DROPS / 102 / 42

Nordic Paws by DROPS Design

Strikket DROPS hundegenser i ”Karisma” med norsk mønster.

DROPS design: Modell nr U-001-h
--------------------------------------------------------

Rygglengde: ca 24 – 32 - 40 cm
Eks på hunderaser: XS = Chihuahua,
S = Bichon Frisé, M = Cocker Spaniel
Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
50-100-150 gr f.nr 18, rød
50 - 50-100 gr f.nr 01, natur

DROPS liten rundp nr 3,5 (settp i den minste str) – eller den p du må ha for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS Settp og liten rundp nr 3.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

tema: kjæledyr, nordisk,

Mønster: Se diag M.1 til M.5. Hele mønsteret strikkes i glstrikk.

Vrbord: * 2 r, 2 vr * , gjenta fra *-*

Genser: Plagget strikkes rundt på p fra halsen og nedover.
Legg opp 52-72-92 m på settp 3 med natur. Strikk vrbord i 6-8-10 cm (= hals). Bytt til liten rundp 3,5 (settp i den minste str), strikk 1 omg glstrikk samtidig som det økes 8-12-16 m jevnt fordelt = 60-84-108 m.

Videre strikkes det mønster slik:
Str XS: M.1, M.3 og M.5
Str S: M.1, M.2, M.3, M.4 og M.5
Str M: M.1, M.2 x 2 M.3, M.4 og M.5 x 2
Samtidig når arb måler 10-14-18 cm (fra opllegskanten) deles det til forben slik: Fell 1 m, sett 11-11-23 m på 1 tråd (= under magen), fell 1 m, videre fortsettes mønsteret frem og tilbake på p over de gjenstående 47-71-83 m (= ryggstykket). Når arb måler totalt 16-22-28 cm (åpningen måler ca 6-8-10 cm) settes m på 1 tråd. Sett m fra tråden under magen tilbake på p og strikk mønster over disse like langt som på ryggstykket. Sett alle m inn på samme p igjen og legg opp 1 ny m i hver side mellom over- og understykket = 60-84-108 m. Strikk mønsteret ferdig, deretter fortsettes det med rød til ferdig mål. Når arb måler totalt 19-27-35 cm felles 9-13-17 m midt under magen av. Videre strikkes arb ferdig frem og tilbake på p – samtidig felles det i hver side på hver 2.p: 2 m 1-2-3 ganger, 1 m 8-9-10 ganger, 2 m 1-2-3 ganger og 3 m 1 gang = 21-31-41 m tilbake på p. Arb måler nå ca 27-37-47 cm.

Montering: Sett de gjenværende m på liten rundp 3, strikk i tillegg opp m rundt avfellingskanten slik at det totalt blir ca 84-108-140 m. Strikk vrbord i 2½ -3-3 cm, fell løst av.

Ben: Strikk opp ca 36-44-52 m på settp 3 med rød rundt den ene åpningen til ben Strikk vrbord i 3-4-6 cm, fell løst av med r over r og vr over vr.
Gjenta rundt den andre åpningen.