DROPS Baby / 18 / 7

Little Piggies by DROPS Design

DROPS sokker i ”Alpaca”.

DROPS design: Modell nr fa-011-by
--------------------------------------------------------

Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
Passer fotlengde: 10 – 11 - 12 (14 - 16) cm
Materialer: DROPS ALPACA
50 gr i alle str f.nr 0100, natur.

DROPS SETTP NR 2,5 –
eller det p.nr du må ha for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.

1.P (= retten): Strikk til det gjenstår 6-6-6 (6-7) m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.P (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-6-6 (6-7) m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.P (= retten): Strikk til det gjenstår 5-5-5 (5-6) m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.P (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5-5-5 (5-6) m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb. Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av til det gjenstår 8-8-10 (10-10) m på p.

FELLETIPS:
Fell slik før merket: 2 r sm.
Fell slik etter merket: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.

SOKK: Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 44-44-48 (48-52) m på settp 2,5 med Alpaca. Strikk vrbord = 1 r / 1 vr i 4-5-5 (6-6) cm. Deretter strikkes det 1 omg glstrikk – SAMTIDIG felles det 4 m jevnt fordelt = 40-40-44 (44-48) m. Behold de første 18-18-20 (20-22) m på p til hæl (de øvrige 22-22-24 (24-26) m settes på 1 tråd = oppå foten) Strikk glstrikk over hæl-m i 3-3½-4 (4-4½) cm – sett i 1 merke. Deretter strikkes Hælfelling – SE FORKL OVER! Videre plukkes det opp 8-9-10 (11-12) m på hver side av hælen og m fra tråden oppå foten settes tilbake på p = 46-48-54 (56-60) m. Sett 1 merke på hver side av m som satt på tråden. Fortsett med glstrikk over alle m - SAMTIDIG på 1.omg felles det 1 m på hver side av de 22-22-24 (24-26) m oppå foten – se FELLETIPS. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 7-6-9 (8-8) ganger = 32-36-36 (40-44) m. Strikk videre til arb måler 7-8-9 (10½-12½) cm fra merket på hælen (det gjenstår nå ca 3-3-3 (3½-3½) cm). Sett 1 merke i hver side av arb, dvs slik at det blir 16-18-18 (20-22) m både på oversiden og undersiden av sokken. Fortsett med glstrikk over alle m – SAMTIDIG felles det 1 m på hver side av hvert merke – SE FELLETIPS: Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 4 ganger og deretter på hver omg 2-3-3 (4-5) ganger = 8 m tilbake på p, klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m.
Sokken måler ca 10-11-12 (14-16) cm.