Sea dream by DROPS Design

Strikket DROPS lang lue og skjerf i ”Merino Extra Fine” med diagonalt vrbord-mønster. Str 3 til 12 år

DROPS Design: Modell nr me-005-bn.
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: 3/5 - 6/9 - 10/12 år
Passer hodemål: ca 52/53 - 54/55 - 55/56 cm
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
100-150-150 g f.nr 28, nordsjøen

DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) NR 3 – til vrbord.

SKJERF:
Mål: ca 12x100 - 14x120 - 18x140 cm
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
100-150-150 g f.nr 28, nordsjøen

DROPS PINNE NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS PINNE NR 3 – til vrbord.
---------------------------------------------------------

fasong: poselue, vinkelstrikk, mønster/teknik: vrangbordsforskyvning, type oppskrift: sett, skjerf,

Legg opp 88-96-104 m på rundp 3 med Merino Extra Fine. Strikk vrbord (= 2 r/ 2 vr) i 4 cm. Bytt til rundp 4 (gå over til settp ved behov). Nå strikkes det 1 omg der vrborden forskyves 1 m til venstre slik: over 2 r, 2 vr blir det 1 vr, 2 r, 1 vr. * Strikk 3 omg med r over r og vr over vr, forskyv vrborden 1 m til venstre på neste omg (= 4 omg) *, gjenta fra *-* til arb måler 27-30-33 cm. Nå strikkes alle vrang-m sammen 2 og 2 = 66-72-78 m. Strikk 2 omg med r over r og vr over vr, deretter strikkes alle rett-m sammen 2 og 2 = 44-48-52 m. Strikk 2 omg med r over r og vr over vr og strikk deretter alle m rett sammen 2 og 2 = 22-24-26 m. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt. Luen måler ca 30-33-36 cm i høyden.

PONGPONG:
Lag en pongpong på ca 7-8 cm i diam og fest den til toppen av luen.

----------------------------------------------------------

SKJERF:
Legg opp 26-30-38 m på p 3 med Merino Extra Fine. Strikk vrbord (= 2 r/ 2 vr) med 2 kant-m i hver side som strikkes rett på hver p til ferdig mål. Når vrborden måler 4 cm byttes det til p 4. Nå strikkes det 1 p der vrborden forskyves 1 m til venstre slik: over 2 r, 2 vr blir det 1 vr, 2 r, 1 vr (kant-m strikkes rett på hver p som før). * Strikk 3 p med r over r og vr over vr, forskyv vrborden 1 m til venstre på neste p (= 4 p) *, gjenta fra *-* til skjerfet måler ca 96-116-136 cm – avpass slik at det stoppes når vrborden starter og slutter med 2 rett innenfor kant-m i hver side (sett fra retten). Bytt tilbake til p 3 og strikk 4 cm vrbord (= 2 r/ 2 vr) med 2 kant-m rett i hver side. Fell deretter av med r over r og vr over vr.

PONGPONG:
Lag 2 pongponger på ca 4-5 cm i diameter. Tråkle en tråd opp og ned gjennom oppleggskanten på skjerfet, snurp sammen og fest godt. Sy den ene pongpongen fast i enden på skjerfet. Gjør det samme i den andre siden av skjerfet.