa 32-32-32-34-34-36 ketjusilmukkaa (= pääntie), virkkaa 1 pylväs oikean olan jokaiseen 15-16-17-17-18-18 pylvääseen (on tärkeää, että tämä kerros virkataan työn nurjalta puolelta, jotta virkatusta pinnasta tulisi kummallakin olalla samanlainen).

Kerroksella on nyt 62-64-66-68-70-72 pylvästä.
Jatka tasona pylväiden virkkaamista. Kun työn pituus olalta mitattuna on 10-11-12-11-12-11 cm, aloita kummassakin reunassa kädenteiden lisäykset (lue LISÄYSVINKKI). Lisää 1 silmukka 3-2-1-1-1-1 kertaa, lisää 3 silmukkaa 0-1-2-3-3-4 kertaa ja lisää 5-6-7-7-11-13 silmukkaa kerran = 78-86-94-102-112-124 silmukkaa.
Jatka tasona pylväiden virkkaamista, kunnes työn pituus olalta alaspäin mitattuna on yhteensä 42-44-46-48-50-52 cm. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

TAKAKAPPALE:
Oikea olka:
Virkkaa 18-19-20-20-21-21 ketjusilmukkaa, virkkaa 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien, virkkaa sitten 1 pylväs jokaiseen 14-15-16-16-17-17 seuraavaan ketjusilmukkaan = 15-16-17-17-18-18 pylvästä ja 3 ketjusilmukkaa kääntymiseen. Virkkaa sitten tasona 1 pylväs jokaiseen pylvääseen.
Kun työssä on 2 pylväskerrosta, katkaise lanka. Virkkaa 16-16-16-17-17-18 löyhää ketjusilmukkaa (= pääntie), virkkaa sitten 1 pylväs olan jokaiseen pylvääseen (on tärkeää, että tämä kerros virkataan työn oikealta puolelta, eli olalla virkataan vuorotellen 1 kerros työn oikealta puolelta ja 1 kerros työn nurjalta puolelta) = 31-32-33-34-35-36 silmukkaa. Virkkaa sitten tasona 1 pylväs jokaiseen pylvääseen.

YLEISKATSAUS SEURAAVASTA KATKELMASTA:
Tee nyt kädentien lisäykset. Samanaikaisesti kun työn pituus on 15 cm, jätä työ odottamaan ja virkkaa vasen olka. Yhdistä sitten vasen ja oikea olka siten, että keskelle taakse muodostuu halkio. Lue koko seuraava katkelma ennen kuin jatkat virkkaamista.

Kun työn pituus olalta mitattuna on 10-11-12-11-12-11 cm, aloita sivussa kädentien lisäykset (lisäykset tehdään jokaisen oikean puolen kerroksen lopussa, muista LISÄYSVINKKI). Lisää 1 silmukka 3-2-1-1-1-1 kertaa, lisää 3 silmukkaa 0-1-2-3-3-4 kertaa ja lisää 5-6-7-7-11-13 silmukkaa kerran. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus olalta mitattuna on 15 cm ja olet viimeksi virkannut nurjan puolen kerroksen, katkaise lanka. Jätä työ odottamaan. Virkkaa vasen olka.

Vasen olka:
Virkkaa 18-19-20-20-21-21 ketjusilmukkaa, virkkaa 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien, virkkaa sitten 1 pylväs jokaiseen 14-15-16-16-17-17 seuraavaan ketjusilmukkaan = 15-16-17-17-18-18 pylvästä ja 3 ketjusilmukkaa kääntymiseen. Virkkaa sitten tasona 1 pylväs jokaiseen pylvääseen.
Kun työssä on 3 pylväskerrosta, virkkaa 3.kerroksen lopuksi 16-16-16-17-17-18 ketjusilmukkaa (= pääntie). Virkkaa 3 ketjusilmukkaa kääntymiseen, ja virkkaa sitten 1 pylväs jokaiseen silmukkaan = 31-32-33-34-35-36 silmukkaa. Jatka tasona pylväiden virkkaamista.
Tee kädentien lisäykset kuten oikealla olalla, mutta tee nyt lisäykset jokaisen nurjan puolen kerroksen lopussa. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 15 cm ja olet viimeksi virkannut nurjan puolen kerroksen, yhdistä vasen ja oikea olka työn oikealta puolelta näin:

Virkkaa vasemman olan silmukat kuten aiemmin, virkkaa sitten oikean olan silmukat. Takakappaleen keskellä on nyt halkio. Jatka tasona pylväiden virkkaamista ja tee kummassakin reunassa kädentien lisäykset kuten aiemmin. Kun kaikki kädenteiden lisäykset on tehty, kerroksella on 78-86-94-102-112-124 silmukkaa ja työn pituus olalta mitattuna on n. 18-19-20-21-22-23 cm.
Jatka tasona pylväiden virkkaamista, kunnes työn pituus olalta alaspäin mitattuna on yhteensä 42-44-46-48-50-52 cm. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat. Ompele sivusaumat, jätä topin kumpaankin alareunaan n. 5 cm:n korkuinen halkio.

HIHAT:
Virkkaa 27-27-29-29-31-31 ketjusilmukkaa koukulla nro 3,5 ja Muskat-langalla. Käännä työ ja virkkaa mallivirkkausta seuraavasti:
Virkkaa ensimmäisten 3 ketjusilmukan kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.1 mukaisesti, virkkaa seuraavien 2 ketjusilmukan kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.2 mukaisesti, virkkaa seuraavien 18-18-20-20-22-22 ketjusilmukan kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.3 mukaisesti, virkkaa seuraavien 2 ketjusilmukan kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.2 mukaisesti, virkkaa viimeisten 2 ketjusilmukan kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.4 mukaisesti. Jatka tasona mallivirkkausta tähän tapaan. Kun olet virkannut piirrokset loppuun, jatka mallivirkkausta kuten aiemmin, eli tee piirrosten A.1 ja A.4 mallikertojen sisäpuolella lisäykset piirroksen A.2 mukaisesti (= lisää jokaisella kerroksella 1 pylväsryhmä), kunnes työssä on 8-8-9-9-10-10 kerrosta mallivirkkausta ja kumpaankin reunaan on tehty yhteensä 7-7-8-8-9-9 lisäystä = 25-25-28-28-31-31 pylväsryhmää. Virkkaa sitten jokaisen ketjusilmukkakaaren kohdalla piirroksen A.3 mallivirkkausta, ja virkkaa reunoissa piirrosten A.1 ja A.4 mallivirkkausta kuten aiemmin, kunnes hihan pituus keskeltä mitattuna on n. 16-16-17-17-18-18 cm.
Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

KÄDENTEIDEN REUNUKSET:
Virkkaa reunus kumpaankin kädentien reunaan näin: Aloita keskeltä hihan alta virkkaamalla 1 piilosilmukka ensimmäiseen silmukkaan:
1.KERROS: Virkkaa 1 ketjusilmukka, *1 kiinteä silmukka seuraavaan silmukkaan, 1 ketjusilmukka, jätä n. 1 cm väliin*, toista *-* koko kerroksen ajan (kiinteiden silmukoiden/ketjusilmukoiden määrä tulee olla 6 silmukalla jaollinen), virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen ketjusilmukkaan.
Aseta hihat kädenteille, n. 16-16-18-18-19-19 cm:n matkalta olkasauman kummallakin puolella. Hihan reunat eivät kohtaa keskellä hihan alla. Kiinnitä hihat paikoilleen, ompele reunimmaiseen silmukkaan. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Virkkaa reunus pääntien reunaan näin: Aloita keskeltä takaa halkion alareunasta ja virkkaa ensimmäinen kerros työn nurjalta puolelta.
1.KERROS: Virkkaa 1 piilosilmukka ensimmäiseen silmukkaan, 1 ketjusilmukka, *1 kiinteä silmukka seuraavaan silmukkaan, 1 ketjusilmukka, jätä n. 1 cm väliin*, toista *-* 12 kertaa ylös pitkin halkion reunaa, jatka virkkaamista samalla tavalla pääntien reunan kohdalla, toista sitten *-* 12 kertaa alas pitkin halkion toista reunaa (kiinteiden silmukoiden/ketjusilmukoiden määrä tulee olla 6 silmukalla jaollinen), virkkaa lopuksi 1 kiinteä silmukka halkion alareunaan. Käännä työ ja virkkaa 2.kerros työn oikealta puolelta.
2.KERROS: Virkkaa 1 ketjusilmukka, *jätä 1 kiinteä silmukka väliin, virkkaa 2 kiinteää silmukkaa seuraavaan ketjusilmukkaan, 3 ketjusilmukkaa, jätä 1 kiinteä silmukka väliin, virkkaa 1 kiinteä silmukka seuraavaan ketjusilmukkaan, jätä 1 kiinteä silmukka väliin, virkkaa 2 kiinteää silmukkaa seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* koko kerroksen ajan, virkkaa lopuksi 1 kiinteä silmukka halkion alareunaan.
Ompele nyt pääntien reunus yhteen halkion alareunan kohdalta näin:
Aseta reunuksen vasen puoli oikean puolen päälle. Ompele muutama pisto molempien kerrosten läpi siten, että reunat kiinnittyvät toisiinsa.
Kiinnitä napit halkion oikeaan reunaan. Napit napitetaan halkion vasemman reunan ketjusilmukkakaariin.

Piirros

symbols = 1 ketjusilmukka. Mikäli virkkaat virkkuukoukun kärjellä, ketjusilmukasta tulee usein liian kireä. 1 ketjusilmukan tulee olla yhtä pitkä kuin 1 pylväs on leveä.
symbols = 1 pylväs alla olevaan silmukkaan tai 1 pylväs kerroksen 3.ketjusilmukkaan
symbols = 1 pylväs ketjusilmukan tai ketjusilmukkakaaren ympäri
symbols = 4 ketjusilmukkaa
symbols = 3 ketjusilmukkaa kerroksen alkuun (korvaavat kerroksen ensimmäisen pylvään)
symbols = aloita piirrokseen nuolella merkityltä kerrokselta

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 223-35) .

Kommentit / Kysymykset (11)

country flag Toos Van Vught 24.06.2021 - 13:54:

Sorry, van die vier lossen snap ik al. (nou ja, Al) Maar ik blijf het een moeilijk patroontje vinden. met groet, Toos

country flag Toos Van Vught 24.06.2021 - 13:13:

Zeer bedankt voor uw reactie. Ondanks deze blijf ik het moeilijk vinden want er staat niet veel meer dan in het patroon. Het meerderen doe je in A2 door twee stokjesgroepen in de middelste 4 lossen te haken schrijft u maar je hebt toch in het patroon geen 4 middelste lossen? verder heb ik de parelmoer knopen gekocht maar ik lees niets over het bevestigen hiervan en over lusjes voor de knopen o.i.d. Graag nog wat uitleg a.u.b. groetend, Toos

user icon DROPS Design 09.07.2021 kl. 09:38:

Dag Toos,

Als je patroon A.2 volgt, dan maak je automatisch meerderingen. Deze zijn al opgenomen in het patroon zelf. In het telpatroon kan je ook zien dat je aan het einde meer steken hebt dan in het begin. Bij de symboolverklaring staat een boogje waar '4 lossen' bij staat. Daar bedoelde ik de 4 lossen mee :)

De knopen worden aan de goede kant van het split genaaid en door de lossenlussen op de linkerkant van de rand geknoopt.

country flag Toos Van Vught 14.06.2021 - 12:10:

Voor-en achterpand heb ik gehaakt maar helaas begrijp ik het patroon van de mouwtjes niet. Er staat bijv. haak A.3 over 20 lossen. Moet dit in de toeren daaronder ook? verder begrijp ik niet hoe ik kan meerderen en het patroon daarbij kan volgen. Hoe kan ik een hele stokjesgroep meerderen? U zou mij een groot plezier doen door dit patroon uitgebreider te beschrijven. Ook wil ik het topje 95-29 maken maar het beschreven Army is nergens te krijgen. Heeft u een suggestie voor een andere garen.

user icon DROPS Design 24.06.2021 kl. 10:05:

Dag Toos,

Na het haken van de ketting van lossen haak je eerst A.1 over de eerste 3 lossen, A.2 over de volgende 2 lossen en dan A.3 over 20 lossen. De eerste toer de toer met de pijl (de streepjes in de eerste toer in het telpatroon zijn de lossen, zodat je kunt zien waar je in moet haken. Het meerderen doe je in A.2 door 2 stokjesgroepen in de middelste 4 lossen te haken.

Het topje van 95-29 wordt met DROPS Paris gehaakt, je zou een ander garen uit categorie C kunnen nemen, bijvoorbeeld DROPS Big Merino of 2 draden uit categorie A, bijvoorbeeld DROPS Safran.

country flag Lillie Taulbee 05.02.2021 - 13:08:

I would love to have this sleeve pattern, I would call it ''Angel wings'', so pretty!

country flag Sleeping Beauty 15.01.2021 - 03:22:

Those sleeves are straight out of a fairytale, so pretty.

country flag Corinne D 13.01.2021 - 15:19:

I'd name this one "fluidity"

country flag Linda 10.01.2021 - 05:35:

Flutterby Beauty

country flag Corinne 09.01.2021 - 09:54:

Thank you for adding to your crochet summer top offerings. I love crochet, and prefer a set-in sleeve style, rather than circular yokes and raglans.

country flag Sara 08.01.2021 - 23:44:

Butterfly sleeve

country flag JK 08.01.2021 - 16:58:

Super fin model.👍🏼☀️😎 Hvornår tænker i at der kommer en opskrift på den? Og hvilken garn type skal man købe ind? Det er jo rart at have garnet klar når opskriften kommer. 🙈

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 223-35