DROPS / 120 / 34

Taffy by DROPS Design

Heklede DROPS sokker i 2 tråder ”Fabel”.

DROPS design: Modell nr FA-114
--------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Sokkens høyde: ca 26 - 27 - 28 cm
Fotens lengde: ca 23 - 24 - 27 cm
Materialer: DROPS FABEL fra Garnstudio
100-100-100 gr f.nr 903, gul/rosa mix
50-50-100 gr f.nr 911, fun lilac
50-50-100 gr f.nr 910, sea mist

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 - eller den nål du må ha for å få 14 st i bredden og 9 st i høyden på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: hullmønster, skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), type oppskrift: sokker,
DROPS Sockalicious! / 25% OFF!
DROPS Sockalicious! / 25% OFF!
DROPS Sockalicious! / 25% OFF!

Hver omg hekles med 2 tråder Fabel i striper slik: * 2 omg med 1 tråd Fun lilac + 1 tråd gul/rosa mix, 2 omg med 1 tråd Sea mist + 1 tråd gul/rosa mix *, gjenta fra *-*.

FELLETIPS:
Det felles 1 st/fm slik:
Hekle 1 st/fm, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle deretter neste st/fm, men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle m på nålen - det er nå felt 1 st/fm.
--------------------------------------------------------

SOKKER:
Sokkene hekles ovenfra og ned.
Hekle 42-44-47 lm på nål 4,5 med 1 tråd sea mist + 1 tråd gul/rosa mix og sett dem til 1 ring ved å hekle 1 kjm i første lm. Videre hekles det rundt og rundt slik:
Hekle 3 lm (= 1 st), 1 st i hver av de 1-3-1 første lm, * hopp over 1 lm, 1 st i hver av de neste 4 lm *, gjenta fra *-* og avslutt 1 kjm i den 3.lm på beg av omg = 34-36-38 st. Hekle 1 omg med 1 st i hver st.
Videre hekles det STRIPER - se forkl over - og det hekles slik:
3.OMG: 3 lm (= 1 st), 1 st i hver av de første 9 st, * hopp over 1 st, 2 st (= 1 st-gruppe) i neste st *, gjenta fra *-* totalt 7-8-9 ganger, 1 st i hver av de siste 10 st og 1 kjm i den 3.lm på beg av omg.
Det er nå 20 st og 7-8-9 st-gr på omg.
4.OMG: 3 lm (= 1 st), 1 st i hver av de første 9 st, 2 st (= 1 st-gr) mellom siste st og første st-gr fra forrige omg, 1 st-gr mellom alle st-gr (= 6-7-8 ganger), 1 st i hver av de siste 10 st og 1 kjm i den 3.lm på beg av omg.
5.OMG: 3 lm (= 1 st), 1 st i hver av de første 9 st, 1 st-gr mellom alle st-gr fra forrige omg (6-7-8 ganger), 1 st-gr mellom den siste st-gr og den første st fra forrige omg, 1 st i hver av de neste 10 st og 1 kjm i den 3.lm på beg av omg.
Gjenta 4. og 5.omg. SAMTIDIG på den 8.omg felles det 1 st på hver side av 3 lm midt bak - Les FELLETIPS! Det er nå 18 st og 7-8-9 st-gr på omg.
Gjenta fellingen på den 18.omg. Det er nå 16 st og 7-8-9 st-gr på omg. Fortsett videre til det er heklet 19-20-21 omg.
Arb måler nå ca 21-22-23 cm. Videre hekles det hæl.

HÆL:
Hele hælen hekles med de to trådene som det ble heklet med på siste omg før hælen.
Hekle 1 lm, deretter hekles det 1 kjm i den 3.lm fra forrige rad, videre hekles det 1 kjm i hver av de første 7 st. Snu arb. Hekle 1 fm i hver av de 8 kjm, videre hekles det 1 fm i hver av de neste 8 st = 16 fm (= hæl-m). Snu arb (neste rad = fra retten). Nå hekles det videre med fm frem og tilbake over hæl-m. SAMTIDIG felles det 1 fm - Les FELLETIPS - i hver side på hver rad til det gjenstår 8 fm. Snu arb (neste rad = fra retten). Sett 1 merketråd.
Hekle 1 fm i hver fm, SAMTIDIG på slutten av hver rad hekles det 2 nye fm langs siden på hælen. SAMTIDIG på beg av hver rad felles det 1 fm. Fortsett slik til det er 16 fm på raden igjen. Det er nå heklet i alle radene langs kanten på hælen. Videre hekles det rundt og rundt.

FOT:
Det fortsettes nå med Striper som tidligere.
Hekle 4 fm mellom hæl-m og siste rad på skaftet før hælen. Videre hekles det 1 st-gr mellom hæl-m og første st-gr fra siste rad før hælen. Deretter hekles det 1 st-gr mellom alle st-gr oppå foten (= 6-7-8 ganger), 4 fm mellom st-gr oppå foten og hæl-m, og 1 kjm i hver av de 8 neste fm på hælen og 1 kjm i den neste fm. Omg starter nå her = midt under foten.
1.OMG: Hekle 3 lm (= 1 st), videre hekles det 1 st i hver av de første 11 fm, hekle 1 st-gr mellom alle st-gr fra forrige rad (= 6-7-8 st-gr), 1 st-gr mellom siste st-gr og første fm fra forrige omg og 1 st i hver av de siste 12 fm/kjm. Det er nå 24 st under foten og 7-8-9 st-gr oppå foten.
2.OMG: Hekle 3 lm (= 1 st), hekle 1 st i hver av de første 9 st, fell 1 st, hekle 1 st-gr mellom siste st og første st-gr fra forrige omg, videre hekles det 1 st-gr mellom alle st-gr (= 6-7-8 ganger), fell 1 st, 1 st i hver av de neste 10 st og 1 kjm i 3.lm på beg av omg. Det er nå felt 1 st i hver side av st-gr oppå foten = 22 st under foten og 7-8-9 st-gr oppå foten.
3.OMG: Hekle 3 lm (= 1 st), hekle 1 st i hver av de første 10 st, hekle 1 st-gr mellom hver st-gr fra forrige rad (= 6-7-8 st-gr), 1 st-gr mellom siste st-gr og første st fra forrige omg, hekle 1 st i hver av de siste 11 st.
Gjenta 2. og 3.omg totalt 6-6-7 ganger. Arb måler nå ca 19-19-22 cm fra merketråden på hælen. Det er nå 12-12-10 st under foten og 7-8-9 st-gr oppå foten.

TÅ:
Hele tåen hekles i de to trådene som det ble heklet med på den siste omg før tåen.
Hekle 1 lm, videre hekles det 1 fm i alle m og det avsluttes med 1 kjm i lm på beg av omg = 26-28-28 fm.
Sett 1 merketråd i en fm i hver side slik at det blir 12-13-13 fm oppå foten og 12-13-13 fm under foten. Videre hekles det rundt og rundt med fm SAMTIDIG som det felles 2 fm i hver side på hver 2.omg slik: Hekle frem til det gjenstår 1 fm før fm med merketråden, hekle 1 fm, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle deretter fm med merketråden, men vent med siste gjennomtrekning (= 3 m på nålen), hekle 1 fm i neste fm, men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle m på nålen - det er nå felt 2 fm.
Fortsett slik til det er felt 3-4-4 ganger i hver side = 14-12-12 fm på omg. Hekle 1 omg med 1 fm i hver fm. Klipp tråden. Legg sokken flat og sy sammen m mot m. Fest trådene.