DROPS / 109 / 32

DROPS 109-32 by DROPS Design

DROPS sokker i ”Karisma” eller ”Merino” med rutemønster.

DROPS design: Modell nr U-541
-------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm.
Sokkens lengde: 21 - 23 - 25 cm.
Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
150-150-150 gr f.nr 39, mørk gammelrosa

DROPS Settp nr 3 - eller den p du må ha for å få 23 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: struktur, skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), type oppskrift: sokker,

Mønster: Se diag M.1, diag viser 1 rapport av mønsteret.

Hælfelling:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 8-8-10 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 8-8-10 m, ta neste m løs av, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-7-9 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-7-9 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løs av til det gjenstår 14 m på p.

Sokk: Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 56-56-64 m på settp 3 med Karisma. Strikk 1 omg rett, fortsett med vrbord = 4 r / 4 vr i 3 cm. Videre strikkes M.1 (pass på at det kommer vr over r og r over vr fra vrborden). Husk på strikkefastheten!
Når sokken måler ca 16 cm (avpass etter en hel rute) beholdes de første 28-28-32 m på p til hæl og de siste 28-28-32 m settes på 1 tråd (= midt oppå foten).
Videre strikkes det glstrikk frem og tilbake over hæl-maskene i 5- 5½-6 cm. Sett i 1 merke – herfra måles arb videre!
Deretter felles det til hæl - se Hælfelling.
Etter hælfellingen strikkes det opp 12-13-14 m på hver side av hælen og de 28-28-32 m fra tråden settes tilbake på p = 66-68-74 m.
Videre strikkes det mønsteret som før over de midterste 28-28-32 m. De resterende m strikkes i glstrikk. Samtidig felles det i hver side slik: Strikk de 2 siste m før 28-28-32 m oppå foten vridd rett sm (dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor fremre) og de 2 første m etter de 28-28-32 m oppå foten rett sammen. Fell slik på hver 2.omg totalt 11-10-11 ganger = 44-48-52 m. Fortsett videre til arb måler 18-19-21 cm fra merket på hælen (= ca 4-5-6 cm igjen). Nå settes det 1 merke i hver side - det skal være 22-24-26 m både oppå og under foten. Videre strikkes det glstrikk over alle m samtidig som det felles til tå på hver side av begge merkene.

Fell slik før merket: 2 rett sammen.

Fell slik etter merket: 2 vridd rett sammen. Fell slik i hver side på hver 2.omg totalt 5-7-9 ganger og deretter på hver omg totalt 4-3-2 ganger = 8 m tilbake på p. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.